;
coinex

تراشه D1 Dojo تسلا ؛ ابزاری برای آموزش هوش مصنوعی

هوش مصنوعی هر روز درحال ارتقا است و کاربردهای گسترده تری هم پیدا می کند. اکنون می خواهیم به تراشه D1 Dojo تسلا ابزاری برای آموزش هوش مصنوعی است بپردازیم.

شرکت تسلا همین چند روز پیش از ربات انسان نما یا تسلا بات خود رونمایی کرد و اکنون شاهد معرفی تراشه دوجو برای آموزش هوش مصنوعی این شرکت به مدیریت ایلان ماسک هستیم.

دنیای هوش مصنوعی هر روز در حال پیشرفت بیشتر است و یکی از خصوصیات این فناوری یادگیری آنهاست. بدین معنی که اگر هوش مصنوعی کاری هرچند پیچیده را چندین بار انجام دهد، هر بار چیزهای تازه ای از آن می آموزد و باگ های خود را با یادگیری رفع می کند.

تراشه D1 Dojo تسلا

تسلا این تراشه را که با فرآیند ساخت 7 نانومتری TSMC ایجاد شده جهت آموزش به AI ایجاد نموده است. در این چیپست چیزی حدود پنجاه میلیارد ترانزیستور تعبیه شده است. هوش مصنوعی یکی از شگفتی های دنیای تکنولوژی است که طی سال های اخیر کاربرد و اهمیت زیادی پیدا کرده است.

تسلا یکی از شرکت های فعال در حوزه خودروهای الکتریکی و روبوتاکسی است اما به جهت ارتقای کسب و کارش همیشه نگاه خاصی به هوش مصنوعی داشته و همان طور که شاهد بودیم از ربات انسان نمای خود رونمایی کرده است. حالا این شرکت پیشرو در صنعت برای اینکه نرم افزارهای مرتبط با هوش مصنوعی بهتر کار کنند از تراشه ای قدرتمند به نام دوجو رونمایی کرده است.

شرکت های بسیاری من جمله آمازون، اینتل و انویدیا برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی خود از تراشه ASIC استفاده می کنند و اکنون تسلا برای توسعه آن دست به اختراع تراشه ای جدیدتر با نام D1 زده است. این تراشه قسمتی از ابرکامپیوتر دوجو است و قرار است کاربردهای مختلفی داشته باشد.

تراشه D1 Dojo تسلا

تراشه D1 پرمدعاست و شرکت سازنده آن عقیده دارد که این تراشه می تواند تا 362 ترافلاپس وظیفه را با دقت FP16/CFP8 یا حدود 22.5 ترافلاپس وظیفه با دقت FP32 را انجام دهد. اگر چیزی که تسلا در اینجا ادعا می کند حقیقت داشته باشد باید نسل جدیدی از تراشه های کامپیوتری را پیش رو داشته باشیم و تسلا عملا شرکت قدرتمند انویدیا را با این تراشه له خواهد کرد.

در حال حاضر قدرتمندترین تراشه موجود یعنی A100 Ampere انویدیا می تواند چیزی حدود 312 ترافلاپس را با دقت FP16 انجام دهد که در مقایسه با تسلا ضعیف تر خواهد بود. در مقیاس سیلیکونی تسلا یک شبکه از واحدهای عملکردی ایجاد نموده که با هم در ارتباط هستند تا بزرگترین تراشه موجود را بسازند.

هر FU می تواند در محاسبات CFP8  یا BF16 قدرتی برابر با یک ترافلاپس و برای محاسبات FP32 قدرتی برابر با 64 گیگافلاپس داشته باشد. از طرفی پهنای باند آن هم به 512 گیگابایت بر ثانیه می رسد. به عبارت ساده تر این تراشه تاخیر را به حداقل می رساند و عملکرد را تسریع می بخشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تراشه D1 Dojo تسلا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر