;
coinex

قطعی برق و استخراج بیت کوین ؛ آیا ماینینگ علت قطع برق است؟

در این روزها در کلان شهرها شاهد قطعی برق هستیم. از این رو، این گفتار را به ماجرای قطعی برق و استخراج بیت کوین اختصاص می‌دهیم. با تکراتو همراه باشید!

در دنیای تکنولوژی، قطعی برق می‌تواند یکی از بدترین مشکلاتی باشد که رخ می‌دهد و مطمئنا این مشکل دردسرهای زیادی را به دنبال دارد؛ خصوصا در این ایام کرونا و قرنطینه که اکثر افراد کارهای خود را به کمک موبایل، لپ تاپ و اینترنت انجام می‌دهند و دانش آموزان و کارمندان برای رسیدگی به کارهایشان نیازمند برق هستند. اما اخیرا اخبار زیادی از قطعی برق در شهرهای مختلف ایران به گوش می‌رسد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، این قطعی برق به دلیل مصرف بالای برق و گاز خانگی و تجاری و و این عزیزان ناچار به قطع برق در برخی مناطق شده‌اند. اما از طرف دیگر، برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران قطعی برق و استخراج بیت کوین را به هم مرتبط می‌دانند. اما دلیل واقعی این اتفاق چیست؟ با تکراتو در گفتار قطعی برق و استخراج بیت کوین همراه باشید!

قطعی برق و استخراج بیت کوین

این روزها در تهران و کلان شهرها، مدام با قطعی‌های مکرر و طولانی برق مواجه هستیم که این مهم موجب شده دانش آموزان و معلمان به دردسرهای زیادی بیافتند. خصوصا عدم وجود جدولی که ساعات توزیع قطعی برق را اعلام کند باعث شده اعتراض افراد نسبت به قطعی برق بیشتر شود.

به علاوه، امسال آموزش و پرورش اصرار داشت تا امتحانات نهایی و پایه پنجم در خرداد ماه به صورت حضوری برگزار بشوند و حتی وجود مشکلاتی از قبیل پخش ویروس کرونا نتوانست جلوی این اتفاق را بگیرد. حال که قطعی برق نیز به مشکلات دیگر افراد اضافه شده است، نگرانی قطعی برق و نبود دستگاه تهویه در سالن‌های امتحانی به دیگر مشکلات دانش آموزان و معلمان تبدیل شده است.

در این روزهای گرم نیز باز کردن پنجره‌ها نه تنها نمی‌تواند موجب تهویه مناسب هوا شود، بلکه باعث می‌شود محیط امتحان گرم‌تر شده و دانش آموزان نتوانند وجود ماسک را بر روی صورتشان تحمل کنند. فراتر از آن، نبود برق ممکن است موجب شود سالن‌های امتحانات از نور مناسب برخوردار نباشد و این موضوع هم باعث تشدید استرس دانش آموزان شود.

اما، مشکل معلمان و دانش آموزان تنها دردسری نیست که به لطف قطعی برق نصیب ما خواهد شد. پیامد دیگری که قطع برق تهران و دیگر کلان شهرها می‌تواند برای هموطنان ایجاد کند، قطعی آب است. در واقع نبود برق باعث می‌شود پمپ‌ها از کار بیفتند و نتوانند آب را برای طبقات بالای برج‌ها و ساختمان‌ها پمپاژ کنند.

از اینها که بگذریم، مطمئنا خسارات وارده به کارخانه‌ها نشان می‌دهد که این قضیه به هیچ عنوان شوخی بردار نیست. اما آیا واقعا قطعی برق و استخراج بیت کوین به یکدیگر ربط دارند؟ یا که این گفته غلط است و صرفا به دلیل گرم شدن هوا و استفاده بیش از اندازه برق به منظور خنک شدن هوا دلیل خاموشی در کشور است؟

علت قطعی برق چیست؟

قطعی برق و استخراج بیت کوین
دلیل خاموشی در کشور

با توجه به روند رشد قیمت بیت کوین در این چند سال گذشته، موضوع سرمایه‌گذاری در بیت کوین یکی از موضوعاتی است که این روزها به بحث داغی تبدیل شده است و همینطور پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030 نشان می دهد این رمز ارز در آینده هم رشد خود را حفظ خواهد کرد. هرچند نمی توان منکر افزایش قیمت بیت کوین شد، اما در عین حال آسیب های زیادی که به طبیعت وارد می‌کند نیز غیر قابل انکار است. برای مثال، گفته می شود استخراج یک بیت کوین به اندازه 24 واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند.

یکی از دلایلی که باعث رشد بیت کوین شده، ورود سرمایه‌گذاران نهادی است که حجم زیادی پول را وارد بازار کردند. یکی از این افراد نیز آنتونی اسکاراموچی، سخنگوی سابق کاخ سفید است که به شخصه به قضیه سرمایه گذاری در بیت کوین اشاره کرده است. در ایران نیز بازار استخراج این ارز بسیار پرطرفدار است. استخراج بیت کوین در سال ۹۶ در ایران به شدت رونق پیدا کرد.

ماینرهای زیادی نیز در کشور به دلیل نبودن قوانین سخت‌گیرانه تا سال ۹۸ به صورت گسترده فعالیت می‌کردند. اما از سال 98 به بعد، قاچاقی بودن دستگاه‌های استخراج و افزایش تعرفه برق موجب شد ماینرها در ایران به شدت سرکوب شوند و تاکنون هزاران دستگاه استخراج بیت کوین توقیف شده است.

در زمستان سال گذشته نیز باز جنجالی بر مبنای استخراج در منطقه آزاد رفسنجان توسط گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین وجود داشت که البته گفته شد که آنها با مجوز به این کار می‌پرداختند. جدا از آنها، شنیده شد که بعضی افراد در مرغداری ها و بدون مجوز به این کار می پردازند. به همین خاطر، با توجه به اتفاقات قبل افراد گمان می کنند این بار هم قطعی برق و استخراج بیت کوین به یکدیگر ربط دارد.

قطعی برق و استخراج بیت کوین
علت قطعی برق چیست؟

از این رو، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصطفی رجبی مشهدی در رابطه با قطعی برق و استخراج بیت کوین در این مدت گفته است:

شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است.

وی در ادامه گفته است که از اول خرداد برنامه مدیریت مصرف برق را آغاز کرده‌اند و همینطور در حال جمع آوری مراکز استخراج غیرمجاز بیت کوین و دیگر رمز ارزها هستند. مشهدی در ادامه صحبت هایش بیان کرده است:

از سال گذشته شرایط معرفی مراکز استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم کردیم و در عین حال برق مراکز مجاز با هماهنگی صورت گرفته در ساعات اوج مصرف قطع می‌شود.

آقای رجبی مشهدی خاطرنشان کرده است که شرکت‌های برق نیز خاموشی‌های احتمالی را از طریق سامانه برق من اطلاع‌رسانی کنند، علاوه بر این برای مشترکان تهرانی پیامک هم ارسال خواهد شد. در واقع، صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.

دستگاه ماینر چیست و فرآیند استخراج چگونه است؟

قطعی برق و استخراج بیت کوین
علت قطعی برق چیست؟

دستگاه ماینر یا Asic اصطلاحی است که برای دستگاه‌های استخراج رمزارزها به‌کار برده می‌شود و البته این دستگاه ها از تنوع زیادی برخوردار هستند. به افرادی که به کمک این دستگاه‌ها و مصرف برق به استخراج رمزارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده می پردازند، ماینر گفته می شود. به طور کلی ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع استخراج است که به کمک دستگاه ماینر انجام می پذیرد. این فرآیند به غیرمتمرکز سازی شبکه رمزارزها و افزایش امنیت شبکه کمک می‌کند و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌کند.

به شکل کاملاً ساده تراکنش‌های تأیید شده در بلوک‌ها جمع می‌شوند و برای اضافه شدن این بلوک‌های تازه به زنجیره بلوک‌های موجود یک پازل کدگذاری وجود دارد که باید حل شود. هر سیستمی که این پازل را حل کند، در ازای دستمزد و یا پاداش، بیت کوین دریافت می‌کند و هرچه سیستم قوی تر باشد و تعداد سیستم ها بیشتر باشد، این فرآیند زودتر انجام می پذیرد و البته برق بیشتری نیز مصرف می‌شود.

طبق بیانات، در حال حاضر 4.5 درصد از کل بیت کوین جهان در ایران استخراج می شود و این مهم موجب می‌شود فشار زیادی به صنعت برق بیاید و در نتیجه دلیل خاموشی در کشور شود. گفتار قطعی برق و استخراج بیت کوین به پایان رسید.

امید است مسئولین هرچه زودتر علت قطعی برق بیت کوین را حل کنند تا مشکل شهروندان حل شود. اما جدا از بیت کوین و مشکلاتی که برای ما ایجاد کرده است، دیگر ارزهای دیجیتالی نیز این روزها بین افراد محبوب شده اند و حتی ممکن است برخی از آنها بتوانند در آینده جایگزین بیت کوین شوند. برای مثال، به نظر می رسد رمزارز چیا در این دسته قرار بگیرد.

شما برای آشنایی بیشتر با این ارز، می توانید مقالات استخراج رمزارز چیا (Chia) در ویندوز، ماشین حساب چیا و پیش بینی قیمت چیا در سال 2021 را نیز بررسی کنید.

همینطور می توانید مقالات بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 و بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021 را مطالعه کرده و با بهترین ارزهای دیجیتالی برای سرمایه گذاری آشنا شوید.

به علاوه، برای دانستن آینده رمز ارزها، مقالات پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 ، پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 و پیش بینی قیمت ترون در سال 2021 را نیز مطالعه کنید.

جستارهای پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021، پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021 و پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021 هم می توانند شما را تا حدودی از آینده این ارزهای دیجیتالی اشنا کنند.

در آخر، پیشنهاد می کنیم مقالات پیش بینی قیمت تتر در سال 2021، پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021 و پیش بینی قیمت بایننس کوین در سال 2021 را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص علت قطعی برق چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر