;
coinex

واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم ؛ زمان آغاز و اولویت بندی تزریق واکسن

مطابق اعلام وزارت علوم برنامه واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم مطابق برنامه ریزی این وزارتخانه با هماهنگی وزارت بهداشت آغاز شده است. با ما باشید.

اخیرا مسئله واکسیناسیون دانشگاهیان به مسئله مبهمی بدل شده و شمار زیادی از اساتید و دانشجویان پیگیر اخبار آن هستند. با توجه به تصمیم قطعی وزارت علوم برای برگزاری کلاس های حضوری از مهر 1400، به نظر بایست هرچه سریعتر فرایند واکسیناسیون دانشگاهیان آغاز شود.

اخیرا محمود نیلی احمد آبادی در گفتگویی با یکی از رسانه ها درباره زمان آغاز واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم گفته که آغاز واکسیناسیون دانشگاهیان به نظر ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت بستگی دارد.

او گفته هز زمان که ستاد ملی کرونا اعلام کند، واکسیناسیون دانشگاهیان آغاز می شود. اخیرا وزارت علوم اسامی دانشجویان کلیه دانشگاه ها را به تفکیک مقطع تحصیلی درخواست کرده تا برنامه ریزی لازم برای واکسیناسیون صورت بگیرد.

وزارت علوم برای انجام واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم با هماهنگی ستاد کرونا اولویت بندی واکسیناسیون دانشگاهیان را تنظیم و ابلاغ می کند. نیلی آبادی همچنین اعلام کرد که واکسیناسیون اساتید دانشگاه آغاز شده است و واکسیناسیون کارکنان دانشگاه نیز با تکیه به نظر ستاد ملی کرونا اولویت بندی شده و اعلام می شود. با ما در ادامه با بررسی اخبار واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم همراه باشید.

واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم

ثبت نام واکسن دانشجویان

همانطور که گفتیم با تکیه به این مهم که اخبار بازگشایی دانشگاه ها از مهر 1400 حکایت از قصد جدی وزارت علوم برای برگزاری حضوری کلاس ها از مهر سال جاری دارد، آغاز و انجام فرایند واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم امری ضروری است.

مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی از چندی پیش فرایند واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را آغاز کرده است و با قدرت کار خود را ادامه می دهد. در این میان وزارت علوم هنوز با جدیت مجموعه دانشگاه آزاد فرایند واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم را آغاز کرده است. اما در ادامه با بررسی اخبار واکسیناسیون دانشگاهیان همراه ما باشید.

آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم

سیما سادات لاری امروز در نشست خبری دوازدهمین جشنواره نشریات دانشجویی به سوالاتی درباره واکسیناسیون دانشگاهیان پاسخ داد. او گفت:

40 درصد دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حضور داشتند و محل‌های ایزوله و پروتکل‌های بهداشتی را در این مدت رعایت کردیم.

او اشاره کرد که از زمانی که بحث واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم مطرح شده، نزدیک به 80 درصد دانشجویان علوم پزشکی در گروه بالینی واکسینه شده اند. برخی دانشگاه ها حتی این آمار را به 90 درصد رسانده اند و برخی دیگر نیز که آمار کمتری دارند، به علت حضور برخی دانشجویان در شهرستان محل زندگی شان است. لاری خاطرنشان ساخت:

واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم ؛ زمان آغاز و اولویت بندی تزریق واکسن
واکسیناسیون اساتید دانشگاه

البته برخی دانشگاه‌ها تمام دانشجویان حتی غیر بالینی را هم واکسینه کرده‌اند و قرار است با هماهنگی‌ای که با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت صورت گرفته، دانشجویانی که در محل زندگی خود حضور دارند، همانجا واکسیناسیون صورت بگیرد.

او همچنین یادآورد شد که در برخی موارد دانشجویان علوم پزشکی درخواست داشته اند در قالب کار دانشجویی در امر واکسیناسیون همکاری داشته باشند و با هماهنگی های صورت گرفته، این امر در برخی موارد صورت گرفته است. معاون وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت:

برای مهرماه برنامه‌ریزی صورت گرفته و طبق قول معاونت بهداشت واکسیناسیون دانشجویان غیربالینی ها انجام بگیرد که این دانشجویان را برای اول مهر در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

او همچنین گفت واکسیناسیون اساتید دانشگاه نیز در گروه های غیربالینی به زودی به اتمام خواهد رسید. لاری همچنین درباره گفته که بنابر جلساتی که در این باره برگزار شده است و به گفته وزیر علوم، اولویت بندی وزارت علوم برای واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. درواقع اولویت با واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. لاری همچنین گفت:

دانشگاه‌ها هیچ گاه کاملاً بسته نبوده که بخواهیم بازگشایی کنیم بلکه به سمت آموزش حضوری حرکت خواهیم کرد. آموزش حضوری در مهرماه را با توجه به روند واکسیناسیون در نظر می‌گیریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نوع واکسنی که برای واکسیناسیون دانشجویان استفاده می‌شود، گفت این موضوع بستگی به نوع واکسنی دارد که به دست وزارت بهداشت می‌رسد. واکسن‌های ایرانی و یا واکسن‌های وارداتی منع و محدودیتی ندارد.

اولویت واکسیناسیون دانشگاهیان

واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی

واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم ؛ زمان آغاز و اولویت بندی تزریق واکسن

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با تاکید بر این که واکسیناسیون دانشجویان در 4 نوبت و از شهریورماه تا آذرماه انجام می شود گفت که در فاز اول 502 هزار، در فاز دوم 928 هزار، در فاز سوم یک میلیون 75 هزار و نهایتا در فاز چهارم 967 هزار دانشجو واکسینه خواهند شد.

دکتر محمدرضا آهنچیان با بیان جزئیاتی از فرایند واکسیناسیون دانشجویان در فاز 4 گفت که واکسیناسیون در دانشگاه بر اساس طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی است. درواقع به علت پاره ای محدودیت ها در پوشش صد در صدی جامعه دانشگاهی تا مهر 1400، اولویت بندی از سرگیری آموزش در نیم سال نخست مطابق برنامه ریزی های لازم صورت خواهد گرفت. او تصریح کرد:

در دانشگاههایی که دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی ندارند و یا بالعکس پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی و کارشناسی را ندارند، اولویت بر اساس از بالاترین مقطع تحصیلی به پایین خواهد بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی اموزشی وزارت علوم تاکید کرد:

واکسیناسیون فقط در محل دانشگاه برای دانشجویان بومی و در محل دانشگاه محل زندگی دانشجویان غیر بومی انجام خواهد شد. هماهنگی واکسیناسیون دانشجویان غیر بومی در دانشگاه محل زندگی آنان یا دانشگاه محل تحصیل دانشجو انجام می گیرد.

دکتر آهنچیان تصریح کرد:

برنامه ریزی واکسیناسیون بر اساس آخرین آمار دانشجویان در ۴ سال گذشته است که این ۴ سال سقف سنوات مجاز تحصیلی در همه مقاطع (۴ سال برای دوره های دکتری تخصصی و کارشناسی پیوسته و دو سال برای دوره های کارشناسی ارشد ، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی ) محسوب می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم درباره اولویت واکسیناسیون دانشجویان در فاز اول گفت این دانشجویان در شهریورماه واکسینه خواهند شد. درواقع دانشجویان دکترای تخصصی ورودی 97 و پیش از آن، دانشجویان کارشناسی ارشد 99 و پیش از آن و در مجموع 928 هزار دانشجو واکسینه می شوند. او ادامه داد:

واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم ؛ زمان آغاز و اولویت بندی تزریق واکسن

در فاز دوم مجموعا ۹۲۸ هزار دانشجو واکسینه می شوند که بر ین اساس، ۲۵ هزار دانشجوی دکتری تخصصی ورودی ۹۸ ، ۱۶ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد وروردی ۱۴۰۰، ۲۷ هزار دانشجوی دکتری عمومی ورودی ۹۶ و ۹۷، ۶۹۲ هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته ۹۷ و پیش از آن،۱۶۸ هزار دانشجوی کارشناسی ناپیوسته ۹۹ و پیش از آن، در مهرماه ۱۴۰۰ وکسینه می شوند.

آهنچیان با تاکید بر اینکه در فاز سوم بیش از یک میلیون 75 هزار دانشجو واکسینه می شوند اشاره کرد که در فاز سوم یعنی آبان ماه دانشجویان دکتری تخصصی ورودی 99، دکتری عمومی ورودی 98 و 99، دانشجویان کارشناسی پیوسته 98 و 99 و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته 1400 واکسینه می شوند.

وی در پایان در خصوص جزییات واکسن دانشجویان در فاز چهارم یعنی آذر ماه نیز گفت دانشجویان دکتری تخصصی ورودی ۱۴۰۰ ، دانشجویان کارشناسی ۱۴۰۰ و دانشجویان کاردانی که مجموعا ۹۶۷ هزار دانشجو را شامل می شوند واکسن خواهند زد.

سامانه واکسیناسیون دانشگاهیان

معون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اخیرا از فعال شدن سامانه واکسیناسیون برای کارکنان ستاد وزارت علوم و کلیه دانشگاه های کشور به منظور واکسیناسیون همگانی خبر داده است. دکتر نظرپور همچنین گفت:

سامانه واکسیناسیون برای کارکنان ستاد وزارت علوم و کلیه دانشگاه‌های کشور به منظور واکسینه کردن همه اعضای هیأت علمی و کارکنان اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فعال شده است.

پیرو توافقی که با وزارت بهداشت انجام شده، مقرر شد دانشگاهیان (اعضای هیأت علمی و کارکنان اداری) در مردادماه و پس از آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی طبق اولویت‌بندی که انجام شده، در شهریورماه واکسینه شوند.

نظرپور با اشاره به اینکه فهرست مشخصات اعضای هیأت علمی و کارکنان ستادی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری به تفکیک استان‌ها برای انجام واکسیناسیون، به وزارت بهداشت اعلام شده است، افزود:

اسامی و کد ملی حدود ۳۰ هزار نفر عضو هیأت علمی و حدود ۶۴ هزار نفر از کارکنان و کارشناسان اداری دانشگاه‌ها برای واکسیناسیون ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی با بیان اینکه واکسیناسیون دانشگاهیان بدون محدودیت سنی انجام می‌شود، تاکید کرد:

با توجه به ضرورت از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان و به منظور فراهم آوردن همه امکانات برای برگزاری کلاس‌های حضوری دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مهرماه، لازم است اعضای هیأت علمی و کارکنان بخش اداری دانشگاه‌ها و همه کسانی که برای امور دانشجویان و آموزش آنان باید حضور فیزیکی داشته باشند واکسینه شوند.

معاون وزیر علوم با قدردانی از همراهی و هماهنگی مسئولان و دست‌اندرکاران وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون به موقع دانشگاهیان، خاطرنشان کرد: این امکان از روز دوازدهم مردادماه برای ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون کرونا مهیا شده است و همه اعضای هیأت علمی و کارکنان می‌توانند با مراجعه به سامانه Vaccine.salamat.gov.ir ثبت‌نام و محل واکسیناسیون خود را طبق محل سکونت یا محل کار استان و شهری که حضور دارند، انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر