;
coinex

قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 ؛ پیش بینی و آخرین اخبار

در جستار پیش رو به قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 خواهیم پرداخت. در بررسی اخبار و اطلاعات مرتبط با این موضوع تا پایان ما را همراهی کنید.

در دهه اخیر، خصوصا سه سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی به شدت افزایش داشته است. همین موضوع باعث به خواب رفتن پروژه ها و یا توقف مقطعی ساخت و ساز‌ها شده است. همانطور که می‌دانید برای برپایی یک سازه به تجهیزات و مصالح نیاز است و در حال حاضر اصلی‌ترین مصالح ساختمان آهن است.

در جستار پیش و قصد داریم به یکی از عوامل موثر بر قیمت مسکن در سال جاری یعنی قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 بپردازیم. باید بدانید که با وجود تولید داخل بودن بخش عمده ای از مصالح ساختمانی، همچنان قیمت این مصالح تا حد زیادی متاثر از عوامل گوناگون است و بر همین اساس پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 بنابر متغیرهای گوناگونی باید انجام پذیرد. با ما باشید.

قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400

پیش بینی و آخرین اخبار

پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 از آن جهت اهمیت دارد که به طور مستقیم در روند و فرایند ساخت و ساز و قیمت تمام شده مسکن در سال 1400 موثر است. موضوعی که در پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 نیز به آن اشاره کرده بودیم.

پیش بینی قیمت مسکن طبیعتا وابستی زیادی به متغیرهای کلانی چون رشد نقدینگی، نرخ تورم و وضعیت اقتصادی کشور دارد. این مهم بر همه ارکان ساخت مانند قیمت مصالح ساختمانی 1400 و سازه های فولادی چون تیرآهن و میلگرد اثر گذار است.

در سالیان اخیر ضمن اینکه مسکن به عنوان یک کالای مصرفی مانند همیشه حائز اهمیت بوده است، مسکن نیز به بازی امن و بی خطر بدل شده است و قیمت مسکن و پیش بینی آن و عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است.

عامل مهم دیگری که باعث رشد قیمت مسکن شده است کاهش نسبی جمعیت روستانشین و افزایش ساکنین شهرهاست. در واقع با افزایش جمعیت به طور کلی و مهاجرت مردم از روستاها به شهرهای بزرگ تقاضای مسکن افزایش داشته و سرمایه‌گذاری در آن به نظر منطقی بوده است.

از طرفی با توجه به محدودیت زمین، با افزایش تقاضای آن قیمت به شدت افزایش می‌یابد. طی چند دهه اخیر نیز بازار به صورت دوره‌ای نسبت به متغیرها واکنش داده است. در این جستار به یکی از موثرترین عوامل مربوط به قیمت مسکن یعنی پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 میپردازیم. با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت گوشی 1400

پیش بینی قیمت لپ تاپ در سال 1400 

آهن : قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400

قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 ؛ پیش بینی و آخرین اخبار

در چند روز گذشته بازار آهن جوی آرام را سپری کرده است. همچنین به دلیل کم بودن تقاضا و گران شدن ناگهانی مصالح، بازار در رکود به سر می برد. طبق گزارشات سایت بلومبرگ که حاکی از تقاضای سنگین جهانی نسبت به عرضه می‌باشد و این مسئله دلیل بزرگ بر حمایت از قیمت‌ها است. به این معنی است که خبری از اصلاح قیمت های جهانی نیست و موضوع دیگر این است که در صورت آغاز این روند همانند سال ۲۰۰۸ با سقوط قیمت ها مواجه نخواهیم بود.

حال اگر عواملی بخواهند بدون در نظر گرفتن نرخ ارز و همچنین نبود تقاضا در بازار نسبت به تحریک قیمت‌ها اقدام کنند ، احتمال دارد که هفته جاری نیز همچون هفته گذشته بازار دچار دوگانگی شود. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در صورتی که کاهش نرخ ارز تداوم یابد، با توجه به اینکه در بازار تقاضای جدی دیده نمی شود، زور این تحریک ها به افزایشی شدن قیمت ها نمی رسد.

با اندکی تفکر به این موضوع پی می‌بریم که دلایل سیاسی در نوسان مصالح دخیل است. گرانی مصالح ساختمانی بر تمام مسائل ساختمان تاثیر گذار خواهد بود که مهمترین آن افزایش روند صعودی ملک است. در ادامه با قیمت مصالح ساختمانی 1400 ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

سهام عدالت در سال 1400

بهترین سرمایه گذاری 1400

افزایش بی سابقه قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400

قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 ؛ پیش بینی و آخرین اخبار

طبیعتا آهن و مشتقات آن چون تیر آهن و میلگرد از مهمترین مصالح ساختمانی است. اما در این بخش به قیمت مصالح ساختمانی 1400 در بخش مصرفی نظیر سیمان، آجر و سایر موارد می پردازیم.

بخش بتن ریزی ، دیوار چینی ، نازک کاری و سنگ نما و تاسسیات ، از جمله عملیاتی که پس از بنا کردن اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه گزارشات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی 1400 را بررسی می کنیم. حسن اله یاری (مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان) در مورد وضعیت قیمت سیمان در بازار، اظهار داشت:

علت نوسانات افزایشی نرخ فروش سیمان طی هفته‌های اخیر در بازار آزاد و فروش بالاتر از نرخ مصرف کننده با لحاظ ارزش افزوده و کلیه هزینه‌های قانونی ، ناشی از بروز مشکلاتی از قبیل قطع برق توسط وزارت نیرو در اکثر کارخانه‌ها  به دلیل توزیع متناسب برق در سطح ملی و قطع گاز توسط وزارت نفت است.

مسایل داخلی هم در گرانی مصالح ساختمانی بی تاثیر نیست و همچنان شاهد روند صعودی در ساخت و سازها خواهیم بود. با توجه به شیب تندی که گرانی مصالح در پیش روی خود دارد انتظار می‌رود قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 همچنان نرخ نزولی به خود نگیرد.

بعد گرانی زمین دومین عامل رشد بی سابقه مسکن گرانی مصالح ساختمانی است . تا زمانی که ، مصالح ساختمانی با نرخ متعادل و قابل قبولی به دست سازنده و مصرف‌کننده برسد می توان قیمت مسکن را نیز مدیریت کرد در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار و عدم مدیریت برخی مسائل قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

مالیات در سال 1400

سود بانکی در سال 1400

بحث بتن‌ریزی یکی از قسمت‌های مهم ساختمان است که دو برابر شدن قیمت بتن سبب متوقف شدن کار ساخت و ساز در مراحل اولیه کار شده است.

همچنان نگرانی در بین سازنده ها و کارفرمایان وجود دارد و تعداد اندکی این ریسک را می‌پذیرند که با وجود گرانی دست به ساخت و ساز بزنند. با این اوصاف شاهد رکود بازار در ساخت و ساز هستیم.

بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولید گچ کشور ۳۱ میلیون تن است و هم‌اکنون ۳۸۰ واحد تولید گچ با اشتغال حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفری مشغول فعالیت هستند.

البته کارخانه‌های گچ به دلیل رکود ساخت‌وساز با حدود یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند اما از ابتدای سال 98 تا کنون حدود ۴۰ درصد به نرخ گچ در ۲ مرحله افزوده شده است. بعد از گرانی سیمان ، اکنون به بخش گچ در ساختمان می‌پردازیم. سیف‌الله امیری (مدیر دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت) گفت:

عمده واحدهای تولیدکننده گچ در کشور که ظرفیت آنها بالای ۵۰ هزار تن است، به ترتیب شامل گچ ماشینی خراسان، سپیدگچ ساوه، سپیدگچ خراسان، شرکت صنعتی معدنی سلفچگان، تعاونی صالح گچ سمنان، گچ جبل‌متین سمنان، گچ پارس کومش و گچ سمنان است.

قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 ؛ پیش بینی و آخرین اخبار

در سال 1397 وی با توضیح اهدافی که برای صنعت گچ کشور در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد:

برنامه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای صنعت گچ در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به بازسازی و نوسازی صنایع گچ با بهره‌وری انرژی بالا و میزان مصرف پایین به لحاظ ماشین‌آلات و تجهیزات تولید و جهت‌گیری به‌سمت تولید محصولات و فرآورده‌های صنایع پایین‌دستی گچ مانند پنل‌های گچی و دیوارهای پیش‌ساخته گچی اشاره کرد.

این مقام مسئول در ادامه، با اشاره به مشکلات صنعت گچ اظهار کرد:

نبود نقدینگی و توان مالی برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، نوسان‌ نرخ انرژی ناشی از یارانه‌های دولت، هزینه بالای حمل‌ونقل جاده‌ای، دسترسی مناسب نداشتن به شبکه ریلی کشور و رکود در صنعت ساخت‌وساز، مهم‌ترین مشکلاتی است که واحدهای فرآوری گچ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق این روند پایین آمدن قیمت مصالح ساختمانی بعید به نظر می‌رسد. ولی پایین آمدن نرخ ارز این نوید را می‌دهد که تقریبا قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 ثابت بماند اما با تغییرات نسبتا جزئی!

بیشتر بخوانید:

بهترین مشاغل سال 1400

استخدامی های سال 1400

تأسیسات ساختمانی : قیمت مصالح ساختمانی 1400

قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 ؛ پیش بینی و آخرین اخبار

در صنعت ساختمان سازی از تأسیسات ساختمانی به عنوان قلب تپنده ساختمان یاد می‌شود. دلیل این نامگذاری آسایش ساکنین یک ساختمان است. گرانی در بخش تأسیسات یک ساختمان یکی دیگر از دلایل کمبود تقاضا در این صنعت شده است.

رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی از کاهش حجم تقاضا به واسطه افزایش قیمت محصولات تولیدی، کاهش ساخت و ساز و کاهش بودجه‌های عمرانی دولت خبر داد. بیژن عطارد (رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی) در گفت‌وگویی، درباره شرایط صنفی کسب و کار تأسیسات مکانیکی گفت:

با کاهش حجم ساخت و ساز ساختمان، کسب و کار تأسیسات مکانیکی ساختمان به شدت افت کرده و در صورتی که ساخت و ساز ساختمان رشد یابد حدود ۷۰ رسته شغلی و تولیدی رونق می‌یابند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت یورو در سال 1400

پیش بینی قیمت سکه در سال 1400

رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان یادآور شد:

اکثر محصولات مصرفی در این صنف تولید داخلی است و بنا بر تقاضای مشتریان که حجم اندکی را تشکیل می‌دهند مشتری خاص به خود را دارند.

داشتن آب گرم و سرد ، کم نشدن حجم انتقال آب به طبقات ، سیستم تهویه مناسب ، لوله کشی مناسب، سیستم گرمایش از کف از اصول حرفه ای در بخش تأسیسات یک ساختمان است که به شکل جدی در بحران گرانی به سر می‌برد.

با این تفاسیر که در گرانی مصالح ساختمانی ذکر شد و این قیمت‌های نجومی و سرسام آور تجهیزات ساختمانی که در گرانی ملک دخیل است بعید به نظر می‌رسد که شاهد روند نزولی مصالح و یا ملک باشیم.

تنها در صورت مدیریت درست و کاربردی در کنترل قیمت مصالح و آهن آلات و تأسیسات می‌توانیم نوید ثبات قیمت درمصالح ساختمانی در سال 1400 را بدهیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

خبرنگار : آرش مبارکی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر