;
coinex

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

از جمله گوشی های میان رده و مقرون به صرفه شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) است که نسبت به برچسب قیمتی اش از مشخصات رضایت بخشی برخوردار است.

امروز قصد داریم در این نوشتار به بررسی مشخصات فنی یک میان رده دیگر از شیائومی به نام شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) بپردازیم و در آینده‌ای نزدیک نیز به مقایسه این گوشی مقرون به صرفه با سایر هم رده‌هایش خواهیم پرداخت.

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) با صفحه نمایش اُولد 90 هرتزی و بدنه‌ای شیشه‌ای و وزنی سبک همچون پرچمداران و در پوسته یک میان‌رده اقتصادی پا به دنیای گوشی‌های هوشمند گذاشته است. می 11 لایت دقیقاً در قامت سایر میان‌رده‌‌ها ایستاده و کیفیت خوب و مشخصات رضایت بخشی دارد.

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)

دوستداران شیائومی حتما با پرچمدار گران‌قیمت این کمپانی با نام می 11 آشنا هستند. می 11 لایت در واقع نسخه پایین‌تری از این غول است که قرار است در ادامه به شرح جزئیات آن بپردازیم.

این دستگاه جذاب و مقرون به صرفه در آوریل 2021 وارد بازار شد و از همان بدو ورود عاشقان برند شیائومی را به یاد پرچمدارهای این کمپانی انداخت. طراحی این گوشی و بدنه شیشه‌ای یادآور پرچمداران گران‌قیمتی است که به تازگی جای خودشان را باز کرده‌اند.

نمایشگری با نرخ نوسازی 90 هرتز، تراشه‌ای موفق و کارآمد و با همه اینها وزنی بسیار سبک این گوشی را محبوب دل‌ها ساخته است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) را واکاوی کنیم و از رمز و رازهای این میان‌رده پرده برداریم. با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

طراحی و ساخت: مشخصات فنی می 11 لایت

اگر دیگر مقالات ما را پیرامون بررسی گوشی‌های هوشمند پیگیری کرده باشید، حتما به خاطر دارید که شعار همیشگی ما در قسمت طراحی چیست! معتقدیم که طراحی و کیفیت ساخت موبایل اولین چیزی است که توجه کاربر را جلب می‌کند.

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)

در ذهن شما و قبل از آنکه به دوربین یا تراشه و باتری قدرتمند گوشی موردنظرتان فکر کنید، این طراحی زیبا و خوش سلیقه سازندگان است که به دلتان می‌نشیند. آیا دوست دارید که آیفون 13 پرومکس داشته باشید ولی با گوشی ناخوشایندی رو به رو شوید که سنگین است و جنس بدنه‌اش کلافه‌تان می‌کند؟

پاسخ به این سوال برای اکثر کاربران یک خیر بزرگ است چرا که هارمونی قرارگیری تمام اجزای گوشی مهمترین امر قبل از خرید است. اگر طراحی پرچمداران را نگاه کنید متوجه خواهید شد که طراحی و کیفیت ساخت تا چه حد مهم و حیاتی است. با این حال می 11 لایت در بخش طراحی مانند برادر اعیان نشین خود، می 11 است و شباهت‌های جالبی با آن دارد.

همه اینها زمانی جذاب‌تر می‌شود که گوشی را در دست بگیرید. وزن سبک و ضخامت این گوشی واقعاً ایده آل است و باعث می‌شود با گوشی خوش دستی رو به رو باشیم. وزن می 11 لایت 157 گرم ناقابل و ضخامت آن نیز 6.8 میلی‌متر است.

جنس پنل پشتی این گوشی شیشه‌ای است و حالتی مسطح و تخت دارد. اطلاعاتی از سازنده این پنل شیشه‌ای نداریم و فقط می‌دانیم که جنس فریم‌های دور تا دور شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) پلاستیکی است.

رنگ‌بندی این دستگاه مشکی، صورتی و آبی است و در میان این سه رنگ، رنگ مشکی براق است و دو رنگ دیگر حالتی مات‌گونه دارند. پیشنهاد ما این است که برای رنگ مشکی این گوشی از قاب استفاده کنید زیرا سطح براق آن به راحتی آثار لک را نشان می‌دهد.

ماژول‌های سه گانه دوربین می 11 لایت درون یک مربع تعبیه شده‌اند و متاسفانه فاصله زیاد لنزها از یکدیگر و ابعاد بزرگ هر لنز باعث شده تا روی سطوح صاف، گوشی لق بخورد و احساس ناخوشایندی داشته باشد.

طراحی ماژول‌های دوربین و برآمدگی لنزها دقیقا خاطره پرچمدار می 11 را زنده می‌کند و کمپانی شیائومی نیز قصد داشته چنین القا کند که می 11 لایت هم دوربینی در قد و قواره پرچمداران دارد. در خصوص عملکرد دوربین در جای خودش صحبت می‌کنیم.

در فریم سمت راست شاهد تعبیه دکمه‌های پاور و تنظیم صدا هستیم و متاسفانه سنسور اثر انگشت با این کلیدها یکی شده و به هنگام قرارگیری در جیب می‌بینیم که قفل گوشی باز می‌شود. در لبه بالایی نمایشگر نیز میکروفون دوم و مادون قرمز جا خوش کرده‌اند.

در فریم پایینی نیز علاوه بر پورت شارژ تایپ سی حضور اسلات هیبریدی سیمکارت و کارت حافظه احساس می‌شود. در شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست ولی شیائومی گوشی را با جک هدفون عرضه می‌نماید.

در قاب جلویی حدود 85.3 درصد از فضا را صفحه‌نمایش پوشش داده و این نمایشگر 6.5 اینچی دوربین سلفی را درون حفره‌ای کوچک نگاه داشته است. شیشه گوریلا گلس 5 از پنل اُولد می 11 لایت محافظت می‌کند و در برابر خراشیدگی‌ها مقاومت خوبی خواهد داشت.

اگر دقت نمائید، میان فریم و قاب جلویی نواری پلاستیکی وجود دارد. در قسمت بالایی این نوار اسپیکر مکالمه تعبیه شده است و سازندگان این گوشی می‌توانستند چراغ اعلانات ال ای دی را درون همین نوار قرار دهند اما چنین اتفاقی نیفتاده و کاربران به ناچار باید به نمایشگر بسنده نمایند.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)
مشخصات فنی می 11 لایت / شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)

نمایشگر: مشخصات فنی می 11 لایت

پس از طراحی و شکل ظاهری می 11 لایت، نوبت به صفحه‌نمایش و پل ارتباطی سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌رسیم. اگر خدایی نکرده صفحه‌نمایش گوشی هوشمندتان بشکند، باید تقریبا به اندازه نصف قیمت گوشی هزینه تعمیر آن کنید.

درون دنیای گوشی شما هزاران محاسبه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام می‌شود و نتیجه و خروجی کار به وسیله صفحه‌نمایش و با وضوحی بالا در اختیارتان قرار می‌گیرد و پس گوشی هوشمندی که در این زمینه کُمیتش لنگ باشد چنگی به دل نمی‌زند.

می 11 لایت از صفحه‌نمایشی 6.5 اینچی با پنل آمولد بهره می‌برد. کیفیت تصویر این نمایشگر 2400 در 1080 است و میزان تراکم پیکسل در هر اینچ آن عدد 402 است که به نظر قابل قبول می‌آید. نرخ تازه‌سازی در این دستگاه 90 هرتزی است ولی می‌توانست بیشتر هم باشد.

خوشبختانه می 11 لایت از محتوای اچ دی آر 10 پشتیبانی می‌کند و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ را به همراه دارد. نرخ حساسیت لمسی آن 240 هرتز است و چنین مشخصاتی نشان می‌دهد که لااقل روی کاغذ با نمایشگر بی‌نظیری رو به رو هستیم.

گرچه نرخ نوسازی این نمایشگر می‌توانست مانند دیگر میان‌رده‌ها (پوکو ایکس 3 پرو) 120 هرتز باشد اما چنین نرخی در میان‌رده‌ها یا از کیفیت باتری می‌کاهد یا فشار زیادی روی سایر نقاط دستگاه می‌آورد و در میان‌رده‌ها نیز گاهی اوقات و مثلاً در گیم چنین نرخی قابل دسترسی است.

نرخ نوسازی روی دو نقطه 60 و 90 هرتزی است و کاربر می‌تواند یکی را انتخاب کند. اگر نرخ 90 هرتز را انتخاب کنید و به صفحه‌نمایش دست نزنید، همچنان نرخ 60 هرتزی اعمال می‌شود تا میزان هدرروی انرژی کمتر شود. در مورد تماشای ویدئو نیز وضع به همین منوال است.

در مورد اسپیکر استریوی شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) باید بگوییم که تجربه متفاوتی برایتان رقم خواهد زد. حجم صدای این بلندگوها کیفیتی مطلوب دارند و اگر میزان ولوم صدا را کمتر از 90 درصد کنید برایتان لذت بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A52 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی شیائومی Mi Mix 4 ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)

دوربین: مشخصات Mi 11 Lite

می 11 لایت از ماژول سه گانه دوربین عریض، فوق عریض و ماکرو بهره می‌برد. دوربین عریض این دستگاه 64 مگاپیکسل است و دوربین فوق عریض آن 8 مگاپیکسلی است. مانند همه میان‌رده‌ها از دوربین ماکروی 5 مگاپیکسلی نیز در این نسخه استفاده شده است.

نسخه پرچمدار شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) با نام می 11 و بدون پسوند، از چنین ترکیبی بهره می‌برد با این تفاوت که قدرت مگاپیکسل دوربین عریض و فوق عریض آن بیشتر است. سنسور دوربین عریض ساخته سامسونگ است و دارای لنزی 26 میلی‌متری است که گشودگی دیافراگم 1.8 دارد. خوشبختانه این گوشی مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز است ولی خبر بد این است که لرزشگیر اپتیکال در این دوربین به کار نرفته.

سنسور 64 مگاپیکسلی دوربین اصلی از فناوری تتراسل یا همان کواد بایر برخوردار است و چهار پیکسل مجاور را یکی می‌کند و تصویری 16 مگاپیکسلی ثبت می‌نماید. ثبت چنین تصاویری هم رده با تصاویر 64 مگاپیکسلی است.

ثبت تصاویر با دوربین عریض جزئیات رضایت‌بخشی دارد و در روشنایی روز با گستره داینامیکی خوبی مواجه هستیم. رنگ‌ها واقعی به نظر می‌رسند ولی گاهی با بزرگنمایی‌های بیش از حد جزئیات قربانی واقعی بودن رنگ‌ها می‌شوند.

در محیط های کم نور و تاریک طبیعی است که جزئیات کاهش یابند و میزان نویز نیز افزایش پیدا کند. اگر قصد عکاسی در تاریکی دارید، حتما از حالت نایت مود یا حالت شب بهره ببرید تا کمی از افت شدید جزئیات بکاهد.

این حالت شب می‌تواند منابع نوری خوبی را تشخیص دهد و جزئیاتی را که از بین رفته‌اند تا حدود زیادی برگرداند. البته لازم به ذکر است که نرم‌افزار دوربین برای کاهش میزان نویز تصاویر تصاویر را سافت می‌کند.

سازندگان چینی شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) تصمیم گرفته‌اند برای ثبت تصاویر اولترا واید از سنسور کوچک سونی بهره ببرند که لنزی 16 میلی‌متری است. گشودگی دیافراگم این حسگر 2.2 است و برخلاف سنسور اصلی نه مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز است و نه لرزشگیر اپتیکال تصویر!

همان‌طور که از یک دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی انتظار می‌رود، جزئیات رو به کاهش و گستره داینامیکی نیز محدود است. البته همه چیز بستگی به شرایط نوری شما دارد. اگر در محیطی با نور مناسب قرار بگیرید، رضایتتان جلب خواهد شد.

پیش‌تر اشاره شد که دوربین فوق عریض در نور کم، تصاویر کم جزئیات و با نویز زیاد ثبت می‌کند اما اگر حالت شب دوربین را فعال نمائید همه چیز بهتر می‌شود. طبق شواهد به نظر می‌رسد که این حالت در دوربین اولترا واید عملکرد بهتری دارد.

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)
شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)

مانند تمام میان‌رده‌های این چنینی در شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) نیز شاهد حضور لنز ماکروی 5 مگاپیکسلی هستیم که از سنسور سامسونگ بهره می‌برد. این لنز 49 میلی‌متری است وگشودگی دیافراگم 2.4 دارد. فوکوس خودکار در این لنز به کار رفته و تصاویر به خوبی ثبت می‌شوند.

عملکرد کلی دوربین ماکرو چندان رضایت‌بخش نیست اما باز هم سطح جزئیات قابل قبول‌اند و میزان نویز به خوبی کنترل می‌شود. شاید به دنبال دوربین عمق سنج باشید اما خبر این است که می 11 لایت از حضور چنین لنزی محروم است.

فقدان دوربین عمق سنج، کار بوکه کردن تصاویر را با مشکل رو به رو می‌سازد. تمام بار پردازش‌های بوکه سازی و جداسازی تصویر از پس زمینه بر دوش نرم‌افزار این گوشی است. البته خبر خوب اینکه نرم‌افزار از عهده این کار به خوبی برآمده است.

سرانجام به دوربین سلفی این دستگاه می‌رسیم. سنسور 16 مگاپیکسلی می 11 لایت ساخته شرکت سونی است و مجهز به فیلتر رنگی کواد بایر است. لنز این دوربین 25 میلی‌متری است و از نسبت کانونی 2.5 بهره می‌برد. عکس‌هایی که این دوربین ثبت می‌کند جزئیات کمی دارند و محدوده داینامیکی آنها نیز کم است و در کنار همه اینها باید به نویز فراوان هم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو X3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی سامسونگ گلکسی A02 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

سخت افزار: مشخصات Mi 11 Lite

قلب تپنده می 11 لایت تراشه میان‌رده کوالکام است. این گوشی از چیپست اسنپدراگون 732 جی بهره می‌برد و همچون برادر خود پوکو ایکس 3 است. این تراشه همان نسخه آپدیتی 730 جی است و نسبت به نسخه قبلی 15 درصد بهبود یافته است.

در کنار این افزایش عملکرد شاهد پیشرفت 100 مگاهرتزی سی پی یو هستیم که بر قدرت پردازشی افزوده است. اگر از تفاوت‌های جزئی و بهبودهای کلی این تراشه چشم‌پوشی کنیم، باید اعتراف کنیم که تراشه اسنپدراگون 732 جی همان 720 است.

در این دستگاه خبری از مودم فایوجی نیست و حداکثر دانلود این مودم ایکس 15، 800 مگابیت بر ثانیه است. درست است که نبود مودم فایوجی برای ما ایرانی‌ها در حال حاضر چندان حیاتی نیست اما به هر حال باید این فقدان را ناامیدکننده دانست.

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) از حداقل حافظه رم 6 گیگابایتی و حداکثر 8 گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی 64 و 128 گیگابایتی بهره می‌برد. خوشبختانه امکان ارتقای حافظه از طریق کارت میکرو اس دی وجود دارد. این گوشی در پردازش‌های چندوظیفگی با مشکل خاصی رو به رو نمی‌شود.

نرم افزار: مشخصات Mi 11 Lite

اندروید پیش‌فرض این گوشی 11 است و از رابط کاربری اختصاصی شیائومی، MIUI، استفاده می‌کند. خوشبختانه شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) از آپدیت نسخه 12.5 این لانچر برخوردار شده است. این لانچر بیشتر از نسخه‌های قبلی‌اش روی حفظ داده‌های حریم خصوصی تمرکز می‌کند.

شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)
شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) / قیمت می 11 لایت

تغییرات ظاهری بیشتر نیز از مشخصه‌های لانچر جدید است و البته یکی از مشکلاتی که این رابط کاربری دارد، میزان تبلیغات زیادی است که در آن وجود دارد. شیائومی با هدف جبران هزینه‌های ساخت گوشی‌های هوشمندش این کار را می‌کند.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

گوشی شیائومی پوکو M3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

باتری: قیمت شیائومی می 11 لایت

می 11 لایت را باتری 4250 میلی‌آمپری ساپورت می‌کند. این باتری نه چندان بزرگ و کارآمد از نوع لیتیوم-پلیمر است و طبق محاسبات خود چینی‌ها می‌تواند تا حدود 16 ساعت پخش ویدئو و 101 ساعت پخش موسیقی را جواب دهد.

این میان‌رده اقتصادی از شارژر سریع 33 واتی برخوردار است و برای تکمیل شارژ این گوشی یک ساعت زمان نیاز است. متاسفانه شارژردهی از نقاط ضعف این گوشی به حساب می‌آید و نسبت به سایر هم‌رده‌هایش عملکرد خوبی ندارد.

اگر نرخ نوسازی نمایشگرتان را روی 90 هرتز قرار دهید و تمام طول روز با همین رفرش ریت سر کنید، نهایتاً 10 ساعت گوشی دوام می‌آورد. اگر نرخ را روی 60 هرتز تنظیم نمائید، 2 ساعت بر میزان دوام باتری افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    گوشی فوق‌العاده خوش دست او زیباییه

    پاسخ