;
coinex

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟

ارز دیجیتال چیا یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال است که به آن لقب دوست محیط زیست داده شده است. اما رمزارز چیا چیست و استخراج آن چگونه است؟

صاحب اپلیکیشن محبوب بیت تورنت، در سال 2019 رمزارز Chia را به بازار ارزهای دیجیتال اضافه کرد که برخلاف آن چه درباره بیت کوین گفته می شود، به محیط زیست آسیب نمی رساند.

در سالیان اخیر روز به روز بر قدر و ارزش ارزهای دیجیتال اضافه شده و محبوب ترین آن ها بیت کوین، رکوردهای قیمتی عجیبی را در سال 2020 ثبت کرد. اما آلت کوین های جایگزین بیت کوین و بازارهای رقیب آن نیز به موازات بیت کوین در حال رشد هستند.

یکی از این آلت کوین ها و بازارهای رقیب بیت کوین رمزارز Chia است که توسط مالک پروتکل بیت تورنت (پروتکل اشتراک‌گذاری peer to peer فایل که از سال 2001 کار خود را آغاز کرد) یعنی برام کوهن تاسیس شد. این رمز ارز در سال 2019 عرضه شد و قرار است رقیبی جدی برای بیت کوین باشد، رقیبی با قابلیت ها و پتانسیل های بیشتر و بهتر نسبت به بیت کوین که به محیط زیست هم آسیب نمیزند. در ادامه با رمزارز چیا چیست ما را همراه کنید.

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟

استخراج ارز دیجیتالی چیا

البته اگر گمان می کنید در پاسخ سوال رمزارز چیا چیست با مورد عجیبی مواجه می شوید باید گفت نه واقعا خبر خاصی نیست! درواقع در نوامبر 2017 که کوهن شبکه چیا را معرفی کرد درباره ارز دیجیتال خود نیز صحبت هایی داشت.

شبکه چیا مبتنی بر بلاک چین است و به صورت Proofs of Space and Time کار می کند. این بدان معناست که ماینر از فضای حافظه بدون استفاده در این شبکه استفاده می کند و این در حالی است که بیت کوین بر مبنای Proof of work کار می کند و بنابراین به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد.

به اعتقاد موسس و بنیانگذار رمزارز Chia مهمترین مشکل بیت کوین تاثیرات منفی آن به دلیل مصرف بیش از حد برق است که به طور مستقیم بر محیط زیست موثر است. این به اعتقاد کوهن ناشی از شیوه ای است که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شده است و حل یک معادله پیچیده انرژی زیادی مصرف می کند. این در حالی است که رمزارز Chia شرایط متفاوتی دارد و هر اندازه حافظه بزرگتری را خریداری کنید، تاثیر مخربی روی محیط زیست ندارد. اما رمزارز چیا چیست و شیوه استخراج ارز دیجیتالی چیا چگونه است؟

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟
ارز دیجیتال Chia

کوهن در ارتباط با استخراج ارز دیجیتالی چیا به جای واژه متداول ماینینگ، از واژه فارمینگ استفاده می کند. شانس برنده شدن فارمرها در این شبکه به جای تاثیر گرفتن از انرژی و برق بیشتر از فضای حافظه بیشتر تاثیر میگیرد.

تفاوت مهم دیگر میان ارز دیجیتال چیا نسبت به شبکه بیت کوین، وجود یک دفتر کل متمرکز و غیر قابل تغییر از تراکنش های سابق است. ضمنا شبکه چیا دارای قابلیت های دیگری نیز هست که در بیت کوین وجود ندارد:

  • شخصی‌سازی قراردادهای اتوماتیک
  • نگه‌داری از دارایی‌ها به عنوان سپرده
  • پیاده‌سازی قابلیت‌هایی همچون بازپرداخت

پروتکل های رمزارز چیا چیست ؟

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟

چیا از دو پروتکل استفاده می کند. یک پروتکلی که میزان فضای حافظه موجود روی سیستم فارمر را نشخیص داده و دیگری پروتکلی که جلوی تقلب در ریواردهایی که به فارمر داده شده را می گیرد.

از مدتی پیش چیا فارمرها را دعوت کرد تا در تست سرعت و امنیت این ارز دیجیتال شرکت کرده و برنده 100 هزار دلار به عنوان جایزه شوند. به اعتقاد کوهن ارز دیجیتال چیا می تواند توجه موسسات مالی را به خود جلب کند چرا که نسبت به بیت کوین بسیار منعطف تر است.

در مدت اخیر قیمت رمزارز ها به طرز قابل توجهی افزایش یافته و افراد بی شماری وارد این بازار شده اند. عموم این رمزارزها با فشار روی پردازنده و کارت گرافیک استخراج می شود. اما حالا رمزارز مورد بحث در این جستار وابستگی زیادی به این قطعات ندارد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 

پیش بینی قیمت ترون در سال 2021

در مدت اخیر و با افزایش قیمت رمزارز، فعالیت ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این موضوع بحران کارت گرافیک در دنیا را به دنبال داشته است. حال به نظر می رسد رمزارز چیا می تواند این مشکل را برطرف کند. البته در عین حال بی عیب و ایراد نیز نیست.

در شبکه چیا و برای استخراج ارز دیجیتالی چیا ، این شبکه به سراغ قطعاتی با مصرف انرژی بالا مانند کارت گرافیک ها نمی رود. اگرچه چنین موضوعی برای گیمرها که حالا با بحران کمبود برخی از بهترین کارت های گرافیک مواجه هستند خبر خوبی محسوب می شود، اما استخراج ارز دیجیتالی چیا برای بازار هارد دیسک حافظه SSD می تواند یک کابوس به دنبال داشته باشد و از قضا به نوعی بحران نیز منجر شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیت کوین که در حال حاضر با ارزش ترین رمزارز دنیاست و حتی تا مرز 60 هزار دلار نیز افزایش قیمت را تجربه کرد، انرژی زیادی در فرایند استخراج صرف می کند. ظاهرا انرژی مورد استفاده برای استخراج بیت کوین بیش از مصرف برق یکسال در کشوری چون آرژانتین است. این موضوع می تواند مسیر را برای رمزارز جدیدی که دوست دار محیط زیست است هموار کند.

این رمزارز جدید انرژی کمتری مصرف کرده و فشار کمتری به تراشه ها می آورد. گیمرها در این شرایط برای دسترسی به کارت گرافیک های جدید و قدرتمند انتظار نخواهند کشید چراکه در مورد چیا بهترین کارت گرافیک ماینینگ 2021 معنایی ندارد. البته اگر به سایر رمزارزها می اندیشید همچنان باید بهترین های این حوزه را بشناسید.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021

پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021

ارتباط بحران در بازار هارد دیسک با رمزارز چیا چیست ؟

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟
رمزارز چیا چیست

اگرچه رمزارز چیا نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال مزایای زیادی دارد و انرژی کمتری مصرف می کند، اما نگرانی دیگری که درباره این رمزارز وجود دارد، کمبود شدید هارد دیسک و حافظه SSD است. در واقع کاربران عادی و گیمرها دوباره با مشکلاتی مواجع می شوند.

ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین و دوج کوین برای تایید تراکنش ها و معاملات خود از قدرت محاسباتی خام یا سیستمی به نا اثبات کار (Proof of Work) استفاده می کنند. این محاسبات توسط ماینرها انجام می گیرد که برای چنین امری قدرت کارت های گرافیک و سایر سخت افزارها مورد استفاده قرار می گیرد. آن ها برای تایید و ایمن سازی شبکه در این فرایند پاداش می گیرند. در مقابل شبکه چیا روی اثبات فضا و زمان اجرا می شود.

این رمزارز جدید به استفاده از فضای ذخیره سازی به جای قدرت پردازشی برای ایمن سازی شبکه تکیه می کند. در واقع ماینرهایی که فضای ذخیره سازی خود را در اختیار چیا قرار می دهند، پاداش می گیرند. این فرایند از ماینینگ یا استخراج با سایر رمزارزها و تجهیزات وابسته به آن متفاوت است و شما با هر ابزاری می توانید به سراغ چیا بروید. از لپ و تاپ و کامپیوترهای معمولی گرفته تا گوشی های هوشمند می تواند مرزعه رمزارز چیا باشد.

هرچه فضای بیشتری در اختیار چیا قرار دهید، احتمال دستیابی به پاداش ارزشمندتر بیشتر می شود. البته چیا هنوز وارد بازار نشده و معاملات آن کلید نخورده است، اما رشد چشمگیر ایده ارزهای دیجیتال سبب هجوم ماینرها به چنین بازاری شده است. ماینرهای چینی از حالا در حال برنامه ریزی برای آینده هستند و شروع به خرید تعداد زیادی هارد دیسک و حافظه SSD کرده اند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021

پیش بینی قیمت تتر در سال 2021

این موضوع می تواند به بحرانی جدید در بازار و افزایش چشمگیر قیمت ها منجر شود. در کشوری مانند هنگ کنگ، به نظر می رسد در آینده نزدیک قیمت هارد دیسک و حافظه SSD در محدود 26 تا 77 دلار باشد. به علاوه هارد دیسک های 4 تا 18 ترابایتی هم در بازار این کشور از همین حالا به سختی پیدا می شود و عموم آن ها به فروش رفته است.

با وضعیت کنونی به نظر می رسد تولید کنندگان در آینده نزدیک با مشکلات زیادی مواجه باشند و همان سرنوشتی که کارت های گرافیک انویدیا و AMD به آن دچار شدند، در انتظار بازار هارد دیسک و SSD نیز باشد.

د رحال حاضر تنها راهکار اساسی افزایش تولید این محصولات توسط تولید کنندگان اصلی و عمده است تا بتوانند برای در آینده نزدیک پاسخگوی نیاز بازار باشند. در غیر این صورت و با روند فعلی بعید است بتوان حریف تقاضا و شد و در این صورت افزایش قیمت نجومی این محصولات و یا حتی شکل گیری بازار سیاه برای هر هارد دیسک چندان بعید نست. در حال حاضر ظرفیت حافظه این رمز ارز به یک اگزابایت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021

بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021

ارز دیجیتال Chia : احتمال موفقیت پروژه چیا چقدر است؟

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟
رمزارز چیا چیست

در حال حاضر نمی توان با قطعیت در این باره صحبت کرد. اما با رویکردی که این شبکه دارد، به نظر می رسد استقبال بالایی از آن صورت بگیرد. به خصوص که تغییر تکیه گاه ماینینگ یا به قول کوهن فارمینگ چیا باعث می شود تا با ابزارهای ساده تری بتوان این فرایند را انجام داد و به کسب سود امیدوار بود. در نتیجه بعید نیست چیا به یک بازیگر مهم صنعت رمزارز بدل شود.

محبوبیت امروزین بازار رمزارزها سبب شده تا عموم افراد از حالا به خرید هارد دیسک و حافظه SSD رو بیاورند. در سالیان اخیر و افزایش قیمت شگفت انگیز بیت کوین، توجه ساده ترین افراد را به ارزهای جدید جلب کرده است.

البته برای تعیین تکلیف نهایی چیا باید تا زمان شروع معاملات صبر کنیم. شاید افرادی که هم اکنون اینده بازار سخت افزار را تهدید می کنند در سال های آینده به ثروت های کلانی دست پیدا کنند. البته عکس آن هم ممکن است و چنین افرادی نه تنها سرمایه کنونی خود را نابود می‌ کنند و بازار را در معرض کمبود شدید قرار می‌ دهند، بلکه در آینده هم سود زیادی به جیب نخواهند زد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021

پیش بینی قیمت بایننس کوین در سال 2021

رمزارز چیا (chia) به اختصار با نام XCH شناخته می شود. این ارز دیجیتال همان طور که گفتیم با روش گواه اثبات فضا کار می کند که بر فضای هارد دیسک کامپیوتر شما قابل استخراج است. برام کوهن خالق پروژه بیت تورنت حالا با توسعه این رمز ارز میخواهد از فضای خالی هارد دیسک کاربران برای تولید رمز ارز چیا استفاده کند و اعتقاد دارد این رمز ارز بر خلاف سایر پروژه ها به محیط زیست اسیب نخواهد زد و دوستدار آن است.

باید دید که گسترش این پروژه در آینده چه تاثیری بر بازار تولیدات قطعه های کامپیوتری خواهد گذاشت. در حال حاضر همانطور که اشاره کردیم بحران SSD و هارد دیسک ها پدید آمده و در برخی بازارها این محصولات نایاب هستند.

بنابر قاعده اهمیت هارد دیسک و SSD برای فرایند استخراج رمزارز chia سبب می شود تا این محصولات با افزایش قیمت در سطح جهانی مواجه شوند. به همان ترتیبی که استخراج اتریوم و بیت کوین سبب افزایش قیمت و کاهش موجودی کارت گرافیک در سطح جهان شد.  در بخشی از وایت پیپر تجاری CHIA آمده است :

برنامه ها و ساختار ما منحصر به فرد است و شامل بسیاری از زمینه های مختلف تخصصی از جمله فروش نرم افزارهای سازمانی ، حاکمیت پروژه بلاکچین ، و قوانین اوراق بهادار و سایر مقررات است که ما باید برای استفاده از منابع مورد نیاز بابت هدایت پذیرفتن بلاک چین Chia در زیرساخت های مالی جهان به بازار برویم.

در نتیجه رمزارز چیا برخلاف بیت کوین و اتریوم نیاز به اسیک ماینر و یا GPU ندارد و فقط بخشی از فضای هارد دیسک شما را استفاده کرده و شبکه خود را روی آن سینک می کند و با پیدا کردن بلاک های جدید عملیات ماینینگ را انجام می دهد. در حال حاضر چیا بعد از تاسیس شبکه خود، اپلیکیشن و نرم افزارهای مخصوص استخراج آن را برای پلتفرم های مک، ویندوز و لینوکس ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال 2021

ارز دیجیتال پیمان

استخراج ارز دیجیتالی چیا

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟
ارز دیجیتال Chia

ابتدا برنامه استخراج را دانلود و نصب کرده و سپس آن را راه اندازی کنید. در ابتدای امر برای شما یک کیف پول جیا ساخته می شود و 24 کلمه ریکاوری نمایش داده می شود.

بعد از گذراندن مراحل نصب برنامه پیشنهاد می کنیم از طریق منوی keys و در ابتدای امر کلمات خصوصی خود را پشتیبان گیری کنید و در جای امنی ذخیره کنید.

در بخش از منوی Plots باید مقدار فضای خالی که قصد دارید به شبکه اختصاص پیدا کند را مشخص کنید. در نهایت یک فولدر بزرگ برای ذخیره لاگ ها و دانلود نود شبکه مشخص کنید. در این صفحه برای فایل های موقت از هارد SSD استفاده کنید و برای فایل های نهایی از هارد دیسک جانبی یا دوم استفاده کنید.

بعد از ساخت یک Plots باید صبر کنید تا فرایند سینک شدن با شبکه آغاز و به اتمام برسد. این فرایند سینک شدن ممکن است بین 3 الی 10 ساعت زمان ببرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص رمزارز چیا چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    به نظرم عالی هست فقط اگه یه آموزش کامل تصویری بزارید که چطوری استخراجش کنیم ممنون میشم.

    پاسخ