;
coinex

برندگان جایزه نوبل شیمی 2021 مشخص شدند

برندگان جایزه نوبل شیمی 2021 معرفی شدند. طی این رویداد مهم که هرساله توسط آکادمی سوئد برگزار می شود، مک میلان و بنجامین لیست برنده نوبل شیمی شدند.

دو محقق بنام های مک میلان آمریکایی و دیگری بنجامین لیست آلمانی درسال 2021 به خاطر کشف خلاقانه ساخت موکول هایی سازگار و ارزان با محیط زیست در آکادمی سلطنتی علوم سوئد به عنوان برندگان جایزه نوبل شیمی2021 معرفی شدند.

چندسال پیش این دو مخترع ماده ای ساختند که برای واکنش های شیمیایی تسهیل کننده بود. بنجامین لیست از موسسه معروف ماکس پلانک و دیوید مک میلان از دانشگاه پرینستون آمریکا هستند. در ادامه با تکراتو همراه ما باشید.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2021

مک میلان مفهوم جدیدی را مطرح کرد و آن را ارگانوکاتالیز معرفی کرد که در آن مولکول های آلی کوچک در اتمام و پایان رساندن واکنش های شیمیایی مفید و پرکاربرد بودند، در صورتی که در گذشته شیمی دانان از آنزیم ها و کاتالیزورهای فلزی استفاده می کردند.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2021

یکی از اعضای کمیته نوبل در هنگام خواندن نام اسامی برندگان گفت:

این دو دانشمند اکتشافی را انجام دادند که آنقدرشگفت انگیز و خلاقانه و مبتکرانه بود که واقعا قادر به درک آن نیستیم، چیدمان مولکول های شیمیایی که امروزه به کرات از آنها استفاده می شود که هم اکنون هم شاهد استفاده ازآن در داروها هستیم.

در هنگامی که داشتند اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی را می‌خواندند بنجامین لیست به همراه خانواده به سفر رفته بود و وقتی این خبر را تلفنی شنید در حال صبحانه خوردن بود و بعد ها گفت: واقعا سورپرایز شدم و انتظارش را نداشتم.

از بین شرکت کنندگان جایزه نوبل ۱۷۸ نفر مرد و ۷ نفر زن بودند که همین موضوع  در سال های پیش و در همین سال هم مورد نقد قرار گرفت که چرا تعداد زنان به نسبت مرد کمتر است و این در حالی بود که در همین سال هم برندگان جایزه پزشکی و فیزیک مردان بودند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص برندگان جایزه نوبل شیمی 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر