;
coinex

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021) ؛ علاءالدین چینی

در این نوشتار قصد ما بر این است که به نقد انیمیشن Wish Dragon به کارگردانی کریس اپلهانس بپردازیم. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

انیمیشن اژدهای آرزوها 2021 ممکن است طرح اصلی نداشته باشد. اما پسر فقیری را نشان می‌دهد که چیزی پیدا می‌کند که موجودی جادویی را در خود جای داده است و می‌تواند هر سه خواسته خود را محقق کند. اما انیمیشن ویش دراگون حقیقتا تعجب همه ما را برمی‌انگیزاند که چیزی جز یک بازخوانی دیگر از علائالدین نیست.

قصه Wish Dragon به کارگردانی کریس اپلانز، دین (با صدای جیمی وونگ) را دنبال میکند، دانشجوی دانشگاهی که آرزو دارد دوباره به دوست صمیمی دوران کودکی خود لینا (ناتاشا لیو بوردیزو)، که اکنون یک مدل فوق العاده ثروتمند است، بپیوندد.

سرنوشت، یک قوری جادویی سر راه او قرار می‌دهد که محل زندگی یک اژدهای آرزو برآورده کن بدبین به نام لانگ است. سه آرزوی دین چیست؟ آیا او دوباره دوستی لینا را بدست می‌آورد؟ و آیا او قادر به شکست یک گروه از بدخواهان است که آنها نیز در جستجوی قوری جادویی افسانه ای هستند؟

برای خواندن واکنش منتقدان به انیمیشن ویش دراگون می‌توانید به صفحه نقد این انیمیشن جذاب در سایت فیگار مراجعه بفرمایید.

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

علاءالدین چینی

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)
نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

این دومین فیلم انیمیشنی Sony Pictures است که امسال در Netflix پس از انیمیشن میچل علیه ماشین‌ها به نمایش در می‌آید. اژدهای آرزوها یک فیلم انیمیشن است که دارای داستانی است که ممکن است بینندگان کلاسیک انیمیشن Walt Disney Pictures را به یاد علاءالدین بیاندازد (جان ماسکر، رون کلمنتس، 1992).

این انیمیشن داستان دین سونگ (جیمی وونگ)، جوانی از طبقه متوسط ​​را روایت میکند که آرزو دارد دوباره با دوست دوران کودکی خود، لینا وانگ (ناتاشا لیو بوردیزو)، که به دلیل موفقیت پدرش، آقای. وانگ (ویل یون لی) ، اکنون به عنوان یک خانواده ثروتمند زندگی میکنند ارتباط برقرار کند.

یک روز، دین سانگ یک قوری چای از یک پیرمرد (رونی چینگ) میگیرد که ادعا میکند جادویی است. در ابتدا، دین سونگ همه چیز را نادیده می‌گیرد. با این حال، وقتی اژدهایی به نام لانگ (جان چو) از قوری بیرون می آید و مایل است سه خواسته او را برآورده کند، دین سانگ بلافاصله متوجه می‌شود که لازم هست به ارزوهایش کمی فکر کند.

انیمیشن ویش دراگون اولین کارگردانی برای Chris Appelhans است که قبلاً در مراحل تولید فیلم های انیمیشن مانند Coraline (هنری Selick ، ​​2009)، Fantastic Mr. فاکس (وس اندرسون، 2009)، شاهزاده خانم و قورباغه (ماسکر، کلمنتس، 2009) و فیلم پرندگان عصبانی (خشت کایتیس، فرگال ریلی، 2016) حضور داشته است.

Appelhans در ساخت این انیمیشن، فیلمنامه داستان خود را کمی خلاقانه شکل می‌دهد و داستانی را دنبال می‌کند که دنبال کردنش بسیار سرگرم کننده است. موضوع دوستی و رابطه بین فرزندان و والدین آنها در روایتی قابل هضم ارائه شده است. فضایی کمدی که توسط Appelhans اعمال شده است  به ویژه در خط دیالوگ های مطرح شده توسط شخصیت Long همچنین ارزش افزوده ای ایجاد میکند که دیالوگ ها بتوانند به طور کامل توسط چو اجرا شوند.

Wish Dragon به عنوان یک فیلم انیمیشن که از پس زمینه مکان های داستانی در جمهوری خلق چین بهره میبرد، همچنین با استفاده از جلوه‌های بصری رنگارنگ برای به تصویر کشیدن فرهنگ و همچنین مناطق شهری و حومه پکن پایتخت این کشور به خوبی انیمیشن را فضاسازی می‌کند.

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)
نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021) ؛ لینا و دین در یک نما

Appelhans همچنین به خوبی ریتم قصه گویی این فیلم را با قصه پردازی سریع اجرایی می‌کند. به نظر میرسد هر لحظه که شخصیت دین سونگ و شخصیت لانگ باید با آن روبرو شوند به لطف تمرکزی که همچنان با دو شخصیت در کنار هم ادامه میابد، به خوبی در کلیت ساختار روایت جا افتاده است.

سادگی در مدیریت داستان و شخصیت های نمایش داده شده در Wish Dragon واقعاً باعث شده این فیلم در ارائه عمق داستان برای هر درگیری که وجود دارد، بسیار محدود باشد. علاوه بر رابطه دوستانه بین شخصیت دین سونگ و شخصیت لانگ که از ابتدای داستان به آرامی شروع به رشد میکند، داستان های دیگر این فیلم بسیار ساده به نظر میرسند.

بد نیست، اما توانایی ارائه فضاهای عاطفی قوی تری را ندارد. خوشبختانه، انیمیشن Appelhans دارای مجموعه ای از صداپیشه ها است که در احیای هر شخصیتی بسیار کمک کرده‌اند. علاوه بر چو که به لطف توانایی اش در ساخت شخصیت لانگ یک شخصیت اژدهای بدبین اما همچنان خنده دار، سرگرم کننده برای دوست داشته شدن ارائه می‌دهد، به وضوح ستاره اصلی این فیلم است. صداپیشگان دیگر فیلم از جمله آرون یو و کنستانس وو نیز اجرای بسیار خوبی را ارائه میدهند که کیفیت کلی فیلم را بیشتر ارتقا میبخشد.

چیزی که این فیلم را از انیمیشن و داستان علاءالدین متفاوت میکند این واقعیت است که این یک داستان در مورد خانواده و دوستی است و نه فقط داستانی در رابطه با یک پسر فقیر در مقابل یک دختر ثروتمند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره‌ای ۲۰۲۱

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

اژدهای جادویی یا غول چراغ جادو تاریخچه شخصی خود را دارد، و شخصیت را چند بعدی تر از جن آبی از داستان عامیانه عربی میکند. این داستان با شوخ طبعی بسیار لطیف القا میشود و دائماً چیزی در جریان است، که زمینه بسیار کمی را برای بی تاب شدن بیننده باقی می‌گذارد.

بسیاری از عناصر فرهنگی رنگارنگ چین در داستان تنیده شده است که Wish Dragon را به یک ساعت زنده تبدیل کرده است. از بادبادک ها، کونگ فو، کوفته ها گرفته تا جشنواره های خیابانی، عناصر بصری جالب توجهی وجود دارد که شما را سرگرم می‌کند.

محله‌ای که دین در آن زندگی می‌کند بسیار صادقانه به آن توجه شده، به طوری که چندین خانواده در محله های کوچک اسقاط شده‌ای زندگی خود را می‌گذرانند. دین یک تخت کوچک با مادرش دارد، فقط یک پرده برای جدا کردن اتاق خود همه‌ی آن‌چیزی است که می‌تواند برای استراحت برای شخص خودش داشته باشد. کنار هم قرار گرفتن طبقه کارگر در برابر دنیای مبهم ثروت‌آلود لینا به طور درخشان به تصویر کشیده شده است.

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)
نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021) ؛ دین در لابلای بازیگوشی‌های اژدهای آرزوها

انیمیشن رنگارنگ، تمیز و زیبا است. انیمیشن که توسط نام های بزرگ که شامل Columbia Pictures ، Sony Pictures Animation است تولید شده است. توسط استودیوی جدیدی به نام ‘Base Animation’ اتفاق افتاده است.

علیرغم اینکه اژدهای آرزوها اولین فیلم آنها است، آنها به خوبی عمل کرده اند که با کیفیت بزرگترین نام های صنعت – دیزنی و پیکسار می‌تواند مطابقت داشته باشد.

همانطور که قبل‌تر گفته شد اثری دیگر از شرکت Netflix برای انیمیشن سونی پیکچرز پس از شاهکار انیمیشن میچل علیه ماشین ها، شاید همین انیمیشن اژدهای آرزوها باشد. ابتدا تصور می‌شود که یک بازخوانی است از ایده ها، به خصوص به نظر می‌رسد نسخه‌ای چینی از علاءالدین باشد. به طور کلی، بدون هیچ مقایسه دقیق و آشکار دیگری، داستان مسیرهای مشخصی را دنبال می‌کند.

خطوط کلی این سناریو به سختی تعجب آور است، با انگیزه ساده ای از امور و روابط انسانی به قیمت رویاهای ثروت‌آلود و شهرت. اژدهای آرزوها به اندازه کافی کالیبره شده است که میتواند هم مخاطبان چینی و هم مخاطبان غربی را به خود جلب کند،

نوعی اخلاق نرم ضد سرمایه داری (که می تواند مبهمانه فیلم پرقدرت اخیر چینی “Super Me” را که در Netflix نیز منتشر شده است، تکرار کند). به نوعی، چینی‌ها در تلاش هستند تا با محصولی ناب به جهانی سازی فرهنگی خود ادامه دهند.

علیرغم این مقدمه ظاهراً تیره، این بررسی قصد ندارد چیزی را که به عنوان یک فیلم بلند انیمیشن زیبا قرار است به نمایش عموم دربیاورد، کوچک شمرد. در واقع، ما فقط میتوانیم به اثربخشی فیلم و عدم وجود مجازی یادداشت های نادرست توجه کنیم.

از این رو آسان است که برداشت های دژاوو یا عمل متعادل کننده ایدئولوژیک را نسبی کرد، از آن بیشتر اژدهای آرزوها به آنها ارزش و اعتبار میدهد تا تغییرات مهیج و تا حدی پارودیک را ارائه دهند، به ویژه به کاریکاتورهای خنده دار. این فیلم با سکانسهای عالی مانند سکانسی که به ناگهان قهرمان جوان ما به یک کونگ فو کار آس تبدیل میشود یا فیلمی که طی آن به جای توضیحات مرد جوان، افکار اژدها را می‌شنویم.

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)
نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021) ؛ دین در حال نگاه کردن به قوری جادویی

عوامل انیمیشن

  • کارگردان: کریس اپلهانس
  • تهیه‌کننده: کریس برمبل، آرون وارنر، جکی چان و چی جیانگ‌هونگ
  • نویسنده: کریس اپلهانس
  • فیلمنامه‌نویس: جکلین میچارد، کریس اپلهانس، دیو کندال و ایمی بلوم
  • داستان: کریس اپلهانس
  • بازیگران: جکی چان، سوشمیتا سن، کنستانس وو، جان چو، ویل یان لی، جیمی وانگ و بابی لی
  • موسیقی: نیتن بار، گرگ گرافین و جان فراتلی
  • زبان: انگلیسی و چینی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد انیمیشن Wish Dragon چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر