;
coinex

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

اپل بالاخره رسما از آیپد 12.9 اینچی جدید خود برای سال 2021 رونمایی کرد. این تبلت به پردازنده M1 و نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) مجهز است.

اپل اخیرا از آیپد پرو 2021 در دو مدل رونمایی رسمی به عمل آورده است. اما مدل مهمتر این تبلت محبوب، یعنی آیپد پرو 12.9 اینچی تسوط اپل یک دستگاه کاملا جدید قلمداد شده است.

درواقع این اولین آیپد در مجموعه موبایل و تبلت با پردازنده M1 و قدرت پردازشی در حد کامپیوترهای دسکتاپ است، اما بخش دیگر و جدید این آیپد که موضوع بحث این جستار است، نوع جدید از نمایشگر است که کیفیت سخت افزاری این بخش را بالاتر از سایر نمونه های موجود می برد. این نوع نمایشگر مینی ال ای دی نام دارد. اما نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه تفاوتی با سایرین دارد؟ با ما در ادامه همراه باشید.

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

مدت ها پیش از رونمایی از نسل جدید آیپدها، شایعه ای مطرح شده بود مبنی بر اینکه آیپد نسل بعدی در فصل بهار و با فناوری نوین نمایشگر یعنی Mini-LED معرفی خواهد شد. حالا و با رونمایی نسخه 12.9 اینچی تبلت اپل شاهد استفاده از نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) هستیم.

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

درواقع مینی ال ای دی فناوری زیربنایی است که به کار بردن نمایشگر جذاب Liquid Retina XDR را در آیپد پرو 12.9 اینچی امکان پذیر می کند. منظور از XDR درواقع مانیتور حرفه ای گران قیمت و 5 هزار دلاری اپل است که مزایایی چون حداکثر روشنایی 1600 نیت، نسبت کنتراست یک میلیون به یک، زاویه دید عالی و به طور کلی و به زبان ساده یک تصویر فوق العاده پر جنب و جوش و غنی را در اختیار شما خواهد گذاشت.

با این مشخصات ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که نمایشگر مینی ال ای دی چیست و چیزی درباره آن وجود دارد که چنین عملکردی را ممکن می کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021

بهترین لپ تاپ های 2021

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست؟

به طور خلاصه نمایشگر مینی ال ای دی Mini-LED نوع جدیدی از فناوری نور پس زمینه برای نمایشگرهای ال سی دی است. این فناوری نوین اهمیت زیادی دارد چراکه در نوع خود پشرفت قابل توجهی نسبت به فناوری نور پس زمینه فعلی محسوب می شود و البته آنچنان گران قیمت نیز محسوب نمی شود.

صفحات ال سی سنتی از ده ها ال ای دی استفاده می کنند که به عنوان منبع نور پس زمینه عمل می کنند. در مقام مقایسه، مینی ال ای دی ها بسیار کوچکتر از آن ها هستند، چیزی در حدود 120 برابر کوچکتر.

این به این معناست که می توان در یک مساحت یکسان، تعداد بیشتری از مینی ال ای دی ها را جای داد. شاید با مثال برایتان جالب تر شود. آیپد جدید از ده هزار مینی ال ای دی استفاده می کند، در حالی که نسل قبلی از تنها 72 عدد ال ای دی سنتی استفاده می کرد. سپس این 10 هزار مینی ال ای دی منفرد، سپس در حدود 2500 منطقه کم نور محلی ساماندهی می شوند که نهایتا کنتراست فوق العاده بالایی را تولید می کنند. طبیعتا این فناوری بسیار برتر از فناوری بهترین نمایشگر گوشی 2021 است.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های دانشجویی 2021

سبک ترین لپ تاپ های جهان 2021

نمایشگر مینی ال ای دی چیست؟

حالا که بحث از نمایشگر مینی LED شاید این سوال بی ارتباط نباشد که اساسا ال ای دی ها چیستند؟ درواقع ال ای دی ها از چه چیز تشکیل شده اند؟ ال ای دی ها یا دیودهای ساطع کننده نور درواقع دستگاه های نیمه هادی کوچکی هستند که با عبور جریان از آن ها، نور تولید و منتشر می شود.

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟
نمایشگر مینی LED

این نوع از ال ای دی ها برای اولین بار در حدود دهه 1960 معرفی شده و از آن زمان استفاده گسترده ای پیدا کرده اند. ما بیشتر آن ها را در ریموت های تلویزیون به عنوان چراغ های مادون قرمز که چشمک می زنند و شما به وسیله آن به تلویزیون دستور می دهید، چراغ قوه ها و یا فلش دوربین تلفن های همراه می شناسیم.

نمایشگرهای مدرن با نصب این ال ای دی ها در کناره های صفحه، پس از تعویض لامپ های فلورسنت کاتدی قدیمی شروع به کار کردند و با جابجایی به آرایه های کم نور محلی که ال ای دی های آن ها به طور کامل در پشت صفحه قرار داشت و توسط ردیف و ستون کنترل می شدند، تکامل یافتند. در نتیجه نور بهتر و نشت نور کمتر از قبل شد.

در مواردی، نمایشگرهایی نیز وجود دارند که از ای ای دی های RGB (قرمز، سبز و آبی) به منظور افزایش کنتراست و شفاف سازی رنگ ها استفاده می کنند. اما عموم نمایشگرهای ال سی دی امروزی از ال ای دی های سفید استاندارد استفاده می کنند. حالا با این تعریف کوتاه به بحث خود یعنی نمایشگر مینی LED چیست بازگردیم. در ادامه با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت 2021

بهترین هدست گیمینگ 2021

نمایشگر مینی LED چیست؟

همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم، فناوری مینی ال ای دی به ال ای دی ها کوچکتری که برای نور پس زمینه نمایشگر استفاده می شوند اشاره می کند. همان نوری که محتوای صفحه نمایش را مقابل دیدگان شما می آورد. این تکنولوژی اولین بار در سال 2019 و در تلویزیون های برند TCL معرفی شد.

در این سری از تلویزیون های تی سی ال که نمایندگانی در میان بهترین تلویزیون های 2021 نیز دارد، شما رنگ هایی پرجنب و جوش تر را میبینید و بخش های سیاه صفحه نیز تیره تر به نظر می رسند. درواقع ایده اصلی این است که در این شیوه، ال ای دی ها کوچکتر می شوند تا نور به کنترل درآید.

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟
نمایشگر مینی ال ای دی

این امر با ایجاد مناطق کم نور محلی (انزوای مناسب بین مناطقی که به نور نیاز دارند) و همچنین جلوگیری از نشت نور، بسیار به عملکرد HDR کمک می کند. همه این اقدامات، در واقع به این معنی است که شما با عمیق ترین رنگ های سیاه، سفید و به طور کلی زنده مواجه خواهید شد که جزئیات بسیار دقیقی به شما نشان خواهد داد.

با توجه به این اوصاف، آیپد پرو 12.9 اینچی به بهترین نمایشگر بازار مجهز شده است. با این وجود به نظر می رسد اپل به زودی نمایشگر مینی LED را در تمام محصولات خود تعمیم ببخشد و حتی سایر کمپانی ها نیز این شیوه را پیش بگیرند، چراکه این نوع از نمایشگرها نسبت به اولدهای معمولی فعلی بسیار بهتر هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هدست برای PS5

بهترین هدفون های 2021

فراتر از نمایشگر Mini-LED چیست؟

شاید گمان برید که نمایشگر Mini-LED نهایت و اوج دنیای نمایشگرهاست. اما باید بدانید که فناوری Micro-LED که اولین بار در سال 2000 معرفی شد، دارای همان اصول نمایشگر Mini-LED است با این تفاوت که از مینی ال ای دی نیز کوچکتر است!

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

به طور دقیق تر بخواهم بگویم، اگر یک ال ای دی معمولی دارای عرض 1 میلی متر باشد، یک مینی ال ای دی معادل 0.2 میلی متر و میکرو ال ای دی دارای اندازه ای برابر با 0.005 میلی متر است. بالطبع این میزان تفاوت بسیار چشمگیر است و در هدف مینی ال ای دی ها، یعنی تقسیم مساحت و کنترل نورپردازی بسیار موثر تر است.

ما پیش از این این تکنولوژی را در برخی از تلویزیون ها دیده ایم و این نمایشگرها با وجود اینکه اولد نیستند هم فوق العاده به نظر می رسند. یکی از این موارد تلویزیون The Wall سامسونگ است. تلویزیونی با ابعاد کاملا بزرگ اما با صفحه ای محسور کننده که هیچگاه از مشاهده آن خسته نخواهید شد. علاوه بر این سامسونگ، سرمایه گذاری خوبی در زمینه میکرو ال ای دی ها انجام داده که نشانگر آینده دار بودن این فناوری است.

ممکن است به زودی دنیای نمایشگرها با تحولاتی بسیار مهم مواجه شود. یکی از ویژگی های مهم میکرو ال ای دی ها اینکه قادر به رسیدن به روشنایی 5000 نیت در نقطه اوج خود هستند. در نقطه مقابل اولدها فقط توانایی دستیابی به حدود 1000 تا 1500 نیت روشنایی را دارند.

بیشتر بخوانید:

بهترین تبلت های 2021

ارزان ترین تبلت های 2021

اگر تفاوت ال ای دی ها معمولی با مینی ال ای دی ها به حداکثر روشنایی، رنگ و وضوح تصویر مربوط باشد، تفاوت مینی ال ای دی ها و میکرو ال ای دی ها در چه مواردی است؟ برای شروع می توان به این مورد اشاره کرد که ابعاد دیود نوری در فناوری مینی ال ای دی گرچه است، اما به اندازه میکرو ال ای دی کوچک نیست.

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

اگرچه ال ای دی ها بزرگتر، با توجه به هزینه ساخت کمترشان، یک برتری جزئی نسبت به دو مورد دیگر دارند؛ اما همین اختلاف ابعاد در عملکرد و در بهینگی تصویر و عملکرد نمایشگر موثر است. شاید شما استدلال کنید که این تفاوت اندازه در عمل چندان ملموس نخواهد بود، اما در مورد صفحات کوچکتر، این قصیه متفاوت است  در مواردی واقعا کارآمد و محسوس است. درست مانند ساعت های هوشمند که با توجه به نوع ال ای دی بکار رفته در آن ها، می توان تا حد زیادی کیفیت نمایشگرشان را بهبود بخشید.

اما نکته مهمی که درباره میکرو ال ای دی ها باید به آن توجه داشته باشید، اینکه تولید میکرو ال ای دی ها بسیار دشوار است زیرا به ال ای دی های بسیار کوچکی برای میکرو ال ای دی ها نیاز است تا عملکرد یکنواختی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساعت های هوشمند 2021

بهترین مادربردهای 2021

این امر در مورد نمایشگرهای مینی ال ای دی نیز صحت دارد، که ساخت آن ها در مراحل ابتدایی ممکن است کمی گران تمام شود. البته انتظار این است که با همه گیر شدن استفاده از این تکنولوژی، فرآیند تولید آن ها نیز کامل شده و در ادامه قیمت نهایی آن ها کاهش یابد.

نمایشگر مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟
نمایشگر Mini-LED

به طور خلاصه مینی ال ای دی ها بسیار جذاب به نظر می رسند. این محصولات از نمایشگرهای اولد ارزان تر بوده و در عین حال به لحاظ کیفی مطابق با آن ها هستند. به علاوه این نوع از نمایشگرها، کیفیت و دوام خود را در آزمایشات مختلفی ثابت کرده اند. مانند ال سی دی ها که از سال های دور تا الان وجود داشته و هنوز هم یک راه حل بدون دردسر هستند. حالا باید دید آیا این فناوری جدید که راه خود را به جدیدترین تبلت اپل باز کرده است، آیا می تواند به سایر محصولات نوین تکنولوژی نیز راه یابد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نمایشگر Mini-LED چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر