;
coinex

ارز دیجیتال کیک (Cake) ؛ استخراج، نحوه خرید و قیمت توکن پنکیک سوآپ

توکن بومی پلت فرم پنکیک سواپ، کیک نام دارد. در واقع ارز دیجیتال کیک در سال 2021 عملکرد خوبی داشته، از این رو به بررسی آن می‌پردازیم.

این روزها صرافی‌های غیر متمرکز که با نماد DEX نشان داده می‌شوند، توانسته‌اند محبوبیت بیشتری نسبت به صرافی‌های متمرکز کسب کنند و این بخاطر این است که صرافی‌های غیرمتمرکز رابط کابری و مکانیسم عملکرد آسان‌تری دارند.

یکی از این صرافی‌‌های محبوب و بزرگ DEX، پنکیک سواپ (Pancake Swap) نام دارد که بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین توسعه داده شده است. در ادامه، ضمن معرفی این صرافی، به توکن محلی آن که ارز دیجیتال کیک نام دارد، خواهیم پرداخت. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

ارز دیجیتال کیک (Cake)

در ماه فوریه 2021، ارز دیجیتال پنکیک سوآپ توانست عملکرد عالی‌ای داشته باشد و توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند. در حقیقت ارز دیجیتال کیک کوین در قراردادهای هوشمند سایت صرافی بایننس ایجاد شده و در ساختار خود از استاندارد BEP-20 استفاده می کند.

اما قبل از اینکه بخواهیم به سراغ ارز دیجیتال کیک کوین برویم، بد نیست نگاهی به صرافی آن داشته باشیم. صرافی Pancake Swap در سپتامپر سال 2020  به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز راه اندازی شد که در آن توکن‌ها با استاندارد BEP-20 مبادله می‌شوند.

صرافی‌های غیرمتمرکز با ویژگی‌هایی همچون رابط کاربری آسان و عملکرد ساده‌ای که دارند، توانسته اند جای خود را میان مردم باز کنند. در واقع یکی از تفاوت‌های اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز با انواع متمرکز نحوه کنترل دارایی‌های کاربران است.

در حقیقت کابران صرافی‌های متمرکز برای انجام معاملات، ابتدا باید ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول‌های تحت ‌مدیریت این صرافی‌ها واریز کرده، سپس خریدوفروش خود را در دفتر سفارشات آنلاین صرافی ثبت کرده و در آخر موتور تطبیق‌دهنده سفارشات صرافی، خریداران و فروشندگان را به هم وصل کرده و مبادلات میان آنها را انجام خواهد داد.

اما در صرافی‌های غیرمتمرکز، نیازی نیست که دارایی‌های خود را به چنین کیف‌پول‌های منتقل کرد و هر کاربر می‌تواند کیف پول خود را مستقیماً به قرارداد هوشمند متصل کرده و با آن تعامل داشته باشد. همینطور در این صرافی‌ها قراردادها به صورت درون‌زنجیره‌ای انجام می‌شوند. به همین خاطر امکان دستکاری در بازار‌ این صرافی‌های به حداقل خواهد رسید.

اولین صرافی‌های غیر متمرکز سوشی سواپ (Sushiswap) و یونی سواپ (Uniswap) هستند که بر روی شبکه اتریوم ایجاد شدند. اخیرا این صرافی‌ها بخاطر حجم معاملات بالا در اتریوم و مقیاس‌پذیری پایین این بلاک چین، کارمزد معاملات بالایی دارند.

به همین خاطر صرافی Pancake Swap روی کار آمد و توانست با کاهش کارمزد‌ها و افزایش سرعت معاملات، در مدت زمان کوتاهی‌ نظر افراد را به خود جلب کرده و به حجم معاملات بالایی برسد. البته پنکیک سواپ مانند یونی سواپ، برای مدیریت معاملات، از استخر‌های نقدینگی و مکانیسم بازارساز خودکار استفاده می‌کند. از این رو، در ادامه با این دو مفهوم آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: توکن دفینیتی ICP چیست

منظور از مکانیسم بازارساز خودکار چیست؟

ارز دیجیتال کیک

بازارساز خودکار (AMM) با معادل انگلیسیAutomated Market Maker یک نوع از پروتکل صرافی غیرمتمرکز (DEX) است و می‌توان آن را یک ربات در نظر گرفت که قیمت بین دو دارایی را به‌طور دائم اعلام می‌کند.

AMM اساساً به هرکسی امکان می‌دهد تا در یک صرافی به یک بازارساز تبدیل شود و در ازای تأمین نقدینگی کارمزد کسب کند. این پروتکل برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها از یک فرمول ریاضی استفاده می‌کند و دارایی‌ها به‌جای استفاده از دفتر سفارش مانند صرافی سنتی، بر اساس الگوریتم قیمت‌گذاری، قیمت‌گذاری می‌شوند و البته این فرمول در هر صرافی متفاوت است.

به تعریفی، بازارساز خودکار مشابه صرافی دفتر سفارشی است چرا که در آن جفت‌های معاملاتی وجود دارد. (برای مثال جفت ETH/DAI) ولی برای ترید کردن، نیازی به معامله دیگری نیست و در عوض، شما با یک قرارداد هوشمند ارتباط برقرار می‌کنید که برای شما بازار را ایجاد می‌کند.

به بیانی دیگر، در معاملات بازارساز خودکار نیازی به‌ طرفین نیست و معاملات به صورت همتا به همتا انجام نمی‌شود؛ بلکه می‌توان آن را همتا به قرارداد (P2C) در نظر گرفت. در واقع، اگر قصد داشته باشید که محصولی را بخرید و یا آن را بفروشید، فرمول قیمت آن را تعیین می‌کند.

با این حال، هنوز هم یک نفر باید این بازار را ایجاد کند و این کار با نقدینگی انجام می‌شود. نقدینگی در قراردادهای هوشمند باید توسط کاربرانی که تأمین‌کنندگان نقدینگی (LP) نامیده می‌شوند، تأمین شود. در ادامه مفهوم استخر نقدینگی را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

رمزارز چیا چیست

ماشین حساب چیا

استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست؟

ارز دیجیتال کیک

در واقع استخر نقدینگی، یک فضای مجازی است که افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری جفت‌ارزهای دلخواه خود در آن، نقدینگی لازم برای مبادلات توکن‌ها را فراهم ‌کنند. نقدینگی یا لیکوییدیتی را می‌توان فاکتوری به منظور ارزیابی سهولت در تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر دانست. به عبارت دیگر، لیکوئیدیتی نشان می‌دهد یک دارایی را چقدر سریع و راحت می‌توانید خرید و فروش کنید.

افرادی که توکن‌های خود را در استخر‌های نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنند، اصطلاحاً تأمین‌کننده نقدینگی (Liquidity Provider) و یا LP نامیده می‌شوند. کابران پس از هربار تبدیل دارایی خود به دارایی دیگر، مبلغی را به عنوان کارمزد می‌دهند و بخش زیادی از این مبلغ، به LP ها تعلق می‌گیرد.

البته جذب نقدینگی بسیار مهم است چرا که هرچه نقدینگی بیشتری در استخر وجود داشته باشد، سفارشات بزرگ لغزش (Slippage) کمتری خواهند داشت. البته همانطور که گفتیم، قیمت‌گذاری توسط یک الگوریتم تعیین می‌شود و به‌طور ساده، قیمت با تغییر نسبت بین توکن‌های موجود در استخر نقدینگی پس از معامله تعیین می‌شود. اگر این نسبت به مقدار زیادی تغییر کند، لغزش قیمت زیادی به وجود خواهد آمد. اما در ادامه این جستار به بررسی ارز دیجیتال پنکیک سوآپ ، راه‌های کسب این توکن و نحوه خرید ارز Cake می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

توکن Bafe IO چیست

پیش بینی قیمت پای نتورک در سال 2021

ارز دیجیتال کیک چیست و قیمت آن چگونه است؟

ارز دیجیتال کیک
ارز دیجیتال کیک

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، توکن کیک همان توکن محلی صرافی غیرمتمرکز Pancake Swap است. هدف اصلی ارز دیجیتال کیک ایجاد انگیزه مالی برای تأمین‌کنندگان نقدینگی در این صرافی است. همینطور این توکن امکان استفاده از سایر قابلیت‌های پنکیک سواپ را نیز فراهم می‌کند. در حقیقت اگر صرافی پنکیک سوآپ را به یک شهربازی توصیف کنیم، ارز دیجیتال Pancake Swap بلیط استفاده از وسایل این شهربازی است.

در حال حاضر به ازای هر بلاک جدید تعداد 25 توکن کیک به افراد پرداخت می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه در هر روز 30 هزار بلاک جدید به شبکه اضافه می‌شود، هر روز تعداد 7.500.000 توکن کیک به شبکه اضافه خواهد شد.

اگر بخواهیم بررسی کلی بر قیمت ارز Cake داشته باشیم، ارز دیجیتال کیک کوین در زمان اولین عرضه رسمی آن در سال 2020 حدود 1.3 دلار قیمت داشت. در سال 2020، قیمت ارز Cake با اندکی نوسان مواجه بود اما با آغاز سال 2021، قیمت ارز Cake وارد بازار گاوی شد و توانست یک روند صعودی را طی کند. از این رو، در طی چند هفته شاهد بازدهی بیش از 500 درصدی قیمت ارز Cake بوده ایم.

در زمان نگارش این جستار، توکن کیک در جایگاه 38 سایت coinmarketcap قرار گرفته و قیمت ارز Cake $30.05 است. حجم معاملات ارز دیجیتال Pancake Swap در 24 ساعت گذشته 380,284,538 و دارای ارزش بازار 5,047,789,925 دلاری است. توکن کیک در 30 روز گذشته توانسته به رشد 31 درصدی برسد.

بیشتر بخوانید:

دوج کوین رایگان

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران

نحوه خرید ارز Cake چگونه است؟

ارز دیجیتال کیک
نحوه خرید ارز Cake

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به ارز دیجیتال پنکیک سوآپ علاقه دارید، حتما به این فکر می‌کنید که چگونه این توکن را بدست آورید. یکی از راه‌های کسب این توکن، خریدن آن از صرافی است. از این رو، برای دانستن نحوه خرید ارز Cake باید با کیف پول‌ها و صرافی‌هایی که این ارز دیجیتالی را ساپورت می‌کنند، آشنا شوید.

در واقع، توکن Cake در کیف پول هایی ذخیره می‌شود که توسط PancakeSwap، به زنجیره هوشمند بایننس وصل هستند. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به کیف پول MetaMask، کیف پول Trust، کیف پول بایننس چین (Binance Chain)، کیف پول Safepal، کیف پول TokenPocket و کیف پول WalletConnect اشاره کرد.

اگر شما قصد استفاده از کیف پول‌های موبایلی را دارید، کیف پول Trust و کیف پول Safepal بهترین گزینه برای شما هستند. البته کیف پول WalletConnect نیز یک پروتکل Open Source است که قابلیت نصب بر روی کیف پول های موبایلی دارد.

اما برای استفاده از کیف پول‌های دسکتاپی، پیشنهاد می‌کنیم از کیف پول MetaMask و کیف پول Binance Chain غافل نشوید. این دو را می‌توانید از طریق افزونه‌های کیف پول (Extensions) به کروم خود اضافه کنید.

البته اگر کیف پول شما مبتنی بر اتریوم باشد، پنکیک سواپ از آن پشتیبانی می‌کند چراکه این پلتفرم بر روی بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) ساخته شده که از قابلیت همکاری بین کیف پول‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت چیا در سال 2021

پس از تهیه کیف پول، می‌توانید به صرافی‌هایی که از این توکن پشتیبانی‌ می‌کنند بروید، کیف پول خود را به صرافی موردنظر وصل کرده و در آنجا به معامله و یا خرید توکن Cake بپردازید. شما می‌توانید برای این کار از صرافی Pancake Swap استفاده کرده و یا به سراغ دیگر صرافی‌ها بروید. بدین منظور، می‌توانید از صرافی‌ بایننس استفاده کنید. البته صرافی‌هایی زیر نیز قابلیت خرید و یا معامله توکن Cake را دارند:

  • صرافیBitMart
  • صرافی HitBTC
  • صرافی Hoo
  • صرافی VCC
  • صرافی CoinDCX
  • صرافی CoinBene
  • صرافی Bithumb Global
  • صرافی CoinEx

به جز روش نحوه خرید ارز Cake که در بالا به آن اشاره کردیم، از روش‌های دیگری نیز می‌توان توکن Cake بدست آورد که این روش‌ها را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های بیت کوین رایگان برای اندروید

صرافی غیرمتمرکز چیست

کشت سود (yeald farming) در استخرهای نقدینگی پنکیک سوآپ

ارز دیجیتال کیک
ارز دیجیتال کیک

پروژه کشت سود در Pancake Swap یکی از بهترین روش‌های بدست آوردن ارز Cake است. اگر بخواهیم مفهوم کشت سود را به بیانی ساده توضیح دهیم، باید گفت کشت سود به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق سرمایه‌گذاری در بازار غیرمتمرکز سود یا کارمزد ثابت یا متغیری را به دست بیاورند.

در واقع، در این روش شما دارایی خود را در استخرهای نقدینگی قرار می‌دهید و در ازای آن، ارز دیجیتال کیک کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنید. در واقع، هر بار که شخصی از طریق این استخرهای نقدینگی معامله‌ای را انجام دهد، ارائه دهندگان نقدینگی که در آن استخر مشارکت داشته‌اند پاداشی (توکن کیک) دریافت می‌کنند.

البته نمی‌توان گفت که این روش بهترین راه حل برای کسب سود یا ارز پنکیک سوآپ است چرا که ممکن است در اثر نوسانات بازار، سرمایه خود را از دست بدهید. در پنکیک سواپ، ۰.۲ درصد کارمزد معامله از کاربران دریافت می‌شود که ۰.۱۷ درصد بین تامین کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود و ۰.۰۳ درصد دیگر نیز برای سوزاندن توسط پلت فرم گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: میم کوین چیست

سهام گذاری در استخرهای سیروپ (Syrup Pools) در پنکیک سوآپ

یکی دیگر از روش‌های بدست اوردن ارز Cake به کمک سهام گذاری در Syrup Pools است. در واقع صاحبان پروژه بخشی از توکن‌های خود را ایجاد کرده و آن‌ها را بین دارندگان رمز ارز CAKE توزیع می‌کنند.

پروژه‌های پشتیبانی شده توسط این استخر در دو دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ کور (Core) و کامیونیتی (Community).

پروژه‌های Community آن دسته از پروژه‌هایی هستند که دارندگان رمز ارز CAKE در تصمیم‌گیری‌های حکومتی به آن‌ها رای داده‌اند اما پروژه‌های Core آن‌هایی هستند که توسط تیم پشتیبانی پنکیک سواپ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

با این حال، هر کسی می‌تواند توکن‌های خود را از طریق استخر سیروپ بین دارندگان رمز ارز کیک توزیع کند، اما فقط پروژه‌هایی که رای جامعه پنکیک سواپ را به دست آورند می‌توانند در رابط پلت فرم لیست شوند.

شما می‌توانید با سهام‌گذاری در استخر‌های Syrup، توکن‌های اکوسیستم بایننس اسمارت چین به علاوه خود توکن کیک را کسب کنید. درواقع این پروژه‌های جدید، با اختصاص بخشی از توکن‌های خود به سهام‌گذاران توکن کیک، پذیرش عمومی توکن‌های خود را سرعت می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال نانو

شرکت در لاتاری پنکیک سواپ و برنده شدن

ارز دیجیتال کیک
ارز دیجیتال کیک

یکی از جذاب ترین بخش‌های پلت فرم پنکیک سوآپ، قسمت بخت آزمایی آن است. شما می‌توانید با 10 توکن Cake، یک بلیط بخت آزمایی تهیه کنید و سپس شانس خود را در این زمینه امتحان کنید. هر شش ساعت یک قرعه‌کشی انجام می‌شو و یک کد بلیط برنده می‌شود. 50 درصد از مبلغ کل قرعه کشی به برنده داده می‌شود و 50 درصد دیگر سوزانده می‌شوند.

این‌ها روش‌هایی بود که شما می‌توانید به کمک انها رمزارز کیک بدست بیاورید. توجه داشته باشید که استخراج این ارز امکان پذیر نیست چرا که این ارز از روش اثبات کار یا Proof of Work (PoW) پیروی نمی‌کند و به جای آن از گواهی اثبات سهام Proof of Stake (PoS) پیروی می‌کند.

اثبات سهام جایگزینی برای اثبات کار محسوب می‌شود و شما به جای اینکه نیازمند تهیه تجهیزات گران قیمت و صرف انرژی و برق زیاد برای استخراج ارز باشید، ارزهای خود را نگهداری و یا اصطلاحا قفل می‌کنید و در ازای آن، پاداش دریافت می‌کنید.

مطلب ارز دیجیتال کیک به پایان رسید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر گفتار صرافی پنکیک سوآپ را نیز در تکراتو مطالعه کنید. گذشته از این ممکن است برایتان سوال باشد که آینده این ارز مطمئن هست یا خیر.

در واقع، در بازار سرمایه گذاری هیچگاه هیچ اطمینانی وجود ندارد و نمی‌توان تعیین کرده که شما در این بازار سود خواهید کرد یا ضرر. دلیل آن نیز مشخص است چرا که هیچکس از آینده خبر ندارد. اما گذشته از این‌ها، با توجه به تلاشی که دارندگان پنکیک سواپ چه در زمینه توسعه و چه در بازایابی انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد آینده این ارز خوش بینانه باشد.

با این حال، اگر شما قصد سرمایه گذاری دارید، می‌توانید جستارهای بهترین سهام برای خرید در سال 1400، بهترین سرمایه گذاری 1400 و بهترین سرمایه گذاری ها در سال 2021 را نیز در تکراتو مطالعه کنید.

به علاوه، ارزهای دیجیتالی مطمئن‌تری نیز در دنیای رمزارزها وجود دارند و شما می‌توانید با خواندن جستارهای بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021، بهترین توکن های NFT  و بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021 با آنها آشنا شوید.

شما می‌توانید برای آشنا شدن با آینده دیگر آلت کوین‌ها، گفتارهای پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021، پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021  و پیش بینی قیمت ترون در سال 2021 را بررسی کنید.

همینطور مقالات پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021، پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021 و پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021 نیز در تکراتو بررسی شده اند و ممکن است برای شما جالب باشند.

فراتر از آن، پیشنهاد می‌شود جستارهای پیش بینی قیمت بایننس کوین در سال 2021، پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021 و پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال 2021 را نیز در آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتالی از دست ندهید.

در آخر، ممکن است مطالعه گفتارهای توکن شیبا چیست و نحوه خرید ارز دیجیتال Shiba Inu، استخراج رمزارز چیا (Chia) در ویندوز و نحوه خرید ارز دیجیتال شیبا اینو نیز برای شما جالب باشد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درخصوص ارز دیجیتال کیک چیست؟ به نظر شما این رمز ارز آینده‌ی درخشانی دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر