;
coinex

نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020) ؛ وحشتی مصنوعی

در این نوشتار به نقد فیلم Black Water Abyss به کارگردانی آندره تراوکی می‌پردازیم. در ادامه با نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه در سایت تکراتو همراه ما باشید.

ما در این فیلم در اواسط تابستان به سر می‌بریم، که شرایط بیشتری برای گذراندن وقت جهت بازدید از مناطق مختلف و تجربه زیست در گذرگاه‌های جدید را فراهم می‌کنند.

برای طرفداران ترس، این دوره جذابیت دیگری را به ارمغان می‌آورد که کشف وحشت‌های پنهان شده در زیر آب در فیلم‌های موجود می‌باشد. چند روز پیش من فیلم کوسه “Deep Blue Sea 3” را دیدم و اکنون با دیدن فیلم دریاچه سیاه پرتگاه یک فرصت دیگر است که می‌تواند اثر خود را بگذارد.

نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020) ؛ وحشتی مصنوعی

ساختار روایت

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه خواهید خواند به شرح زیر است:

  • ساختار روایت
  • تمساح
  • فیلم‌های هیولایی
  • شخصیت پردازی
  • نقاط ضعف
  • تحلیل فلسفی
  • تحلیل روانشناختی
  • عوامل فیلم

در این فیلم یک فرمول آزمایش شده وجود دارد. گروهی به دام می‌افتند، خطری وجود دارد، گروه باید فرار کنند، بیشتر آنها می‌میرند یا معلول می‌شوند. 47 متر پایین، دریاچه‌ای عمیق، یک هیولا یا یک خزنده… من ادامه نمی‌دهم. شاهد یک داستان ساده می‌باشم که بسیاری از فیلم‌های قبلی آن را انجام داده‌اند. بازسازی آن نباید سخت بوده باشد.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

فیلم دریاچه سیاه پرتگاه گروهی از دوستان نه چندان جذاب را در مجموعه ای از تصمیمات مصنوعی و نامتناسب جمع می‌کند که در نهایت آنها در یک غار گرفتار می‌شوند. که محل زندگی یک تمساح خطرناک است.

احساس همیشگی انباشت هراس، اضطراب و خطر همراه با ظاهر واقع بینانه و به خوبی استفاده شده‌ی تمساح، تنش را در طول فیلم بالا نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

گروهی متشکل از پنج دوست برای گشت و گذار به یک غار در جنگلی در استرالیا قصد سفر می‌کنند. قبل‌تر، در نزدیکی این غار دو گردشگر بدون ردپایی ناپدید شدند. اما این تنها بخشی از نگرانی‌های آنها است. هنگامی که آنها وارد غار می‌شوند، یک دریاچه طبیعی را کشف می‌کنند که یک سورپرایز خطرناک را در خود جای داده است.

با کمی کاوش در غار، دوستان متوجه می‌شوند که سطح آب به سرعت در حال افزایش است و اگر سریع از آنجا خارج نشوند، به دام خواهند افتاد.

با این حال، هجوم ناگهانی آب این سناریو را به واقعیت تبدیل می‌کند و آنها مجبور می‌شوند برنامه‌های خود را تغییر دهند. بالا رفتن سطح آب فقط یکی از مشکلات آنها است. زیرا آنها به زودی متوجه می‌شوند که یک تمساح عظیم و خشن در آب در حال حرکت است.

دریاچه سیاه پرتگاه دنباله فیلم دریاچه سیاه با استقبال خوبی همراه شده است. با این حال، همانطور که در مورد “Deep Blue Sea 3” یا “47 Meters Down: Uncaged” رخ داده است، این دنباله رابطه کمی با نسخه قبلی خود دارد. به جز درنده شکارچی فوق العاده‌ای که آنها را ساقط می‌کند. و برخی از صحنه‌های مهم را تکان دهنده جلوه می‌دهد.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

کارگردان آندره تراوکی، که تجربه فیلمسازی در فیلم‌هایی همچون دریاچه سیاه و صخره را دارد، این بار مکانی را آنچنان محدود و تنگ در نظر می‌گیرد که در آن کلاستروفوبیا و احساس خطر مداوم یادآور هبوط باشد.

اما در همان سطح در ابتدای کار من انتظار بدترین فیلم را برای فیلم Black Water: Abyss داشتم. زیرا صحنه آغازین مورد انتظارترین تصویری است که باید اتفاق بیفتد و گروه دوستان اصلی خیلی جالب نیستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

هنگامی که آنها به غار می‌رسند، اتفاقی که در اوایل فیلم رخ می‌دهد، پیچش و هیستری لحظات فیلم بسیار لذت بخش‌تر می‌شود.

بدیهی است که ایده این بوده که فیلم در داخل غار توسعه یابد و فیلمنامه جان ریدلی (Wentworth) و سارا اسمیت (پسران وحشی) آنها را در اسرع وقت به آنجا برساند تا طرح و تنش با تمام حوادث ناخوشایندی که در آنجا اتفاق می‌افتد شکل بگیرد و شروع به ساختن کند.

نکته مهم این است که فیلم BLACK WATER: ABYSS، که کمی طولانی ساخته شده است، نقطه‌ی ضعفش هم شده. این فیلم با استفاده از خط داستانی شناخته شده در فیلم‌های ترسناک که با تمساح یا خزندگان کنش و واکنش دارد، قابل مقایسه می‌باشد. انسان‌ها یکی پس از دیگری خورده می‌شوند تا اینکه، در طولانی مدت، یک قهرمان دردسرساز ترس را نادیده می‌گیرد و جلوی آن حیوان می ایستد.

ظاهراً کارگردان آندر تراوکی آرزو داشت با یک شوخی غریب نهایی تماشاگران خواب آلود را از خواب بیدار کند. اما آنچه در تصاویر نهایی ما می‌بینیم اصلا به چیزی که سرگرم کننده باشد مطابقت ندارد. این فیلم باید دو سوم آن حذف شد. با این تایم بندی که عرض کردم مجموعه فیلم می‌تواند دوباره به ابعاد هیجان انگیز قبلی خود برسد و به یک تعقیب و گریز بی نظیر برای بقا تبدیل شود.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

تمساح ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

مانند فیلم دریاچه سیاه این دنباله تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. تمساح را به شکلی واقع بینانه و جذاب به تصویر می‌کشد. و این تصور را ایجاد می‌کند که این اتفاقی است که واقعا در حال رخ دادن است.

ظاهر تمساح بسیار عالی است و تصور اینکه این یک تمساح واقعی نیست سخت است. اندازه و ابعاد آن، و همچنین رفتار و حرکات آن باعث می‌شود تهدیدی ثابت بدون نیاز به رفتن به قلمرو پوچ با یک شکارچی بزرگتر از حد نرمال یا نوع دیگری باشد.

دریاچه سیاه پرتگاه می‌پذیرد که تمساح‌ها به خودی خود وحشتناک هستند و با بهره گیری از این کیفیت و تصور آنها را در معرض دید گروهی از انسان ها قرار می‌دهد که در وضعیت نامطلوبی گرفتار شده‌اند.

این فیلم بسیار ساده است و هدف آن قلقلک دادن افرادی است که از دیدن انسان طعمه شده توسط موجودات زیر آب لذت می‌برند. همانطور که گفتیم و چیزی که آن را از فیلم‌های مشابه جدا می‌کند این است که تا حد زیادی واقع بینانه است. تمساح هیچ کار خارق العاده یا فوق العاده‌ای انجام نمی‌دهد. هر آنچه اتفاق می‌افتد از نظر تئوریک می‌تواند واقعاً اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

Black Water: Abyss بهترین فیلم در نوع خود نیست. بنابراین بینندگانی که به طور طبیعی جذب این تصاویر یعنی کوسه یا تمساح نمی‌شوند، تحت تأثیر این فیلم هم قرار نمی‌گیرند. فیلم همان چیزی است که هست و سعی نمی‌کند چیز دیگری باشد.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

فیلم‌های هیولایی ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

فیلم‌های هیولایی غالباً محتوای بسیار زیاد و یا هیچ چیز ندارند. آنها می‌توانند بسیار سرگرم کننده یا خسته کننده یا فوق العاده احمقانه باشند. این فیلم، دنباله ‌ای برای فیلم دریاچه سیاه (2007) می‌باشد. احتمالاً بخشی از بد بودن و بی چیز بودن این فیلم به دلایل بودجه‌ی بسیار کم است.

یک داستان ساده، بازیگران بد و طرح خیلی بد. از نظر فضاسازی، دریاچه سیاه پرتگاه عمدتاً بر ترکیبی از انباشت خون و وجود تمساحی که به ندرت قابل مشاهده است، مدام در آب تمرکز می‌کند.

با این حال، این طراحی فقط تا حدی موفقیت آمیز است. تمساح ممکن است چند بار از فک چشمگیر خود استفاده کند، اما معمولاً خیلی ترسناک نیست. این حملات عمدتا به ترکیبی از جنگی سطحی بین انسان‌ها و تمساح و استخر خون محدود می‌شود که در آن فقط برخی از قسمت ها (شکم، دم، یک تکه سر) تمساح را می‌بینیم. در چند سکانس این خزنده خونخوار را می‌توان با سلطنت کامل مشاهده کرد، اما کافی بنظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

قهرمانان اصلی در این فیلم یک بعدی هستند، بسیار باهوش نیستند (در حالی که می‌دانیم که در آنجا اخیراً دو گردشگر ژاپنی بدون هیچ اثری ناپدید شده‌اند).

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

متأسفانه، با پیشرفت فیلم پس زمینه شخصیت‌ها در یک ملودرام بسیار ضعیف گیر می‌کند و شخصیت ها بیشتر تکه های غذای تمساح هستند. پایان تا حدودی باورنکردنی و کلیشه ای می‌باشد که همان اندک جذابیت را از ذهن ما می‌کنَنَد و با خود می‌برد.

آنچه باقی می‌ماند فیلمی است که از لحاظ نور، دوربین و ساختار فضاسازی نمره ضعیفی کسب می‌کند. و از خطوط داستانی متوسط ​​و شخصیت‌های ضعیف توسعه یافته رنج می‌برد. این فیلم همچنین برای طرفداران کارهای جدی ترسناک بسیار خوب است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های زامبی 2021

بهترین انیمه های 2021

شخصیت پردازی ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

شخصیت ها و اینکه چقدر برای ما در طول روایت با اهمیت می‌شوند بزرگترین ضعف فیلم دریاچه سیاه پرتگاه است. در ابتدا، همه شخصیت ها جالب به نظر نمی‌رسند و عملکردها چندان مفید و در جهت ساختاری که فیلمنامه نویس طراحی کرده است، نیستند.

با گسترش داستان، برخی از درام ها بین شخصیت ها شروع به توسعه می‌کنند، اما هرگز نمی‌تواند به اندازه‌ای باشد که ما آن درام شکل گرفته را کافی بدانیم که چه کسی را انتخا کنیم تا از آنجا جان سالم به در ببرد.

این موارد به همراه برخی از مسائل مربوط به ویرایش صدا و موسیقی پس زمینه تکراری، جزئیاتی هستند که کیفیت فیلم را تحت تأثیر قرار می‌دهند و بودجه را به هدر می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

نقاط ضعف ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

دلیل اصلی بد بودن فیلم این است که اتفاقات زیادی در غار رخ نمی‌دهد. شخصیت ها به خوبی توسعه نمی‌یابند. درگیری کلیشه‌ای و بیرحمانه‌ای بین افراد که پیرامون شخصیت‌ها به راه افتاده، همانقدر پیش پا افتاده است که بی ربط است.

قهرمانان ما هرگز دچار مشکل نمی‌شوند نه از نظر مکان و نه از لحاظ تنفسی. صعب العبور بودن راهی که شخصیت‌ها طی می‌کنند درواقع همان راهروهای باریکی که در آن‌ها برای رسیدن به مقصد می‌خزند، به شکلی نمی‌باشد که مخاطب احساس کلاستروفوبیک کند.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

اما در رابطه با موسیقی می‌توان گفت که می‌توانست جذاب‌تر باشد و برگ برنده‌ی خود را از همین تاثیر موسیقی رو کند. من فکر می‌کنم فیلمساز و گروه تولید احتمالاً به دلیل بودجه‌ی کم نمی توانستند از این بهتر عمل کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

تحلیل فلسفی ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

همانطور که همه ما می‌دانیم، انسانهای کم تجربه فکر می‌کنند هر آن چیزی که هست را تجربه کرده‌اند که می‌تواند آن‌ها را در مقابل تهدیدهای زندگی در امان نگه دارد. اما، چه کسی اهمیت می‌دهد  گروهی که در فیلم می‌بینیم به دنبال ماجراجویی هستند و چراغ پشت سر آنها ناپدید میشود، و تاریکی مطلق را پیش روی خود انتخاب می‌کنند.

در فیلم دریاچه سیاه پرتگاه همه چیز در مورد تعلیق این ناباوری و انصاف است. اگر ما به یک نقطه خاص برخورد کنیم، این واقعا فشار را افزایش می‌دهد. حرکت در تاریکی همچنین به عملکرد بیش از حد روشن دوربین در صحنه‌های اولیه در فضای باز کمک می‌کند.

هنگامی که اولین نگاه به تمساحی که کمین کرده و با عصیان از آب بیرون می‌آید اتفاق می‌افتد، آنها در لحظاتی ناشناخته به سمت سکوت بسیار هوشمندانه و تنش زا حرکت می‌کنند. که برای قسمت‌های دیگر فیلم بسیار موثرتر است.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

تحلیل روانشناختی ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

سیستم غارهای زیرزمینی چشمگیر است. و به ویژه فیلم هایی که زیر آب اتفاق می‌افتد، نه تنها احساس کلاستروفوبیا را جدی‌تر و بیشتر می‌کند همچنین برای افرادی که توسط فضاهای بسته دچار اضطراب می‌شوند، می‌تواند حائز اهمیت قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

درواقع احساس محسوسی از ترس ایجاد می‌کند. در واقع، غارنوردان بی باک و غم انگیز ما، که با اوضاع وخیم خود به سرعت رو به زوال هستند، می‌توانند سطح اضطراب را در خود و مخاطبان افزایش دهند.

نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه
نقد فیلم Black Water Abyss ؛ نقد فیلم دریاچه سیاه پرتگاه

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Black Water Abyss (دریاچه سیاه پرتگاه 2020)

  • کارگردان: آندر تراوکی
  • نویسنده: جان ریدلی و سارا اسمیت
  • بازیگران: جسیکا مکنام، لوک میچل، املی گلدن، بنجامین اتجس و آنتونی شارپ

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Black Water Abyss چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر