;
coinex

فیلم های فرودگاه کابل ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟

جنگ افغانستان در روزهای اخیر با سرعت بالایی به سمت پایتخت پیش رفت و دیشب عملا همه چیز تمام شد. اما ماجرای فیلم های فرودگاه کابل چیست؟

حال دیگر همه چیز در افغانستان در کنترل طالبان است. اشرف غنی از کشور گریخته و عبدالله عبدالله عملا از او به عنوان رئیس جمهور سابق افغانستان یاد کرده است. گرچه همگان بر پایان جمهوری در افغانستان متفق القولند، اشرف غنی در صحبت های اخیرش گفته که از ریاست جمهوری استعفا نخواهد داد و طالبان را به رسمیت نمی شناسد.

بررسی تحولات سیاسی افغانستان و آنچه در افغانستان در ادامه رخ خواهد داد در گنجایش این مقال نیست. اما آنچه در فضای مجازی خبرساز شده و افسوس بسیاری از کاربران را در پی داشته، فیلم های فرودگاه کابل است. فیلم هایی که مردمی ترسیده و مضطرب را در تلاش برای فرار و شاید هم در تلاش برای بقا نشان می دهد.

فیلم های فرودگاه کابل

پیشروی های سریع طالبان در افغانستان در کوتاه زمانی به کابل رسید. آخرین مامن خبرنگاران، مخالفان طالبان و البته دولت و وزرا. با وجود اینکه طالبان اعلام کرده بودند وارد شهر نخواهند شد، دیروز و طی عملیاتی به سهولت وارد کابل شده و طی چند ساعت تا کاخ ریاست جمهوری پیش رفتند.

سخنان درباره استقبال یا عدم استقبال از طالبان ضد و نقیض است. ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام صحرا کریمی کارگردان افغانستانی نشان از نگرانی او می داد، آن هم در شرایطی که برخی مردم بی قید و بیخیال در پیاده رو ها به این زن مضطرب کنایه می زدند!

بعد از این بود که ویدیوها، عکس ها و فیلم های فرودگاه کابل دست به دست چرخید. تصاویری که خیل عظیمی از مردمی را نشان می داد ک از بازگشت طالب در هراس بودند. صف های طولانی، ازدحام جمعیت و بعضا زد و خورد، برای ترک کردن هرچه سریعتر وطن! یکی از فیلم های فرودگاه کابل را در ادامه می توانید ببینید.

دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای سوار شدن به یکی از هواپیماها جان خود را از دست داده‌ اند. در فیلم های فرودگاه کابل صحنه‌هایی از هرج و مرج در باند فرودگاه دیده می‌شود و سربازان آمریکایی حاضر در محل برای برقراری نظم ناچار به شلیک هوایی شده‌ اند.

بنابر گزارش‌ها، عده زیادی در تلاش‌اند از پلکان سالن فرودگاه خود را به هواپیماهای پارک‌ شده در باند برسانند و افرادی که با موفقیت از پله‌ها بالا رفته‌ اند به دیگران کمک کردند تا بالا بیایند، در حالی که برخی از آنها از نرده‌های پله با دستان خود آویزان بودند.

برخی تصاویر نیز نشان می‌دهد که صدها نفر بر روی باند در کنار یکی از هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا که قصد برخاست دارد، ایستاده‌اند و برخی از افراد نیز بر گوشه بال این هواپیمای در حال حرکت نشسته‌اند. کاربری در توییتر در وضف این ویدیو نوشته:

فیلم اندوه‌برانگیز دیگری از فرودگاه کابل و آویختن پناهجویان افغان به هواپیمای نظامی و در حال حرکت

ویدیوی دیگری که مربوط به ورودی فرودگاه کابل است نشان از نزدیک شدن طالبان به فرودگاه و تیراندازی آن ها در محدود فرودگاه کابل دارد. با این اوصاف، برخی خبرها از ایجاد محدوده امن در اطراف سفارت آمریکا و فرودگاه کابل توسط نیروهای آمریکایی حکایت دارد.

فیلم های فرودگاه کابل ؛ کاربران چه می گویند؟

فیلم های فرودگاه کابل واکنش های فراوانی در فضای مجازی به خصوص توییتر در پی داشته است. یکی از کاربران با بازنشر یکی از ویدیوها نوشته:

ویدئوی تاسف‌بار و ناگوار از سقوط دست‌کم دو نفر از هواپیمای نظامی بر فراز فرودگاه کابل مهاجران مظلوم و پناهجویانی که برای نجات از طالبان، به چرخ‌های هواپیمای نظامی آویخته بودند…

یکی از شاهدا عینی درباره تصاویر فرودگاه کابل توییت زده:

فرودگاه کابل، امروز صبح چنین موقعیتی را هیچوقت تجربه نکردم ولی تداعی گرِ فیلم‌های جنگی و تاریخی و قلعه محاصره شده و دشمن خونخوار پشت دروازه و زن و بچه های بی دفاع و ..

کاربری دیگر درباره تصاویر فرودگاه کابل نوشته:

این فیلم بلاتکلیفی و سردرگمی ملت تو فرودگاه کابل از وحشتناک‌ترین تصاویر تاریخ معاصره.

فیلم های فرودگاه کابل ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟

صحرا کریمی کارگردان افغانستانی با انتشار تصاویر فرودگاه کابل نوشته:

غریبی، ترس، اضطراب مردم ام را به چشم سر می بینم. و این فاجعه انسانی است. مردم به طرف فرودگاه کابل هجوم آورده اند. هزاران نفر. اگر کسی می گوید که طالبان به کابل نیامده و مردم نترنسند و اینها شایعه است لعنت به بی وجدان شان. خدا شما را بشرماند. من همه این صحنه ها را ثبت می کنم.

یک کاربر دیگر درباره ویدیوهای فرودگاه کابل نوشته:

وضعیت وحشتناک و آخرالزمانی در فرودگاه کابل؛ مردمی که وحشت‌زده و سرگردانند

کاربر دیگری درباره ویدیوهای فرودگاه کابل نوشته:

تیراندازی هوایی نظامیان آمریکایی برای پراکندن مردمی که برای خروج از افغانستان به فرودگاه هجوم آوردند

کاربر دیگری درباره ویدیوهای فرودگاه کابل نوشته:

فرودگاه کابل با اختلاف دیشب غمگین‌ترین نقطه ی جهان بود

دیگری درباره تصاویر فرودگاه کابل نوشته:

اگه اینهمه مردی که تو فرودگاه کابل هستن، هر کدوم یه سطل آب ریخته بودن ، طالبان رو آب می برد… چه آسون بیخیال غیرت و آزادی شدن!

فیلم های فرودگاه کابل ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟

کاربر دیگری درباره تصاویر فرودگاه کابل نوشته:

تصاویری که از فرودگاه کابل میاد غم‌انگیز ترین چیزیه که تو تمام عمرم دیدم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص فیلم های فرودگاه کابل چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر