;
coinex

طرح آزادسازی واردات خودرو به حالت تعلیق درآمد

طرح آزادسازی واردات خودرو به حالت تعلیق درآمد. با وجود این که این طرح توسط مجلس به تصویب رسید اما گویا مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالف هستند.

پس از اظهارات مصطفی میرسلیم، مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با آزاد سازی واردات خودرو مطرح شد. میرسلیم از جلسه‌ای در مجمع جهت مخالفت با این طرح خبر داده بود.

طرح آزادسازی واردات خودرو به حالت تعلیق درآمد

میرسلیم گفته بود که ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح آزادسازی واردات خودرو مربوط به اصلاحیه‌ای است که بر اساس آن واردات خودروهای معمولی گازسوز هم آزاد شده است.

طبق گفته‌ی میرسلیم با توجه به مخالفت مجمع تشخیص با آزادسازی واردات خودرو به کشور، به احتمال زیاد شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت خواهد کرد و در نهایت آزادسازی واردات خودرو به کشور کاملا منتفی می‌گردد. اما امروز داود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت، این مخالفت را رد نمود و گفت:

اظهارات میرسلیم نظر مجمع نبوده و نظر شخصی ایشان است.

دانش‌جعفری با وجود این که اصل مخالفت مجمع با واردات خودرو را رد ننموده ولی سخنان میرسلیم را مربوط به یک مورد اختلافی در سال پیش بین مجلس و شورای نگهبان درباره‌ی واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی عنوان کرده است چرا که طبق طرح مجلس قرار بود خودروهای هیبریدی و برقی از پرداخت عوارض گمرکی و تعرفه واردات معاف گردد ولی شورای نگهبان و مجمع مخالف حذف تعرفه واردات بودند که بعدا توسط مجلس این بخش حذف شد.

طبق گفته‌ی دانش جعفری اگر اختلافات حل نگردد، تصمیم‌گیری درباره آزادسازی خودرو به مجمع تشخیص داده خواهد شد و این مجمع باید درباره این مساله تصمیم‌گیری کند.

آخرین باری که چنین اتفاقی افتاد درباره‌ی تصویب لوایح FATF بود که بیش از دو سال از آن زمان گذشته است اما همچنان مجمع تشخیص هیچ تصمیمی نگرفته است و حتی جلسه‌ای درباره تصویب لوایح FATF در مجمع برگزار نگردیده است که اگر برای واردات خودرو نیز چنین اتفاقی بیفتد، این طرح نیز مدت‌ها پشت درهای بسته خواهد ماند.

اما نکته عجیب آن است که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته است احتمالا خودروهای جدید از بهمن و اسفند امسال وارد بازار خواهد شد. شورای نگهبان قبلا به دو بخش این طرح ایراد گرفته بود:

یکی حذف تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و دیگری مساله خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای خارجی که در مصوبه اخیر هر دو مشکل حل شد و اکنون علت مخالفت با این طرح معلوم نیست اما قطعا مخالفان زیادی دارد و حتی وزیر صمت نیز با آن مخالف است چرا که رضا فاطمی امین هفته پیش اعلام نمود که دولت هیچ برنامه‌ای برای واردات خودروی خارجی ندارد.

این مخالفت‌ها در حالی است که فعالان بازار خودرو متعقد هستند اگر واردت خودروی خارجی به کشور آزاد شود، هم بر کاهش قیمت خودروهای خارجی اثرگذار خواهد بود و هم بر قیمت خودروهای داخلی. حتی برخی از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار خبر داده‌اند که در صورت مخالفت مجمع با این طرح، کاهش قیمت اتفاق نیفتاده و حتی ممکن است قیمت خودروهای خارجی گرانتر هم گردد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اینکه طرح آزادسازی واردات خودرو به حالت تعلیق درآمد چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر