;
coinex

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

ساخت استاپ موشن اگرچه وقت گیر است اما می تواند نتایج جالب و شگفت انگیزی داشته باشد. اما استاپ موشن چیست و نحوه ساخت آن چگونه است؟ با ما باشید.

کمی صبر و حوصله در ساخت استاپ موشن می تواند نتایج جالب و شگفت انگیزی به همراه داشته باشد. در جستار پیش رو قصد داریم ضمن آموزش ساخت استاپ موشن شما را با بهترین نرم افزارهای ساخت Stop Motion آشنا سازیم.

در حال حاضر تنوع زیادی در میان نرم افزارهای ساخت استاپ موشن وجود دارد که تا حدی تشخیص بهترین ها را پیچیده می کند. بر همین اساس با ما باشد تا ضمن بررسی این مسئله که استاپ موشن چیست ، بهترین اپلیکیشن ها و نرم افزارهای ساخت اپلیکیشن را را به شما معرفی کنیم. اما پیش از هرچیز، استاپ موشن چیست و چه کارکردی دارد؟

استاپ موشن چیست ؟

آموزش ساخت استاپ موشن

استاپ موشن از جمله تکنیک های ادیت ویدیو و فیلم سازی است که در آن سلسله ای از تصاویر که هر یک تفاوت هایی جزئی با هم دارند به سرعت به نمایش در می آیند.

در یک ویدیو استاپ موشن تعداد زیادی عکس ساکن به طور پی در پی و به سرعت روی پرده به نمایش در می آید. چشم انسان اما توان تشخیص تکنیک استاپ موشن را ندارد و عکس های مجزا را به طور جداگانه تشخیص نمی دهد بلکه مجموعه را در قالب یک ویدیو و تصویر متحرک می بیند.

طبیعتا تعداد عکس های بیشتر در کیفیت ویدیو، مدت زمان آن و روان بودنش موثر است. امروزه تکنیک استاپ موشن در ساخت انواع ویدیو کلیپ، انیمیشن و حتی فیلم های سینمایی کاربرد دارد. باید گفت که انیمیشن های استاپ موشن، نقش مهمی در معرفی این تکنیک به دنیا داشته اند.

انیمیشن های استاپ موشن یا تک کادر با استفاده از ماکت ها ساخه می شود. ماکت ها را با سفال یا لاتکس می سازند و روی یک اسکلت بندی ساده به نام آرماتور بنا می کنند که می تواند تحرک داشته باشد.

بعد از ساخت هر عروسک و دیگر قطعات و لوازم مورد نیاز صحنه، عروسک های نمایشی  در میان این لوازم قرار می گیرند. حرکت مختصری به آن ها داده شده و هربار در یک نما از آن ها عکسبرداری می شود. در فیلم برداری انیمیشن های استاپ موشن معمولا به ازای هر ثانیه 10 الی 24 فریم عکس لازم است. البته بنابر قاعده هرچه تعداد عکس ها بیشتر باشد، خروجی کار بهتر و با کیفیت تر خواهد بود. در ادامه با آموزش ساخت استاپ موشن با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ

تلگرام آلفا (Telegram Alpha) بدون فیلتر برای دسکتاپ

آموزش ساخت استاپ موشن

بنابر وعده ای که داده بودیم در این بخش از جستار پیش رو، آموزش ساخت استاپ موشن را در دستور کار قرار داده ایم. برای ساخت استاپ موشن شما برخی پیش نیازها را باید در نظر داشته باشید که به قرار زیر است:

شرایط عکس برداری : آموزش ساخت استاپ موشن

در فرایند تهیه استاپ موشن بهتر است که دوربین خود را در مکانی ثابت و به دور از لرزش قرار دهید. کار بهتر می تواند محکم کردن جای آن با وزنه های مخصوص باشد. باید بدانید که در ساخت استاپ موشن کوچکترین حرکتی نیز به وضوح در محصول نهایی به چشم خواهد آمد.

بنابراین لازم است که به هنگام عکسبرداری با دوربین یا گوشی از کنترلر از راه دور استفاده کنید یا تنظیمات عکسبرداری خودکار با تایمر را فعال کنید. سعی کنید به جای نور خورشید از نور چراغ یا پروژکتور استفاده کنید، چراکه همانطور که باید بدانید ساخت استاپ موشن فرایندی زمان بر است و در طول روز تغییرات نور خورشید می تواند مستقیما بر کار شما تاثیر منفی بگذارد. اما یک منبع نور مصنوعی می تواند تا ساعت ها در دسترس شما باشد.

به علاوه حین عکس برداری باید حواستان به سایه ایجاد شده توسط خود یا اشیا اطراف باشد. این سایه ها حین ساخت استاپ موشن می تواند نامرئی و کمرنگ به نظر بیاید ولی نهایتا حین تدوین عکسها در رنگ فریم ها موثر باشد. برای نتیجه بهتر الزامی است که علاوه بر نکات گفته شده پشت صحنه ثابتی نیز داشته باشید. برای اینکار می توان از یک پرده عکاسی یا کاغذ تک رنگ استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن دوست یابی

حل مشکل no network connection تیک تاک

تهیه عکس ها : آموزش ساخت استاپ موشن

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

بخش ساده و جذاب تر کار مربوط به عکسبرداری است ولی طبیعتا به زمان نیاز دارد. شیوه عکس گرفتن برای ساخت استاپ موشن در هفت قدم زیر خلاصه می شود:

  • قدم اول: صحنه را آماده کنید.
  • قدم دوم: عکس بگیرید.
  • قدم سوم: تغییر کوچکی در صحنه ایجاد کنید.
  • قدم چهارم: عکس بگیرید.
  • قدم پنجم: بازهم یک تغییر کوچک دیگر در صحنه ایجاد کنید.
  • قدم ششم: عکس بگیرید.
  • قدم هفتم: قدم یک تا شش را آنقدر تکرار کنید تا کارتان به پایان برسد.

تعداد عکس ها در فرایند ساخت استاپ موشن باید با حداقل 10 فریم بر ثانیه تطابق داشته باشد. برای مثال برای ساخت یک کلیپ 10 ثانیه به 100 عکس مناسب و متوالی نیاز دارید. در غیر اینصورت هنگام پایان کار ممکن است نتایج جالبی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نحوه دانلود و بررسی اپلیکیشن روبیکا

رفع مشکلات گوگل کروم نسخه اندروید

بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن در کامپیوتر

حالا نوبت به استفاده از نرم افزارهای حرفه ای برای ساخت ویدیو استاپ موشن است. شما در این امر به تناسب پلتفرم خود گزینه های متفاوت و مناسبی در دسترس خواهید داشت. ابتدا اما بهترین ها در ویندوز را به شما معرفی می کنیم.

Adobe Premiere Pro : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

تردیدی نیست که خانواده ادوبی باید یک نماینده در هر رسته و مجموعه مرتبط با ادیت و ویرایش محتوای تصویری داشته باشد. به واقع باید گفت Adobe Premiere Pro نه صرفا در حوزه ساخت استاپ موشن که در مورد ویرایش انواع محتوای تصویری یکی از کاربردی ترین و کامل ترین سرویس هاست.

Stop Motion Pro Eclipse : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟
استاپ موشن چیست

این نرم افزار به سادگی به دوربین شما وصل می شود و روند عکسبرداری تا تدوین و ارائه محصول نهایی را کوتاه تر می کند. این نرم افزار تخصصی می تواند عکس های استاپ موشن را در 30 فریم بر ثانیه عکسبرداری کند. همچنین به شما اجازه صداگذاری و دابسمش را نیز می دهد. این برنامه 5 زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و چینی را پشتیبانی می کند.

Dragon Frame : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

از دیگر برنامه های کاربردی ساخت استاپ موشن، دراگون فریم است. این برنامه علاوه بر تدوین تصاویر، امکا ویرایش حرفه ای عکس ها را نیز می دهد. این نرم افزار البته در شرایطی برای شما کاربرد مثبت خواهد داشت که آموزش حرفه ای استاپ موشن دیده باشید.

در غیر این صورت می توانید از برنامه های عادی تر استفاده کنید. این برنامه 30 روز استفاده رایگان دارد ولی در این مدت تصاویر شما به طور خودکار واترمارک برنامه را همراه خواهند داشت. البته در صورت خرید نسخه حرفه ای برنامه این مسائل مرتفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین نرم افزارهای کامپیوتر 2020

فعال سازی هات اسپات گوشی اندروید

IKITMovie : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟
استاپ موشن چیست

این سرویس برای یک نرم افزار آموزشی برای دانش آموزان و هنرجویان حوزه انیمیشن و استاپ موشن است و بسیار کاربردی خواهد بود. استفاده راحت و سادگی فهم و مراحل تدوین، این نرم افزار را به یکی از ایده آل ترین برنامه ها برای یادگیری و ساخت استاپ موشن بدل کرده است.

IKITMovie بیش از 2200 صدا و آهنگ پس زمینه رایگان برای دانلود ارائه میدهد. علاوه بر آن این برنامه از قابلیت پرده سبز پشتیبانی می‌کند که کار را برای تدوین آسان‌ تر کرده است.

Stop Motion Studio : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

یکی از معروف و کاربردی ترین سرویس های ساخت استاپ موشن Stop Motion Studio است که در سراسر جهان محبوبیت و کاربرد دارد. تا اینجای فهرست باید گفت این نرم افزار ساده ترین سرویس با رابط کاربری معمولی است.

AnimatorHD : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟
استاپ موشن چیست

نرم‌ افزار AnimatorHD مخصوص سیستم‌ عامل ویندوز است و با استفاده از آن می‌ توانید به ساخت استاپ موشن بپردازید. این برنامه به شما قابلیت تدوین و اصلاح تمام عکس‌ هایتان را می‌ دهد. همچنین این نرم‌ افزار از فیلم‌ برداری سه‌ بعدی و دوربین‌ های DSLR پشتیبانی می‌ کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین مرورگرهای اندروید در سال 2020

آموزش برقراری تماس تصویری با اسکایپ

بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن در موبایل

همانطور که در بخش پیشین بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن را در ویندوز به شما معرفی کردیم، در اینجا بهترین ها در پلتفرم های موبایلی را معرفی خواهیم کرد.

Stop Motion Studio : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

این برنامه برای هردو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس است و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. نسخه ویندوزی این سرویس در فضای کامپیوتر نیز مشکلات شما را مرتفع خواهد کرد.

اپلیکیشن استاپ موشن استودیو در عین سادگی به شما امکان ساخت استاپ موشن با بهترین کیفیت را نیز ارائه می کند. به علاوه این برنامه از پرده سبز، انواع فیلترها و صدا گذاری پشتیبانی می کند. البته برخی قابلیت ها را باید خریدهای درون برنامه در دسترس داشته باشید.

Stop Motion Builder by MEGA Brands : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

از مهمترین قابلیت های این برنامه باید به سهولت کارکرد، کیفیت خوب و تدوین همزمان تصاویر اشاره کرد. شما می تونید حین ساحت استاپ موشن، صداگذاری های موردنظر خود را نیز به کلیپ اضافه کنید یا به نوعی دابسمش بسازید. بعد از پایان کار می توانید کلیپ را ذخیره کرده و آن را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

Lapse It Time Lapse & Stop Motion Camera : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

همانطور که از نام آن مشخص است، علاوه بر ساخت استاپ موشن امکان ساخت کلیپ های تایم لپس را نیز ارائه می دهد. البته که تفاوت چندانی میان تایم لپس و استاپ موشن نیست. اگر ساخت استاپ موشن را یاد بگیرید ساخت تایم لپس نیز کار چندانی ندارد. از مزایای این اپلیکیشن داشتن هر دو قابلیت ساخت استاپ موشن و تایم لپس به طور همزمان است.

بیشتر بخوانید:

ریمیکس اینستاگرام چیست؟

لایو روم اینستاگرام چیست؟

I Can Animate : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

I Can Animate یا به عبارتی برنامه من می توانم انیمیشن بسازم یکی دیگر از سرویس  های مناسب جهت ساخت استاپ موشن است. این برنامه دو نسخه دارد، یکی نسخه ابتدایی و دیگری نسخه کامل. نسخه ابتدایی که به صورت رایگان عرضه شده، مقدمات لازم جهت ساخت استاپ موشن ولی ایراد اصلی آن این است که شما بیش از 12 فریم بر ثانیه نمی توانید بسازید. به علاوه در این ابزار کلیپ های شما دارای واترمارک نیز خواهد بود.

اما در نسخه کامل ضمن اینکه این محدودیت ها برداشته می شود به شما اجازه داده می شود تا ساخت استاپ موشن بپردازید. در مجموع برنامه من میتوانم انیمیشن بسازم برنامه خوب و کاملی است.

Zing StikBot Studio : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟
استاپ موشن چیست

یک اپلیکیشن کاربردی، ساده و رایگان برای ساخت استاپ موشن. درواقع این برنامه صرفا برای ساخت یک نمایش تلویزیونی کودکان به نام استیک بوتس طراحی شده و توسعه یافته است.

عروسک این شخصیت کارتونی در مرکز تصاویری که شما می سازید قرار می گیرد. شما با حرکت دادن آن، صداگذاری و ساخت پشت صحه می توانید استاپ موشن را تجربه کنید. این برنامه بیشتر به عنوان بازی و سرگرمی استفاده می شود، اما اگر می خواهید خلاصه ای از استاپ موشن را تجربه کنید این اپلیکیشن را استفاده کنید. کاربری آن به حدی ساده است که حتی کودکان و نوجوانان نیز می توانند به راحتی با آن کار کنند.

iMotion : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟
استاپ موشن چیست

این برنامه اگرچه صرفا مختص iOS است اما یکی از بهترین هاست. با استفاده از این سرویس شما می توانید تصاویر و کلیپ های فوق العاده ای ایجاد کنید. نرم افزار iMotion علاوه بر ساخت استاپ موشن، امکان خلق تصاویر و کلیپ هایی با کیفیت بالا نیز وجود دارد.

کیفیت تصاویر و فیلترهای زیبا در این نرم افزار مثال زدنی است. اگر به دنبال ساخت کلیپ و عکس های با کیفیت هستید، پیشنهاد می شود یکبار این اپلیکیشن را استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

مسنجر رومز اینستاگرام چیست؟

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام

Frameographer : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟
استاپ موشن چیست

این اپلیکیشن نیز در شمار بهترین برنامه های ساخت استاپ موشن است که قادر به ساخت تایم لپس است. این برنامه مانند دیگر نرم افزارهای ساخت استاپ موشن امکانات مقدماتی ساخت استاپ موشن مانند تدوین یا ویرایش عکس ها را در اختیار شما قرار میدهد. شما می توانید با استفاده از آن کلیپ های موردنظر خود را بسازید. متاستفانه همانطور که گفتیم تنها نسخه iOS این اپلیکیشن وجود دارد و آن هم رایگان نیست و با پرداخت های درون برنامه ای در دسترس قرار خواهد گرفت.

iStopMotion for iPad : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و نحوه ساخت Stop Motion چگونه است؟

از نام برنامه هم مشخص است که یک پلتفرم ساخت استاپ موشن مختص دارندگان آیپد است. به لحاظ قیمتی این برنامه حتی گران تر از دیگر موارد فهرست نیز هست. ولی الزاما امکانات متفاوت و خاصی در اختیار کاربر قرار نمی دهد. به علاوه کاربرانی که تصمیم دارند از این سرویس استفاده کنند، باید دانش ابتدایی ساخت استاپ موشن را بدانند و در غیر اینصورت این برنامه برای آن ها بسیار پیچیده به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص استاپ موشن چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر