;
coinex

فعالیت آتشفشان لاپالما در جزایر قناری همچنان فاجعه می‌آفریند

فعالیت آتشفشان لاپالما در جزایر قناری همچنان فاجعه می‌آفریند. این فعالیت‌ها که از یکشنبه شروع شده است اکثر مناطق لاپالما را درگیر نموده است.

فوران انفجاری آتشفشان «کومبره ویخا» یا همان قله قدیمی که از یکشنبه گذشته شروع شده، با فعالیت دو دهانه تازه‌ی آتشفشانی شدیدتر شده و با گسترده و جاری شدن توده گاز متلاطم و قطعات سنگی، بیشتر مناطق لاپالما را درگیر نموده است.

فعالیت آتشفشان لاپالما در جزایر قناری

در این فوران آتشفشانی حجم انتشار خاکسترها هم آن‌قدر زیاد شده که خطوط هوایی مرتبط با لاپالما در جزایر دیگر نیز ناگزیر به تعلیق موقت پروازهای خود شدند.

از طرفی مدیریت پروازهای ویژه حفاظت شهری در برابر خطرات آتشفشانی افراد بیشتری را از مناطق اطراف تخلیه نموده و شمار افراد تخلیه شده از ۵.۷۰۰ نفری که قبلا اعلام شده بود، بیشتر شده است.

فعالیت آتشفشان لاپالما در جزایر قناری

ستون های فورانی به ارتفاعی بیش از ۶ کیلومتر بالاتر از سطح دریا هستند و آثار خاکستر آنها که در جزیره مجاور «گومرا» هم دیده شده، منجر به ایجاد اختلال در عبور و مرور هوایی و تعطیلی کار تلسکوپ‌های مستقر در کوه های لاپالما شده است.

همچنان احتمال زلزله وجود دارد و لرزش های طولانی‌مدت مرتبط با فعالیت های انفجاری ثبت می گردد ولی  احتمال باران اسیدی نیز در چند ساعت آینده وجود ندارد. تخریب زمین‌ها و تغییر شکل خاک حادثه‌ای همیشگی شده و روزانه میزان دی اکسید گوگرد در جو حدودا بیش از ۱۲ هزار تن است.

میزان خسارات وارده آن چنان زیاد بوده که «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا امروز این جزیره را «منطقه فاجعه بار» نامید و اعلام نمود دولت کمک های اضطراری و فوری برای آسیب دیدگان می‌فرستد. البته در این بین مردم هم بسیار کمک نموده اند.

آتشفشان «کومبره ویخا» در جزایر قناری اسپانیا برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۷۱میلادی فوران نمود. منطقه لاپالما اسپانیا، یکشنبه مصادف با ۲۸ شهریور بعد از هفت فوران آتشفشانی از قرن ۱۵ میلادی، هشتمین فوراک آتشفشانی تاریخی خود را دید.

پس از بیش از ۲۵ هزار زمین لرزه ضعیف که در هشت روز گذشته جزیره پالما در جزایر قناری اسپانیا را لرزاند، از ساعت ۱۵:۱۳ دقیقه به وقت محلی روز یکشنبه، آتشفشان «کومبره ویِخا» فعال گردید و ده‌ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه خویش نمود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص فعالیت آتشفشان لاپالما در جزایر قناری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر