;
coinex

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 ؛ فرآیند، نحوه محاسبه و زمان اعلام نتایج

هدایت تحصیلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش آموزان پایه نهم است. از این رو در این جستار به هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هدایت تحصیلی یکی از مسئله‌های مهم و سر نوشت‌ساز برای دانش آموزان پایه نهم است. دانش اموزان پایه نهم بعد از به پایان رساندن پایه تحصیلی خود باید رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنند. آموزش و پرورش، برای نشان دادن مسیر درست و ایجاد هماهنگی و هم‌بستگی برنامه و دستور العمل‌های آموزشی با نیازهای جامعه و ویژگی‌های فردی دانش آموزان، «فرآیند هدایت تحصیلی» را در پیش گرفته است. این فرآیند باعث می‌شود توازن بین شاخه‌های رشته‌های تحصیلی، بر اساس نیاز جامعه برای توسعه ایجاد شود. در این گفتار به هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 می‌پردازیم. همراه ما باشید.

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400

همانطور که کمی قبل گفتیم یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مسئله برای دانش آموزان پایه نهم انتخاب رشته است. از این رو آموزش و پرورش، معلمان و والدین دست به دست هم داده‌اند تا در این انتخاب بزرگ به دانش آموزان کمک کنند.

آموزش و پرورش بر اساس نیاز جامعه یک توازن خاص بین رشته‌ها ایجاد کرده است، معلمان بر اساس سطح علمی و درک دانش آموزان، والدین بر اساس علایق خودشان و دانش آموزان‌شان در این انتخاب بزرگ برای فرزندان خود کمک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 بپردازیم . با ما همراه باشید تا راهنمای شما باشیم.

هدایت تحصیلی به چه معناست؟

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400
هدایت تحصیلی کلاس نهم

انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی هر ساله دغدغه حدود یک میلیون دانش آموز پایه نهم است. هدایت تحصیلی روندی است که طی آن با ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش آموز کمک می‌شود تا استعداد، توانایی، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب نماید. به همین علت هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی آینده دانش ‌آموزان را رقم می‌زند و از این جهت بسیار مهم و سرنوشت‎‌ساز است.

برای انتخاب رشته درست باید به مفهوم و ذات رشته‌ها توجه بسیار شود. رشته ریاضی، مفهومی و تحلیلی است. رشته انسانی عموم درس‌ها حفظی‌اند. رشته تجربی، درس‌های تحلیلی و مفهومی را در کنار هم دارد. در رشته معارف، بیشتر به مسائل فقهی، قرآن و عربی توجه می‌شود. در نهایت، در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، فعالیت عملی بالا بوده و می‌توان زودتر وارد بازار کار شد.

به همین علت برای خود شناسی تحصیلی و شغلی، فرم هدایت تحصیلی ارائه می‌شود. دانش آموزان برای تکمیل دقیق این فرم، باید تست‌ها و آزمون‌هایی را بدهند؛ تا در نهایت به یک جمع بندی نهایی که همه مسائل را در نظر گرفته شده رسید.

در سال‌های گذشته دانش آموزان برای انتخاب رشته و تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم باید به سایت همگام مراجعه می‌کردند. براساس آخرین اطلاعیه منتشر شده، انتخاب رشته و هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پادا انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

زیست کنکور 1401

کنکور سراسری 1401

فرآیند هدایت تحصیلی

دانش آموزان برای هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 تا پایان بهمن ماه فرصت داشتند تا در آزمون‌های توانایی و رغبت شرکت کنند. همچنین دانش آموزان از اول دی ماه تا هفته اول اردیبهشت ماه فرصت تکمیل فرم‌های نظر خواهی خود، معلمان، مشاور مدرسه و والدین را داشتند. مهم‌ترین کاری که برای میزان ظرفیت پذیرش باید انجام شود ثبت نتایج امتحانات برای بررسی عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که به وسیله مدیران مدارس و از طریق انتقال به سیستم دانا به سامانه همگام صورت می گیرد. همچنین این ارسال نمرات با لحاظ نمودن ثبت نمرات غائبین موجه و حتی معترضان به نتایج امتحانات است.

بیشتر بخوانید:

آینده ایران در سال 1400

بهترین شغل های 2021

انتخاب رشته صحیح

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400
هدایت تحصیلی کلاس نهم

برای انتخاب رشته هر دانش آموزی باید استعداد، توانایی، علاقه، مهارت، تیپ شخصیتی، نوع هوش، ارزش‌های خود را شناسایی کند و از امکانات و نیاز‌های شغلی جامعه آگاه باشد. اگر یک انتخاب رشته صحیح انجام دهید می‌توانید از آینده شغلی، تحصیلی و بازار کار خوبی برخوردار باشید. آزمون رغبت و توانایی به شما کمک می‌کند تا استعدادها و توانایی‌های خود را شناسایی کنید. این آزمون شامل یک آزمون رغبت ۳۱۹ سواله، آزمون توانایی ۲۵۵ سواله و ۶ عدد دفترچه سوال خود ارزیابی سلامت روانی، روحی، رفتاری و جسمی را پاسخ بدهند.

عوامل موثر برای انتخاب رشته درست شامل نظر و علایق دانش آموزان، نظر خانواده دانش آموز، نظر دبیران، نظر مشاوره تحصیلی، عملکرد و سوابق تحصیلی دانش آموز، آزمون های رغبت و توانایی است. یکی از مهم‌ترین و عوامل در فرم هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 بحث سوابق تحصیلی، «نمرات پایانی خردادماه پایه نهم» با ضریب ۳ و «نمرات پایه های هفتم و هشتم» با ضریب ۱ است که تاثیر بسیار مهمی در انتخاب رشته دارد.

بیشتر بخوانید:

سود بانکی در سال 1400

بهترین مشاغل سال 1400

اولویت‌های هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400
هدایت تحصیلی کلاس نهم

زمانی که شما برگه هدایت تحصیلی خود را دریافت کردید با چهار اولویت روبه رو خواهید شد. اولین اولویت الف است که بهترین انتخاب برای دانش آموزان است. تمامی مدارس محدوده و منطقه موظف به ثبت نام دانش آموزی هستند که اولویت الف را دارند. دومین اولویت ب است که یک رده پایین‌تر از اولویت الف قرار دارد. در ابتدا دانش آموزان در اولویت الف خود ثبت نام می‌شود پس از آن اگر ظرفیت مازادی وجود داشته باشد؛ از دانش آموزان با اولویت ب ثبت نام به عمل خواهد آمد.

سومین اولویت ج است که یک رده پایین‌تر از اولویت ب قرار می‌گیرد. با این حساب، ابتدا دانش آموزان دارای اولویت الف ثبت نام شده؛ بعد از آن دانش آموزان اولویت ب و پس از این‌ها، دانش آموزان اولویت ج می‌توانند ثبت نام خود را در صورت وجود ظرفیت، انجام بدهند.

اولویت چهارم یا آخر حذف است که اگر جلوی رشته مورد نظر شما در فرم درج شده باشد به این معنا است که حد نصاب علمی لازم برای این رشته را کسب نکرده و نمی‌توانید برای ادامه تحصیل انتخابش کنید. در صورتی که دروس تخصصی رشته حذف شده را مجدد امتحان بدهید؛ نمرات درسی شما تغییر پیدا می‌کند که باعث تغییر در فرم هدایت تحصیلی‌تان نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حذف کنکور 1401

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401

حد نصاب نمرات برای انتخاب رشته

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400
هدایت تحصیلی کلاس نهم

برای هر درس باید حد نصاب نمره‌ی تخصیص آن در درس را بیاورید تا مجاز به انتخاب آن رشته شوید. برای رشته تجربی باید میانگین نمرات پایانی تحصیلی آخر درس علوم ۱۴ و درس ریاضی 13 باشد. برای علوم ریاضی و فنی باید میانگین نمرات پایانی تحصیلی آخر درس ریاضی 14 و درس علوم 13 باشد تا مجاز به انخاب رشته تحربی و رشته ریاضی و فیزیک باشید.

برای انتخاب رشته علوم و ادبیات انسانی باید میانگین نمرات پایانی تحصیلی آخر درس زبان و ادبیات فارسی حداقل 14، درس مطالعات حداقل 13، درس عربی حداقل 12 باشد و همچنین در رشته علوم و معارف اسلامی باید میانگین نمرات پایانی تحصیلی آخر درس معراف اسلامی حداقل 14، درس زبان و ادبیات فارسی حداقل 12 و درس عربی حداقل 13 باشد تا مجاز به انتخاب این رشته‌ها باشید.

در رشته‌های فنی و حرفه‌ای میانگین نمرات پایانی سه پایه تحصیلی برای درس‌ کار و فناوری حداقل 12، درس‌ فرهنگ و هنر حداقل 12 و برای شاخه هنر، خدمات، کشاورزی و صنعت، میانگین نمرات پایانی سه پایه تحصیلی آخر، حداقل ۱۰ باشد. همچنین میانگین درس ریاضی باید حداقل 10 و درس علوم هم حداقل ۱۰ باشد تا مجاز به انتخاب این رشته باشید.

برای انتخاب رشته‌های کار و دانش باید میانگین نمرات پایانی تحصیلی در فرهنگ و هنر حداقل 12، درس‌های کار و فناوری حداقل 12، درس ریاضی و علوم حداقل 10 باشد تا مجوز انتخاب این رشته را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین اساتید کنکور 1401

بهترین منابع کنکور 1401

نحوه انتخاب رشته

هدایت تحصیلی پایه نهم 1400

برای انتخاب رشته پایه نهم باید در زمان مشخص به سایت پادا به نشانی pada.medu.ir مراجعه نمایید. پس از ورود به سایت پایا بر روی گزینه انتخاب رشته پایه نهم و رویت فرم شماره 6 رشته تحصیلی کلیک کنید. فرم 6 برای آگاهی بیشتر دانش آموزان نسبت به عملکرد خود در بررسی‌های مشاوره‌ای است که باعث می‌شود دانش آموزان یک انتخاب صحیح داشته باشند.

حال باید نام کاربری و رمزعبور خود را در قسمت مربوطه درج نمایید. پس از ورود به صفحه شخصی در پادا، نسبت به تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم اقدام نمایید. در سال‌های گذشته برگه هدایت تحصیلی دانش آموزان از طریق سامانه همگام بود اما در سال تحصیلی جدید و راه اندازی سایت پادا، انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم فقط به صورت اینترنتی و از طریق سایت پادا انجام می‌شود. دانش آموزان برای انتخاب رشته نهم، نیاز به حضور در مدرسه ندارند. دانش آموزان می‌توان به آسانی و با کلیک چند گزینه وارد برگه هدایت تحصیلی خود شوند و انتخاب رشته کنند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص هدایت تحصیلی پایه نهم 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر