;
coinex

معرفی ویندوز 11 ؛ قابلیت ها، ترفندها و ویژگی های سیستم عامل Windows 11

معرفی ویندوز 11 و بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن با معرفی نسل جدید سیستم عامل مایکروسافت خواسته بسیاری از کاربران است. در این مقاله از تکراتو با ما باشید تا معرفی Windows 11 را داشته باشیم.

مایکروسافت از زمان تاسیس خود، ده‌ها ورژن مختلف از سیستم‌ عامل ویندوز معرفی کرده است. از زمان انتشار ویندوز 1 در سال 1985، شاید کسی فکر نمی‌کرد 26 سال بعد، هنوز هم ویندوز جزو محبوب‌ترین سیستم‌های عامل باشد. وقفه طولانی انتشار ویندوز جدید تا حدی به این دلیل بود که مایکروسافت مشغول توسعه یک سیستم عامل به نام Windows 10X بود اما در نهایت ویندوز یازده آماده شده و تا چند روز دیگر منتشر می‌شود.

ویندوز 11 چند روزی است که به طور غیر قانونی روی اینترنت منتشر شده است. در این مقاله از تکراتو می‌خواهیم به معرفی ویندوز 11 و ویژگی‌های این سیستم عامل بپردازیم.

معرفی ویندوز 11

قابلیت ها، ترفندها و ویژگی های سیستم عامل Windows 11

اخیراً از سمت مایکروسافت زمزمه‌هایی مبنی بر آماده بودن ویندوز جدید یعنی ویندوز 11 به گوش می‌رسید. پروژه قبلی مایکروسافت یعنی سیستم عامل 10X کنسل شد اما بخش‌هایی از آن در ویندوز 11 به چشم می‌خورد. با اینکه در حال حاضر نسخه لو رفته آن در اینترنت در دسترس است ولی مایکروسافت به طور رسمی در بیست و چهارم ماه جاری قرار است به طور رسمی به معرفی ویندوز 11 بپردازد.

لیست زیر مواردی هستند که در این مقاله آورده شده‌اند. در ادامه این مطلب قرار است به مرور ترفندهای ویندوز 11 و برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را بیاموزیم.

  • ویژگی های سیستم عامل Windows 11
  • ترفندهای ویندوز 11
  • قابلیت های Windows 11
  • رابط کاربری ویندوز 11
  • هشدار امنیتی
ظاهر ویندوز 11 و منوی استارت Windows 11
ویندوز جدید با Taskbar وسط چینش و منوی استارتی که در مرکزش است ظاهر جدیدی به خود گرفته است.

ویژگی های سیستم عامل Windows 11

ویندوز بعدی با نام Window 11 در راه است. بعد از این که اسکرین شات‌هایی از این سیستم عامل شرکت مایکروسافت روی سایت چینی بایدو لو رفت، ویندوز یازده در سراسر اینترنت پخش شد. از قابلیت های Windows 11 می‌توان به یک رابط کاربری جدید، منوی استارت و بسیاری بیشتر نام برد.

در واقع رابط کاربری ویندوز یازده شبیه به Windows 10X است اما به عقیده بسیاری از کاربران، رنگ و بویی از سیستم عامل مک هم دارد. مایکروسافت پیش از اینکه به سراغ ویندوز یازده برود، در حال کار کردن روی قابلیت ویندوز برای استفاده روی مانیتورهایی با دو صفحه بود. اما به دلیل توسعه قابلیت های Windows 11 آن را کنسل کرده است.

ویژگی های سیستم عامل Windows 11 شاید از نظر ظاهری خیلی متفاوت نباشد اما از نظر عملکرد باید تا معرفی ویندوز 11 به صورت رسمی صبر کنیم تا ببینیم میلیون‌ها کاربر درباره عملکرد آن چه فکری می‌کنند. نتایج اولیه تست ویندوز 11 خیلی زود پس از لو رفتن آن در فضای وب منتشر شدند. می‌خواهیم به طور خلاصه نگاهی به شرایط یکی از این آزمایش‌ها و نتایج آن داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های جهان در سال 2021

یکی از این تست‌ها روی لپتاپ Dell XPS 13 9300 انجام شده است که مجهز به پروسسور نسل دهم Core i7-1065G7 بوده و 16 گیگابایت حافظه RAM دارد. دستگاه بعدی Lenovo ideaPad Slim 7 است که پروسسور Ryzen 7 4800U دارد. در نمودار زیر می‌توانید عملکرد ویندوز 11 را با رقیب شش ساله خود، ویندوز 10 روی این دو دستگاه بسنجید. نمره بیشتر به معنی عملکرد بهتر است.

عملکرد فنی ویندوز 11
معرفی ویندوز جدید و بررسی عملکرد آن روی دو لپتاپ مجزا

این ورژن آپدیت شده از منوی استارت، نسخه ساده‌سازی شده همانی است که در حال حاضر در ویندوز 10 یافت می‌شود اما بدون tileها. منظور از Tile همان چهارگوش‌های رنگی است که هر کدام وظیفه مشخصی را به عهده دارند و از زمان ویندوز 8 باب شده‌اند. شاید میزان کاربردی بودن این چهارگوش‌ها شخص به شخص متفاوت باشد اما یک نکته مسلم است.

دیگر زمان این tileها به پایان رسیده بود و متاسفانه ظاهر زیبایی به منوی استارت نمی‌داد. خوشبختانه مایکروسافت بالاخره در ویندوز 11 تصمیم به حذف آن‌ها گرفته است. در منوی استارت جدید مایکروسافت، اپ‌های پین شده، آخرین فایل‌های باز شده و قابلیت خاموش کردن یا ریستارت کردن سریع ویندوز وجود دارد. به قولی می‌توان گفت Start Menu ویندوز 11 به مراتب خلوت‌تر است.

ترفندهای ویندوز 11

از ترفندهای ویندوز 11 باید به امکان چپ‌چین کردن منوی استارت اشاره کرد. بسیاری از کاربران در تمام این سال‌ها به شکل قبلی Start Menu ویندوز عادت کرده‌اند و ممکن است رابط کاربری جدید ویندوز 11 برایشان ناآشنا باشد. یکی از قابلیت های Windows 11 امکان استفاده از آن در حالت دارک مد (Dark Mode) است. انجام این کار بسیار ساده است و در زیر مراحل آن توضیح داده شده است.

دارک مود کردن ویندوز 11 بسیار ساده است همانطور که در ویندوز قبلی نیز کار پیچیده‌ای نبود. ساده‌ترین راه برای دارک مود کردن ویندوز یازده این است که روی دستکتاپ کلیک راست کنید تا همان منوی آشنای کوچک پدیدار شود. آخرین گزینه در این منو، شخصی سازی یا Personalize است.

معرفی ویندوز 11, ویندوز 11 دارک مود, ویژگی های سیستم عامل Windows 11, ترفندهای ویندوز 11, قابلیت های Windows 11, رابط کاربری ویندوز 11, ویندوز, ویندوز 11, ویندوز یازده
نحوه دارک مود کردن و کلیک راست روی دسکتاپ

دقت کنید به جای این کار می‌توانید کلید ویندوز + حرف I را فشار دهید. با این کار منوی تنظیمات یا Settings برایتان باز می‌شود که از آنجا می‌توانید سراغ Personalize بروید. در این مرحله کافی است به tab یا زبانه Colors رفته و drop down menu موجود در سمت راست را انتخاب کنید که در آن سه تم مختلف برای انتخاب کردن دارید: Light، Dark و Custom. اگر ساعت‌های طولانی و متعددی را پای سیستم کامپیوتری خود می‌گذرانید، بهتر است فشار وارده به چشمانتان را از این طریق کاهش دهید.

معرفی ویندوز 11؛ دارک مود
در این تصویر نحوه دارک مود (Dark Mode) کردن در آپدیت جدید ویندوز را مشاهده می‌کنید.

با اینکه تنها چند روز از انتشار نسخه غیر رسمی ویندوز 11 گذشته، به سادگی می‌توان بسیاری از ترفندهای ویندوز 11 را با چند سرچ پیدا کرد. البته مایکروسافت تا چند روز آینده معرفی ویندوز 11 را به طور رسمی انجام خواهد داد و آن موقع مشخص می‌شود که کدام بخش‌ها در این ورژن غیر رسمی موجود نبوده و بعداً تکمیل شده است.

قابلیت های Windows 11

از قابلیت های Windows 11 که در ورژن کامل آن انتظار داریم، اعمال تغییرات و بهبود ظاهر و عملکرد برنامه‌هایی است که مختص ویندوز هستند. امیدواریم برنامه‌هایی چون مایکروسافت اج Microsoft Edge با معرفی ویندوز 11 روند صعودی قبل را در پیش بگیرد و بهتر از قبل شود. از بین قابلیت های ویندوز 11 یک مورد هست که به نظر جدید می‌آید ولی پیش از این نیز در ویندوز مشاهده شده است. آیکن جدیدی در Taskbar ویندوز 11 به نام ویجتز Widgets مشاهده می‌شود. ویندوز ویجتز – البته ویجت به معنای عام در سیستم‌های عامل حتی برای اندروید – به اجزای کوچکی گفته می‌شود که روی دسکتاپ قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های سال 2021

این ویجت‌ها مانند ابزارک‌هایی هستند که هر کدام برای منظوری خلق شده‌اند و کاربرد مشخصی دارند. ویژگی بارز این ویجت‌ها ظاهر ساده و قابل فهمشان است. ویجت‌ها انواع مختلفی دارند از جمله ساعت، تقویم، آب و هوا، کاغذ یادداشت، نظارت بر عملکرد CPU و موارد متنوع دیگر.

مایکروسافت با گنجاندن ویجت‌ها در سیستم عامل جدید خود، می‌خواهد سرعت دسترسی کاربر به قابلیت های ویندوز 11 را به شدت افزایش دهد. در واقع با معرفی ویندوز 11، این شرکت نشان داد قصد دارد برنامه‌هایش را هر چه بیشتر به سمت تجربه کاربری راحت و سهل‌الوصول بودن سوق دهد.

معرفی ویندوز 11
ویجت ویندوز یازده / Windows 11 Widgets

همانطور که عرض کردیم، به نظر می‌رسد ویندوز یازده نمی‌خواهد با ویجت‌ها صفحه را شلوغ کند. بلکه هدف تنها افزایش سرعت انجام فرآیندها است. با اینکه مایکروسافت سیستم عامل Windows 10X خود را کنسل کرده اما با معرفی ویندوز 11 بخش‌هایی از آن پروژه کنسل شده در سیستم عامل جدید این شرکت دیده می‌شود و قطعاً زیاد بی‌ثمر نبوده است.

سیستم عامل 10X برای استفاده روی مانیتورهای دو قسمتی طراحی شده بود. سپس هدف از توسعه آن به لپتاپ‌های عادی عقب‌نشینی کرد و در نهایت ادامه ساخت آن کنسل شد. ساده سازی و اصلاحاتی در جهت خلوت و مینیمال کردن آن سیستم عامل انجام شده بود که حالا با معرفی ویندوز 11 تبلور بسیاری از آن جنبه‌ها را می‌بینیم.

یکی دیگر از قابلیت های Windows 11  اسنپ کردن صفحه است. اسنپ کردن به این صورت است که صفحه مانیتور به دو قسمت تقسیم می‌شود و در مواقعی کاربرد دارد که مرتباً لازم است بین دو برنامه در رفت و آمد باشید. با استفاده از این قابلیت لازم نیست خودتان دستی اندازه و جای پنجره‌ها را تعیین کنید. البته این موضوع، اتفاق تازه‌ای نیست و شاید پیش از این نیز در ویندوز 10 از آن استفاده کرده باشید. این قابلیت حالت مدرن‌تر کسکید کردن Cascade ویندوز است که در آن تمام برنامه‌های بازی که مینیمایز نشده‌اند به روی هم چیده می‌شوند به طوری که عنوان بالای پنجره‌ها پیدا باشد. در این حالت نیز خیلی سریع فقط با کلیک کردن روی قسمت بالای پنجره برنامه مورد نظر به آن دسترسی سریع خواهید داشت. قابلیت‌های این نسخه در راستای ساده‌سازی و تسریع کار برای کاربران صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: بهترین تبلت های سال 2021

در ادامه به سراغ ویندوز استور Windows Store می‌رویم. متاسفانه در این بخش بروزرسانی خاصی صورت نگرفته است و همانی است که قبلاً بود. البته ویندوز یازده هنوز به طور رسمی منتشر نشده و چیزی که در دست داریم نسخه لو رفته از آن است که ممکن است تکمیل نشده باشد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم مایکروسافت چه فکری برای این قسمت کرده است.

ویندوز استور جدید ظاهری مشابه ویندوز استور در سیستم عامل ویندوز 10 دارد و برنامه‌هایی که در آن ارائه شده‌اند نیز تفاوتی با نسخه‌های یشین ندارند. البته در ماه‌های اخیر شایعاتی مبنی بر تلاش مایکروسافت برای ارائه یک اپ استور جدید شنیده می‌شد. مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا (Satya Nadella) قول داده که فرصت‌های بزرگتری برای دولوپرها و خالقان اپلیکیشن‌های ویندوز در راه است.

مشخص نیست این فرصت به چه صورت است که باید منتظر تغییرات عظیم در کدام سطح ویندوز استور باشیم. با معرفی ویندوز 11 به طور رسمی در چند روز آینده جواب این سوال نیز مشخص خواهد شد. شاید یکی از این تغییرات، اجازه دادن به پلتفرم‌های تجاری مستقل باشد تا دولوپرها بتوانند سیستم خرید داخل اپلیکیشنی را که مایکروسافت می‌گیرد دور بزنند.

معرفی ویندوز 11, ویندوز 11 دارک مود, ویژگی های سیستم عامل Windows 11, ترفندهای ویندوز 11, قابلیت های Windows 11, رابط کاربری ویندوز 11, ویندوز, ویندوز 11, ویندوز یازده
دارک مود Dark Mode ویندوز 11 مناسب برای افرادی با چشمان حساس و کسانی که زیاد با مانیتور سر و کار دارند

مایکروسافت در معرفی ویندوز 11 به کاربران یک حرکت جالب را پیاده‌سازی کرده است. این سیستم عامل از بدو شروع تجربه کابری کاربران جدید، آن‌ها را طی یک فرآیند قدم به قدم راهنمایی می‌کند. کابر می‌تواند با دنبال کردن این معرفی، در هر مرحله تنظیمات ویندوز 11 را مناسب نیازهای خود شخصی‌سازی کند. این مورد از ترفندهای ویندوز 11 برای بهبود تجربه کاربری، از ویندوز 10X فقید گرفته شده است که به نظر من یکی از مثبت‌ترین امکانات ویندوز است و جای خالی آن به شدت احساس می‌شد. یکی از این تنظیمات ست آپ کردن صوت است که با هر بار روشن شدن می‌توانید مطابق نیاز خود تغییرش دهید. با وجود این راهنمای قدم به قدم دیگر در پیدا کردن ترفندهای ویندوز 11 مشکلی نخواهید داشت چرا که از بدو استفاده از این سیستم عامل با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مایکروسافت همچنین در ویندوز جدید به سراغ بهبود تجربه کار با Xbox رفته. در ویندوز یازده، اپلیکیشن اکس باکس در خود سیستم عامل یکپارچه‌سازی شده است. به این ترتیب دسترسی به بازی‌های Game ، Pass، بخش‌های اجتماعی شبکه اکس باکس و اکس باکس استور بسیار سریع‌تر خواهد بود. Game Bar اکس باکس و Windows Game Mode به همان شکل قبلی مشابه ویندوز 10 قابل استفاده خواهند بود.

مایکروسافت سرنخ‌هایی مبنی بر معرفی ویندوز 11 به صورت عمومی داده است. این غول نرم‌افزاری یک رویداد ویژه ویندوز برگزار خواهد کرد. در 24 جون در ساعت 11 صبح به وقت محلی قرار است رونمایی صورت گیرد. مدیران مایکروسافت ماه‌هاست که زمزمه‌هایی مبنی بر آمدن نسل جدید ویندوز از خود بروز می‌دهند. این ورژن لو رفته از ویندوز یازده همان چیزی را تایید می‌کند که در ادامه این ماه منتظرش بودیم.

رابط کاربری ویندوز 11

در ادامه معرفی ویندوز 11 بهتر است کمی به ویژگی های سیستم عامل Windows 11 در بخش UI بپردازیم. گوشه‌های گرد برای پنجره‌ها، taskbar شبیه به مک که آیکن‌ها در مرکز آن چیده شده‌اند و ظاهر مینیمال‌تر و خلوت‌تر پنجره‌ها نخستین مواردی از ویژگی های سیستم عامل Windows 11 هستند که در ظاهر این سیستم عامل به چشم می‌خورند. تفاوت بارز رابط کاربری ویندوز 11 با ورژن‌های قبلی این سیستم عامل بسیار مشهود است و شاید کمی نشان از تقلید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های سامسونگ 2021

شکل ظاهری ویندوز یازده زیاد نوآورانه نیست و نسبت به آخرین نسخه ویندوز پیشرفت زیادی انجام نشده است. شکل آیکن‌ها نیز همانی است که در چند سال اخیر دیده‌ایم و شاید در این زمینه می‌شد کارهای زیادی انجام داد چرا که کم‌کم این سبک دمده می‌شود. ای کاش ویندوز یازده حداقل به هویت بصری خود پایبند می‌ماند در عین حال که حال و هوای جدیدی به آن می‌داد طوری که مناسب سال 2021 باشد.

البته مینیمال و ساده شدن ظاهر سیستم عامل ویندوز 11 تصمیمی بسیار منطقی بود اما بهتر بود روی شیک بودن و زیبایی آن نیز علاوه بر کاربردی بودن تصمیمات بهتری گرفته می‌شد. مایکروسافت از زمان پشت سر گذاشتن ویندوز XP به سمت سیستم‌های عامل جدیدتر در مورد گرافیک ظاهری آن بسیار خوب عمل کرده بود.

در واقع فاصله بین گرافیک ظاهری ویندوز XP و ویندوز 7 زمین تا آسمان است. اما با معرفی ویندوز 11 مشخص شد این جهش عظیم در سیستم عامل جدید مایکروسافت مشاهده نمی‌شود که غم‌انگیز است. شاید این اتفاق از یک بابت خوب باشد و آن آشنایی قبلی ما با ترفندهای ویندوز 11 است و دیگر عادت کردن به این سیستم عامل جدید خیلی سخت نخواهد بود.

در واقع با اولین استفاده از ویندوز یازده حداقل از بابت ظاهر آن هیجان‌زده نخواهید شد چرا که هم یادآور مک است و هم در برخی جنبه‌ها دیگر خیلی تکراری شده است.

به خاطر داشته باشید که این ورژن ویندوز یازده، لو رفته و هنوز ابتدایی است. شاید حداقل ظاهر آن چیزی بیشتر از پنجره‌ها و Start Menu با گوشه گرد، منوی استارت و آیکن‌های Taskbar وسط‌چین و ساید بار خلوت داشته باشد.

مایکروسافت با رونمایی از ویندوز جدید تعدادی وال پیپر جدید نیز ارائه داده است که به عقیده بسیاری، زیباترین عکس‌های پس‌زمینه موجود در ویندوز است. در زیر تعدادی از این وال‌پیپرها را مشاهده می‌کنید. شاید در ظاهر آیکن‌ها و سایر جنبه‌های ظاهری، ویندوز یازده زیاد جذاب نباشد و تکرار ورژن قبلی باشد، اما نمی‌توان انکار کرد در مورد این وال‌پیپرهای جدید کاملا همگام با ترندهی جهانی گرافیک پیش رفته و از حجم‌ها و گرادیانت یا طیف رنگی به بهترین نحو و بسیار حرفه‌ای بهره برده است.

معرفی ویندوز 11, معرفی Windows 11
وال پیپرهای این سیستم عامل بین تمامی نسخه‌های قبلی زیباترین هستند و تنوع زیادی دارند.

وال پیپر دیفالت ویندوز یازده در دو حالت پس زیمنه روشن و تیره موجود است. این حجم گرافیکی شبیه توده‌ای از پارچه جمع شده است و حقیقتاً بسیار زیبا است. حداقل از وال پیپر دیفالت ویندوز 10 خیلی بهتر است. در این پاراگراف جا دارد یادی از وال‌پیپرهای ویندوز 7، ویستا و XP کنیم تا ببینیم گرافیک ویندوز و ترندهای جهانی گرافیک چه راه طولانی و پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین هارد SSD در سال 2021

اما از آنجایی که رونمایی Windows 11 هنوز رسمی نشده و چیزی که می‌بینید نسخه لو رفته و احتمالاً ناقص آن است، هنوز مشخص نیست در ورژن نهایی چند تا از این وال پیپرها به دست کاربران خواهد رسید. بدون شک جذاب‌ترین قسمت رابط کاربری ویندوز 11 همین عکس‌های پس‌زمینه آن است و اگر این مورد را هم نداشت دیگر زیادی خسته کننده می‌شد.

مایکروسافت در 24 ژوئن یک رویداد برگزار خواهد کرد که در آن به تفصیل راجع به این سیستم عامل جدید توضیح خواهد داد. در این رویداد قرار است رونمایی به صورت رسمی انجام شود. بیشتر این سیستم عامل تکمیل به نظر می‌رسد پس احتمالاً به زودی باید انتظار ویندوز 11 نسخه بتا را توسط مایکروسافت داشته باشیم.
هشدار امنیتی

نصب ویندوز 11 نسبتاً ساده است و بسیار مشابه سیستم عامل ویندوز 10 است. تنها تفاوت نصب این دو نسخه در این است که مایکروسافت تغییراتی در روند نصب اعمال کرده تا در قسمت‌هایی پایانی نصب، چیز تازه‌ای برای مشاهده به کاربران ارائه دهد.

دقت کنید که این نسخه از این سیستم عامل، لو رفته است و ممکن است به دلیل تکمیل نبودن و یا آلوده بودن به انواع خطرات امنیتی، صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. کسانی که این ویندوز جدید را استفاده می‌کنند آن را روی دستگاه‌هایی نصب کرده‌اند که مخصوص تست هستند. بهتر است تا رونمایی به صورت رسمی صبر کنید.

در پایان این مطلب باید گفت، معرفی ویندوز 11 در زمان مناسبی اتفاق افتاده ولی کاش نسخه لو رفته‌ای وجود نداشت و حتی مایکروسافت در یک اقدام غافلیگرکننده آن را منتشر می‌کرد. از شما ممنونیم که تا پایان این مطلب با ما بودید. منتظر نظرات سازنده شما در مورد این مقاله و ویندوز 11 هستیم.

بیشتر بخوانید:

.

منابع:

نظر شما در خصوص سیستم عامل جدید مایکروسافت چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام ویندوز من ویندوز 11 نسخه غیر رسمی و روش مایکروسافت استور امازون نصب نیست و همون مایکروسافت استو ویندوز 10 هست چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ