;
coinex

دلیل هجوم ماینرهای چینی به ایران چیست؟

خبر هجوم آوردن ماینرهای چینی به ایران، باعث دل نگرانی بسیار از هموطنان شده است اما دلیل هجوم ماینرهای چینی به ایران چیست؟ با ما باشید.

با وجود این که این روزها خبرهایی از احتمال تکرار خاموشی‌ها در زمستان به گوش می‌رسد، خبر هجوم ماینرهای چینی به ایران، باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.

دلیل هجوم ماینرهای چینی به ایران چیست؟

دیروز پرویز محمد نژاد در جلسه علنی مجلس، گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی وضعیت صنعت استخراج رمز ارزهای جهان‌روا و مبادلات داخلی آن را قرائت کرد. وی در ادامه گفت:

در آینده نزدیک تمام ماینرهای بنجل، از کارافتاده، انبارشده و با مصرف بالای برق چینی که حدود ۲۰۰ هزار عدد از آن ها را کشف کرده‌ایم، وارد ایران خواهد شد.

البته قبل از این هم مدیر عامل توانیر در ۲۸ تیر طی ارسال نامه‌ای به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره احتمال افزایش ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز اخطار داده بود.

ممنوعیت شدید استخراج رمز ارز در چین و محکومیت‌های سنگین برای ماینرهای فعال آن سبب کوچ ماینرهای چینی به دیگر کشورها شده است، برخی به نواحی مجاور نیروگاه برق آبی کانادا، برخی هم به مقاصد دیگری مثل آمریکا، استرالیا و ایرلند رفته‌اند.

موسسات متوسط و کوچک هم به تایلند، کامبوج و ویتنام به علت نزدیکی به چین رفته‌اند. اما این اواخر همه آن‌ها آرمان شهری برای استخراج رمز ارز یافته‌اند که نیروی برق را با قیمتی خیلی کم و بدون هیچ نوع آلودگی فراهم می سازد، آرمان شهری به نام ایران.

علت اصلی گرایش ماینرهای چینی به ایران، برق ارزان کشور ما است. هزینه برق در ایران برای هر کیلووات ساعت فقط ۰٫۰۰۶ دلار است. البته برای ما که دخل و خرجمان با ریال است کم نیست ولی برای خارجی‌هایی که با دلار، یورو و حتی یوان کار می‌کنند، خیلی ارزان است.

این در حالی است که قیمت هر کیلو وات ساعت برق در چین ۰٫۰۱۵ دلار است که در زمستان به ۰٫۰۴ دلار هم می رسد معادل با ۶٫۶۶ برابر ایران!

ولی چرا ممنوعیت استخراج رمز ارز در چین برای کشور و صنعت برق ما خطرناک است؟ یک احتمال قابل توجه و دارای اهمیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی هست که جذابیت مصرف برق برای تولید رمز ارز باعث شده برق به جای تولید کالا و خدمات صرف تولید رمز ارز گردد که این مسئله منجر به فشار به صنعت برق و ایجاد بحران خاموشی و کاهش تولید سایر کالاها و خدمات ضروری می‌گردد.

سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به مشترکین برق کشور افزوده می‌شود و مقدار مصرف دستگاه ‌های تولید رمز ارز در کشور هم حداقل برابر با همین یک میلیون مشترک است که در این صورت نیاز به تولیدی برابر با ۲۰۱۴ مگاوات قدرت واقعی یا ۲۹۷۵ مگاوات ظرفیت اسمی دارد که این مقدار مصرف برابر مصرف برق همه مصارف سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است. حال باید دید آیا تجارت رمزارزها پرسودتر و مهم‌تر است یا رفاه حال مشترکین خانگی!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص دلیل هجوم ماینرهای چینی به ایران چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر