;
coinex

اثربخشی واکسن های فایزر و مدرنا بر سویه دلتا کرونا چقدر است؟

سویه دلتا کرونا در سراسر جهان قربانی های پرشماری می گیرد. اما اثربخشی واکسن های فایزر و مدرنا بر سویه دلتا کرونا چقدر است؟ با ما همراه باشید.

طبق بررسی ها اخیر، واکسن کرونا فایزر ممکن است در برابر سویه جدید کووید-۱۹ به اندازه کافی نتواند بدن فرد را ایمن کند. در این مطالعات که اثربخشی واکسن‌های mRNA را از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ بررسی کرده اند. احتمالا همه واکسن ها می توانند از علائم شدید کووید-۱۹ جلوگیری کنند اما روی دلتا اثر بخشی کمتری نسبت به دیگر گونه ها دارند.

اثربخشی واکسن های فایزر و مدرنا بر سویه دلتا کرونا چقدر است؟

در این پژوهش ها که هنوز اعتبار سنجی نشده اند، برای بررسی ابتلا افراد مبتلا به کرونا در چند ایالت آمریکا از تست پی‌س‌آر استفاده شده است که بین آن ها، ۳۵,۹۰۲ نفر دو دوز واکسن مدرنا و ۳۷,۵۷۳ نفر دو دز واکسن فایزر تزریق کرده بودند. طبق نتایج واکسن مدرنا ۸۶ درصد و فایزر ۷۶ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری نموده است. واکسن مدرنا همچنین ۹۱.۶ درصد از بستری شدن بیمار، ۹۳.۳ درصد از انتقال به آی‌سی‌یو و ۱۰۰ درصد از مرگ جلوگیری نموده است و در انتها واکسن فایزر به ترتیب ۸۵، ۸۷ و ۱۰۰ درصد از موارد قبلی جلوگیری کرده است.

اثربخشی واکسن های فایزر و مدرنا بر سویه دلتا کرونا چقدر است؟

اما با این وجود، افزایش مبتلایان دلتا در آمریکا نسبت به تیر ۱۴۰۰‌، پژوهشگران را نگران کرده است. در این ماه، اثربخشی مدرنا تا ۷۶ درصد و فایزر تا ۴۲ درصد کاهش یافته است.

البته این مطالعات هنوز مورد تایید قرار نگرفته است و باید برای رسیدن به نتیجه نهایی صبر داشته باشیم. مثلا مطالعاتی در بریتانیا نشان داده که افرادی که دو دوز تزریق فایزر کرده اند تا ۸۸ درصد دربرابر نوع علائم دار دلتا مقاوم می گردند.

با این وجود اثربخشی واکسن ها بر روی دلتا موضوع جدیدی نیست و برای سایر واکسن ها هم قبلا دیدیم که همین موضوع سبب میل به استفاده از دوز تقویتی در برخی از کشورها مانند آمریکا گشته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اثربخشی واکسن های فایزر و مدرنا بر سویه دلتا کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

خبرنگار: ریحانه مرشدی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر