;
coinex

وب ایکس آر چیست (WebXR) و چه تفاوتی با WebAR دارد؟

آیا تاکنون اسم WebXR را شنیده‌اید و می‌دانید وب ایکس آر چیست ؟در واقع WebXR یک ترند طراحی وب در سال 2020 است که ما این مقاله را به معرفی آن اختصاص داده‌ایم.

WebXR چیست ؟ WebXR نسخه بعدی WebVR است که اکنون شامل تمام دستگاه‌های VR و واقعیت افزوده، حسگرها و پشتیبانی از کنترل کننده است. در حقیقت، توسعه دهندگان وب سال‌ها است که سعی می‌کنند تجربه واقعیت مجازی را در وب سایت‌ها ادغام کنند. با این حال، اولین API استاندارد وب وی آر تنها در سال 2016 ارائه شد.

در حالی که WebVR هنوز در اوایل راه خود قرار دارد، به زودی منسوخ می شود و توسط WebXR جایگزین می‌شود.  این بدان دلیل است که WebVR فقط برای پشتیبانی از هدست‌های VR طراحی شده است در حالی که بخش مهم دیگر که همان واقعیت افزوده است را فراموش کرده است.

اکنون متوجه شدیم که وب ایکس آر نسخه بعدی وب وی آر محسوب می‌شود اما WebAR چیست و چه پاسخی برای سوال WebAR چیست می‌توانیم بدهیم؟ در ادامه این گفتار به این سوالات می‌پردازیم و درباره وب ایکس آر نیز توضیحات بیشتری خواهیم داد.

وب ایکس آر چیست ؟

XR مخفف عبارت انگلیسی «Extended Reality» است که به زبان فارسی به آن واقعیت تعمیم‌یافته یا واقعیت گسترش‌یافته می‌گوییم. این اصطلاح عام در رابطه با چندین فناوری جدید و نوظهور است که برای ایجاد تجربه‌های جدید دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

XR رابطه تنگاتنگی با واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و خصوصا واقعیت ترکیبی (MR) دارد. XR در تلاش است که شامل تکنولوژی‌های همه جانبه‌ای (immersive technology )‌ همچون دستگاه‌های موبایل با ردیابی موقعیتی یا نمایشگر ثابت با قابلیت هد ترکینگ شود.

وب ایکس آر چیست ؟ WebXR یک استاندارد جدید API برای توسعه دهندگان وب است که به آنها کمک می‌کند بدون نیاز به استفاده مستقیم با هر کدام از سخت افزارها، اپلیکیشن‌های VR یا AR را ایجاد ‌کنند. کاربران نیز می‌توانند بدون نیاز به نصب پلاگین یا نرم افزار اضافی، تنها از طریق مرورگر وب برای مشاهده محتوای VR / AR اقدام کنند. به علاوه، توسعه دهندگان می‌توانند تنها با یک بار کدنویسی، امکان استفاده از آن را برای همه دستگاه‌ها با برندهای مختلف (Oculus ،Vive ،Windows Mixed VR و غیره) امکان پذیر کنند.

WebXR در سال 2018 معرفی شد و اکنون در Chrome نسخه 79 گنجانده شده است و در عین حال WebAR از روی آن حذف شده است. اما اگر به طور دقیق متوجه نشدید که WebAR چیست ، باید گفت WebAR واقعیت افزوده مبتنی بر وب است. واقعیت افزوده اطلاعات دیجیتالی را در زمان واقعی به یک محیط واقعی اضافه می کند. برای درک بهتر می‌توانید فیلترهای اسنپ چت و یا بازی پوکمون گو که جزو ‌بهترین بازی‌ های سرگرم کننده اندرویدی در سال 2021 است را تصور کنید.

این دو نمونه‌هایی از واقعیت افزوده هستند. ولی توجه داشته باشید که وب ای آر (WebAR) نیازی به نصب اپلیکیشن ندارد و تنها مبتنی بر وب است. گذشته از این، حال که به سوال وب ایکس آر چیست پرداختیم و متوجه شدیم که WebAR چیست، در ادامه قرار است قابلیت کلیدهای WebXR را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های دانشجویی 2021

وب ایکس آر چیست و قابلیت کلیدهای WebXR کدام اند؟

وب ایکس آر چیست
وب ایکس آر چیست و قابلیت کلیدهای WebXR کدام اند؟
  • شناسایی دستگاه‌های سازگار VR / AR
  • ارائه صحنه‌های سه بعدی با نرخ فریم مناسب به دستگاه‌ها (معمولاً 90 فریم در ثانیه برای هدست ها)
  • خروجی میرور (آینه) به نمایشگر 2 بعدی (به عنوان مثال مانیتورها)
  • ایجاد بردارهایی به نمایندگی از حرکت کنترل‌های ورودی (مثلاً صحنه را بر اساس حرکت سر حرکت دهید.)

می‌توان گفت بیشتر برنامه‌ها از WebGL به عنوان موتور رندر سه بعدی (Ahem .. Three.js) و Web Audio API برای صداها استفاده می‌کنند. خروجی به کنوس (canvas) یا همان بوم HTML ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: سبک ترین لپ تاپ های جهان 2021

وب ایکس آر چیست و چگونه می‌توان با آن کار کرد؟

در این قسمت از مقاله‌ی وب ایکس آر چیست چگونگی کار کردن با این تکنولوژی را به شما توضیح می‌دهیم. برای یادگیری نحوه کار با وب ایکس آر، مراحل زیر را طی کنید:

  • مشخص کنید که آیا دستگاه متصل می‌تواند از محتوای XR با استفاده از navigator.xr.isSessionSupported پشتیبانی کند.
  • منتظر پاسخ کاربر باشید تا محتوای XR شروع شود.
  • از طریق xr.requestSession یک درخواست XRSession بدهید.
  • از جلسه برای پاسخ دادن به ورودی و ارائه فریم استفاده کنید.
  • به کار خود ادامه دهید تا جلسه توسط برنامه یا کاربر خاموش شود.
وب ایکس آر چیست
WebXR چیست

قبل از شروع برنامه، WebXR صریحاً از کاربر اجازه می‌خواهد و این اجازه به دلیل ماهیت محتوایی است که معمولاً نیاز به دسترسی به داده‌های حساس مانند دوربین، مکان، حرکت و غیره را دارد. گذشته از این، اگر دوست دارید چند نسخه دمو از وب ایکس آر را امتحان کنید، می‌توانید با استفاده از هدست VR، از نسخه ‌های دمو زیر استفاده کنید.

فعلا این تکنولوژی تنها در بروزر کروم در دسترس است و دیگر بروزرها می‌بایست از polyfill استفاده کنند. گذشته از این، در ادامه به مثال‌هایی از WebXR خواهیم پرداخت تا شما درک بهتری برای پاسخ سوال WebXR چیست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین هدست گیمینگ 2021

وب ایکس آر چیست ؛ مثال‌هایی از WebXR

در این قسمت، قصد داریم پنج مورد از تاپ‌ترین و جالب‌ترین مثال‌های استفاده از WebXR را برای شما توضیح دهیم. در ادامه همراه ما باشید!

Sumerian Express

وب ایکس آر چیست
مثال‌های WebXR ؛ Sumerian Express

Sumerian Express یک تجربه آنلاین WebXR است که با استفاده از WebGL ارائه می‌شود و در مرورگرهای Chrome و دستگاه‌های VR اجرا می‌شود. Amazon Sumerian در لبه پیشرو ابزارها و توسعه WebXR قرار دارد و ارزش بررسی را دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های 2021

Rome’s Invisible City

وب ایکس آر چیست
مثال‌های WebXR ؛ Rome’s Invisible City

Rome’s Invisible City توسط پروژه‌های BBC و ScanLAB ساخته شده و یک تجربه WebXR است که به منظور آموزش بازدیدکنندگان در مکان‌های مختلف درنظر گرفته شده و افراد می‌توانند 360 تصویر را در یک دنیای مجازی ببینند.

LearnBrite

وب ایکس آر چیست
مثال‌های WebXR ؛ LearnBrite

LearnBrite یک کلاس درس مجازی یا جلسه است که می‌توانید در تلفن همراه، دسکتاپ و دستگاه‌ها با آن ارتباط برقرار کنید. این کلاس از WebXR پشتیبانی می‌کند و می‌تواند همزمان میزبان هزاران نفر باشد!

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021

Immersive Web – 360 Photos

وب ایکس آر چیست
مثال‌های WebXR ؛ Immersive Web

نسخه‌ی دموی عکس 360 در زمان واقعی که توسط Immersive Web میزبانی می شود. این مورد فقط یکی از مثال‌های بی شماری است که می‌توان در رابطه با مثال وب ایکس آر پیدا کرد. همینطور مجموعه ای عالی از نمونه‌های نحوه استفاده از WebXR در این سایت موجود است.

Sketchfab

وب ایکس آر چیست
مثال‌های WebXR ؛ Sketchfab

Sketchfab منبعی ارزشمند برای مدل‌ها و دارایی‌های سه بعدی است که نه تنها می‌توانید مدل‌های عالی را برای استفاده دانلود کنید، بلکه Sketchfab در واقع یک نمونه عالی از WebXR است که به شما امکان این را می‌دهد در واقعیت مجازی مدل‌ها را جستجو کنید!

WebXR آخرین تحول در کاوش در دنیای واقعیت‌های مجازی و افزوده است که با ایجاد هنر سه بعدی همه جانبه و محیط‌های تعاملی می‌تواند در آینده و پیشرفت تکنولوژی نقش بزرگی را ایفا کند. این گفتار به پایان رسید. اگر دوست دارید درباره دنیای تکنولوژی بیشتر بدانید، می‌توانید گفتارهای بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020، اندازه گیری اشیا با Measure app براساس واقعیت افزوده و مرورگر واقعیت مجازی موزیلا را در تکراتو مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: redstapler

نظر شما در خصوص وب ایکس آر چیست ؟نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر