;
coinex

بیوگرافی امین حسین رحیمی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر دادگستری

از آنجایی که لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده، قصد داریم به بیوگرافی امین حسین رحیمی ، سوابق اجرایی و نظرات او بپردازیم.

به موجب اصل 160 قانون اساسی وزارتخانه دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه را برعهده دارد و از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه به رئیس جمهور پیشنهاد می کند، انتخاب می شود. وزیر دادگستری برای انتخاب شدن نیازمند رای اعتماد هر سه قوه است.

بنابراین وزیر پیشنهادی فعلی دکتر ابراهیم رئیسی به مجلس نمایندگان، ابتدا از میان لیست کسانی که رئیس قوه قضائیه یعنی غلامحسین محسنی اژه ای به ایشان تقدیم نموده برگزیده شده است. اسدالله مبشری، احمد صدرحاج سید جوادی، ابراهیم احدی، سید محمد اصغری، حسن حبیبی، اسماعیل شوشتری، جمال کریمی راد، غلامحسین الهام ، مرتضی بختیاری، مصطفی پورمحمدی  وزرای دادگستری از زمان پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

وزیر دادگستری دولت دوازدهم، قاضی عالی رتبه و سیاستمدار ایرانی، سید علیرضا آوایی است که سمت های گوناگون و مهمی را در کارنامه خود دارد. در این قسمت قصد داریم بیوگرافی امین حسین رحیمی را بررسی کنیم. پس با تکراتو همراه باشید.

بیوگرافی امین حسین رحیمی

بیوگرافی امین حسین رحیمی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر دادگستری
امین حسین رحیمی کیست / عکس امین حسین رحیمی

امین حسین رحیمی زاده 1347 شهرستان ملایر در استان همدان است. وی درحال حاضر در سمت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه انجام وظیفه می کند. رحیمی پیش از این نماینده مردم شهرستان ملایر در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دادستان دیوان محاسبات کشور در مجلس نهم بود.

امین حسین رحیمی توانست در هشتمین دوره انتخابات مجلس با مجموع 34 هزار رای از 105 هزار رای ماخوذه به عنوان نماینده اول ملایر به بهارستان راه یابد.

سوابق تحصیلی امین حسین رحیمی

سوابق تحصیلی امین حسین رحیمی کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است. او دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا است. سابقه خدمت قضائی وی 35 سال است و در سمت های مختلفی انجام وظیفه نموده است.

سوابق اجرایی امین حسین رحیمی

بیوگرافی امین حسین رحیمی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر دادگستری
امین حسین رحیمی کیست / عکس امین حسین رحیمی

سوابق اجرایی امین‌حسین رحیمی بدین شرح است: پیش از دادستانی دیوان محاسبات، به عنوان معاون امور مجلس قوه قضائیه در امور مجلس نهم منصوب شده بود. او در کارنامه کاری خود سمت‌هایی چون: قاضی، معاون رئیس کل دادگاه انقلاب تهران و دادگاه‌های عمومی و عضو هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس نهم را نیز دارد.

علاوه بر سوابق اجرایی امین حسین رحیمی، مسئولیت ها و سمت های قضائی و حقوقی وی شامل: دادیار دادسرای عمومی ملایر، دادرس و قاضی دادگاه حقوقی 2 مستقل بوانات استان فارس، دادرس دادگاه حقوقی 2 ملایر، رئیس شعبه دادگاه عمومی ملایر، معاون رئیس کل دادگستری همدان، مستشار دادگاه های تجدیدنظر تهران، معاون رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران، قاضی ستاد بازرسی ویژه ریاست قوه قضائیه، مسئول شوراهای حل اختلاف کشور، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و عضو هیئت تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین، مشاور رئیس قوه قضائیه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس دیوان محاسبات کشور، معاون امنیتی دادستان کل کشور، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و معاون منابع انسانی قوه قضائیه می شود. سوابق اجرایی امین حسین رحیمی را باهم مرور کردیم و حالا خالی از لطف نیست که به طور خلاصه به وظایف او در سمت احتمالی اش بپردازیم.

انتخاب فردی مانند امین حسین رحیمی با توجه سوابق درخشانی که در قوه قضائیه داشته، به جا و شایسته است ولی باید توجه داشت سمت وزارت درگیری های خاص خود را دارد و نیازمند تلاش دوچندان و عمل و ابتکار است. مطابق قانون نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی، وزیر دادگستری وظایفی به شرح ذیل دارد:

ارائه لوایح قضائی تهیه شده توسط رئیس قوه قضائیه به دولت و پیگیری تصویب آنها، دفاع از لوایج قضائی در مجلس شورای اسلامی، پیگیری کلیه امور راجع به بودجه، نیروی انسانی و مسائل اداری مربوط به قوه قضائیه و نیز هماهنگی در اموری مانند تنظیم قراردادهای معاضدت قضائی، استرداد مجرمان و انتقال محکومان.

ردپایی از برنامه های احتمالی رحیمی در مجلس هشتم

بیوگرافی امین حسین رحیمی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر دادگستری
امین حسین رحیمی کیست / عکس امین حسین رحیمی

امین حسین رحیمی طی گفتگوهایی در مورد نواقص قانون موجود برای رسیدگی به جرائم کودک آزاری خاطرنشان کرده: قوه قضائیه لایحه ای تحت عنوان «حمایت از کودکان و نوجوانان» برای رفع این نواقص تهیه کرده است که انتظار می رود هرچه سریع تر این لایحه تقدیم مجلس شود.

وی با تاکید بر موضوع پیشگیری از وقوع جرم گفت: در این خصوص قوه قضائیه به تنهایی از پس مشکلات برنمی آید و کل حاکمیت قوای سه گانه علی الخصوص قوه مجریه باید به میدان آیند. امین حسین رحیمی با تاکید موکد بر پیشگیری از جرم نشان داده که ممکن است یکی از برنامه هایش در سمت وزارت دادگستری پیگیری تصویب لایحه سردرگم حمایت از کودکان و نوجوانان باشد.

باید منتظر بمانیم تا مشخص شود که امین حسین رحیمی رای اعتماد آخرین قوه را نیز کسب می کند یا خیر. در این مقاله به اجمال با بیوگرافی امین حسین رحیمی و سوابق اجرایی وی آشنا شدیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی امین حسین رحیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر