;
coinex

کریپتو آرت چیست (Crypto Art) و هنر دیجیتال چه ارتباطی با NFT دارد؟

کریپتو آرت چیست (Crypto Art) و هنر دیجیتال چه ارتباطی با NFT دارد؟ ما تلاش می‌کنیم در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ دهیم، لطفا تا پایان با ما همراه شوید.

در تاریخ 1 ژانویه 2020، به دعوت از دوستم وارد جهان کریپتو آرت شدم. از آن زمان به بعد این جهان جالب و عجیب بیشتر وقت من را گرفته است، امروز می خواهم داستان خودم را با شما در میان بگذارم تا به واسطه آن معرفی و ارائه سریع و آسانی از هنر رمزنگاری شده صورت گیرد.

در مقاله پیشرو یک راهنمای ساده را توضیح خواهم داد، تا مخاطبانی که با این جهان آشنایی ندارند، کمی درباره جهان کریپتو آرت اطلاع پیدا کرده و متوجه شوند هنر دیجیتال چیست . لازم به یادآوری است که این مقاله برای مخاطبان حرفه ای و خود هنرمندان این حوزه ممکن است، دارای ایراداتی باشد، در صورت دیدن نقصان یا عدم اشاره به نکته ای خوشحال می شوم آن را با من در میان بگذارید.

کریپتو آرت چیست و هنر دیجیتال چه ارتباطی با NFT دارد؟

در گذشته تیم تکراتو به چیستی توکن غیر قابل معاوضه پرداخته و همینطور اطلاعاتی درباره سرمایه گذاری در NFT و نحوه ساخت توکن NFT گردآوری کرده است که ممکن است برای شما جالب باشد. اما در این گفتار سعی شده به سوال کریپتو آرت چیست پاسخ داده شود و شما با یک دسته از توکن‌های NFT آشنا شوید.

هنر رمزنگاری شده روشی برای معرفی خاص بودگی (کمیابی) و ارزش هنر در شکل دیجیتالی آن است . وقتی پیکاسو یک نقاشی می کشید و آن را امضا می کرد، از آنجا که این اثر هنریش کمیاب و بی نظیر بود، ارزشش بسیار زیاد می شد. حال اگر همین اثر را کسی تقلید کند و در یک کارت پستال آن را بازسازی نماید، ارزش این اثر بسیار کمتر خواهد بود. اکنون در جهان دیجیتال همین اثر را به شکل های تقلیدی فراوان می توانید در اینترنت به رایگان دریافت کنید.

کریپتو آرت یکی هنر قابل تقلید زیاد بدون افت کیفیت است. درحقیقت در هنر رمزنگاری شده، هنرمند با افزودن امضای منحصر خود به یک فایل دیجیتالی که به آن توکن سازی یا ضرب روی بلاکچین (فناوری که مانند یک دفتر ثبت دائمی به جای یک سیستم مرکزی در بسیاری از رایانه‌ها پخش می شود.) می گوید. این توکن غیرقابل انعطاف ( معروف به NFT) به عنوان نشان دهنده ارزش منحصر به فرد آثار هنری عمل می کند.

دارنده این توکن می تواند از داشتن این ارزش لذت برده یا آن را به شخص دیگری بفروشد یا هدیه دهد. فقط کسانی که دارای این توکن یا رمز هستند می توانند صاحب آن اثر هنری خاص با پشتوانه بلاکچین باشند، بدین شیوه کپی رایت نیز حفظ می شود. اکنون بازار کریپتو آرت به سرعت درحال رشد است، آثار هنری دارای رمز یا توکن با ارزهای رمزپایه ای معامله می شود که می توان آن را به ارز معمولی مانند دلار یا یورو تبدیل کرد. این اولین قدم در در این پرسش که هنر دیجیتال چیست ، خواهد بود.

کریپتو آرت
کریپتو آرت چیست

کریپتو آرت اجتماعات هنرمندان را از سراسر جهان گرد هم آورده است، شاید این یکی از معدود مزایا همه‌گیری کووید-19 بوده باشد. برای برخی از هنرمندان منفرد و منزوی شاید این اولین باری است که می توانند اجتماعاتی را برای خود بیابند. هنرمندانی که در عرصه هنر مبتنی بر NFT در سراسر جهان فعالیت می کنند، به طور مداوم در جلسات مجازی گرد هم می آیند. این جلسات مجازی برای تمام کسانی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند، باز بوده و آنها می توانند در این جلسات شرکت نمایند. کنفرانس های مجازی هنرمندان کریپتو آرت به شکل فزاینده ای در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، دیسکورد و تلگرام درحال افزایش است.

هنر مبتنی بر NFT راهی برای بازنگری در اقتصاد و اقتصاد هنر فراهم می آورد. هنرمندانی که به این پلتفرم کشیده می شوند، عقیده دارند که اقتصاد سنتی هنر باید از بین رفته و با شکل جدیدی از اقتصاد دیجیتالی جایگزین شود. برای مثال آزمایشات گروه هنری دادا آرت در انجام کار هنری مشترک و ساخت مکانیسم مالی پاداش و مشارکت گروهی یکی از این تلاش ها است. بازنگری در ارزش و اقتصاد فضاهای هنری من را به این ایده هدایت می کند که چرا نباید این مسئله را گسترش به دیگر حوزه ها داد. این مسئله مهم نیز می تواند در پاسخ به پرسش هنر دیجیتال چیست بسیار مفید باشد.

این هنر مبتنی بر NFT می تواند پیشگام زیبایی شناسی جدید باشد، همچنین به نظر می رسد جنبش هنری نوین را نیز آغاز نماید. این فضا افرادی را که در هنرهای مولد، تصویرگری دیجیتال، هنر گیف و گلیچ، کلاژ ویدیویی، هنر هوش مصنوعی و اخیرا کارهای هنر ساخته شده در واقعیت مجازی را جذب می کند. این فضا راه را برای آزمایش کاملا باز گذاشته است، درحقیقت هر بستر جدید امکانی را برای دیدن چیزهای تازه فراهم می کند. شاید حرف کمی بزرگ باشد، اما کارهای هنری در این حوزه مرا به یاد جنبش دادائیسم در اوایل قرن بیستم می اندازد، همچنین احساس می کنم که کریپتو آرت با Mail Art و جنبش های DIY zine پیوند نزدیکی دارد، زیرا یکی از اصلی ترین هدف های آن دموکراتیک سازی ساخت هنر است.

هنرمندانی که در این حوزه کار می کند، به طور کلی بسیار از تازه واردان استقبال کرده و آن ها را حمایت می کنند. خود هنرمندان قدیمی این حوزه افرادی هستند که به طور معمول آموزش ندیده اند و به طورکلی خودآموز هستند و این مسئله عنصر دموکراتیک این حوزه را تقویت می نماید، همچنین خرید و فروش کارها در بلاکچین واسطه ها را حذف کرده هیچ کمیسیون به فرد ثالثی داده نمی شود.

Dada.nyc چیست؟

کریپتو آرت
کریپتو آرت چیست

Bea که یک هنرمند حرفه ای آموزش دیده گروه Dada.nyc بنیان نهاده است. این هنرمند به معنای واقعی سرشار از انرژی مثبت است، هدف او و همکارانش از تاسیس این گروه فراهم ساختن بستری راحت برای هنرمندان تازه وارد است. Bea معتقد است که همه یک هنرمند هستند، تنها نیاز به فراهم کردن بستر برای ارائه خودشان دارند.

Dada.nyc در آغاز یک برنامه طراحی مشترک بود، در این ابزار طراحی هر کسی می توانست آثار هنری خود را در این پلتفرم ایجاد و به اشتراک بگذارد. این گروه توانست یک اجتماع پر جنب و جوش از هنرمندان خودآموخته ایجاد کند. اکنون اخیرا این گروه قابلیت خرید آثار از طریق بلاکچین را اضافه کرده است و وارد جهان کریپتو آرت شده است.

کریپتو آرت چیست و خلق و فروش اثر هنری دیجیتال چه مزایایی دارد؟

کریپتو آرت
کریپتو آرت چیست

نشان دادن مزایا این هنر جدید، شاید نقطه خوبی برای پاسخ به سوال هنر دیجیتال چیست باشد. به نمایش گذاشتن کار شخصی همواره چیز خوبی است، حال چه به صورت هنر دیجیتال باشد و چه نباشد. یکی از مزایای اصلی این عرصه آن است که شما مخاطبان گسترده ای را که پیشتر ممکن بود نتوانند آثار هنری را ببینند به خود جلب کنید. برخی از موفق ترین هنرمندان در فضای کریپتو آرت کسانی هستند که توانستند با خلق آثار خود داستان های مداومی را روایت کنند.

بلیک کاترین به عنوان مثال شخصی است که به طور مداوم در حال خلق اثر بوده و توانسته پیروان زیادی را در شبکه های اجتماعی به خود جلب نماید. اکنون اگر بخواهیم مزایا فروش این عرصه جدید را نام ببریم باید بگوییم که در جهان دیجیتال بخاطر گستردگی و انبوه داده ها حفظ حق مالکیت کار بسیار دشواری است، اما کریپتو آرت توانسته این مشکل را حل کرده و مالکیت معنوی آثار را حفظ نماید. به عنوان مثال وقتی شما کاری از خودتان در اینستاگرام به اشتراک می گذارید، افراد به راحتی بدون کسب اجازه از شما می توانند از آن اثر استفاده نمایند. افراد حتی می توانند کار شما را ویرایش و اصلاح کنند. اما پلتفرم کریپتو آرت اجازه می دهد، افراد از هنر خود سود برده و مالکیت معنوی حفظ شود.

کریپتو آرت چیست و چرا آثار هنری دیجیتال اینقدر ارزشمند هستند؟

ارزش این آثار به دلیل خاص و منحصر به فرد بودن آثار است. این واقعیت که هنر رمزنگاری به دلیل داشتن امضاها منحصر به فرد هنرمند مولفه دیگری است که باعث می شود ارزش و قیمت این آثار بالا رود. اما شاید باز هم به این فکر کنید که چرا مقواهای مستطیل شکل که تصاویر بازیکنان بیس بال روی آنها است، هزاران دلار ارزش دارد؟ یا کارت های پوکمون؟ پاسخ در ولع مجموعه دارها است، برخی از مجموعه داران برای تکمیل کلکسیون حاضرند هزاران دلار خرج نمایند، البته برخی دیگر این اثرها خریداری کرده زیرا می‌خواهند از این هنرمندان جدید حمایت کنند.

برخی جزئیات درباره NFT

کریپتو آرت
کریپتو آرت چیست

 

از نظر فنی، هنر دیجیتال را هم می شود، تقلید کرد. اما مسئله این است که آن چه NFT نامیده می شود، به مانند یک شناسه منحصر به فرد اختصاص داده شده به اثر هنری عمل کرده و بدین شیوه مالکیت معنوی حفظ می شود. این شماره در یک پایگاه داده توزیع به روز شده و به اشتراک گذاشته می شود، همان چیزی که ما آن را بلاکچین می خوانیم.

هر زمان یک معامله NFT رخ می دهد، خرید، فروش و یا قرار دادن چیزی، داده ها زمان سنجی شده و پس از آن  در کل بلاکچین ثبت می شود. از آنجا که پایگاه داده توزیع شده است، یعنی هیچ مکانی مرکزی وجود ندارد که بتوان داده ها را به راحتی تغییر داد. در عوض هر رایانه باید هر رایانه دیگری را تایید کند که معامله معتبر است.

به عبارت دیگر، در این معامله بلاکچین تایید می کند که فقط یک حساب وجود دارد که قادر به داشتن NFT در یک زمان خاص است. اگر شما Picasso.jpeg را به جیمز بفروشید، نمی توانید همان نسخه را ( یا همان نسخه دیجیتالی در حقیقت) را به رابین بفروشید، چراکه بلاکچین می داند که شما آن را قبلا به جیمز داده اید و اگر بخواهید به نفر دیگری فروشید، بلاکچین معامله را تایید نمی کند.

در این بین، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این مسئله لزوما باعث جلوگیری از تقلید اثر می شود؟

خیر تنها کاری که هنر دیجیتال می کند، این است که تایید کند این یک نسخه خاص بی نظیر بوده و همتا ندارد؛ در غیر این صورت کاری برای جلوگیری ازکپی و انتشار آن انجام نمی دهد. شاید بپرسید فایده این کار چیست؟ خوب بیاید اینطور فکر کنید، اثر مونالیزا را در نظر بگیرید، تنها یک شخص یا یک موسسه اصل آن را دارد، با اینحال میلیون ها نسخه کپی هر روزه در جهان فروخته می شود، آیا این مسئله از ارزش آن کم می کند؟ قطعا خیر. در هنر دیجیتال نیز دقیقا چنین مکانیزیمی وجود دارد.

انتقادات نسبت به هنر دیجیتال

یکی از انتقادات مهم و مشهور به ساختار بلاکچین تاثیرات زیست محیطی آن است، از آنجا که برای تایید تراکنش ها نیاز است، کامپیترها در سراسر جهان آن را تایید کند، نیاز به مصرف برق زیادی است. به همین جهت از آنجا که هنر دیجیتال نیز در این ساختار عمل می کند، انتقادات این چنینی به این حوزه نیز وارد است. علاقه مندان به هنر رمزنگاری آگاه هستند که تخریب های زیست محیطی یکی از چندین انتقاد عمده به این فن آوری درحال حاضر است، بنابراین آنها چند روش کاهش آسیب پیشنهاد کردند. اولین مورد تغییر مدل اعتبار سنجی است که می تواند میزان برق و قدرت مصرفی رایانه ها برای نگهداری سوابق به شدت کاهش دهد. راه حل های دیگر شامل برخی از راهکارهای سنتی مانند کاشت درخت به ازای هر معامله است که البته چندان مورد استقبال و قابل پیاده نیست.

گران ترین اثر دیجیتالی تا به حال فروخته شده

کریپتو آرت
کریپتو آرت چیست

هنرمندی با نام مستعار Beeple (مایک وینکلمن) در 11 مارس سال 2021 اثر خود را با نام EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS” (ERC-720 token) در یک حراجی در آمریکا به قیمت 69346250 دلار به فروش رساند. پیش از آن اثر هنری دیجیتال کوین ابوش با عنوان Forever Rose در 14 فوریه 2018 به ارزش یک میلیون دلار فروخته شده است. شاید از این رقم های نجومی تعجب کنید، اما این بازار جدید علیرغم پیچیدگیش توانسته سرمایه های زیادی را به سمت خود جلب نماید. این تازه شروع کار است، باید دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

جزئیات دیگر

برای پاسخ به پرسش آنکه هنر دیجیتال چیست ، شاید مرور برخی از جزئیات بد نباشد، کریپتو آرت بازار جدیدی برای آثار هنری دیجیتال است که با فناوری بلاکچین به صورت ایمن معامله می شود. آثار هنری دیجیتالی در این پلتفرم معمولا با استفاده از ارز رمزنگاری شده مانند بیت کوین به فروش می رسد. شاید بپرسید که بازار این آثار هنری دیجیتال را کجا می توان پیدا کرد اکنون برخی از بازارهای آنلاین مانند Open Sea، Rarible و SuperRare به هنرمندان دیجیتال امکان نمایش و فروش را می دهد. همینطور شما می‌توانید لیستی از بهترین مارکت پلیس NFT در سال 2021 را نیز در تکراتو بررسی کنید.

قابلیت NFT در دادن شناسه منحصر به فرد به آثار هنری به رونق در جمع آوری هنرهای دیجیتال شده است. پیش از این، هر کس می توانست یک تصویر را به تعداد نامحدود کپی کرده و تعیین ارزش آن را غیرممکن سازد. به عبارت دیگر راهی برای ساختن بازار وجود نداشت، اما NFT یک راه حل ارائه دادند. اما در این میان، مشکلات بالقوه بسیاری وجود دارد که به نظر می رسد هنوز هیچ پاسخ آماده ای برای آنها وجود ندارد.

کریپتو آرت
کریپتو آرت چیست

درحالی که اقتصاد رمزنگاری با شعارهای آزادی و دموکراتیزه شدن به رونق خود ادامه می دهند اما همچنان ابهاماتی درباره مالکیت مبتنی بر NFT وجود دارد، از آنجا که داشتن آن تنها به معنای مالکیت یک شماره است و نه خود دارایی می توان آن را به آسانی هک کرد و مالکیت را تغییر داد و یا اگر اداره کنندگان به نوعی ورشکست شوند و بخواهند آن را بفروشند، آنگاه باز بر سر مالکیت چه بلایی خواهد آمد. به همین جهت این بازار جدید با تمام خلاقیت و رونق همچنان دارای اشکالات عمدی است که در رفع آن باید تلاش شود.

نتیجه گیری

همانطور که بارها در مقاله به آن اشاره شد، کریپتو آرت درحقیقت بازار و یا پلتفرم جدید فروش آثار هنری است که درحقیقت قصد دارد جهان بی قاعده آثار دیجیتالی که به راحتی کپی و پخش می شود را نظم و انتظام بخشد. این بازار جدید براساس همان مکانیزم رمز ارزها یعنی بلاکچین کار می کند، درحقیقت آثار هنری پس ورود به بلاکچین دارای یک شناسه خاص می شود که آن را از آثار کپی و تقلیدی دیگر جدا می سازد، این عمل باعث می شود که دیگر نتوان این اثر را به بیش از یک نفر فروخت.

بدین صورت ارزش تکین هر اثر حفظ شده و هنرمند دیگر ترسی از به نمایش گذاشتن اثر خود ندارد. این عمل باعث می شود، حوزه ای که تا به امروز بازار نداشته و قابلیت ارزش گذاری در آن وجود نداشت وارد جهان کالاها شود تا به آن را به سان هر کالای فیزیکی دیگر معامله کرد، تنها تفاوت این است که دیگر مالکیت این آثار به شکل فیزیکی نبوده و یک مالکیت مجازی است، به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم هنر دیجیتال چیست ، باید بگوییم که درحقیقت بازاری که در آن نه آثار بلکه داده ها و شناسه ها به فروش می رسند.

امیدواریم که این مقاله در پاسخ به پرسش کریپتو آرت چیست توانسته باشد اندکی رفع ابهام کند. اما به غیر از دانستن پاسخ کریپتو آرت چیست ، می‌توانید درباره توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token)، ارز دیجیتال پیمان و بهترین اپلیکیشن های بیت کوین رایگان برای اندروید نیز در تکراتو مطالعه کنید.

به علاوه، اگر به فکر سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتالی هستید، گفتارهای بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021 و بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 می تواند شما را در انتخاب بهترین رمزارزها کمک کند.

همینطور برای دانستن آینده این ارزها، خواندن گفتارهای پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030، پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 و پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021  نیز می تواند مفید واقع شود.

همینطور جستارهای پیش بینی قیمت ترون در سال 2021، پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021 و پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021 نیز در این راستا تهیه شده اند و خواندن آنها خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

منبع:

.

نظر شما درباره کریپتو آرت چیست ؟ آیا این ارزهای دیجیتالی هنری می توانند آینده را از آن خود کنند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر