;
coinex

جایزه ایگ نوبل 2021 ؛ فهرست برندگان مشخص شد

فهرست برندگان جایزه ایگ نوبل 2021 مشخص شد. اخیرا در دانشگاه هاروارد این مراسم برگزار شد و به عجیب‌ترین و محکم‌ترین تحقیقات جایزه داده شد

در سی و یکمین مراسم ایگ نوبل در دانشگاه هاروارد، به محققین ۲۴ کشور به علت عجیب بودن تحقیقات خود ۱۰ جایزه ایگ نوبل ۲۰۲۱ داده شد.

جایزه ایگ نوبل 2021 ؛ فهرست برندگان مشخص شد

مراسم ایگ نوبل به مانند مراسم سال قبل به علت افزایش شیوع ویروس کووید ۱۹ به صورت آنلاین و غیر حضوری برگزار گردید. در ادامه برندگان جوایز ایگ نوبل ۲۰۲۱ معرفی خواهند شد. با ما همراه باشید.

دکتر دیوید کریر از دانشگاه یوتا (Univercity of Utah)‌، ایگ نوبل صلح با تحقیق روی این مسئله که هدف از ریش گذاشتن جلوگیری از ورود آسیب به صورت در هنگام دعوا است، را به دست آورد.

او برای یافتن جواب و تایید فرضیه‌ی خود، وزنه‌ای را روی ماده‌ای استخوان مانند که پشم گوسفند آن را در بر گرفته بود انداخت و تحقیق وی تعیین شد که پوست پوشیده شده از مو انرژی بیشتری را نسبت به پوست بدون مو جذب خواهد کرد.

البته دکتر کریر در واکنش به دریافت این جایزه گفت که بعد از برنده شدن عصبانی شدم برای دریافت یا عدم دریافت آن دو دل بودم که در نهایت تصمیم به دریافت آن گرفتم.

جایزه ایگ نوبل 2021

کریر در ادامه بیان کرد:

ریش تا حدی از ورود آسیب به پوست و استخوان‌ها جلوگیری می‌کند؛‌ اما محافظت ایجاد شده از آن صد در صدی نیست.
او در حال حاضر در تلاش است تا بفهمد آیا ریش می‌تواند از فک در مبارزات با جلوگیری از دید دقیق محافظت کند یا خیر.

پاولو بلاواستکی (Pavlo Blavatskyy)،‌ استاد دانشگاه اقتصاد مون‌پلیه (Montpellier Business School) دیگر برنده این جشنواره بود که با استفاده از تصویر سیاستمداران و الگوریتم بینش رایانه‌ای پی برد که چاقی و فساد ملی باهم در ارتباط بسیار نزدیکی‌اند.

علاوه بر این تحقیقی که علت عدم برخورد مداوم عابران پیاده با هم چیست نیز جایزه ایگ نوبل فیزیک را دریافت کرد. جایزه حشره‌شناسی ایگ نوبل نیز به جان مولرنان (John Mulernnan)،‌ فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا رسید که با ایجاد روشی تازه یعنی استفاده از حشره‌کش دارای فسفات برای نابود کردن سوسک‌ها در زیر دریایی این جایزه را به دست آورد.

برنده جایزه ایگ‌نوبل حمل و نقل نیز گروهی از محققان هستند که به این نتیجه دست یافتند که بهترین روش برای جابه‌جا کردن کرگدن‌هایی که آرام‌بخش دریافت کرده‌اند به طور سر و ته و هوایی است و برنده جایزه ایگ بوم شناسی نیز تحقیقی بود که معلوم کرده است که آدامس‌های قرار گرفته در کف خیابان باکتری‌های خطرناکی دارند.

جایزه ایگ نوبل زیست شناسی نیز به دکتر سوزان شوتز (Susanne shotz) از دانشگاه لوند (Lund University) با تحقیق در خصوص این که گربه‌ها با صداهایی نظیر جیغ زدن، میومیو کردن، خر خر کردن،‌ ناله کردن و غرغر کردن اقدام به ارتباط برقرار کردن می‌کنند، رسید.

جایزه ایگ نوبل شیمی هم به پرفسور جاناتان ویلیامز (Jonathan Williams) از مؤسسه شیمی ماکس پلانک (Max Planck institute for Chemistry) با تحقیق در خصوص چگونگی عوض شدن انتشار بوی بدن افراد در هنگام تماشای فیلم‌های کمدی، خشن در سینما رسید. جالب است بدانید نتیجه این تحقیق، این بود که سطح ایزوپرن (isoprene) در بین افراد با سنین مختلف هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک مختلف است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص جایزه ایگ نوبل 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر