;
coinex

نقد فیلم Things Heard and Seen (دیده ها و شنیده ها 2021) ؛ با بازی آماندا سیفرید

در این نوشتار از تکراتو به نقد فیلم Things Heard and Seen خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی و نقد فیلم دیده ها و شنیده ها همراه ما باشید.

فیلم دیده ها و شنیده ها Things Heard & Seen 2021 ساخت کشور آمریکا و در ژانر درام، ترسناک، معمایی و به کارگردانی شاری اسپرینگر برمن، رابرت پولچینی و نویسندگی الیزابت برونداژ می باشد. در فیلم دیده ها و شنیده ها 2021 بازیگرانی مانند آماندا سیفرید، جیمز نورتون، ناتالیا دایر و غیره به هنرنمایی پرداخته اند.

فیلم دیده ها و شنیده ها در مورد یک هنرمند جوان به نام کاترین کلار (با بازی آماندا سایفرد) است که همراه با خانواده خود به دهکده‌ای در دره هادسون نقل مکان میکند.

اما با ورود آن‌ها به خانه جدید و وقوع حوادثی ترسناک و پیدا شدن اشیایی مرموز در اطراف خانه، کاترین به وجود نیرویی شوم در این خانه قدیمی پی برده و…

نقد فیلم Things Heard and Seen (دیده ها و شنیده ها 2021) ؛ ساختار روایت

با بازی آماندا سیفرید

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم دیده ها و شنیده ها خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • ساختار روایت
  • تحلیل روانشناختی
  • نقاط ضعف
  • عوامل و دست اندرکاران فیلم

امتیاز منتقدان سایت تکراتو 40 از 100 میباشد.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

امانوئل سویدنبرگ: (عالم، مبتکر مسیحی و فیلسوف و دانشمند الهیات سوئدی بود که با برخورداری از ضریب هوشی ۲۰۵ دست نوشته حجیمی از کلام الهی از وی به یادگار مانده است.)

به قوت اعلام میکنم که آنچه در بهشت هست از آنچه که در این جهان وجود دارد به غایت واقعی تر میباشد.

Things Heard and Seen تا حدی یک فیلم ترسناک گوتیک (موضوعات به کار رفته در این سبک بر اساس وحشت، عاشقانه و ملودرام دسته‌بندی می‌شوند) و بخشی دیگر پرتره ای از ازدواج است که در طول فیلم از هم میپاشد.

دومین حالت موثرتر از قبلی است، اما در پایان این دو طریق در فیلم به شکل جداگانه ای و به طرز شگفت انگیزی هوشمندانه و موثر واقع میشوند.

این فیلم هیجان انگیز به نویسندگی و کارگردانی شاری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی میباشد که قبلتر آنها به عنوان تیم نویسندگی / کارگردانی فیلم درخشان “شکوه آمریکایی” ساخته اند.

بنابراین گرچه ممکن است ظاهر فیلم آشنا به نظر برسد؛ به عنوان مثال خانه ای مخوف و قدیمی با گذشته ای تاریک که شب همه چیز را بهم میریزد.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

آن طور که مشخص است برمن و پولچینی با حال و هوای متفاوت کم نظیری در حال فعالیت و فیلمسازی هستند. اقتباس آنها از رمان الیزابت برونداژ بنام همه چیز متوقف می شود تا ظاهر شود (که اتفاقاً عنوان خیلی بهتری میباشد) به واسطه یک بازیگر خارق العاده بنام آماندا سایفرد تماشای این فیلم را جذاب میکند.

ساختار روایت ؛ نقد فیلم Things Heard and Seen (دیده ها و شنیده ها)

ما با کمی تامل و یادآوری شروع میکنیم. این کار را با جلو بردن داستانی که در ذهنم شکل گرفته جلو میبرم. مردی در زمستان 1980 به یک مزرعه تاریک و خانه ای چوبی که در آن مزرعه وجود دارد میرود.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمه های زمستان 2021

نگام داخل بردن ماشینش به گاراژ، متوجه میشود که چیزی از سقف بالای شیشه جلو اتومبیلش چکه میکند. ماده ای که بلافاصله مشخص میشود که خون است. او با عجله به داخل میرود تا دختر جوانش را پیدا کند که در اتاق نشیمن به تنهایی در حال بازی کردن میباشد. اتفاق وحشتناک و خاصی رخ داده است، اما برای چه کسی، و چرا؟

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

اکنون به به بهار قبل برمیگردیم، وقتی مرد، جورج کلر (جیمز نورتون) و همسرش، کاترین (آماندا سیفرید)، در آپارتمان منهتن، تولد دخترش فرنی را جشن میگیرند.

آنها یک زوج به ظاهر خوشبخت هستند که آینده ای هیجان انگیز در پیش رو دارند. او به عنوان استادیار هنر در یک کالج کوچک و آزاد هنر در دانشگاه مشغول به کار شده است.

خانه مزرعه ای که جورج برای خانواده با کمک کارن آلن به عنوان آژانس املاک که یکی از چیزهایی است که در اکثر فیلم های ترسناک ساخته شده در قرن هجدهم وجود دارد پیدا کرده است.

شکوه عظیمی از دره رودخانه هادسون، و ارائه تصاویر زیبا و با شکوهی که در آن شهر کوچک به تصویر کشیده میشود حاصل کار فیلمبردار این فیلم بنام لاری اسمیت میباشد. وی در تصویربرداری از مکانی که آسمان ها همیشه خاکستری هستند، حال و هوایی سرد ایجاد می کند که این عامل به فضاساری فیلمی مهیج و ترسناک کمک زیادی میکند.

برادرانی که در آن نزدیکی زندگی می کنند (الکس نوستادر و جک گور) در حوزه تعمیرات خانه پیش قدم میشوند، اما ممکن است اهداف دیگری داشته باشند و این مورد یکی از موارد اضطراب زای همچین فیلمی میتواند باشد.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

استقرار در این مکان چالش برانگیزتر از تصوری که کاترین داشت خارج میشود. درواقع او چیزهای ناراحت کننده ای را که صاحبان قبلی پشت سر گذاشته اند پیدا میکند.

به نظر میرسد آنها قسمتهایی از خود را نیز در آنجا گذاشته اند. لامپ ها سوسو میزنند، صدای نویزهای برق و نورهای سرد از پنجره ها و دیوارها عبور میکنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

سیفرید همه احساسی را که باید در سکوت، با چشمانش به نمایش میگذارد. و با فیزیک مناسبش در این فیلم تنش های درونی و اضطراب را به خوبی نشان میدهد.

اما در این حال و هوای غریبی که برایش در آن خانه بوجود می آمده، نمی ترسد. در عوض مجذوب آنها میشود و میخواهد شرایط را در رسیدن به آرامش پیشش بگیرد.

تحلیل روانشناختی ؛ نقد فیلم Things Heard and Seen

جنبه ماورا طبیعی شنیده ها و دیده ها هرگز به اندازه یک آشفتگی زناشویی گیرا نیست. جورج ممکن است کاریزماتیک باشد اما او همچنین یک خود شیفته و دروغگوی بیمارگونه میباشد. درواقع نورتون تماشای وخیم ذهن بهم ریخته و تنش های بیرونی خود را کاملاً لذت بخش ارائه میکند.

در ابتدا به نظر میرسد که او فقط استادی است که توانایی معشوقه شدن را به خوبی دارد. که مورد توجه دانشجویان پرشور و زن خود قرار گرفته است. اما چیزهای بیشتری را میتوان در او دید و در او وجود دارد.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

کاترین در طول فیلم برای خودش به وجود آمده و هویت فردی و علایق خود را تثبیت میکند و بهیچ وجه در راستای تکمیل شدن شخصیت دیگر کاراکترها عمل نمیکند. او منبع تنش و تهدید در طول فیلم میباشد. سیفرید به طور پیوسته شکنندگی شخصیت خود را به خشم تبدیل میکند.

بازیگران فرعی که با از بین رفتن پیوند خانواده Claires به قصه وارد میشوند. برای ایجاد فضای اضطراب زا در این فیلم ترسناک شگفتی ایجاد میکنند.

جیمز نورتون، بازیگر نقش جورج کلر، یکی از محققان هنری در این فیلم، در ساخت شخصیت خود از همان لحظه ظاهر شدن در تصویر به خوبی کاری را که باید بکند میکند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

این باعث میشود بیننده فوراً از او متنفر شود و از همسرش کاترین، با بازی آماندا سیفرید حمایت کند، که او نیز بسیار عالی بازی میکند و بیشتر اوقات فیلم حول شخصیت وی میچرخد.

درواقع فیلمنامه شری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی، سعی میکند به تعلیق روانشناختی وارد شود به عنوان راهی برای ترک وحشتی که قول میدهد کاملا کنار نماند. همانطور که انتظار دارید، چیزی بیشتر از یک وصله در یک حفره عمیق نیست و ناامیدی را که در مدت زمان طولانی 121 دقیقه دریافت میکنیم جبران نمیکند.

آنها تلاش میکنند نتیجه را با جنبه فوق طبیعی گره بزنند، اما این عنصر فقط میتواند سواستفاده و غیر ضروری این موضوع را برجسته کند و پایان را مبهم کند.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

فیلم چیزهای شنیده شده و دیده شده از مفهوم ترس به عنوان یک استراتژی بازاریابی استفاده میکند و سپس دو ساعت درام ازدواج ناب بدون حتی اندکی جلوه های بصری ارائه میدهد. بازیگران بسیار عالی بازی میکنند و این چیزی است که باعث میشود این فیلم به همراه فیلمبرداری کاملاً موفق از فاجعه نبودن نجات یابد. اما از زوایای دیگر کاملا ناامید کننده است.

متأسفانه، وقتی نیروهای فوق طبیعی وارد فیلمنامه و روند روایت فیلم میشوند، که اغلب هیچ سرنخی را برای چگونگی ارتباط اتفاقات روح با درد عاطفی بین زن و شوهر در دنیای واقعی ما پیدا نمیکنیم. و گاهی اوقات همه چیز در فیلم به شدت بهم ریخته و شلوغ حس میشود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های هندی 2021

در انتهای این بخش باید بگویم که اگر میخواهید فیلمی ببینید پر از کشتار، این فیلم را نبینید. پاشیدن خون و لحظات شوک بسیار در این فیلم اندک است. اما اگر میخواهید ترکیبی شدید از هیجان روانشناختی ببینید، این فیلم میتواند مناسب شما باشد.

نقاط ضعف ؛ نقد فیلم Things Heard and Seen

مشکل اصلی فیلم دیده ها و شنیده ها این است که در طول فیلم طی دو ساعت به بسیاری از عناصر و شخصیت ها پرداخته نمیشوند. نه مالکیت خانه و نه مشخصات زن و شوهر اصلی به طور کامل باز نمیشود.

گاهی این حس بوجود میاید که اسپرینگر برمن و پولچینی تصمیم نگرفته اند که کدام جنبه از فیلم را بسازند. و آنها با یک تلاقی عجیب و ناکارآمد بین ترسناک فانتزی و درام زن و شوهری روبرو هستند.

یا شاید آنها باید به Netflix پیشنهاد میدادند که یک سریال را فیلمبرداری کنند و بسازند. در پایان، فیلم به یک سرگیجه تبدیل میشود که آنچه در ابتدا خوب ساخته شده بود را خراب میکند. از طرفی میتوان اینطور گفت که مشکل فیلم عدم توانایی آن در دانستن اینکه آیا میخواهد یک فیلم معمایی یا یک درام زناشویی باشد یا یک فیلم ترسناک.

در میانه راه بین دو ژانر قرار گرفته و در نهایت با عدم تعهد به یکی از آنها رنج میبرد. 15 دقیقه ابتدایی تصاویر و روند فیلم به گونه ای میباشد که انگار جهت معرفی یک فیلم ترسناک کاملاً قوی است.

خانه ای که آنها می خرند بسیار عجیب و غریب میباشد، همسایگان آنها کاملاً وحشتناک هستند و آشفتگی بین زن و شوهر همه به سمت چیزی مناسب میرود که پایه یک فیلم ترسناک را قویتر میکند. اما مشکل اینجاست که سعی میشود انتظارات را دور بزند و چیز دیگری باشد.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

تقریباً همه عناصر داستان برای مخاطب بیان میشود و هر شخصیتی قبل از اینکه دهان خود را باز کند، از قبل میدانیم که قرار است چه بگوید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 1400

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

این کمبود معما و رمز و راز هرگز فضای روایی را نمیتواند به تصویر بکشد. درواقع فاقد هرگونه تنشی میباشد. و باعث می شود تقریباً هر قسمت از فیلم، از جمله بخش هایی که میخواهد شامل رمز و راز باشد، بیش از آنچه که باید قابل پیش بینی است.

تبلیغاتی ماورا طبیعی وار ؛ نقد فیلم Things Heard and Seen

یک زن و شوهر جوان به امید فرصتی برای بهبود شرایط زندگی خود به خانه ای قدیمی نقل مکان میکنند. همانطور که قبل تر گفتم این خانه یک راز تاریک را در خود نگه میدارد که از زمان ورود زوجین به محل احساس شده و ازدواج آنها را به خطر میاندازد.

هرچه زمان بیشتری در خانه بگذرانند، اسرار بیشتری در مورد ساکنان سابق خانه و همچنین ازدواج خودشان کشف میکنند. شاید بیشتر افرادی که تبلیغاتی را در رابطه با این فیلم مشاهده گرده اند، با انتظار اینکه این فیلم یک داستان ترسناک از یک خانه جن زده داشته باشد، برای دیدن آن اقدام میکنند.

این مسئله همان چیزی است که برداشت شما از تریلر و تبلیغات این فیلم بوده، درست است؟ خوب، تمام موضوعات ماوراالطبیعه ای که در تبلیغات فیلم چیزهایی که دیده و شنیده میشود برجسته است چیزی بیشتر از یک استراتژی تبلیغاتی برای جذب نیست. موضوع ماورا طبیعی و ترسناک فقط دکوری بیش نبوده.

در ابتدا، به نظر میرسد فیلم چیزهای شنیده شده و دیده شده موضوع ماورا طبیعی خانه های جن زده را قرار است دنبال کند و من مدام بجای ترس از سکانسهای احتمالی اضطراب زای این ژانر، ترس از تکرار کلیشه ای را داشتم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های چینی

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

در کمال تعجب، ترس من، همراه با وحشت، هرگز تحقق نیافت، به محض اینکه فیلم به سمت هویت واقعی خود حرکت میکند، که چیزی بیش از یک درام زناشویی نیست جایی که وحشت خیانت حکم فرما میشود.

نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها
نقد فیلم Things Heard and Seen ؛ نقد فیلم دیده ها و شنیده ها

عوامل و دست اندرکاران فیلم ؛ نقد فیلم Things Heard and Seen

  • کارگردان: شاری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی
  • تهیه‌کننده: استفانی آزپیازو، آنتونی برگمن، جولی کوهن و پیتر کرون
  • نویسنده: شاری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی بر پایه رمانی از: الیزابت براندیج
  • فیلم‌بردار: لری اسمیت
  • تدوین‌گر: لوئیز فورد
  • شرکت تولید: لایکلی استوری
  • توزیع‌کننده: نتفلیکس
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Things Heard and Seen چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر