;
coinex

گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

از جمله گوشی های جدید سامسونگ که در سری A قرار دارد و میان رده به حساب می آید گوشی سامسونگ گلکسی A72 است که در بررسی ها تغییر و بهبود خاصی ندارد.

پس از نقد و بررسی که راجع به عضو کوچک تر خانواده سامسونگ یعنی گلکسی A52 داشتیم، در این نوشتار قصد داریم درباره گوشی گلکسی A72 گران ترین میان رده سامسونگ در سال 2021 صحبت کنیم.

گوشی سامسونگ گلکسی A72 از آن گوشی هایی است که آمده تا رقابت جدی و جذابی با سایر میان رده ها داشته باشد اما خواهیم دید که این گونه نیست.

این گوشی نسل جدید A71 است و در بخش های مختلفی با آن تفاوت دارد. گلکسی A72 در واقع نسخه از نو کوبیده شده ای است که با ظاهر جدیدی عرضه شده و در قسمت سخت افزار و سایر موارد چندان عملکرد خیره کننده ای را نسبت به نسل قبلی به ارمغان نیاورده است.

گوشی سامسونگ گلکسی A72

داشتن گوشی های هوشمندی که در صدر لیست پرچمداران سامسونگ قرار دارند، مطمئنا برای همه ما آرزویی شیرین است. گوشی هایی که با دوربین های فوق العاده و سخت افزار های قدرتمند و نمایشگرهای پروضوح حس واقعی بودن را به وجود کاربران القا می کنند.

در دنیای واقعی همه چیز متفاوت است. خرید چنین گوشی هایی برای اغلب مردم دشوار است و چنین دشواری هایی ریشه در وضعیت اقتصادی و قیمت بالای گوشی ها دارد. با این وجود نباید نگران بود.

یک گوشی میان رده و اقتصادی می تواند تا حد زیادی کمبود ها را جبران کند؛ چرا که سامسونگ با تمرکز بر تولید چنین میان رده هایی سعی دارد بخش زیادی از بازار را پوشش دهد.

برخلاف تصور ما سامسونگ می داند برای کدام بازار ها چه نوع گوشی هوشمندی نیاز است و مطابق با چنین هدف گذاری به تولید و عرضه می پردازد. طی سال های اخیر تقاضا برای خرید سری A که جزو بهترین میان رده های بازار است، صعودی بوده و این همان چیزی است که سامسونگ می داند.

در ادامه قصد داریم به گوشی سامسونگ گلکسی A72 به عنوان یک میان رده نسبتا گران قیمت بپردازیم و این گوشی هوشمند را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم. بنابراین با تکراتو همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A52

گوشی شیائومی Mi Mix 4

طراحی و ساخت: مشخصات فنی گلکسی A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72
مشخصات فنی گلکسی A72 / قیمت Galaxy A72

فرض کنید می خواهید یک گوشی هوشمند بخرید. در کنار عواملی مثل قیمت و برند گوشی مسلماً مشخصات فنی نیز از اهمیت برخوردار اند. اما سوال اینجاست حاضرید گوشی بی نظیری بخرید که به لحاظ شکل ظاهری و کیفیت و فرم ساخت، پر از اشکال است؟

مسلما پاسختان به این سوال منفی است چرا که چشم، ابتدا رخ گوشی را می بیند و بعد به سمت خرید آن می رود. اصلا فلسفه پشت ویترین گذاشتن گوشی همین است!

گوشی گلکسی A72 به لحاظ طراحی و کیفیت ساخت عملکرد خوبی داشته است. طراحی ماژول دوربین، استفاده از پلاستیک با کیفیت و نیز رنگ بندی چشم نواز سه مولفه این میان رده است.

در این سری خبری از بدنه براق و منحنی شکل نیست و چنین مواردی جای خود را به بدنه ای مات و طراحی مسطح داده اند. همچنین برخلاف نسل قبلی در هیچ کجای بدنه و پنل ها شاهد شیشه یا فلز نیستیم و پلاستیک جایگزین آن شده است.

این مدل در بخش پنل پشتی تغییرات عمیقی داشته و دیگر در این قسمت شاهد خمیدگی یا انحنا نیستیم و صرفا انحنای ناچیزی روی چهارضلعی به چشم می خورد.

جایگاه ماژول ها نیز روی کادری مستطیل شکل است و دیگر خبری از وصله پینه نیست! بله اکنون مانند نمونه های مشابه در گوشی های اپل، چنین برآمدگی مستطیلی برآمده از دل پلاستیک اصلی است و خبری از سوار شدن ماژول ها بر روی پنل پشتی نیست.

طیف رنگ گوشی سامسونگ گلکسی A72 مشکی، بنفش، آبی و سفید است که همگی مات هستند. مطابق بررسی های انجام شده روی دو رنگ مشکی و آبی، باید گفت که هر دو رنگ، اثر انگشت و چربی دست را جذب می کنند و رنگ مشکی طبیعتا بیشتر این لکه ها را نشان می دهد.

گلکسی A72 برخلاف نسخه قبلی خود از گواهی IP67 برخوردار است و این یعنی تا 30 دقیقه تحمل فشار آب را دارد. این گواهی A72 را جزو معدود گوشی های بازار می کند که از آن برخورداراند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های ریلمی

بهترین گوشی های پوکو

گوشی سامسونگ گلکسی A72
گوشی سامسونگ گلکسی A72 / مشخصات سامسونگ Galaxy A72

وزن گوشی گلکسی A72 حدود 203 گرم است و ابعاد آن 8.4 در 77.4 در 165 است و چنین وزن و ابعادی مطمئنا کسانی را که دستان کوچکی دارند یا اکثر روز را با گوشی سر می کنند با چالش بزرگی مواجه می کند. برای دسترسی به تمام نقاط صفحه نمایش در این گوشی باید بیشتر دستان خود را جا به جا کنید.

نمایشگر 6.7 اینچی این گوشی نسبت تصویر 20:9 را ارائه می دهد و جنس شیشه محافظ گوشی کورنینگ گوریلا گلس 5 است. همچنین قاب جلویی گوشی را فضای 84.4 درصدی نمایشگر پوشش داده است و بالای این صفحه نمایش جایگاه دوربین سلفی کوچک آن است.

از نکات جالب گلکسی A72 وجود حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است که چنین قابلیتی به لطف پنل OLED میسر شده است. حسگر اثر انگشت اپتیکال است اما به سرعتِ نسخه موجود در پرچمداران نمی رسد و اندکی کُند عمل می کند.

از دیگر بخش هایی که پلاستیکی است و شرح آن رفت، فریم گوشی سامسونگ گلکسی A72 است و رنگی شبیه پنل پشتی دارد و در زمینه جذب چربی نیز به سادگی این کار را انجام می دهد.

لبه راست فریم محلی است که دکمه پاور و تنظیم صدا را در خود جای داده است. برخلاف لبه راست فریم، لبه چپ محل هیچ گونه دکمه یا درگاهی نیست. همچنین گلکسی A72 از جک 3.5 میلی متری هدفون بهره مند است و این جک با دریچه اسپیکر و نیز درگاه تایپ سی روی لبه پایینی فریم قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو X3 پرو

بهترین گوشی تا 2 میلیون تومان شهریور 1400

نمایشگر: مشخصات سامسونگ Galaxy A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی
گوشی سامسونگ گلکسی A72 / مشخصات سامسونگ Galaxy A72

شاید برای کاربران عادی نمایشگر دغدغه خاصی نباشد اما اگر روی این مسئله دقیق تر شویم، می بینیم که آن چه یک کاربر را با دنیای درونی گوشی مواجه می کند، دقیقا همان نمایشگر است. در دل گوشی تغییرات زیادی رخ می دهد تا فرمان شما اجرا شود و اگر صفحه نمایشی وجود نداشته باشد چشمان شما چه چیزی را می خواهد ببیند؟

نمایشگر 6.7 اینچی گوشی گلکسی A72 با پنل سوپر آمولد، کیفیت تصویر 2400 در 1080 را تقدیم نگاهتان می کند. چنین وضوحی می تواند تراکم مناسبی در حد 394 تا 407 پیکسل در هر اینچ را برای تماشای تصاویر و متون در اختیارتان بگذارد. نرخ تازه سازی چنین نمایشگری 90 هرتز و از نوع ثابت است . کاربر میان دو گزینه 60 و 90 هرتز می تواند یکی را برگزیند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که وقتی 50 درصد پنل روشن باشد سطح روشنایی در حالت دستی به 646 و در حالت خودکار به 1310 نیت می رسد. هنگامی که کل پنل را روشن نگاه داریم این حد در حالت دستی و خودکار به ترتیب به 525 و 990 نیت خواهد رسید.

روشن ترین بخش نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A72 میانه صفحه آن است و حداقل روشنایی آن 2.36 نیت می باشد. در کل این گوشی زیر نور آفتاب و در تاریکی محتوا را به خوبی نشان می دهد و روشنایی مناسبی دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های 2021

بهترین گوشی های هواوی 2021

دوربین: مشخصات فنی گلکسی A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72
گوشی سامسونگ گلکسی A72 / مشخصات سامسونگ Galaxy A72

عنصر مهم دیگر در بدنه یک گوشی برای اکثر کاربران، دوربین است. کاربران تمایل دارند گوشی هوشمندشان دوربین مناسبی داشته باشد تا آنها بتوانند لحظات خوب و خوش خود را با آن ثبت کنند. یکی از وجوه تمایز گلکسی A72 با سایر میان رده های خودش وجود لنز تله فوتو آن است.

در واقع این گوشی از معدود گوشی های بهره مند از این لنز است و سازندگان کره ای آن به جای ماژول عمق سنج از تله فوتو استفاده نموده اند. رابط کاربری دوربین مانند قبل است و در نیمه پایین می توانید بین حالت های مختلف استفاده از دوربین جا به جا شوید. در نوار بالایی به منوی تنظیمات دوربین، فلش، تایمر، نسبت تصویر و فیلترها دسترسی خواهید داشت.

از جمله حالت هایی که گوشی گلکسی A72 در اختیار کاربر می گذارد می توان به حالت عکاسی خودکار، فیلم برداری خودکار با وضوح 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه اشاره کرد. حالت Single Take به شما امکان می دهد تا به صورت هوشمند، مجموعه ای از عکس ها و ویدئوها را به ثبت برسانید.

حالت جدیدی که با عنوان Fun مشخص شده است به کاربر اجازه می دهد بدون نیاز به نرم افزار جانبی اسنپ چت، فیلترهای آن را داشته باشد. (این حالت نیازمند دسترسی به اینترنت است) در حالت Pro می توانید با تغییر ISO از سطح 50 تا 4000 عکاسی حرفه ای انجام دهید.

همچنین می توانید کنتراست تصویر را تنظیم کنید یا سرعت شاتر و نوردهی را کم و زیاد نمائید. با دوربین واید، سلفی و اولتراواید گلکسی A72 می توانید در شب عکاسی کنید.

دوربین عریض گوشی سامسونگ گلکسی A72 از سنسور 64 مگاپیکسلی بهره می برد که ساخته شرکت سونی با مدل IMX686 است و دارای قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز است.

این سنسور در پشت لنزی با لرزشگیر اپتیکال تصویر تعبیه شده و با این اوصاف می توان گفت که توانایی ثبت تصاویر روشن تری را دارد. عکاسی در روشنایی روز، منجر به ثبت تصاویری با جزئیات و رنگ های جذاب می شود.

گستره دینامیکی آن به اندازه پرچمداران این برند نیست اما نسبت به سایر هم رده ها عملکرد خوبی دارد. از دیگر نکات قابل توجه گوشی سامسونگ گلکسی A72  بهره مندی دوربین 64 مگاپیکسلی آن از فیلتر رنگی Quad Bayer است.

نحوه کارکرد این فیلتر به این صورت است که برای ثبت عکس های واضح و روشن، هر چهار پیکسل را به یک رنگ در می آورد و داده های آنها را به صورت اجتماعی و در 16 مگاپیکسل در اختیار کاربر می گذارد.

عملکرد لرزشگیر اپتیکال بدین صورت است که با تحت تاثیر قرار دادن دوربین عریض در تاریکی عکس های واضح تری را به ثبت می رساند. دوربین فوق عریض با نسخه های قدیمی تفاوتی ندارد و برای ثبت تصاویر از سنسور 12 مگاپیکسلی با میدان دید 123 درجه ای استفاده می کند. مثل دیگر هم رده ها لرزشگیر اپتیکال در دوربین فوق عریض جایی ندارد.

گوشی سامسونگ گلکسی A72
گوشی سامسونگ گلکسی A72 / مشخصات سامسونگ Galaxy A72

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های وان پلاس

بهترین گوشی های تاشو

در رابطه با تصاویری که دوربین فوق عریض ثبت می کند باید بگوییم که در روشنایی روز تقریبا همه چیز مانند دوربین عریض است اما مسلما باید در مواردی مثل جزئیات کمتر باشد و نویز بیشتری به همراه داشته باشد.

در تاریکی، دوربین فوق عریض تصاویر معقولی را به ثبت می رساند. در گوشی گلکسی A72 شاهد حالت شب روی دوربین فوق عریض هستیم اما متاسفانه چون نقاط تصویر را بیش از حد روشن می کند، جزئیات را محو می نماید.

دوربین تله فوتو گلکسی A72 بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری و دیجیتال تا سقف 30 دارد و در بطن این لنز شاهد سنسور 8 مگاپیکسلی هستیم که فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال نیز دارد.

اگر بخواهیم در زمینه زوم این گوشی اظهار نظر کنیم باید بگوییم، به لطف تله فوتو 8 مگاپیکسلی می توانید عکس های جذاب و پرجزئیاتی را به ثبت برسانید ولی خب نویز بیشتری ایجاد می کند.

این دستگاه زمانی که نور کافی وجود داشته باشد، عکس های زوم شبانه را نیز با لنز تله فوتوی خود به ثبت می رساند و در غیر این صورت از کراپ دیجیتال لنز عریض کمک می گیرد. همچنین از لنزهای دیگر این گوشی، سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو است که طبق انتظار از فوکوس خودکار برخوردار نیست.

در مورد دوربین سلفی این دستگاه نیز باید بگوییم که سنسور 32 مگاپیکسلی از همان فیلتر رنگی Quad Bayer بهره مند است و تصاویر را به همراه لنز عریض 26 میلی متری ثبت می کند.

ثبت تصاویر سلفی با جزئیات خوب و رنگ های طبیعی و نیز گستره داینامیکی وسیع، می تواند برای هر کاربری جذاب باشد. متاسفانه در این گوشی خبری از لنز ماکرو نیست و نمی توان با آن عکس پرتره ثبت کرد و لنز تله فوتو نیز چنین امکانی را به کاربر نمی دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی 2021

بهترین گوشی های سامسونگ 2021

سخت افزار: مشخصات سامسونگ Galaxy A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72
مشخصات فنی گلکسی A72 / گوشی سامسونگ گلکسی A72

سخت افزار گوشی در برگیرنده هر آن چیزی است که به صورت فیزیکی وظیفه انجام دستورالعملی را برعهده دارد. در این قسمت نگاهی هم به مباحث قبلی خواهیم انداخت. در ادامه همراه تکراتو باشید.

همان طور که گفتیم صفحه نمایش گلکسی A72 6.7 اینچ است و از پنل سوپر آمولد برخوردار می باشد. چنین نمایشگری از محافظ شیشه کورنینگ گوریلا گلس 5 بهره می برد و از دوام خوبی برخوردار است. ابعاد گوشی اعداد 165 در 77.4 در 8.4 میلی متر را نشان می دهد و همان طور که ذکر کردیم با وزن 203 گرمی کمی سنگین به نظر می رسد.

اگر بخواهیم از مهمترین قطعه سخت افزاری یک گوشی صحبت کنیم باید از تراشه آن بگوییم. تراشه به کار رفته در گوشی سامسونگ گلکسی A72 اسنپدراگون 720G است که با لیتوگرافی 8 نانومتری وظیفه پردازش های سنگین را برعهده دارد.

پردازنده مرکزی گوشی دارای هشت هسته با حداکثر فرکانس 2.3 گیگاهرتز و حداقل 1.8 گیگاهرتزی است. (دو هسته طلایی و 6 هسته کم مصرف نقره ای) پردازنده گرافیکی آدرنو 618 نیز بر تجربه بصری و کیفیت گرافیک گوشی می افزاید و در بخش سرعت دستگاه نیز تاثیر خوبی می گذارد.

گلکسی A72 خوشبختانه از درگاه اختصاصی microSDXC بهره مند است که در کنار حافظه رم 6 یا 8 و حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت نیازهای اکثر کاربران را جوابگو خواهد بود.

در بخش دوربین نیز شاهد چهار ماژول عریض، تله فوتو، فوق عریض و ماکرو هستیم که در کادر مستطیلی قرار گرفته اند. دوربین سلفی نیز در قاب جلویی و بالای نمایشگر تعبیه شده است. اسپیکر استریو نیز در فریم پایینی قرار گرفته و گرچه صدای خوبی دارد اما در کوبندگی و شفافیت به پای پرچمداران خود نمی رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های اوپو

بهترین گوشی های ویوو

نرم افزار: مشخصات فنی گلکسی A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72
مشخصات فنی گلکسی A72 / گوشی سامسونگ گلکسی A72

کار خوب سامسونگ این است که چنین میان رده ای را با آخرین نسخه رابط کاربری و سیستم عامل روانه بازار کرده است. گوشی گلکسی A72 از رابط کاربری پیش فرض OneUI 3.1 و اندروید 11 برخوردار است و مطابق با اظهارات خود سامسونگ کاربران می توانند از 3 سال پشتیبانی هم برخوردار شوند و این یعنی اینکه احتمال زیاد اندروید 14 را تجربه خواهند کرد.

این رابط کاربری در مقایسه با نسخه قبلی خود، تغییراتی داشته است. مثلا می توان در صفحه Home گوشی، افزوده شدن Google Discover را دید که شامل تازه های اخبار و مقالات اینترنتی است. این افزونه مطابق با الگوریتم های خود و بر اساس سلایق شما مطالب را به نمایش می گذارد. اگر خواهان چنین اخباری باشید این تغییر برایتان جذاب خواهد بود.

از دیگر تغییرات جالب وجود نرم افزار «یافتن چیزهای هوشمند» یا همان «Smart Things Find» است که به شما دسترسی می دهد اگر گوشی خود را گم کنید، آخرین مکان آن را بیابید. اگر از کاربرانی باشید که گیم با گوشی هوشمندتان برای شما سرگرمی جذابی است، باید بگوییم در این بخش هم آپدیت های جذابی روی داده است.

اپلیکیشن Game Launcher خوشبختانه به روزرسانی شده و اکنون می توانید با آن، مدت زمانی را که در بازی های مختلف صرف کرده اید مخفی کنید تا از عذاب وجدان خویش در امان باشید!

حالا می توانید با سرعتی بیشتر به بازی هایتان دسترسی داشته باشید و اگر دقت نمائید هنگام بازی با کلیک بر روی گزینه گیم بوستر می توانید از امکاناتی مثل مخفی کردن تماس ها و پیغام ها هنگام بازی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های موتورولا

بهترین گوشی های ایرانی 1400

باتری و قیمت: قیمت Galaxy A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72
مشخصات سامسونگ Galaxy A72 / گوشی سامسونگ گلکسی A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72 دارای باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است و اگر نرخ نوسازی 60 هرتز را انتخاب کنید قادر خواهد بود تا 121 ساعت دوام بیاورد. این عدد در صورتی که رفرش ریت 90 باشد به 114 ساعت در روز می رسد که بسیار قابل توجه است.

گوشی سامسونگ گلکسی A72 از شارژر 25 واتی نیز استفاده می کند. این گوشی در 30 دقیقه از صفر درصد به نیمه خواهد رسید و در یک ساعت و ربع کاملا شارژ می شود.

از نکات منفی گلکسی A72 همان طور که گفتیم ثبات نرخ نوسازی آن است و در هر حالی شما با همان نرخی سر و کار دارید که انتخاب کرده اید و این عملکرد بر روی میزان مصرف شارژ تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود باتری زودتر خالی شود. قیمت گوشی گلکسی A72 حدود 450 یورو است.

جمع بندی

اگر بخواهیم در نهایت از گلکسی A72 بگوییم و نامش را یک میان رده بگذاریم حقیقتا کار سخت خواهد شد. یک میان رده خوب امکانات معقول با قیمتی مناسب دارد و این چیزی است که در A72 به سختی می توان پیدا کرد.

فرض کنید اگر بخواهید بین گلکسی A52 و این گوشی یکی را انتخاب کنید مسلما گزینه عاقلانه A52 است اما اگر بخواهید باز هم انتخاب بهتری داشته باشید باید به سراغ برندهای مطرح دیگر بروید. برای مثال گوشی های میان رده شیائومی همین امکانات را با قیمتی بسیار مناسب به کاربر می دهند.

گوشی های بسیاری حتی در خود سامسونگ وجود دارند که همین امکانات را با قیمت ارزان تری در اختیار شما قرار می دهد. به نظر می رسد سامسونگ در مواجهه به رونمایی از نسل جدید گوشی های خود فقط عدد کنار سری A را بالاتر می برد و توجهی به قیمت های نسبتا بالا و نیز کیفیت و بهبود سخت افزار گوشی ندارد.

گالری تصاویر گلکسی A72 سامسونگ

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص گوشی سامسونگ گلکسی A72 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر