;
coinex

تحریم و انتخابات 1400 ؛ تحریم‌ها چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟

در سال جاری شمسی سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد. اما در جستار پیش رو به بحث تحریم و انتخابات 1400 خواهیم پرداخت.

با اجرای برجام، پویایی به بخش های مختلفی از کشور از سیاست تا اقتصاد و گردشگری باز شد. ایران از انزوایی یک دهه ای خارج شده بود و تازه داشتیم به قولی جان می گرفتیم که ناگهان پدیده ای به نام دونالد ترامپ چون سنگی بزرگ در مسیر بهبودی نسبی قرار گرفت و تحریم ها و فشارهای سیاسی بیش از پیش و گسترده تر از هر زمانی در روابط دو کشور علیه ایران اعمال شد.

با وجود اینکه دونالد ترامپ موفق نشد مدت اقامت خود در کاخ سفید را تمدید کند و جو بایدن که به نظر تا حدی طرفدار برجام بود جایگزین او شد، اما تحلیل ها و خبرهای منتشر شده نشانگر آن است که جو بایدن نیز بدون قید و شرط قصد بازگشت به برجام و رفع تحریم ها را ندارد. اما تحریم و انتخابات 1400 چه ارتباطی با هم دارند و چه متغیرهایی در این فرایند موثر است؟

حالا در شرایط فعلی و با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 سوالات زیادی درباره آینده ایران مطرح شده است. دولت روحانی که با انتخاب جو بایدن به احیای برجام و رفع تحریم ها و کسب محبوبیت و مقبولیت عمومی امیدوار گشته است، تلاش خود را برای از سرگیری مذاکرات آغاز کرده است، از سوی دیگر عمده پیش بینی ها از حضور قدرتمندانه جناح اصولگرا در انتخابات حکایت دارد که می تواند بر روند و اساسا از سرگیری مذاکرات موثر باشد. بر همین اساس در جستار پیش رو به بحث تحریم انتخابات 1400 خواهیم پرداخت. با ما باشید.

تحریم و انتخابات 1400

تحریم‌ها چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری دارند

از چندماه پیش فضای سیاسی کشور آماده انتخابات شده است و اولین شخصی که کاندیداتوری خود را رسما اعلام کرد حسین دهقان وزیر دفاع سابق ایران بود. اما بدون شک یکی از مهمترین مسائل و موضوعاتی که کاندیداهای ریاست جمهوری باید در نظر بگیرند و برنامه هایشان درباره آن مورد سوال است، حوزه سیاست خارجی و تعامل با دنیاست.

فارغ از تحریم و انتخابات 1400 مسائلی چون برجام، سیاست های منطقه ای و چگونگی تعامل با همسایگان از مهمترین مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. رییس جمهور آینده چه اصولگرا و چه اصلاح طلب و چه از هر گروه و حزب دیگری، باید مدیریت فشارهای اقتصادی خارجی و تحریم ها را بر ابعاد مختلف زندگی و معیشت مردم موثر بوده از مهمترین چالش های دوران ریاست جمهوری اش خواهد بود. در واقع به نظر می رسد عرصه سیسات خارجی مهمترین صحنه ایفای نقش رییس جمهور آینده است. در ادامه با ما باشید تا موضوع تحریم و انتخابات 1400 را از جنبه های گوناگون بررسی کنیم.

روحانی، تحریم و انتخابات 1400

تحریم و انتخابات 1400 ؛ تحریم‌ها چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟
تحریم و انتخابات 1400

در شرایط فعلی حسن روحانی که در مدت کوتاه باقی مانده با انتخاب جو بایدن و اقبال او به از سرگیری مذاکرات، به بازگرداندن اعتبار از دست رفته خود امیدوار شده است، هرگونه سنگ اندازی در رفع تحریم ها را بازی های سیاسی مرتبط با انتخابات پیش رو و خیانت به مردم دانسته است. او در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال 1399 گفت:

امروز اگر هر جناح فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم ها سنگ‌اندازی کند این کار یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است

در شرایط فعلی رقابت های سیاسی تشدید شده و تقریبا همه جناح ها با حضور شخصیتی چون بایدن به بازگشت به برجام و رفع تحریم ها امیدوار هستند. در نتیجه هر جناحی و هریک از کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 مایل هستند افتخار رفع تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور بعد از این دوره سخت و سنگین فشار اقتصادی را به نام خود ثبت کند. در نتیجه این امر فضای سیاسی کشور بیش از پیش به سمت قطبی شدن، بلوک بندی و جناح بندی حرکت می کند و مرزهای بیناگروهی برجسته تر شده است.  در نتیجه این امر این موضوع اهمیت زیادی دارد که چه کسی رییس جمهور می شود و این شخص و وابستگی های سیاسی اش تا حد زیاد بر وضعیت روابط بین الملل ایران و به طور خاص روابط ایران و آمریکا موثر خواهد بود.

در سالیان اخیر فضای سیاسی کشور یک دو قطبی کاملا آشکار و نسبتا مخالف را تشکیل می داده است که بر همه جنبه های گوناگون حیات سیاسی ایران موثر بوده است. روابط ایران و آمریکا در چارچوب این دو قطبی تعیین می شود. بر همین اساس روابط ایران و چین نیز در این دو قطبی تعیین تکلیف شده و مورد بررسی قرار می گیرد. در مدت اخیر بر سر سر و صدای زیادی بر سر قرارداد 25 ساله ایران و چین برپا شده و این نیز به نوبه خود محصول همین وضعیت دو قطبی است. البته بنیان سیاست خارجی و جهت گیری های کلان تغییر نمی کند، اما ذیل جهت گیری ها می توانیم تغییراتی را شاهد باشیم.

تحریم و انتخابات 1400 : به احیای برجام امیدوار باشیم؟

تحریم و انتخابات 1400 ؛ تحریم‌ها چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟
تحریم و انتخابات 1400

برجام در سال 92 امضا شد چون رییس جمهور جدید در اجماعی گسترده و ناشی از آرای مردمی در راس قرار گرفته بود، اما با گذشت زمان و مسائلی که پیش آمد، حفظ این اجماع سخت تر شد. بالطبع در شرایط فعلی که وضعیت به شدت تغییر یافته است، در انتخابات بعدی در صورتی که کسی روی کار بیاید که خواستار تعامل با دنیا باشد، ممکن است بتوان به احیای برجام امیدوار بود، اما اگر سیاست های سخت گیرانه ای اتخاذ شود ممکن است به افزایش تنش میان ایران و امریکا و حتی سایر طرف های برجام منجر شود.

یکی از مهمترین چالش های رییس جمهور بعدی بدون شک تحریم ها و تلاش برای رفع آن هاست. به اعتقاد برخی کارشناسان، سو مدیریت انباشته شده ای در کشور، تحریم ها را نیز تشدید کرده است، یعنی برخی مدیران دلیل کم کاری خود را به گردن تحریم ها می اندازند. در شرایطی که اگر تحریم در کار نبود هم آن ها کاری از پیش نمی بردند.

در هر حال، مهمترین مساله در سال 1400 که می تواند بر بسیاری از تصمیمات و مسائل کلان کشور موثر باشد، تحریم ها و تلاش برای لغو آن هاست. اگر در رابطه با لغو یا مدیریت آنها قبل از انتخابات کاری انجام نشود، اگر در رابطه با لغو یا مدیریت آنها قبل از انتخابات کاری انجام نشود و چشم انداز روشنی ترسیم نشود این مساله هم به شدت از انتخابات ریاست جمهوری 1400 متاثر می شود. این درحالی است رفتارهای دولت بایدن در این مدت هم نشان نمی دهد که انگیزه ای برای لغو فوری تحریم ها و بازگشت به برجام به صورتی که ایران می خواهد، داشته باشد.

متغیرهای منطقه ای و تاثیر آن بر سیاست خارجی ایران

تحریم و انتخابات 1400 ؛ تحریم‌ها چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟
تحریم و انتخابات 1400

درباره دیگر مسائلی که بر سیاست خارجی ایران و روابط بین الملل کشور موثر است میتوان به مذاکرات امریکا و طالبان و تشکیل دولت موقت در افغانستان که اخیرا توسط امریکا پیشنهاد شده است، مسئله مهمی است که بر روابط ایران و افغانستان در درجه اول و روابط ایران و آمریکا در درجه دوم موثر خواهد بود. درواقع نوع واکنش ایران و دولت جدید ایران به وضعیت مذاکرات صلح افغانستان و دولت جدید افغانستان برای دولتمردان افغانستانی و آمریکایی حائز اهمیت است.

در عراق نیز وضعیت عجیبی در جریان است. در عراق انتخابات پارلمانی در پیش است و روندهایی در حال قدرت گیری است که خواستار محدود شدن نفوذ ایران در عراق است و شاید با حضور بایدن این جریان تشدید شود. از سوی دیگر پرونده قره باغ همچنان باز است و مشخص نیست که ایا پاشینیان می تواند قدرت و صلح فعلی را حفظ کند یا نه.

در حال حاضر، روابط ترکیه با آمریکا، ترکیه با کردها و البته حضور ترکیه در عراق از دغدغه های مهم دولتمردان و حکومت ایران است. آینده سوریه نیز پس از 10 سال بحران موضوع مهمی در سیاست خارجی کشور است. فارغ از این ها تحولات کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به همان میزان حائز اهمیت است چراکه برخی از این کشورها در حال عادی سازی ارتباطات خود با اسرائیل هستند و به برقراری ارتباط با اسرائیل تمایل نشان داده اند. تداوم این روند که چندین کشور عربی حوزه خلیج فارس به آن تمایل نشان داده اند، زنگ خطری جدی برای ایران است و می تواند عاملی در انتقال میدان منازعه ایران و اسرائیل به خلیج فارس شود.

اهداف آمریکا در خاورمیانه

تحریم و انتخابات 1400 ؛ تحریم‌ها چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟

بالطبع ایالات متحده می کوشد نشان دهد که بازیگر اصلی در منطقه است. این رفتار را در برخورد قاطع با عربستان و برخوردهایی که در سوریه داشت دیده بودیم. درواقع ایالات متحده در پی اعاده قدرت خود در منطقه است و همان طور که مقامات دولت بایدن هم به این موضوع اشاره کرده بودند به دنبال احیای ائتلاف ها هستند.

اما برخی مسائل می تواند بر تلاش آمریکا موثر باشد. برای مثال و به عنوان جدی ترین عامل باید به خیزش مهم چین اشاره کرد. در مخافل سیاست گذاری این اجماع نظر وجود دارد که چین به تهدیدی جدی و همه جانبه برای آمریکا بدل شده است.

به نظر برخی کارشناسان آمریکا به آن اندازه که مدعی است در تحولات منطقه دخالت نمی کند، برای مثال شاهد بودیم که ترامپ در مسئله آرامکو دخالت نکرد و بایدن هم در حملات اخیر یمنی ها به عربستان دخالتی نکرده است. آمریکا در سیاست اعلامی سعی دارد با ایجاد ائتلاف تبدیل به هژمون در سطح منطقه شود اما در سیاست اعمالی با محدودیت مواجه است.

جمع بندی

اصولگرایان گمان می برند که در صورتی که مسئله آمریکا را حل کنند ممکن است بخشی از پایگاه سنتی رای خود را از دست بدهند. در نتیجه بعید به نظر می رسد این مسئله در آینده نزدیک حل شود. اما پیش بینی اینکه در سال 1400 چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود تا حدی زیادی بستگی به آینده دارد.

الزاما نمیتوان چنین برداشت کرد که چون دو دوره متوالی اعتدال گرایان با حمایت گسترده اصلاح طلبان به قدرت رسیده اند، حالا باید انتظار دولتی اصولگرا را داشته باشیم. در نتیجه تنها ائتلافات سیاسی تعیین کننده نیست و کمپین های انتخاباتی و حرف هایی که گفته می شود نیز حائز اهمیت است.

در پایان توصیه می کنیم برای اطلاع از وضعیت اقتصادی سال آینده و شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 رصد دقیقی از بازارهای مهم داشته باشید. بر همین اساس پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400 و بهترین مشاغل سال 1400 را ببینید. همچنین می توانید پیش بینی قیمت سکه در سال 1400، بهترین سهام برای خرید در سال 1400 و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 را ببینید. خارج از این ها پیش بینی قیمت لپ تاپ در سال 1400  و پیش بینی قیمت گوشی 1400 نیز می تواند جالب توجه باشد.

همچنین بدون شک در سال جدید ساعت کاری ماه رمضان 1400، سهام عدالت در سال 1400 و مالیات در سال 1400 نیز برای هر فردی می تواند حائز اهمیت باشد. بر همین اساس توصیه می شود اضافه کاری در سال 1400، دستمزد روزانه در سال 1400 و همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 را ببینید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تحریم و انتخابات 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر