;
coinex

ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می گویند؟

ماجرای ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه در مدت اخیر به شدت خبرساز شده است. در ادامه ضمن بررسی این مسئله، واکنش کاربران مجازی به این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ترکیه در تلاش برای مقابله با آنچه مهاجران غیرقانونی، قاچاق کالا و مبارزه با تروریسم عنوان شده است، در حال نصب دیوار بتنی بزرگی به طول 63 کیلومتر در مرز خود با ایران است.

خبرگزاری آناتولی با نشر این خبر نوشته ترکیه قصد دارد با نصب این دیوار در استان مرزی وان، سطح امنیت مرزهای خود را تا حد زیادی بالا ببرد. تا به حال و با نصب بلوک های بتنی، کار احداث 3 کیلومتر از این دیوار بتنی، مجهز به برج های هوشمند در مرز شهرستان چالدران استان وان به پایان رسیده است. اما از ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه چه می دانیم؟

ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه

ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می گویند؟

مرز ایران با ترکیه، از جمله پرطرفدارترین راه های قاچاق کالا و انسان است. افغانستانی ها، ایرانی ها و پاکستانی ها معمولا از مسیر ترکیه و سپس یونان برای ورود به قلب اروپا استفاده می کنند و اصلی ترین راه ورود به ترکیه نیز برای همه، مرز ایران است.

یوسف دورانی دینچ، فرماندار شهرستان چالدران در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت که عملیات نصب این دیوار بتنی در بخش 63.1 کیلومتری خط شمال شرقی مرز استان وان با ایران همچنان ادامه دارد. نصب این دیوار مطابق برنامه ریزی از پیش انجام شده تا شهرستان دوغوبایزید استان آغری و شهرستان یوکسک اوای استان حکاری ادامه خواهد داشت.

بلوک های استفاده شده در ساخت این دیوار هر یک 2.8 متر طول و 3 متر ارتفاع دارند. وزن هر بلوک نیز هفت تن است. روی مجموعه دیوار نیز با سیم خاردار پوشانده می شود.

فرماندار شهرستان چالدران با بیان اینکه عملیات نصب این دیوار از سال جاری آغاز شده است گفت که کار نصب این دیوار در سه مرحله انجام می شود. او همچنین از اصرار ترکیه برای احداث هم‌ زمان یک جاده امنیتی و حفر خندق در کنار این دیوار بتنی برای جلوگیری از قاچاق، مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی خبر داد. تاکنون 110 کیلومتر خندق نیز در مرز ترکیه و ایران حفر شده است.

ترکیه چند روز پیش اعلام کرده بود که از روز 10 ژوئیه بدین سو بیش از 1450 مهاجر بازداشت شده و 11 محل اسکان موقت ایشان نیز برچیده شده است.

فرماندار چالدران در بخش دیگری از گفتگوی خود تأکید کرد که ترکیه به شهروندان کشورهای مختلف که به دلیل جنگ‌های داخلی و مشکلات اقتصادی تلاش می‌کنند تا از طریق ایران به این کشور وارد شوند، اجازه ورود نمی‌دهد. او تصریح کرد:

مهاجرت غیرقانونی به دلیل آشفتگی داخلی در افغانستان و ناپایداری برخی کشورها در ترکیه بازتاب دارد.

با عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و شدت گرفتن درگیری‌های دولت این کشور و شبه نظامیان طالبان، احتمال می‌رود تعداد مهاجران افغان که در پی ورود به خاک ترکیه و سپس اروپا هستند، افزایش یابد.

ترکیه در حالی برای ساخت دیوارهای مرزی تلاش می‌ کند که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیشروی طالبان در این کشور، گزارش‌ها از هجوم روزانه صدها پناهجوی افغان از طریق ایران به سوی مرزهای ترکیه خبر می‌ دهند.

ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می گویند؟
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه ار فرایند دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه ابراز رضایت کرده است

هشتگ “مرزها را ببندید” که روز 12 ژوئیه به دنبال انتشار گزارش‌ ها در رابطه با هجوم مهاجران افغان به سوی ترکیه به شکل گسترده در شبکه‌ های اجتماعی رواج یافت، احتمالا نشان‌دهنده حمایت عمومی از تلاش‌ های دولت است. اما اسماعیل چاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه ضمن تاکید بر پروژه ساخت دیوار امنیتی در مرز با ایران، این گزارش‌ ها را تکذیب کرد.

چاتاکلی گفت تا زمان اتمام ساخت دیوارهای مرزی، آنکارا برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از تمامی روش‌ ها از جمله به کارگیری نیروهای ویژه استفاده خواهد کرد. با این تفاسیر موضع سخت‌ گیرانه ترکیه نسبت به مساله امنیت و مهاجرت احتمالا در سال‌ های آینده هم ادامه خواهد داشت. اما کاربران فضای مجازی چه واکنشی به ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه نشان داده اند؟

واکنش کاربران به ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه

کاربری به نام رها در واکنش به دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه نوشته است:

ترکیه داره نزدیک مرز ایران ۸۰ کیلومتر دیوار و ۱۳۰ کیلومتر خندق میکَنه.. فکنم میخواد نزاره مردم ترکیه بیان تو جزیره خوشبختیِ ایران

کاربر دیگری این اقدام ترکیه را، تلاشی برای جلوگیری از ورود مهاجران ایرانی می داند:

ترکیه بخاطر اوضاع اقتصادی ایران که درحال فروپاشی است و برای جلوگیری از ورود مهاجران ایرانی در مرز خود با ایران در حال احداث دیوار بتونی است!

ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می گویند؟
دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه

دیگری اینگونه نوشته:

ترکیه داره ۷۰کیلومتر دیوار بِتُنی تو مرز مشترکش با ایران میکشه اونم از ترس هجوم غیر قانونی مهاجرای ایرانی.یعنی خاک عالم بر سر این مفتخورای حرومزاده، کاری کردن که ترکیه هم واسه ما شاخ بشه.دقیقا همین کارو امریکا با مکزیک کرد و صدای همه حقوق بشر دوستا دراومده بود.ولی حالا چی؟؟؟؟؟

دیگری در واکنش به اینگونه اظهار نظرها اینگونه آورده است:

این مثلا روشنفکر ماست؟؟؟؟ ترکیه از چند سال پیش دیوار کشی در مرز ایران رو شروع کرد بخاطر قاچاق مواد مخدر، مهاجرای افغان و پاکستانی که از ایران میرن ترکیه عجیبه همه فقد دنبال دیده شدنن

ماهان اما نوشته:

فکر کنم ترکیه پیش‌بینی کرده که به زودی ایران به وضعی میرسه که جمعیتی در مقیاس چند میلیون نفر میخوان از مرزش رد شن و برن اونور و در نتیجه داره سرعتی سراسر مرز رو دیوار میکشه

علیرضا یحیایی کاربر دیگری است که در این باره اظهار نظر کرده:

ترکیه از ترس هجوم غیرقانونی ایرانی ها، ۷۰ کیلومتر دیوار و ۱۱۰ کیلومتر خندق در مرز ایران کشیده است. تصور دیگر کشورها از ما چند ده میلیونی که در داخل این گربه مانده‌ایم دردناک و متاسفانه واقعی است: فقر و نارضایتی گسترده اکثریت مردم که به دنبال فرار از کشورند!

کاربری با نام مستعار طغی تریبیانی نوشته:

پسر ترکیه هم داره لب مرز دیوار میکشه دیگه حتی به قول رضا پیشرو نمیشه از رو کوها پیچید رفت… واقعا وضعیت غم انگیزیه

کاربر دیگری نوشته:

ساخت دیوار هفتاد کیلومتری بتنی ترکیه در مرز مشترکش با ایران و هزینه چندصد میلیون دلاری این کشور به دلیل پیش بینی هجوم مهاجران و آوارگان ایرانی در آینده ای نزدیک، ترسناک نیست؟

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه چیست؟ نظرات خود درباره ساخت دیوار در مرز ایران و ترکیه را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    یه مشت آدم نادون مثل اونوری ها که فکر میکنند کار ایران تمام میشه یا فلان میشه ، اولا انقدر آدم نباید خود تحقیر و خود بد باشه در ثانی هر کسی می‌تونه واسه مرزش دیوار بکشه اگر خیلی راست میگید شماها بین خونه خودتون و همسایتون دیوار نکشید
    چطور ترکیه حق ندارن اما شما حق دارید ، اما در مورد وضعیت ایران تا افکاری مثل افکار شل مغزهایی مثل شما هست اگر هم قراره چیزی نشه میشه ، تا کی میخواهید اراجیف بگید و خودتو را خار و … جلوه بدید
    الان حتما همه چیز را میخواهید بندازید گردن دولت من نمی‌گم دولت خیلی خوبه ولی بدونید همه مشکلات برگردم دولت نیست ، شماها که حتی تو حرف زدن از کشور و مردم خودتون بد میگید پس چه توقعی از دولت دارید
    به خودتون بیایید حتی اگر واقعیت هم باشه گاهی کتمان کنید و بگید نه نمیشه غیر ممکنه و …

    پاسخ

    بحران شدید اب دراینده بسیار نزدیک باعث تخلیه ۸۰ درصدی ایران میشه و ترکیه هم میدونه بخاطرهمین داره دیوارمیزنه.
    همین الانشم تهران و اصفهان وهمدان با بحران شدید ابی روبرو هستند و سدها و چاهها خالی هستند و قضیه خیلی جدیه، خدا میدونه چی میشه، این مسئولین چرا به فکر نیستند.

    پاسخ