;
coinex

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021)

سریال Mare Of Easttown از جنجالی‌ترین سریال‌های در حال پخش در HBO است. در این مطلب از تکراتو به نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown از این مجموعه جنایی و هیجان‌آور خواهیم پرداخت. تا آخر این نقد همراه ما بمانید.

سریال میر شهرک شرقی با بازی کیت وینسلت در ادامه آثار موفقی با تم جنایی و در شهری کوچک در هوایی ابری با قهرمانان زن ساخته شده که تا بحال موفق عمل کرده است.

کارگردان این مجموعه کسی نیست جز  کریگ زوبل. زوبل در ساخت موزیک ویدیو تبحر داشته و ساخت چند اپیزود از سریال خدایان آمریکایی (American Gods) و وست ورلد (Westworld) را در کارنامه هنری خود دارد.

سریال درباره حل کردن یک پرونده قتل به دست کارآگاه میر شیهان است که با روبرو شدن با این جنایت باید با مشکلات ریز و درشت زندگی شخصی و گذشته تلخش نیز مقابله کرده و از پس اداره زندگی خانوادگی‌اش بربیاید.

در ادامه این مطلب پس از اشاره به خلاصه داستان از قسمت‌های پخش شده، جدیدترین قسمت سریال Mare Of Easttown را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

خلاصه داستان سریال : نقد سریال Mare Of Easttown : قسمت سوم

لیست مطالبی که در این مقاله در موردشان نوشته شده در زیر آمده است.

  • خلاصه داستان سریال
  • خلاصه قسمت سوم
  • جمع بندی
  • عوامل
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

در شهر کوچکی در پنسیلوانیا، ناگهان دختری به نام ارین ناپدید می‌شود. اداره پلیس شهر و کارآگاه میر شیهان برای پیدا کردن این دختر و یافتن عامل جنایت به تکاپو می‌افتند.

در اثر این اتفاقات میر باید با افراد زیادی برای کمک به تحقیقاتش گفتگو کند. اهالی این شهر کوچک مانند تمام شهرهای مشابه در دنیای واقعی، در هم تنیده هستند و رابطه متقابلی بین تمام آن‌ها موج می‌زند.

سریال علاوه بر پرداختن به زندگی شخصی و حرفه‌ای میر به عنوان یک کارآگاه، بر زندگی بیشتر این اهالی تمرکز کرده و آن‌ها را نه به عنوان مهره‌ای بی اهمیت در جریان یک داستان پلیسی، بلکه به عنوان آدم‌هایی راستین که هر کدام زندگی و دغدغه‌های خود را دارند می‌شمارد.

آدم‌هایی که تک تکشان یک قطعه برای تکمیل تابلوی بزرگی به نام سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021) هستند. این پرونده نه تنها به لحاظ شغلی برای میر بسیار چالش برانگیز است – چرا که همه انتظار دارند عامل جنایت دستگیر شده و بتوانند در آرامش به زندگی خود ادامه دهند – بلکه از نظر عاطفی هم بار روانی فوق‌العاده‌ای را به او تحمیل می‌کند.

میر یک نوه کوچک دارد که از پسرش به جا مانده. در واقع پسرک، تنها یادگار پسر فقید کارآگاه است که در یک خودکشی به زندگی خود خاتمه داده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های HBO در سال 2021

سریال House of Dragon ؛ تاریخ پخش، بازیگران و داستان خانه اژدها

حال میر مانده و مسئولیت عظیم بزرگ کردن نوه‌اش؛ و دست و پنجه نرم کردن با احساس گناهی که پس از از دست دادن پسرش گریبانش را گرفته و او را در غم و اندوه ناشی از نبودن فرزند و عذاب وجدان غوطه‌ور کرده است.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

میر با مادر پیرش زندگی می‌کند. او علاوه بر پسر مرحومش، یک دختر نوجوان به نام سیوبهان نیز دارد که او هم به نوبه خود با سختی‌ها و مشکلات زندگی خودش سرگرم است. در این گیر و دار همسر سابق میر قصد ازدواج مجدد دارد. میر علاوه بر همه این‌ها باید به یک رابطه احساسی با یک نویسنده با بازی گای پیرس توجه کند.

خلاصه قسمت سوم : نقد سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021)

با توجه به سرنخ‌هایی که در قسمت قبل از فرانک و دیلان گرفتیم، انتظار می‌رفت در این قسمت جدید بیشتر به این دو مورد پرداخته شود. ولی این اتفاق رخ نمی‌دهد. حداقل فعلاً نه.

این اپیزود با بحث پیرامون نتایج کالبدشکافی جسد ارین شروع می‌شود. کارآگاه درمی‌یابد که اثری از تجاوز جنسی دیده نمی‌شود. پس انگیزه قتل چه می‌تواند باشد؟

از آن طرف، لوری به دیدن میر رفته و آنچه که درباره ارین، دی. جی. و فرانک می‌داند را به او می‌گوید. فرانک مجبور می‌شود نمونه دی. ان. ای. خود را تحویل بدهد و ادعا می‌کند که با ارین رابطه جنسی نداشته است و اینکه در هنگام وقوع قتل، او در جای دیگری بوده است پس بی گناه است. در این اپیزود یک مظنون دیگر نیز به لیست مظنونین موجود در اپیزودهای قبل افزوده می‌شود.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

میر و زابل از دیکان مارک در مورد آن شب سوال می‌کنند. اما مکالمه به آن خوبی که انتظارش را داشتند پیش نمی‌رود. دیکان آخرین کسی است که قبل از فوت با ارین مکالمه برقرار کرده است. پاسخ‌هایی که او به سوالات کارآگاهان می‌دهد کمی مشکوک و عجیب به نظر می‌رسد.

در صحنه‌های بعدی می‌بینیم که میر با ریچارد به یک قرار عاشقانه می‌روند. دیدن هلن – مادر میر – که این دو را دست می‌اندازد بامزه و معذب‌کننده است. میر و مادرش اگرچه مثل سگ و گربه به هم می‌پرند اما در واقع بسیار به هم وابسته هستند.

در سکانس دیگری، سرنخ جدید به کشف یک صحنه جرم جدید منجر می‌شود. میر برای اینکه بفهمد چه اتفاقی در آن مکان افتاده مسیر حرکت گلوله را پیدا می‌کند. اینجا یک حقیقت دیگر نیز درباره دیکان کشف می‌شود. اتفاقاً این اپیزود هم با نشان داد دیکان در حال انجام عملی شیطنت‌آمیز به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های کره ای نتفلیکس ؛ سریال کره ای Netflix چی ببینیم؟

البته اینکه دوچرخه‌ ارین در پشت وانت دیکان دیده شده است نشانه خوبی نیست ولی دیگر همه ما آنقدر فیلم و سریال کارآگاهی تماشا کرده‌ایم که بدانیم متهم اصلی همان اپیزود سوم دستش رو نمی‌شود.

این دست سرنخ‌ها بیشتر برای افزایش هیجان بینندگان، وقت‌کشی و پرت کردن حواس مخاطب و پلیس از جنایت‌کار اصلی است. پس جناب زوبل، ما که گول نخوردیم. البته فعلا.

با اینکه در این قسمت در حل پرونده پیشرفت اندکی حاصل شد، بیشتر مربوط به جنبه‌های شخصی همه افراد درگیر بود. به ویژه از آنجایی که همه دوستان و خانواده میر تقریباً تمام ابعاد پرونده را در هم آمیخته بودند.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

شاید سیوبهان بعد از مادرش، شخصیتی است که بیشتر از همه تحت فشار است. او هنوز مرگ برادرش را هضم نکرده و بر حال کند و کاو در زندگی برادر فقیدش است تا شاید بیشتر او را بشناسد و از چرایی کارش سر در بیاورد.

سیوبهان قصد دارد تحقیقاتش را در قالب یک فیلم مستند به عنوان پروژه مدرسه‌اش ثبت کند. در عین حال، بین مادر و پدرش گیر کرده و شاید ما نتوانیم این حقیقت را ببینیم ولی دارد به دو نیمه تقسیم می‌شود.

حال تصور اینکه کنی چه احساسی دارد دشوار است،  آن هم بعد از بلایی که به خاطر انتقام دخترش بر سر دیلان آورده. از طرفی خوشحال است که او را نکشت چون پدر بچه دیلان نیست. خوشبختانه والدین دیلان به نظر می‌رسد که بچه را دوست دارند البته تا زمانی که دریابیند اصلاً پدر بچه دیلان نبوده است. آن‌ها می‌دانند که ارین مادر خوبی برای فرزندش بود.

زمانی که خبر قتل ارین را شنیدند باورش برای آن‌ها سخت بود و بسیار جا خوردند. هرچند که پسرشان بعد از گلوله خوردن دیگر قادر به راه رفتن نخواهد بود. شاید تا آخر عمر.

دگرگون شدنشان از این موضوع که بچه نوه آن‌ها نبوده تنها یکی از چندین لایه در سریال میر شهرک شرقی است که شخصیت‌های داستان را در موقعیتی قرار می‌دهد تا آن رویشان را نشان بدهند، رویی که حتی خودشان هم از وجودش بی اطلاع بودند. یکی از این لایه‌ها ارتباط میر با جزئیات ریز و درشت این پرونده است.

بیشتر بخوانید:

سریال The Nevers ؛ بازیگران، داستان و هرآنچه باید بدانیم

بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

در واقع می‌توانست قبل از اینکه سراغ فرانک برود و کامش را تلخ کند اندکی به خودش فرصت می‌دهد و بلافاصله بعد از شنیدن حرف لوری اقدام به عمل نمی‌کرد. همین موضوع درباره سریال Mare Of Easttown بسیار جذاب است.

ما اینجا بر خلاف بسیاری از کارآگاه‌های خیالی با یک موجود نابغه روبرو نیستیم که ترکیبات شیمیایی یک سم نادر که نامش را هم کسی نشنیده بداند یا با اتکا به حس ششم خود بتواند ذهن خوانی کند.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

شاید بتوان ادعا کرد شرلوک و پوآرو ابر انسان بودند که پرونده‌های جنایی را با اتکا به استعدادهای خارق‌العاده و اطلاعات عمومی گوگل وار خود حل می‌کردند. قطعاً از چنین کاراکترهایی، انتظاری جز حل پرونده‌های سنگین را نداریم.

میر اما، یک شخصیت عادی مانند بقیه انسان‌هاست که همه روزه در کوچه و خیابان می‌بینیم. بله، میر استعدادها و قدرت‌های شگفت‌انگیزی دارد که باعث شده به مقام کارآگاهی شهر خود نائل بیاید. اما یک انسان است مانند بقیه انسان‌ها که گاهی می‌تواند عجول باشد و گاهی کنترل خشمش برایش دشوار است.

به همین خاطر است که دیدن روند حل این پرونده به دست میر بسیار لذت‌بخش است چون اگر بتواند موفق شود، یک آدم معمولی بوده که در هیاهوی زندگی شخصی و ناآرامی‌های خانوادگی توانسته شغلش را به درستی مدیریت کرده و وظیفه‌ای که به او محول شده را با مسئولیت‌پذیری به انجام برساند.

نکته قابل توجه در رفتار ساکنین این شهر – که دور از واقعیت نیست – برخوردی است که با تحقیقات و سرنخ‌ها انجام می‌دهند. غم‌انگیز است وقتی رابطه یک مرد بزرگسال با دختر کم سن و سال برملا می‌شود، فوری به پدوفیل بودن متهم می‌شود.

اینجا با مردمی روبرو هستیم که به جای آنچه که واقعاً اتفاق افتاده، به صلاحدید خود دروغ می‌گویند چرا که در قضاوت کردن عجول بوده و خیال می‌کنند از همین حالا همه ماجرا را فهمیده‌اند. شاید اگر در دنیای ما دروغی وجود نداشت همه چیز ساده‌تر بود و لازم نبود برای فهمیدن حقیقت هر مسئله‌ای، ساعت‌ها زمان ارزشمند هدر برود.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

همه ما می‌دانیم ذات رسانه به چه صورت است. کافی است یک نفر به انجام کاری متهم شود؛ همه جا شروع به نوشتن درباره او و شایعه‌پراکنی می‌کنند چرا که به انتشار حقایق اهمیتی نمی‌دهند بلکه کلیک خوردن هر چه بیشتر پست‌ها و لینک‌های وب‌سایتشان.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی 2021

بهترین سریال های کره ای 2021

به هر حال، هر چند که عملکرد میر زیاد حرفه‌ای نبود و باید با آرامی و متانت بیشتری برخورد می‌کرد اما شاید بهتر است سابقه کاری او را و دستاوردهایش را در طول یک عمر فعالیت به عنوان کارآگاه زیر سوال نبریم و فقط با چند هفته اخیر رفتارش را نسنجیم.

در مورد کری باید گفت، شاید میر آنطور که باید با او برخورد نکرد. حسن نیت نشان نداد و فوری به تهدید او روی آورد.

کری یک مادر خسته و تنهاست که می‌خواهد پسرش را خودش بزرگ کند و اقدام به گرفتن حضانت درو کند. شاید کمی همدلی و درک متقابل رابطه این دو را بهتر می‌کرد و در نهایت با هم می‌توانستند بهترین تصمیم را بگیرند؛ تصمیمی که بیشتر به صلاح درو، فرزند کوین و کری بود.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

در نهایت میر آن کاری را که نباید، انجام می‌دهد و اندکی هروئین که از اداره پلیس کش رفته را در ماشین کری می‌گذارد. درست است که میر فقط صلاح نوه‌اش را می‌خواهد ولی لازم نبود اخلاقیات را زیر پا گذاشته و یک آدم بیگناه را درگیر کند. در ادامه رئیس میر اسلحه و نشانش را از او می‌گیرد. حال باید دید میر که رسماً از پرونده کنار گذاشته شده، چه برخوردی با این مورد جنایی خواهد داشت و تا کجا پیش خواهد رفت.

شاید بتوان از تمام این اپیزود نتیجه گرفت که میر بیش از حد در ابعاد مختلف زندگی‌اش تحت فشار است و شاید این پسرفت شغلی در نهایت به نفش تمام شود.

شاید با دیدن عواقب کارهای نابخردانه و خودخواهانه‌اش بتواند کار و زندگی شخصی را جدا کرده، خانواده‌اش را کمی سر و سامان دهد و در نهایت در مورد ارین و نحوه فوتش حقیقت‌هایی را ببیند که قبلاً به خاطر آشوبی که در سرش بود نمی‌توانست ببیند. حداقل با دیدن فصل اول سریال کارآگاه حقیقی می‌دانیم، کارآگاه حقیقی هیچگاه پرونده را رها نمی‌کند و حلش می‌کند. حتی اگر سال‌ها طول بکشد.

تا همینجا هم سریال میر شهرک شرقی Mare Of Easttown بسیاری از جاهای داستان خارج از انتظار عمل کرده است. هیچکس از یک کارآگاه کار درست انتظار ندارد با نسنجیدن نتیجه اعمالش گذشته و آینده شغلی‌اش را به خطر بندازد.

باید ببینیم این سریال دیگر کجا قصد دارد ما را غافلگیر کرده و تا اپیزود بعدی بیننده را در ابهام قرار دهد. شاید میر در وهله اول به این خاطر به نیروهای پلیس پیوسته و شغل کارآگاهی را برگزیده چرا که تنها زمینه‌ای است که می‌تواند به درستی پیش‌بینی کند و در آن بدرخشد.

نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی
نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown ؛ نقد قسمت سوم سریال میر شهرک شرقی

جمع‌بندی : نقد سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021) : قسمت سوم

در نهایت باید گفت هر چند این قسمت از میر شهرک شرقی Mare Of Easttown پیچش داستانی خاصی نداشت و به یاد ماندنی نبود اما حاوی اطلاعات مهمی برای پیش بردن داستان بود و به ویژه در آخر کاملاً خارج از انتظار عمل کرده و بیننده را مشتاق دیدن قسمت بعدی می‌کند.

میر شهرک شرقی سریالی خوش‌ساخت با تولید درست و سطح بالاست و بهتر است تا تمام شدن همه هفت قسمت آن، در کنار کارآگاه میر و پا به پای او در دل داستان جلو رفته و ببینیم این چه کسی است که خواب را از چشمان اهالی این شهر کوچک ربوده است.

عوامل سریال ؛ نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown

  • کارگردان: کریگ زوبل
  • نویسندگان: برد اینگلزبی
  • تهیه‌کنندگان: پم فیتزجرالد، گوردون گری، پال لی، گوین اُکانر، مارک رویبال
  • بازیگران: کیت وینسلت، گای پیرس، انگوری رایس، جولین نیکلسون، جین اسمارت، دیوید دنمان

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد قسمت سوم سریال Mare Of Easttown چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر