;
coinex

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه

به تازگی لیست کابینه‌ی دولت جدید ارائه شده است. در این مطلب شما را با بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه آشنا می کنیم.

سوابق کاری حسین عبداللهیان چیست؟ زندگی نامه حسین عبداللهیان از چه جزییاتی برخوردار است؟ اینها و بسیاری سوالات دیگر ذهن مردم را بعد از اعلام ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه درگیر کرده است. همانطور که می‌ دانید وزارت امور خارجه آن هم در شرایط امروز و مذاکره با غرب یکی از مهم‌ ترین وزارت خانه‌ ها است. بنابراین این سوال که حسین امیرعبداللهیان کیست ؟ بسیار حائز اهمیت است.

وزارت امور خارجه در ایران از بدو تاسیس این وزارت خانه بسیار حاشیه ساز و تاثیر گذار بوده است از زمان قاجار تا به همین امروز این وزارت خانه محل تامین منافع تمام ایرانیان در سطح جهان بوده است. به تازگی از سمت ریاست جمهور منتخب دکتر رئیسی نام حسین امیرعبداللهیان برای این وزارت خانه اعلام شده است با ما همراه باشید تا شما را با سوابق کاری حسین امیرعبداللهیان و همچنین زندگی نامه‌ی آقای حسین امیر عبداللهیان آشنا کنیم.

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان کیست

حسین امیر عبداللهیان در سال ۱۳۴۳ در دامغان متولد شده‌است. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۰ در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه دریافت کرده‌است، و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۷۵ اخذ شده‌است و همچنین مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین‌الملل دریافت کرده‌است.

او به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط است. وی همچنین مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه بوده، و سابقه داوری رساله‌های دکترای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را دارد، امیر عبداللهیان عضو هیئت مؤسس مرکز مطالعات غرب آسیا (اندیشکده روابط بین‌الملل) نیز هست.

حسین امیرعبداللهیان سیاستمداری اصولگرا است اگرچه او در مصاحبه‌ ای در گذشته اعلام کرده است که نه اصولگرا است و نه اصلاح طلب بلکه او در این مصاحبه  خود را معتقد به منافع نظام و ایران و همچنین مطیع نظرات رهبر معظم انقلاب دانسته است. از زندگی نامه امیرحسین عبداللهیان چیز زیادی نمی‌دانیم جز اینکه او اهل دامغان است و همچنین در خانواده‌ ای متدین و مذهبی رشد کرده است. در ادامه به سوابق کاری حسین امیرعبداللهیان و همچنین این که حسین امیر عبداللهیان کیست خواهیم پرداخت.

حسین امیرعبداللهیان کیست ؟

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه
بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان

وی دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی از ۳ مرداد ۱۳۹۵ تاکنون است. امیر عبدالهیان طی مصاحبه هایی که نمایندگان ادوار مختلف مجلس داشته اند نقش پررنگی در جلسات علنی و غیر علنی مجلس به عهده دارد و جزو وزنه‌ها و مهره‌ های مهم در مجلس شورای اسلامی به حساب می آید.

حسین امیرعبدالهیان همچنین در سابقه‌ی خود تدریس در دانشکاه را نیز دارد و این مساله نشان از احاطه‌ی او بر روی موضوعات تئوریک و نظری است. از جمله مهمترین سمت هایی که آقای حسین امیر عبداللهیان بر عهده داشته است باید به سمت  مشاور وزیر امور خارجه اشاره کرد سمتی که به نوعی نفر دوم در وزارت خارجه محسوب می شود و وظایف و اختیاراتی در حد وزیر دارد.

سوابق اجرایی حسین امیرعبداللهیان

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه
بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان

آقای امیر عبداللهیان سمت های متعدد و مهمی در طی دو دهه‌ گذشته بر عهده داشته است. از جمله مهمترین سوابق اجرایی حسین امیرعبداللهیان باید به طور تیتر وار به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی از ۳ مرداد ۱۳۹۵ تاکنون
  • مشاور وزیر امور خارجه
  • معاون عربی و آفریقایی، وزارت امورخارجه  ۱۳۹۰ – ۱۳۹۵
  • مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه   (۱۳۸۹)
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین۱۳۸۶ – ۱۳۸۹
  • رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه  ۱۳۸۶ – ۱۳۸۴
  • معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق ۱۳۸۴- ۱۳۸۲
  • معاون مدیـرکل خلیج فارس از سال ۱۳۸۶-۱۳۸۱
  • کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سال ۱۳۸۰ – ۱۳۷۶

تحصیلات حسین امیرعبداللهیان

ایشان یکی از تربیت شدگان در مکتب وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هستند. آقای امیر عبداللهیان مدرک کارشانسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در رشته‌ی روابط دیپلماتیک دریافت کرد سپس ایشان توانستند مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران را نیز اخذ کنند و در نهایت هم در همین رشته و در دانشگاه تهران مدرک دکتری خود را بدست آوردند. بنابراین ایشان یک فرد تحصیلکرده و متخصص در زمینه‌ی روابط بین الملل است.

تالیفات دکتر حسین امیرعبداللهیان

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه
بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان

دکتر امیرعبدالهیان به جز سوابق اجرایی درخشان و سوابق تحصیلی خوب، سابقه تالیف آثاری چند در زمینه تخصصی خود را نیز داراست. در ادامه شماری از مهمترین آثار تالیفی دکتر امیر عبداللهیان را ذکر می کنیم:

  • «استراتژی مهار دوگانه آمریکا»
  • «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید»
  • «ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی»
  • درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امورخارجه
  • درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران

ایشان به تازگی آخرین کتاب خود یعنی “صبح شام ، روایتی از بحران سوریه “  که شامل خاطرات این دیپلمات ارشد ایرانی در موردتحولات سوریه و دیدارها و رایزنی های او با مقامات مختلف جهان در مورد این بحران بزرگ منطقه‌ای  است را به چاپ رسانده است که بسیار خواندنی است این کتاب در طی روزهای گذشته به بازار نشر عرضه شده است.

برای اشنایی بیشتر با شخصیت و همچنین نظرات این دیپلمات ارشد که حالا جدی ترین گزینه ی صدارت در وزارت امور خارجه است بد نیست به بعضی از خاطرات و موضع گیری های آقای حسین امیر عبدالهیان بپردازیم تا بیشتر با سوابق کاری حسین امیر عبداللهیان آشنا شویم.

روایت امیرعبداللهیان از شب حمله به سفارت عربستان و قطع روابط ریاض و تهران

از جمله مهمترین سوابق حسین امیرعبداللهیان باید به نظرات او در موقعیت های حساس سیاسی اشاره کرد. ایشان برای مدیریت اوضاع در شب تصرف سفارت عربستان تلاش زیادی به خرج دادند. آقای حسین امیر عبداللهیان در این باره نوشته است :

آن شب من در تماس های مستمر با سردار ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و حسین صادقی سفیر وقت کشورمان در ریاض برای مدیریت اوضاع خیلی تلاش کردم. بعد از ظهر همان روز هم در جلسه شورای معاونین وزارت خارجه که به ریاست دکتر ظریف تشکیل شد بر ضرورت امر تأکید و حتی طی نامه رسمی از طریق اداره کل تشریفات وزارت خارجه از پلیس دیپلماتیک خواستیم که به وظایف خود عمل کند. متأسفانه برای لحظاتی کنترل از دست پلیس خارج شد و خساراتی به ساختمان سفارت در تهران وارد شد. البته هیچ یک از دیپلمات های سعودی در تهران و مشهد آسیب ندیدند ولی ریاض رفتار عجولانه و در تراز خصمانه از خود بروز داد آن هم در شرایطی که  ۴۶۰ حاجی ایرانی در فاجعه منا و بر اثر بی تدبیری سعودی ها کشته و شهید شده بودند و تهران صبورانه عمل کرده بود.

مواضع درباره حوادث تونس و یمن : بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه
بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان

امیر عبدالهیان در بخشی از کتاب “صبح شام روایتی از بحران سوریه” که همانطور که گفته شد به تازگی چاپ و در اختیار عموم قرار گرفته است،  نوشته است:

فروردین سال ۱۳۹۰ پس از سه سال فعالیت به عنوان سفیر ایران در بحرین به تهران برگشتم و به مدیر کلی امور خلیج فارس و خاورمیانه وزارت خارجه منصوب شدم. چند ماه قبل، اختلافی بین آقای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت و آقای متکی وزیر خارجه وقت پیش آمد. به تدریج دامنه اختلافات افزایش یافت و در نتیجه آقای متکی در زمانی نامناسب و در اثنای مذاکره رسمی با مقامات عالی رتبه کشور سنگال و در حالی که خارج از کشور حضور داشت از سوی آقای احمدی نژاد کنار گذاشته شد و آقای صالحی هدایت دستگاه دیپلماسی را بر عهده گرفت. در همان چند هفته اول که آقای صالحی وزیر خارجه شد وقایع و جریانات بی سابقه ای که به بیداری اسلامی شهرت یافت در کشورهای  تونس و مصر آغاز شد و به سرعت جایگاه نخست را در تمام رسانه های دنیا به خود اختصاص دادند. به این ترتیب آقای صالحی با منطقه ای کاملا گرفتار بحران مواجه شد و می شود گفت در آن روزها بیش از ۷۰ درصد وقت ایشان صرف بررسی، مطالعه و تحلیل این تحولات، سفرهای خارجی و رایزنی با مقامات کشورها و شرکت در جلسات می شد. همه این وقایع در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا به اضافه حوزه خلیج فارس رخ می داد. طبیعتا اداره کل ما مسئولیت این حوزه را بر عهده داشت.

اختلاف با دکتر ظریف و ترک وزارت خانه : حسین امیرعبداللهیان کیست ؟

در خرداد ۱۳۹۵ حسین امیر عبداللهیان توسط دکتر «جواد ظریف» وزیر امورخارجه از معاونت عربی و آفریقایی برکنار و حسین جابر انصاری جایگزین وی شد. بعد از این اتفاق پیشنهاد سفارت عمان به وی داده شد، اما وی در اعتراض به عزل خود این مسئولیت را نپذیرفت و حتی از وزارت امور خارجه خارج شد.

عده ای این اختلاف را به خاطر اختلاف نظر بین دکتر عبداللهیان و دکتر ظریف بر سر مواضع درمورد کشورهای شیخ نشین اعلام کردند گویا دکتر عبداللهیان از دادن امتیازات و عقب نشینی از منافع  در برابر این کشورها توسط وزیر خارجه ی وقت  ناراضی بوده است.

ارتباط با سردار شهید قاسم سلیمانی ؛ حسین امیرعبداللهیان کیست ؟

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه
سوابق حسین امیرعبداللهیان

دکتر امیر عبداللهیان به علت دو دهه مسئولیت در وزارت خارجه به‌خصوص در پست عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران ارتباط نزدیکی با شهید سپهبد  شهید قاسم سلیمانی داشت.

زمانی که شهید سلیمانی فرمانده نیروی قدس می‌شود دکتر عبداللهیان کارشناس عراق در وزارت خارجه بوده‌است سپس  در جریان تحولات عراق در سال ۲۰۰۳ با سرنگونی صدام اقای امیر عبداللهیان  مسئول پرونده عراق در وزارت خارجه می‌شود.  شهید سلیمانی بعد از هماهنگی‌های کلان برای پیگیری امور مرتبط شخصاً با وی تماس می‌گیرد.

عبداللهیان بعدها عنوان می‌کند که این روحیه شهید سلیمانی او را شیفته خودش کرده‌است. وی در ملاقات با هیئت‌ها و مقامات اروپایی گفته بود که شما باید از جمهوری اسلامی و  شهید سلیمانی تشکر کنید زیرا  سپهبد سلیمانی به صلح و امنیت جهانی کمک کرده‌است. اگر جمهوری اسلامی نبود ایستگاه‌های مترو و مراکز تجمع شما در بروکسل و لندن و پاریس امنیت نداشت. وی معتقد است اگر شهید سلیمانی نبود کشورهای بزرگ منطقه تجزیه می‌شدند  او همیشه و با افتخار این نظر را درباره‌ ی شهید قاسم سلیمانی تکرار می‌ کند.

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان : اعتبار بالا نزد دولت ها و مقامات خارجی

این دیپلمات ارشد کشور ما بین سفرا و مسوولان کشورهای خارجی خصوصا غربی ها از اعتبار و احترام بالایی برخوردار است تا حدی که ایشان اولین مقام رسمی ایرانی است که پس از بازگشایی سفارت لندن در تهران در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی برای مذاکرات منطقه‌ای به لندن دعوت شد و با فیلیپ هموند وزیر خارجه وقت انگلیس دیدار کرد.

در انتها به بخشی از مقالات دکتر حسین امیر عبداللهیان می پردازیم. مقالاتی که نشان از تسلط ایشان به امور دیپلماتیک و ژئوپلتیک دارد و برای اهل تفکر، حائز تامل است:

  • استراتژی‌های دوگانه آمریکا در طرح داماتو”- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران-۱۳۷۶
  • “موافقتنامه امنیتی بغداد- واشینگتن: رفتارشناسی آمریکا در عراق جدید”- فصلنامه سیاست خارجی- مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه- بهار ۱۳۸۸
  • “بحران سوریه و امنیت ناپایدار منطقه ای”- فصلنامه مطالعات راهبردی- تابستان ۱۳۹۲
  • “تحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین”- فصلنامه مطالعات راهبردی- تابستان ۱۳۹۰
  • “چرایی تحولات سوریه و پیامدهای آن”- فصلنامه کنفرانس بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی- تهران- پاییز ۱۳۹۵

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ کاربران در توییتر چه می گویند؟

انتخاب امیرعبداللهیان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه، واکنش های گوناگونی در فضای مجازی از جمله توییتر در پی داشته است. در ادامه شماری از واکنش ها را بررسی می کنیم.

کاربری درباره بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان نوشته:

امیرعبداللهیان یکی از چهره های مقبول در سیاست خارجی است

کاربر دیگری درباره سوابق اجرایی حسین امیرعبداللهیان نوشته:

امیرعبدالله‌یان هنوز کارش رو به عنوان و. خ شروع نکرده که بشه نقدش کرد ولی خروجی ۸ سال گذشته ظریف رو میشه با ادعاهای خودش مقایسه کرد.افتضاح!! بهترین و عزتمندانه ترین کارش شرکت تو برنامه زرد رضا رشیدپور و صحبت در مورد عقیق سرآستین و انگلیسی حرف زدنش بود.

کاربر دیگری درباره بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان نوشته:

انتخاب جناب آقای دکترامیر عبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه نشان از مدنظر قرار دادن راهبرد عقلانیت در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

یک کاربر دیگر درباره بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان نوشته:

#امیرعبداللهیان یادآور اقتدار سیاسی در میدان قهرمانی چون #قاسم_سلیمانی ست

بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر امورخارجه

کاربر دیگری درباره سوابق حسین امیرعبداللهیان نوشته:

حسین امیرعبداللهیان مسلط به زبان عربی و معاون وزیر خارجه در امور عربی و آفریقایی که نزدیکی فکری زیادی به محور مقاومت و سپاه دارد از طرف ابراهیم رئیسی برای وزارت خارجه ایران پیشنهاد شده است.

کاربر دیگری در حاشیه مربوط به تصویر وزرای روسیه و انگلیس و واکنش قاطع امیرعبداللهیان نوشته:

نگلیس بداند ایران ،ایران زمان شاه نیست.ایران زمان خامنه ایست که کوچکترین تحرکاتشان با واکنش قاطعانه ایران مواجه خواهد شد.چه خوش گفت وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی یا عذرخواهی کنند یا منتظر واکنش ایران باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی حسین امیرعبداللهیان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    من یک‌ایرانیم سایت شما فقط مثبت اندیشی برای وزیر خارجه را می بیند اما همانطور که نوشتید و خودش گفته ایشان فقط به منافع حکومت و نظام فکر میکند حالا در افکار ایشان منافع ملت وجود ندارد ایشان

    پاسخ

    من یک‌ایرانیم سایت شما فقط مثبت اندیشی برای وزیر خارجه را می بیند اما همانطور که نوشتید و خودش گفته ایشان فقط به منافع حکومت و نظام فکر میکند حالا در افکار ایشان منافع ملت وجود ندارد ایشان وقتی مدیریت سیاست های ایران در عراق و سوریه بوده بالاترین هزینه ها به منافع ایران تحمیل شده

    پاسخ

    من یک‌ایرانیم سایت شما فقط مثبت اندیشی برای وزیر خارجه را می بیند اما همانطور که نوشتید و خودش گفته ایشان فقط به منافع حکومت و نظام فکر میکند حالا در افکار ایشان منافع ملت وجود ندارد ایشان وقتی مدیریت سیاست های ایران در عراق و سوریه بوده بالاترین هزینه ها به منافع ایران تحمیل شده مثل صادرات ما به آن دو کشور که فکر نمیکنم دلاری به کشور ارز وارد شده باشد یعنی صادرات مجانی داریم این هم روزگار ما بود منافع کشور شد بازی همیشه بازنده ایران بخاطر سیاست هیچ

    پاسخ