;
coinex

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست و چه کارکردی دارد؟ برای جزئیات بیشتر در این باره با ما باشید.

در حال حاضر و در شرایط فعلی، بسیاری از اپلیکیشن ها می توانند فعالیت های افراد را در سرویس های گوناگون رصد کنند. دقت کنید که این یعنی خارج از سرویس مورد بحث. مثلا فیسبوک ، یوتیوب یا برخی دیگر از اپلیکیشن های رایگان، داده های شما را در بسیاری از سرویس های دیگر که روی گوشی شما نصب است در دسترس دارند.

این موضوع در زمانه ای که حریم خصوصی و امنیت اطلاعاتی در فضای مجازی بسیار شکننده به نظر می رسد، اهمیت زیادی دارد و طبیعتا هیچکس دوست ندارد دیگران به اطلاعاتش دسترسی داشته باشند، حال این دیگران یک هکر ساده باشد یا کمپانی های بزرگی مانند گوگل یا فیسبوک!

حال کمپانی اپل با سیستم عامل اختصاصی خود یعنی iOS که همواره در مباحث امنیتی سرآمد و پیشرو بوده، قابلیت جدیدی برای محدودیت دسترسی چنین سرویس هایی به اطلاعات ارائه کرده است که از قضا بسیار جنجال آفرین شده و به تیتر اصلی اخبار بدل شده است. این قابلیت App Tracking Transparency نام دارد. اما قابلیت شفافیت ردیابی اپ یا به اختصار ATT چیست و دقیقا چه کارکردی دارد؟ با ما باشید.

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

از چندی پیش اخبار مربوط به قابلیت ها iOS 14.5 بسیاری از کاربران این پلتفرم و البته دوستداران محصولات اپل را به خود مشغول ساخته است. به روز رسانی جدید iOS شامل برخی قابلیت های جدید و اساسی است که از مدت ها پیش و درواقع از زمان انتشار اولین ویدیوهای مربوط به این نسخه، نظر همه را به خود جلب کرده بود.

یکی از قابلیت های به واقع کاربری و خلاقانه که در دوران شیوع گسترده پاندمی به خوبی به کار کاربران اپل خواهد آمد، قابلیت آنلاک آیفون با اپل واچ است که در دانلود و نصب و فعال سازی iOS 14.5 به آن پرداخته بودیم و به کاربران آیفون امکان می دهد تا دستگاه خود را بدون نیاز به درآوردن ماسک با ابزار فیس آیدی آنلاک کنند.

اما یکی از قابلیت های جذاب و البته واقعا جنجالی iOS 14.5 که شاید به لحاظاتی مهم تر از آنلاک کردن آیفون باشد، قابلیت شفافیت ردیابی اپ است. این ابزار که درواقع برای تقویت حریم خصوصی کاربران و محدودیت دسترسی سرویس های مختلف به اطلاعات شما ارائه شده است، بسیار خبر ساز شده است. بر همین اساس در این جستار قصد داریم به بررسی قابلیت ATT در آیفون بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

ارسال ویدئو با حجم بالا از طریق واتس اپ

میزان مصرف اینترنت تماس تصویری واتساپ

قابلیت شفافیت ردیابی اپ در iOS 14.5

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

همانطور که گفتیم در حال حاضر و در دنیای مجازی، بسیاری از سرویس های خدماتی، سرگرمی و ارتباطی نظیر فیسبوک، واتساپ یا یوتیوب می توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند، علایق شما را بسنجد و موضوعاتی که بیشتر جستجو می کنید را بررسی کنند. از این دیتاها و اطلاعات برای اهداف گوناگونی استفاده می شود و این اطلاعات در تبلیغات، و یا مواردی از این دست مورد استفاده قرار میگیرد.

اپل و البته بسیاری از کارشناسان امنیت و حریم خصوصی معتقدند این درواقع نقض حریم خصوصی کاربران است. به همین دلیل قابلیت شفافیت ردیابی اپ از سوی اپل در iOS 14.5 ارائه شده و حالا راه خود را به آیفون و آیپدها باز کرده است.

البته این قابلیت به طور پیشفرض برای کاربران غیرفعال است و برای فعال سازی آن باید در تنظیمات و در بخش Privacy وارد Tracking شوید. در اینجا امکان روشن کردن قابلیت شفافیت ردیابی اپ یا قابلیت ATT در آیفون ممکن است. اما قابلیت شفافیت ردیابی اپ چیست؟

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های شماره مجازی

آموزش انتقال عکس از آیفون و آیپد به ویندوز 10

قابلیت شفافیت ردیابی اپ

اپل بالخره روز گذشته سرانجام با انتشار آی او اس 14.5 رسما قابلیت شفافیت ردیابی اپ را به آیفون ها اضافه کرد. قابلیت ATT در آیفون به کاربران iOS امکان می دهد تا به سرویس ها و اپلیکیشن های متفرقه اجازه ندهند که اطلاعاتشان را در سراسر سایت ها و اپلیکیشن های دیگر بررسی کنند. البته به نظر می رسد این قابلیت به طور پیشفرض فعال نخواهد بود و برای استفاده از آن باید از طریق تنظیمات دستگاه آن را فعال کنید.

به علاوه به نظر می رسد در این سرویس شما این امکان را دارید که انتخاب کنید که کدام دستگاه ها اجازه دسترسی به اطلاعاتتان را داشته باشند. همچنین این گزینه این امکان را می دهد تا از طریق منو تنظیمات iOS قابلیت ATT در آیفون را به طور کامل غیرفعال کنید.

البته برخی کاربران آیفون در توییتر نوشته اند که پس از نصب آی او اس 14.5 در بخش تنظیمات قابلیت ATT در آیفون و گزینه های مربوط به آن به کلی غیرفعال است و به هیچ روشی نمی توان آن را فعال کرد. به نظر می رسد دسترسی به این قابلیت به بخش Personalized Ads در زیرشاخه حریم خصوصی ارتباط داشته باشد.

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

درواقع شما ابتدا باید Personalized Ads را فعال کنید و بعد از به روز رسانی سیستم عامل iOS دستگاه خود، قابلیت شفافیت ردیابی اپ به طور پیشفرض در دسترس خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد روی دستگاه هایی که Personalized Ads خامو است، قابلیت شفافیت ردیابی اپ بعد از به روز رسانی آی او اس 14.5 کار نمی کند. در حال حاضر نمی دانیم که این مسئله تصمیم خود اپل است یا ناشی از بروز یک باگ در سیستم عامل!

بیشتر بخوانید:

آموزش مسدود کردن تماس‌های دریافتی در آیفون

نحوه صحیح شارژ باتری آیفون

البته برخی منابع می گویند که قابلیت یاد شده برای اپل آی دی هایی که زیر 18 سال سن دارند، به طور پیشفرض غیرفعال خواهد بود. همچنین این گفته برای آن دسته از دستگاه‌ هایی صدق می‌کند که پروفایل MDM آن‌ ها تنظیمات Allow Apps to Request to Track را محدود می‌ کند. البته بنابر بررسی های انجام شده، در مواردی پیش آمده که کاربرانی با سن بیش از 18 سال و مواردی که پروفایل MDM دستگاه تنظیمات مذکور را محدود نمی کند، غیرفعال بودن قابلیت App Tracking Transparency در آی او اس پیش آمده است.

در حال حاضر حتی هیچ راهکاری برای افرادی که قابلیت App Tracking Transparency در آی او اس برای شان غیرفعال است وجود ندارد و نمی دانیم برای این موضوع چه باید کرد. اما اجازه بدهید به جنبه های غیرفنی موضوع و بخش های جنجال برانگیز قابلیت App Tracking Transparency در آی او اس نیز بپردازیم.

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

اگر خاطرتان باشد در ابتدای مطلب از قابلیت App Tracking Transparency در آی او اس به عنوان یک قابلیت جنجال برانگیز یاد کدریم. اما علت این موضوع چیست و چرا باید چنین قابلیتی جنجال آفرین باشد؟

باید بدانید که این قابلیت به همان ترتیبی که دسترسی سرویس هایی چون فیسبوک به اطلاعات کاربران را مسدود کرده است، اعتراض آژانس های تبلیغاتی و انتقاد همین فیسبوک را نیز در پی داشته است. چراکه به نظر می رسد با ارائه قابلیت App Tracking Transparency در آی او اس و البته سابقه درخشان فیسبوک  در حفاظت از اطلاعات کاربران! بسیاری از افراد مانع از دسترسی سرویس های گوناگون به داده هایشان شوند و در نتیجه این امر، قطعا کسب و کار شرکت ها و پلتفرم هایی چون فیسبوک با ضرر و زیان مواجه خواهد شد. اما مشکل کار کجاست!

بیشتر بخوانید:

چگونه آیفون خود را به عنوان یک هات اسپات وای فای موبایل تنظیم کنیم

11 نکته و ترفند مهم در مورد ایرپاد های اپل

حواشی قابلیت App Tracking Transparency در آی او اس

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

همانطور که گفتیم آپدیت iOS 14.5 اپل روز گذشته برای کاربران آیفون 6 اس و بالاتر منتشر شد. یکی از قابلیت های مهم این به روزرسانی ویژگی جدیدی به نام App Tracking Transparency است که حالا برای کوپرتینویی ها کمی جنجال در پی داشته است.

زین پس همه اپلیکیشن هایی که در اپ استور ثبت خواهند شد باید قابلیت App Tracking Transparency را فعال کنند تا کاربران تصمیم بگیرند که فعالیت های شان در سرویس های گوناگون برای نمایش تبلیغات مرتبط رصد شود یا خیر.

این قابلیت به کاربران امکان لغو سیستم های ردیابی در دستگاه های اپل را فراهم می کند. بر این اساس سرویس های نصب شده روی محصولات اپل دیگر نمی توانند از IDFA یا آیدی تبلیغات استفاده کنند مگر با مجوز کاربر. طبیعا این حرکت گامی مهم از سوی اپل برای شخصی سازی دسترسی سرویس های تبلیغاتی به اطلاعات کاربران است، اما این موضوع از طرف شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی بی واکنش نبوده است.

اپل بعد از مراسم Spring Loaded بود که راهنمای توسعه دهندگان خود را با ضرب الاجلی به 6 اردیبهشت به روز کرد. این شرکت اپلیکیشن هایی که در اپ استور ثبت می شوند را ملزم به ثبت برچسب حریم خصوصی کرده بود تا مشخص باشد هر برنامه چه اطلاعاتی را ردیابی می کند و به چه بخش هایی دسترسی خواهد داشت.

اپل می گوید هر اپلیکیشنی که بخواهد سیستم ATT را دور بزند از اپ استور کنار گذاشته می‌ شود. این شرکت توسعه‌ دهندگان را تشویق کرده تا در پاپ‌ آپی که برای کسب مجوز نمایش می‌ یابد به کاربران توضیح دهند که چرا باید اطلاعات آن‌ ها را ردیابی کنند.

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

شرکت هایی چون فیسبوک از این قابلیت انتقاد کرده و می گفتند که ATT می تواند بر کسب و کارهای کوچک (انصافا هم فیسبوک به فکر کسب و کارهای کوچک است!) و جریان درآمدهای آنان موثر باشد. فیسبوک آن قدر از این قابلیت ناراضی بود که صفحه کاملی از یک روزنامه را به نکوهش قابلیت جدید اختصاص داد و یک کارزار رسانه ای تمام عیار برپا کرد تا مقابل تصمیم اپل بایستد. (مدیونید فکر کنید این تلاش ها جز دغدغه برای کسب و کارهای کوچک ناشی از چیز دیگری است!)

تیم کوک مدیرعامل اپل اخیرا با خبرنگار نیویورک تایمز درباره قابلیت جدید حریم خصوصی iOS، منازعه با فیسبوک و شبکه اجتماعی «پارلر» مصاحبه‌ای انجام داده است. او در این مصاحبه گفته از انتقاداتی که اپل بابت قابلیت جدید حریم خصوصی iOS دریافت کرده شوکه شده است.

بیشتر بخوانید:

روش حذف دائمی حساب کاربری فیس بوک

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام

در جریان این اتفاقات بود که تیم کوک در مصاحبه با کارا سوییشر از نیویورک تایمز در این باره واکنش نشان داد. در بخشی از مصاحبه سوییشر از مدیرعامل اپل می پرسد که:

واکنش‌تان نسبت به فیسبوک که می‌گوید شما اساسا کسب و کار آن‌ها را با بحران مواجه می‌کنید چیست؟

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

تیم کوک در پاسخ می‌گوید:

تمام کاری که ما می‌کنیم این است که به کاربر اختیار می‌دهیم تا ردیابی شدن یا نشدنش را انتخاب کند. فکر می‌کنم مقاومت در برابر چنین استدلالی دشوار باشد. از مشاهده این حجم از اعتراض نسبت به این تغییر شوکه شده‌ام.

غول شبکه‌ های اجتماعی مدعی است که تجارت کسب و کارهای کوچک مبتنی بر نمایش تبلیغات سفارشی است و App Tracking Transparency کارکرد این تبلیغات را پایین می‌ آورد. با این حال، وقتی در این مصاحبه از تیم کوک پرسیده شد که App Tracking Transparency چقدر روی فیسبوک اثر می‌ گذارد، مدیرعامل اپل گفت:

من روی فیسبوک تمرکز ندارم، بنابراین نمی‌دانم.

اما به تدریج به نظر می رسد فیسبوک از موضع خود کوتاه آمد و پذیرفت که نمی تواند در مقابل این قابلیت بایستد. حالا باید دید آغاز به کار رسمی این قابلیت چه اتفاقاتی در دنیای تبلیغات آنلاین رخ می دهد و شرکت های بزرگی چون فیسبوک که اتکای زیادی به درآمد حاصل از تبلیغات دارند چه شرایطی پیدا خواهند کرد.

طبیعتا باید انتظار تغییرات چشمگیری در فرایند کسب و کارهای این چنینی داشته باشیم. اما در اولین واکنش برخی شرکت های رسانه و تبلیغات در اروپا، شکایت هایی علیه قابلیت ATT آی او اس 14.5 تنظیم کرده اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

قابلیت Recently Deleted اینستاگرام چیست؟

بازیابی پست های حذف شده اینستاگرام

شفافیت ردیابی اپلیکیشن ها اپل را به دادگاه می کشاند؟

قابلیت شفافیت ردیابی اپ (App Tracking Transparency) در iOS 14.5 چیست؟

همین امروز خبر رسید که برخی از شرکت های بزرگ رسانه، تبلیغات و فناوری آلمانی از ابزار شفافیت ردیابی اپلیکیشن ها که در آی او اس 14.5 در اختیار کاربران قرار گرفته است شکایت کرده اند. ماه پیش و مدتی پیش از عرضه رسمی این قابلیت، برخی شرکت های فرانسوی نیز چنین شکایتی را علیه اپل تنظیم کردند.

شرکت های آلمانی می گویند با ارائه شدن قابلیت App Tracking Transparency درآمد توسعه دهندگان اپلیکیشن ها تا 60 درصد افت خواهد داشت چراکه بخش مهمی از درآمد اپ ها به جمع آوری دیتاهای تبلیغاتی و فروش آن ها اختصاص دارد و این سبب می شود مصرف کنندگان مجبور به پرداخت هزینه های اضافی برای استفاده از اپ ها شوند. چون توسعه دهندگان اپ ها باید به طریقی درآمد کسب کنند و تنها را در این وضعیت، پولی شدن اپ ها خواهد بود.

9 شرکت بزرگ آلمانی از جمله شعبه فیسبوک در آلمان، شرکت اکسل اسپرینگر و اینسایدر دیروز با ثبت شکایت در نهاد نظارت بر رقابت بازار آلمان از تصمیم انحصارطلبانه اپل شکایت کرده و آن را برای بازار تبلیغات مضر دانسته اند. آن ها معتقدند که شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ ها باعث کاهش تعداد اپ‌ هایی می‌ شود که به‌ صورت رایگان و با تبلیغات در دسترس کاربران قرار دارند و این اتفاق در نهایت هزینه خود مصرف‌کنندگان را بیشتر می‌ کند.

وکیل اصلی شاکیان پرونده یعنی توماس هاپنر از شرکت حقوقی Hausfeld درباره این شکایت می گوید با این تغییرات، اپلیکیشن های بیشتری مجبور می شوند به جای سیستم فعلی که از تبلیغات کسب درآمد می کنند، از کاربران در ازای خدمات خود پول بگیرند. بخش جالب این شکایت مربوط به جایی است که می گوید با کنار رفتن تبلیغات شخصی سازی شده به دلیل قابلیت جدید، کاربران ناگزیر باید زمان بیشتری صرف جستجوی محصولات مورد علاقه خود در وب کنند!

بیشتر بخوانید:

نحوه انتقال اکانت واتساپ چگونه است؟

چگونه تشخیص دهیم کسی ما را در واتساپ بلاک کرده؟

البته اپل مدعی شده که این قابلیت، صرفا حق انتخاب را در دسترس کاربران قرار می دهد تا تصمیم بگیرند که به اپلیکیشن ها اجازه بدهند که رفتار و علایق شان را در اپلیکیشن ها و سرویس های دیگر رصد کنند یا نه! درواقع کاربران خود مختار به تصمیم گیری درباره نمایش تبلیغات سفارشی هستند. حامیان حریم خصوصی و امنیت از طرفداران جدی این قابلیت هستند.

اپل در حال حاضر با پرونده های ضد انحصار زیادی در کشورهای مختلف روبرو است که هر یک به جنبه متفاوتی از فعالیت های اپل نقد دارند. این شرکت اخیرا در آمریکا نیز به شدت زیر ذره بین قرار گرفته و کار سختی در پیش دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر