;
coinex

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟

ذبیح الله مجاهد از مهمترین چهره های هیات سیاسی طالبان است که اخیرا چهره واقعی او برملا شده است. اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟

ذبیح الله مجاهد یکی از دو سخنگوی رسمی گروه طالبان است که حالا بر سراسر افغانستان (جز پنجشیر) تسلط دارند. دیگر سخنگوی رسمی طالبان یوسف احمدی است.

مجاهد از جمله چهره های ناشناخته طالبان به شمار می آید که نام او همواره و در همه حضورهای طالبان وجود داشته، اما به دلالی امنیتی هیچگاه چهره او فاش نشده بود. دیروز و ساعاتی پیش از نشست خبری طالبان با رسانه های داخلی و بین المللی، تصاویری از ذبیح الله جاهد سخنگوی طالبان فاش شد. حال مجاهد به چهره ای شناخته شده بدل شده است. اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟

مجاهد در یک تقسیم بندی دقیق با دیگر سخنگوی طالبان، صرفا بر فعالیت های طالبان در شمال، شرق و مرکز افغانستان تمرکز دارد و یوسق احمدی مسئول مناطق غربی و جنوبی این کشور است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟
اولین تصویری که از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان منتشر شد ذبیح الله مجاهد کیست ؟

مجاهد رسما دیروز در تاریخ 17 اوت 2021 بالاخره رخ نمایی کرد! پی از این گرچه در برنامه های زنده به صورت ارتباط تلفنی حضور می یافت یا با روزنامه نگاران و خبرنگاران از طریق پیامک، ایمیل، توییتر و دیگر بسترها در تماس بود، هیچگاه تصویری از چهره اش منتشر نشد بود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در سال 2007 و پس از دستگیری محمد حنیف سخنگوی پیشین طالبان، به عنوان جایگزین او منصوب شد. دیروز در 17 آگوست 2021 آقای مجاهد به عنوان سخنگوی طالبان در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد.

مجاهد به هر دو زبان فارسی و پشتو مسلط است. برخی شائبه ها که درباره هویت واقعی او مطرح شده بود با شهادت خبرنگارانی که با او تلفنی صحبت کرده بودند نیز برطرف شد. این افراد می گویند صدای سخنگوی طالبان، همان چیزی است که پیش از فاش شدن چهره اش شنیده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟

مجاهد گرچه هیچگاه تصویری از خود منتشر نمی کرد، اما در پاسخ به سوالاتی درباره هویت و چهره واقعی اش تا حدی خود را توصیف می کرد. مجاهد در یک گفتگو خود را مردی میانسال، متاهل و با چند فرزند ساکن افغانستان معرفی کرد.

با توجه به تهدیدات امنیتی، مجاهد هیچگاه در یک نقطه ساکن نیست و همواره در حال حرکت است. او ادعا می کند که مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات مذهبی دارد اما نام کشور محل تحصیل خود را به دلایل امنیتی فاش نکرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟
ذبیح الله مجاهد کیست

در دوره اول امارت اسلامی افغانستان، آقای مجاهد شغلی معمولی در وزارت فرهنگ و اطلاعات کشور بر عهده داشت. او بعد از این در کنار طالبان جنگید و نهایتا در سال 2007 به عنوان سخنگوی گروه منصوب شد.

به عنوان سخنگوی طالبان، اقای مجاهد با خبرنگاران زیادی در ارتباط است و مسئولیت خود را رساندن پیام طالبان به مرد افغانستان و رسانه های بین المللی می داند. او مسئول تایید یا رد مسئولیت طالبان در موارد گوناگون است. به علاوه وی بعضا در توییتر خود ویدیوهایی از دستاوردهای طالبان در درگیری های مختلف منتشر می کند. از جمله مواضعی که اظهار نظرهای اقای مجاهد ثبت شده باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۲۱ آوریل ۲۰۱۷: مجاهد مسئولیت حمله به یک پایگاه ارتش را بر عهده گرفت که در آن بیش از ۱۴۰ سربازان کشته شدند.
  • ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹: مجاهد مسئولیت حمله به یک مرکز آموزش ریاست عمومی امنیت ملی را بر عهده گرفت که در آن بیش از ۱۰۰ پرسنل امنیتی کشته شدند.
  • ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰: مجاهد مسئولیت حمله به پایگاهی ارتش در افغانستان را بر عهده داشت که ۳۰ پرسنل امنیتی در آن کشته شدند.
  • ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱: مجاهد از مرگ دانش صدیقی روزنامه‌نگار رویترز، که در جریان هجوم طالبان بین تیراندازی‌های نیروهای افغان و طالبان کشته شد، عذرخواهی کرد. مجاهد ادعا کرد که طالبان آگاه نبودند که صدیقی چگونه درگذشت، و از خبرنگاران درخواست کرد قبل از ورود به منطقه جنگی به طالبان اطلاع‌ رسانی کنند به طوری که این گروه می‌تواند از آن فرد خاص مراقبت کند.

اولین نشست خبری رسمی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان کیست؟
ذبیح الله مجاهد کیست

آقای مجاهد دیروز در اولین نشست خبری رسمی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافت و با تاکید بر پایان اشغال 20 ساله کشور گفت، هیچکس خواهان جنگ نیست. آقای مجاهد سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:

 به تمام مردم تبریک می‌گویم که پس از 20 سال اشغال، افغانستان آزاد شد. آزادی و استقلال حق هر ملت است.

وی افزود:

امارت اسلامی پس از این که افغانستان آزاد شد با هیچ کس دشمنی نکرد و دشمنی هم ندارد. افغانستان میدان جنگ دیگر نیست، و ما دیگر نمی‌خواهیم جنگ ادامه یابد، به همین خاطر عفو عمومی اعلام کردیم.

مجاهد اظهار داشت که بحث‌های جدی برای توافق سیاسی برای تشکیل یک حکومت قوی و قابل قبول در افغانستان ادامه دارد. او همچنین با اشاره به تامین امنیت کشور، به کشورهای خارجی اطمینان خاطر داد که هیچ آسیبی به سفرا یا نمایندگان سیاسی ایشان وارد نخواهد شد.

او همچنین تاکید کرد برخی آشوبگران قصد تخریب وجهه امارت اسلامی را دارند، اما نیروهای طالبان می کوشند ثبات واقعی به افغانستان و کابل بازگردد. مجاهد درباره ارتباط با کشورهای جهان نیز گفت:

ما به تعهدات خود متعهدیم، جهان هم باید براساس قوانین بین‌المللی وارد تعاملات دیپلماتیک شود، نگرانی‌های خود را به ما ابراز کنند و ما هم نگرانی‌های آن‌ها را پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی طالبان درباره حقوق زنان ابراز کرد:

زنان افغان نیز می‌توانند همانند مردها کار کنند و در جامعه حضور داشته باشند و طالبان خود را متعهد به رعایت حقوق آنها در چهارچوب اسلام می‌دانند.

وی با تأکید بر رشد اقتصاد در افغانستان نیز گفت که هر افغان که حس وطن‌دوستی دارد می‌تواند در هر‌ عرصه این کشور نقش داشته باشد. مجاهد همچنین درباره رسانه‌ها نیز تصریح کرد:

من اطمینان می‌دهم ما با رسانه‌هایی که آزادانه فعالیت می‌کنند در ارتباط خواهیم شد.

سخنگوی طالبان در ادامه تأکید کرد:

به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که علیه کشورهای همسایه و جهان اقدامی انجام دهد از دیگر کشورها نیز تقاضا داریم تا آنها افغانستان را محترم بشمارند.

وی در پاسخ به فضای نظامی شهرها نیز گفت:

نیروهای طالبان فقط به‌خاطر کنترل وضعیت حضور دارند و ما مجبور هستیم تا عادی شدن شرایط، حالت نظامی را حفظ کنیم.

مجاهد در پاسخ به این که آیا جنگ برای قدرت نبوده است نیز اظهار داشت:

باید یادآوری کنم که آزادی افغانستان از اشغال یک هدف مهم و اصلی است. مذاکرات جریان دارد و این جنگ برای کسب قدرت نبوده بلکه برای ساختن یک حکومت اسلامی بوده است. ما می‌خواهیم یک نظامی ایجاد کنیم که همه طرفها در آن حضور داشته باشند.

وی در ادامه گفت:

طالبان نسبت به 20 سال قبل تغییرات مثبت کرده است، و می‌خواهد که دولت پاسخگو برای همه مردم ایجاد شود. ما به مردم اطمینان می‌دهیم که تمام امکانات و تجهیزات نظامی حفظ شده است و آنها نگران نباشند.

سخنگوی طالبان درباره کشت مواد مخدر نیز گفت:

کاملاً به مردم و تمام جهان اطمینان می‌دهیم که افغانستان دیگر تبدیل به مرکز تولید مواد مخدر نخواهد شد.

مجاهد درباره نوع حکومت آینده افغانستان نیز گفت این تصمیم را به بزرگان و سیاسیون واگذار می‌کنیم. این عضو ارشد طالبان همچنین تأکید کرد که تمام کارمندان زن و مرد مانند گذشته در ادارات حاضر شوند و درباره قوانین، پرچم و سرود ملی و دیگر موارد به‌زودی تصمیم گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر