;
coinex

تعریف تکنولوژی به زبان ساده ؛ Technology یا فناوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

همه چیز در دنیای امروز ما با ارتباظش با فناوری سنجیده می شود. اما با این همه که از تکنولوژی می شنویم، آیا تا به حال تعریف تکنولوژی به زبان ساده را می دانید؟

تکنولوژی یا فناوری به مجموعه ای از تکنیک ها، مهارت ها، روش ها و فرایندهایی اطلاق می شود که در تولید کالاها یا ارائه خدمات یا تحقق اهداف علمی به کار بسته می شود. شاید در تعریف فناوری به زبان ساده بتوان آن را دانش تکنیک ها، فرایندها و مواردی از دست دانست که می تواند در ماشین ها و ابزارهای گوناگونی تعبیه شود. اساسا سیستمی که از تکنولوژی برای دریافت یک ورود و تغییر آن با توجه به کاربرد و تولید خروجی استفاده می کند، به عنوان سیستم تکنولوژیک یا سامانه فناوری شناخته می شود.

در تعریف تکنولوژی به زبان ساده باید گفت این، دانش استفاده از ابزارهای اساسی است. کشف چگونگی کنترل آتش در پیش از تاریخ و انقلاب نوسنگی بعد از آن، منابع غذایی موجود را افزایش داد و اختراع چرخ به انسان ها کمک کرد تا در محیط زندگی خود سفر کرده و آن را کنترل کنند.

به تدریج و همین روند در ادامه به تکنولوژی هایی چون چاپ فشاری، تلفن و اینترنت رسیده و موانع و مشکلات برقراری ارتباط را کاهش داد و انسان ها امکان تعامل آزادانه در مقیاس جهانی را ممکن کرد. در ادامه با تعریف تکنولوژی به زبان ساده ما را همراهی کنید.

تعریف تکنولوژی به زبان ساده

Technology یا فناوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

در تعریف فناوری باید گفت تکنولوژی تاثیرات زیادی دارد. فناوری در یکی از جنبه های خود به توسعه اقتصادهای پیشرفته تر از جمله اقتصاد جهانی امروزی کمک می کند و امکان ایجاد طبقه خوشگذران را فراهم کرده است.

اما فناوری در کنار این موارد، محصولات و موارد جانبی ناخواسته یا پیش بینی نشده ای نیز تولید می کند که به عنوان آلودگی شناخته می شوند و منابع طبیعی را آسیب زده و به محیط زیست صدمه می رساند. نوآوری ها همواره در ارتباط مستقیمی با ارزش های اخلاقی جوامع گوناگون قرار گرفته و سوالات زیادی را در اخلاق فناوری مطرح کرده است. برای مثال می توان به افزایش مفهوم بازده از نظر کارایی انسانی و چالش های اخلاق ریستی اشاره کرد.

در تعریف تکنولوژی به زبان ساده باید گفت، تکنولوژی دانش مهارت یا هر ساخت است. به لحاظ واژه شناسی، این کلمه از واژه لاین techne (τέχνη) به معنای هنر یا مهارت و پسوند (logia (λογία در معنای دانش گرفته شده است. در ادامه با تعریف تکنولوژی به زبان ساده با ما باشید تا ضمن پرداختن به تعریف فناوری به این مبحث بپردازیم که مزایا و معایب تکنولوژی چیست ؟ اما ابتدا، فناروی چیست ؟

تعاریف فناوری چیست ؟

تعریف تکنولوژی به زبان ساده ؛ Technology یا فناوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
مزایا و معایب تکنولوژی

در تعریف تکنولوژی به زبان ساده باید گفت فناوری استفاده عملی از دانش و مهارت برای ساختن ابزارهای گوناگون، ماشین، ساختمان، وسیله نقلیه و سایر موارد مورد نیاز است. در طول تاریخ تعاریف متعددی از سوی صاحب نظران در تعریف تکنولوژی ارائه شده است. در پاسخ به سوال تکنولوژی چیست ؟ برخی آن را در معنای ابزاری برای حفظ بقای انسان های نخستین تعبیر کرده اند و برخی دیگر آن را ابزاری در دست بشر برای تسلط بر محیط تعریف کرده اند.

در تعریف تکنولوژی به زبان ساده باید گفت، دانش و مهارت تولید افزارهای سخت و نرم است. فناوری شیوه و شگرد ساخت و به کار بستن ابزار، دستگاه ها، ماده ها و فرایندهایی است که گره گشای دشواری های انسان هستند. فناروی یک فعالیت انسانی است و از همین رو، هم از دانش و هم از مهندسی پیشیه بیشتری دارد.

این اصطلاح به مجموعه دانش در دسترس برای ساختن ملزومات و مصنوعات از هر نوعی و برای پرداختن به حرفه ها و مهارت های دستی و یا استخراج و جمع آوری انواع مواد اطلاق می شود. در مورد جوامعی که هم اکنون صنعتی هستند یا جوامع در حال صنعتی شدن این اصطلاح بر همه یا بخش منظمی از مجموعه دانش که مربوط به اصول اکتشافات علمی مربوط باشد اطلاق می شود. فرایندهای صنعتی موجود و پیشین، منابع نیرو و مواد و روش های انتقال و ارتباط که تصور می شود به تولید یا بهبود کالاها و خدمات مربوط باشد همگی در زیرمجموعه تکنولوژی قرار می گیرد.

تعریف تکنولوژی به زبان ساده چیست؟

تعریف تکنولوژی به زبان ساده ؛ Technology یا فناوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
مزایا و معایب تکنولوژی

تکنولوژی به دانشی که به ساختن و به کار بستن ابزار و وسایل مبوط م شود اطلاق می شود و دانش استفاد از مواد مواد خام است. نظام تکنولوژیک یعنی ابزار مادی و مجموعه ای از دانش که در اختیار افراد سهیم در یک اقتصاد قرار می گیرد.

فناوری به کار بستن صنعتی نتایج علمی که کار فن شناسان و مهندسان است و به علم و علم محض اختصاص داده شده است. تکنولوژی بر فعالیت علمی در راه بهبود روش ها و وسایل صنعتی قدیمی بدون ارجاع به اصول علمی دلالت دارد. یعنی گرایش به اختراع اشیا و فرایندهای جدید یا ایجاد بهبود در اشیا و فرایندهای قدیمی تر.

به بیانی دیگر، تعریف تکنولوژی به زبان ساده بر مجموعه ای از دانش و مهارت دلالت دارد که مبشر اختراعات و ترقیات فنی بوده و بالقوه قابل استفاده باشد. این واژه به نوآوری ها و ابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه یافته دانشی بهره می برند.

در اینجا شاید فناوری کمی آمیخته به ابهام تصور شود، ولی چنین نیست، حتی نوآوری کهنی چون چرخ هم نمونه هایی از فناوری بوده و به شمار می رود. فناویر همان تسلط و تبحر انجام کار است، فناوری توانایی انجام کار در همه سطوح و زمینه هاست. یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه. در ارتباط با تعریف فناوری به زبان ساده ، برخی تعاریف فناوری که در منابع گوناگون رصد کرده و گردآور کرده ایم را در اینجا به شما ارائه می دهیم:

  • فناوری به معنی کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌ های نظام‌ یافته برای انجام وظایف علمی است.
  • فناوری را می‌توان کلیه دانش‌ ها، فرایندها، ابزارها، روش‌ ها و سیستم‌ های به کار رفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات تعریف کرد.
  • فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است.
  • فناوری نوآورد (cutting-edge) به فناوری‌ ای گفته می‌شود که به تازگی در بازار آمده و قابلیت‌ های نوین و نوآورانه‌ ای ارائه می‌کند.
  • فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم می‌دانند.
  • فرهنگ لاروس، فناوری را مطالعه ابزارها، شیوه‌ ها و روش‌ های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌ ها گوناگون صنعت می‌ داند.
  • فناوری مجموعه‌ ای از فرایندها، روش‌ ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین‌ آلات و مهارت‌ هایی است که توسط آن‌ ها کالایی ساخته شده یا خدمتی ارائه می‌گردد.
  • فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ ها و مطالعات منظم و جهت‌ دار.
  • علم با مطالعه طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی‌ که فناوری با به‌ کارگیری ایده‌ ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند.
  • فناوری عامل تبدیل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی به کالا و خدمات است که عناصر متشکله یا ارکان آن عبارت است از: سخت‌افزار، انسان افزار یا نیروی انسانی متخصص، فناوری متبلور در اسناد و مدارک یا اطلاعات، سازمان‌ها یا نهاد افزار
  • تکنولوژی یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌ های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده‌ تر، تکنولوژی کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد

تاثیر فناوری و ابزارهای آن بر زندگی افراد عاملی شده تا صنعت و بازار کار نیز با این پدیده در آمیزد. امروزه عموم کسب و کارها و مشاغل برای پیشرفت و ارتقای کار خود به سراغ ابزارهای فناوری می روند. بسیاری مشاغل نوپا و استارتاپی به وجود آمده که به طور مستقیم با فناوری و ابزارهایش در ارتبطا بوده و از طریق آن به مردم خدمت رسانی می کنند. اما حالا که فهمیدیم تکنولوژی چیست اجازه دهید کمی بحث را جزئی تر کنیم.

مزایا و معایب تکنولوژی چیست ؟

تعریف تکنولوژی به زبان ساده ؛ Technology یا فناوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

طبعا تردیدی در تاثیرات فناوری و تکنولوژی نیست. تکنولوژی توانسته همه بخش های زندگی از ساده تا پیچیده را تحت تاثیر قرار داده و به خود مشغول کند. کسب و کارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نحوه عملکرد و مدیریت آن ها تا حد زیادی به تکنولوژی بسته است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که مزایا و معایب تکنولوژی یا فناوری چیست ؟

کسب و کارها امروزه در بخش های مختلفی مانند بخش فروش و پشتیبانی از مزایای بسیاری که تکنولوژی در اختیارشان قرار می دهد استفاده می کنند. اما مسئله مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که تکنولوژی نیز مانند بسیاری دیگر از پدیده های دنیای مدرن که مزایای بسیاری دارند، معایبی نیز دارد. در نتیجه آشنایی و شناخت این مزایا و معایب اهمیت زیادی دارد، ولی مزایا و معایب تکنولوژی چیست؟ اما ابتدا کمی از مزایای تکنولوژی بگوییم.

ساده سازی فرایندها

از جمله مزایای تکنولوژی بی تردید باید به به این اشاره کرد که به کسب و کارها کمک کرده تا روند کارهای خود نظیر فرایندهای خرید و فروش و بازاریابی را ساده تر کنند. این امر اجازه می دهد تا ساده تر عمل کنند و هزینه کمتری بپردازند.

از جمله ساده سازی فرایندها باید به نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM اشاره کرد. یکی از ویژگی های این سیستم کمک به افراد تیم های فروش است تا از ریزجزئیات ارتباط با مشتری مطلع باشند.

 این نرم افزار ها می توانند مکاتبات آینده با مشتریان را اتوماتیک سازی کنند و هنگامی که یک مراجع به یک مشتری تبدیل می شود به شما اطلاع بدهند. هنگامی که مشتریان بالقوه، به مشتریان دست به نقد تبدیل می شوند، نرم افزار به بخش رضایت مشتری اطلاع می دهد، و این بخش می تواند از روند سفارش تا تحویل مشتری را پیگیری کند. این کار می تواند تا حد زیادی در وقت همه صرفه جویی کند.

سرعت عمل

از دیگر مزایای تکنولوژی برای کسب و کارها باید به امکان کار کردن از راه دور اشاره کرد. اینترنت بی سیم و فضای ابری به کارکنان ریموت و دور کار این امکان را داده تا به برنامه ها، منابع و اطلاعات شرکت ها از هرجایی دسترسی داشته و وظایف خود را انجام دهند.

بسیاری از کارکنان سازمان ها و شرکت ها امروزه با استفاده از تلفن های هوشمند و استفاده از برخی ابزارهای آنلاین مهمترین امور را ساماندهی می کنند. این روند کاری می تواند از اطلاعات کسب و کار محافظت کند یا بسیاری از امور را ساده تر کند.

ارتباطات بهتر

تا پیش از تکنولوژی، برقراری ارتباط با افرادی در نقاط مختلف و دور از کار پیچیده ای محسوب می شد. لحظه ای به این فکر کنید و به زمانی برگردید که که برای ارتباط با فردی دیگر در شهری دیگر در ساده ترین حالت باید از نامه و پیک نامه رسان استفاده می کردید. تکنولوژی اما این امکان را به ما داده تا در هر نقطه ای جهان با کیلومترها آن طرف تر در لحظه گفتگو داشته باشیم. اگرچه این مزایا بسیار چشمگیر است، اما بحث مزایا و معایب تکنولوژی بدون پرداختن به نیمه تاریک آن کامل نمی شود. با ما باشید.

معایب استفاده از تکنولوژی

همانطور که گفتیم، تکنولوژی بی نقص نیست و علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد که برخی از آنها شامل این موارد اند:

تعریف تکنولوژی به زبان ساده ؛ Technology یا فناوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

وابستگی شدید

هر چه که می گذرد، وابستگی ما بدون اینکه بدانیم به تکنولوژی بیش از پیش می شود. یکی از نمونه های آن استفاده از تاکسی برای جابجایی و یا استفاده از مسیریاب ها برای یافتن مقاصد است. بسیاری از افراد امروزه درگیر حفظ آدرس مکان های مختلف نمی شوند، چراکه با بهترین اپلیکیشن های مسیریاب به سادگی می توانند به مقصد مورد نظر خود برسند. شاید زمانی اگر به خود بیایید، ببینید که هیچ چیز را نمی توانید به خاطر بسپارید.

قیمت بالا

طبیعتا تکنولوژی بخشی اساسی از زندگی ما شده و استفاده از آن برای هر کسب و کاری ضروری به نظر می رسد. اما بسیاری از فناوری ها که امروزه به وسیل سازمان ها استفاده می شود مانند برخی سخت افزارها یا خدمات نرم افزاری، قیمت بسیار بالایی دارند. بنابر این یکی از معایب تکنولوژی این است که به علت قیمت بالا شاد همه افراد نتوانند از آن بهره مند شوند.

مسئله اشتغال و رشد بیکاری!

ساده سازی امور و ماشینی شدن آن اگرچه مزایای بسیاری دارد، اما یک شمشیر دو لبه است! ساده سازی و ماشینی شدن را بایست مترادف غیرانسانی شدن امور و در واقع بیکار شدن کارگران ساده و نیمه ماهر در نظر گرفت. درواقع امور محدودی به صورت دستی برجا مانده اند و بسیاری از کارهایی که پیش از این توسط کارگران انجام می شد، امروزه در کارخانه ها با ماشین انجام می گیرد و این سبب کاهش تعداد کارمندان یک کارخانه شده است.

استفاده دشوار

بسیاری از کسب و کار ها از افرادی استفاده می کنند که ممکن است از سن بالایی برخوردار باشند، و یا صرفا میانه خوبی با استفاده از تکنولوژی و نرم افزار ها کاری نداشته باشند. برای این افراد که ممکن است سالیان سال با روش های سنتی کار های خود را پیش برده باشند، استفاده از نرم افزار، به خصوص نرم افزار های پیشرفته می تواند کار دشواری باشد، ضمن اینکه عدم یادگیری استفاده ی درست از آنها می تواند باعث به وجود آمدن ضرر های مختلف، برای مثال در بخش حسابداری یا انبارداری شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تعریف تکنولوژی به زبان ساده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

منابع:

  1. فرهنگ علوم اجتماعی، نوشته گولد و کولب، ترجمه محمد جواد زاهدی، نشر مازیار، 1384
  2. مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، محمد فتحیان، حاتم مهدوی نور، تهران، دانشگاه علم و صنعت، 1386

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر