;
coinex

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟

توکن‌های NFT توکن‌های غیرقابل تعویض هستند که منحصر به فرد بوده و روی بلاک چین ذخیره و جابه‌جا می‌شوند. ما در این گفتار، بهترین توکن های NFT را معرفی میکنیم.

توکن Non-fungible token که به اختصار به آن NFT نیز می‌گویند، توکنی است که قابلیت‌ تعویض شدن ندارد و یا به زبانی دیگر، ارزش هر توکن NFT با دیگری متفاوت است. اگر بخواهیم با مثال این موضوع را توضیح دهیم، می‌توان دو توکن NFT را به دو خانه متفاوت تشبیه کرد.

درست است که ماهیت هردو خانه یکی است ولی ارزش آنها بستگی به ابعاد و مکان آن دارد؛ امکان تعویض این دو خانه با یکدیگر وجود ندارد. توکن‌های NFT نیز همینطور هستند و به همین دلیل به آنها توکن‌های غیرقابل تعویض می‌گویند.

حال که به تفاوت ارزش بین هر توکن NFT با دیگری پی بردیم، دانستن لیستی از بهترین توکن های NFT برای سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. بنابراین، در ادامه‌ی این گفتار، به معرفی بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 می‌پردازیم.

بهترین توکن های NFT کدامند؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، توکن‌های NFT بخاطر غیر قابل تعویض بودن و یا همان منحصر به فرد بودن مشهور هستند و این ویژگی، آنها را از ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، دوج کوین یا دیگر ارزها متمایز می‌کند.

در اقتصاد، یک دارایی قابل تعویض چیزی است که واحدهایی مشخص دارد و می‌تواند به راحتی مبادله شوند؛ برای مثال ارزهای فیات و ارزهای دیجیتالی نمونه‌هایی از دارایی‌های قابل تعویض هستند.

به بیانی دیگر، ارزش هر بیت کوین با بیت کوینی دیگر برابر است و می‌توان این دو را با یکدیگر عوض کرد و یا اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم، می‌توان گفت ارزش یک ۱۰ هزار تومانی با یک 10 هزار تومانی دیگر برابر است.

بنابراین، چیزی که غیرقابل تعویض است را نمی‌توان با چیز دیگری جایگزین کرد. NFT هم دارایی های منحصر به فرد در دنیای دیجیتال است که می‌توان مانند هر دارایی دیگر آن را خرید و فروش کرد، اما هیچ شکل ملموسی از آنها وجود ندارد. توکن‌های دیجیتالی را می‌توان گواهی‌های مالکیت دارایی‌های مجازی یا فیزیکی دانست.

اما چطور می‌توان با این توکن‌ها کار کرد و فایده‌ی آنها چیست؟ در حقیقت، آثار هنری سنتی مانند نقاشی از آن جهت ارزشمند هستند که در نوع خود تک هستند. اما فایل‌های دیجیتال را می‌توان به‌راحتی و به‌طور بی پایان تکثیر و کپی کرد.

به همین خاطر NFT ها به‌وجود آمدند. با استفاده از NFT ها، می‌توان با ایجاد «توکن» کارهای هنری، یک گواهی یا سند مالکیت دیجیتالی ایجاد کرد که قابلیت خرید و فروش نیز دارد و درست همانند ارز رمزنگاری شده، سوابق مالکیت اشیاهای مجازی در یک دفتر مشترک به نام بلاک چین مشخص شده و ذخیره می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های سخت افزاری 2022

مزیت این سوابق این است که قابل جعل نیستند زیرا این دفترچه (بلاک چین) توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان نگهداری می‌شود. NFT همچنین می‌تواند شامل قراردادهای هوشمندی باشد و به صاحب آن امتیاز فروش توکن در آینده را بدهد.

اما به‌نظر شما کاری می‌تواند مردم را از کپی کردن هنرهای دیجیتالی باز دارد؟ در واقع هیچ‌چیز نمی‌تواند جلوی کپی برداری مردم از کارهای هنری هنرمندان را بگیرد. برای مثال می‌‌توانیم به کار هنری Beeple اشاره کنیم.

هنر Beeple به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد و تصویر بارها و بارها کپی و به اشتراک گذاشته شده است. در بعضی موارد، هنرمندان حق کپی رایت را محفوظ نگه می‌دارند تا بتوانند کپی آن طرح را تولید کرده و بفروشند.

اما خریداران NFT صاحب توکنی هستند که ثابت می‌کند صاحب اثر اصلی هستند و برخی مردم خریدن کار هنری از هنرمندان را مانند خریدن یک اثر هنری سنتی با امضای مخصوص هنرمند می‌دانند و حتی حاضرند برای آن میلیون‌ها دلار خرج کنند.

گران‌ترین توکن های NFT کدامند؟

بهترین توکن های NFT
گران‌ترین توکن های NFT

از نظر تئوری، هرکس می‌تواند توکن NFT خود را تولید کرده و آن را بفروشد. ولی اخیرا فروش توکن‌های NFT چند میلیون دلاری بسیار خبرساز شده است و مردم را متعجب کرده است!

برای مثال، در 19 فوریه، یک گیف کارتنی از نیان کت (Nyan Cat)، بیش از 500 هزار دلار فروخته شد. در واقع، نیان کت اسم انیمیشنی است که در سال 2011 اکران شد و اکنون تصویر آن در اینترنت وایرال شده است. تصویر این گیف که در فوریه با این قیمت فروخته شده، گربه‌ی در حال حرکتی را نشان می‌دهد که حین حرکت از خود یک رد رنگین کمانی به جای می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های نرم افزاری 2022

بهترین توکن های NFT
گربه نیان کت ، گران ترین توکن NFT

موسیقیدان گرایمز (Grimes) که همسر فعلی ایلان ماسک نیز هست، چندین قطعه اثر هنری دیجیتالی را در حراج فروخته است و در مجموع 6 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است. صاحبان جدید این قطعه‌های موسیقی اجازه داده اند که این قطعات بصورت آنلاین در دسترس همه قرار بگیرد.

البته این توکن‌های NFT مختص به کارهای هنری نیست و می‌تواند شامل هرچیزی باشد. چندی پیش مدیر عامل توییتر، جک دورسی، اعلام کرد که قصد دارد اولین توییت خود را به‌عنوان یک توکن غیرقابل تعویض به‌فروش بگذارد.

بهترین توکن های NFT
اولین توییت جک دورسی ، گران ‌ترین توکن غیرمثلی

برخی از افراد معتقدند که داشتن این توکن می‌تواند بیشتر به‌عنوان یک یادگاری به‌جای بماند. این توکن با قیمت‌گذاری پایه 2.5 میلیون دلاری بسته شد و در نهایت یک ایرانی نخستین توئیت تاریخ را خرید. در واقع، سینا استوی، مدیر عامل شرکت بلاک چین بریج اوراکل این توکن را به قیمت 2.9 میلیون دلار از جک دورسی خریداری کرد.

علاوه بر این‌ها، اخیرا توکن نقاشی بیپل (Beeple) با قیمت سرسام‌آور 69 میلیون دلار در حراج کریستی (Christie) به فروش رفت. این اثر که «همه روز: ۵۰۰۰ روز اول» نام دارد و خالق آن بیپل (Beeple) است، حاوی 5000 تصویر دیجیتالی است که بیپل در 13 سال گذشته آنها را خلق کرده است.

بهترین توکن های NFT
نقاشی بیپل ، گران‌ترین توکن‌های NFT

این‌ها، نمونه‌هایی از گران‌ترین توکن‌های NFT بودند که موجب بیشتر ترند شدن توکن‌های غیرقابل تعویض شدند. اما بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 کدامند؟ در حال حاضر، چه توکن‌هایی ارزش بیشتری دارند؟

بیشتر بخوانید: آینده بایننس کوین (BNB) در سال 2022

بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021

همانطور که گفتیم، توکن‌های NFT منحصر به فرد و متنوع هستند؛ بنابراین انتخاب بهترین آنها برای سرمایه گذاری بسیار سخت است. به همین خاطر در ادامه قصد داریم لیستی از بهترین توکن های NFT را که ارزش بیشتری نسبت به دیگر توکن‌ها دارند، به شما معرفی کنیم. ادامه این مطلب را از دست ندهید!

توکن تتا (Theta)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
لیست توکن های NFT

در حال حاضر، از ارزشمندترین و بهترین توکن های NFT می‌توان به توکن تتا (Theta) اشاره کرد. تتا یک شبکه جریان غیرمتمرکز است که توسط کاربران تأمین می‌شود و روی پروتکل منبع باز کار می‌کند.

هدف این پلتفرم تبدیل شدن به پایگاهی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در زمینه پخش P2P، سرگرمی، ورزش و غیره است. اولین dapp راه اندازی شده در شبکه تتا SLIVER.tv بود. تتا توکن ERC20 است که برای خدمات پرداخت در شبکه صادر شده است.

توکن چیلیز (Chiliz)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
لیست توکن های غیرقابل تعویض

در جایگاه دوم لیست بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 ، توکن چیلیز (Chiliz) قرار گرفته است. توکن چیلیز از بهترین توکن های NFT است و در زمینه ورزش و سرگرمی فعالیت می‌کند و سعی دارد تعاملات هواداران را با ورزش افرایش دهد.

چیلیز را می‌توان به عنوان اولین ارز مقیاس پذیر مشارکت طرفداران و پلتفرم پاداش در دنیا درنظر گرفت. با استفاده از پلتفرم چیلیز طرفداران می‌توانند با باشگاه خود بیشتر در ارتباط باشند و در نظرسنجی‌ها شرکت کنند. بنابراین به‌نظر می‌رسد توکن Chiliz از بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 است.

بیشتر بخوانید:  پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030

توکن اینجین (Enjin)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
لیست توکن های NFT

از دیگر توکن‌هایی که در لیست توکن های NFT قرار دارد و جزو بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 است، می‌توان به اینجین کوین (Enjin) اشاره کرد. این توکن برای صنعت بازی‌های ویدیویی طراحی شده است.

این پلتفرم در بلاک چین اتریوم توسط Enjin ساخته شده است و شرکت آن به بیش از 20 میلیون گیمر کمک می‌کند تا به ایجاد انجمن‌ها و اجتماعات پیرامون بازی‌های مورد علاقه خود بپردازند.

توکن دیسنترالند (Decentraland)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
بهترین توکن NFT در سال 2021

در جایگاه چهارم از بهترین توکن های NFT ، توکن دیسنترالند (Decentraland) قرار گرفته است. ارز دیجیتال دیسنترالند(decentraland) یک پلتفرم واقعیت مجازی با پشتیبانی اتریوم است.

در این دنیای مجازی، شما زمین‌هایی را خریداری می‌کنید که بعداً می‌توانید بر روی آن بنا بسازید و از طریق آن کسب درآمد کنید. محدودیتی برای کاری که می‌توانید انجام دهید وجود ندارد. این اولین پلتفرم دیجیتالی است که کاملاً متعلق به کاربران آن است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2022

توکن فلو (Flow)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
بهترین توکن های NFT

پنجمین جایگاه لیست توکن های NFT برتر، از آن ارز دیجیتالی فلو (Flow) است. فلو با پشتوانه‌ای قوی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است و قصد دارد اکوسیستمی برای برنامه‌ها، بازی‌ها و دارایی‌های دیجیتال باشد.

با توجه به پتانسیل‌هایی که در این توکن موفق دیده می‌شود، به احتمال زیاد به‌زودی در صرافی‌های بزرگتری مانند بایننس و کوین بیس عرضه می‌شود و این می‌تواند قیمت آن را به‌شدت افزایش دهد و در نتیجه، سرمایه گذاری روی آن به موفقیت ختم شود. بنابراین، توکن فلو از بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 است.

توکن وکس (WAX)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
بهترین توکن NFT در سال 2021

یکی دیگر از بهترین توکن های NFT که در جایگاه ششم لیست توکن های NFT برتر قرار گرفته است، پروژه ارز دیجیتال وکس (WAX) است که به‌دلیل خرید و ترید آسان آن بسیار محبوب شده است.

در حقیقت، WAX مخفف کلمه Worldwide Asset eXchange است و یک بلاک چین است که به طور خاص برای تجارت موارد مجازی مانند موارد نادر و قابل جمع آوری در بازی‌های ویدیویی و دنیای مجازی ساخته شده است.

شما می‌توانید این اشیا نادر را به راحتی خریداری کنید و از آنجایی که مالکیت این اشیاها دست خود شماست، می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید، آنها را در بلاک چین وکس ترید کنید. از این رو، این توکن در لیست بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: آینده NFT ها در سال 2022 چگونه است؟

توکن بازی My Neighbor Alice

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
لیست توکن های غیرقابل تعویض

از دیگر پروژه‌های موفق لیست توکن های NFT ، پروژه My Neighbor Alice است که نه‌تنها یک بازی برای بازیکنان بلاک چین است، بلکه این پروژه افراد معمولی را نیز با دنیای بلاک چین آشنا می‌کند و به آنها فرصت این را می‌دهد که دنیای ارزهای غیر قابل تعویض حضور داشته و کسب درآمد کنند.

در این بازی، هر کس می‌تواند هرچیزی را که تمایل دارد، خریداری کند و به عنوان یک توکن NFT برای خود ثبت کند. معمولا توکن‌های NFT بازی My Neighbor Alice شامل جزیره‌ها، حیوانات، سبزیجات، دکوراسیون یا وسایل تزئینی است.

توکن My Neighbor Alice جزو بهترین توکن های NFT قرار گرفته است و از آنجایی که بازی آن کاربرپسند و ساده است، می‌تواند توسط عموم مردم مورد استفاده قرار بگیرد. این توکن افراد را قادر می‌سازد تا در بازی بتوانند توکن‌های NFT را مبادله کنند، زمین بخرند و از محصولات خاص DeFi بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: آینده و پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2022

توکن اوریجین پروتکل (Origin Protocol)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
بهترین توکن های NFT

پلتفرم ارز دیجیتال اوریجین پروتکل نیز جزو پلت فرم‌هایی محسوب می‌شود که سرمایه گذاری بر روی توکن آن پیشنهاد می‌شود. این پروتکل با استفاده از بلاک چین اتریوم و IPFS روی کار آمده است. اوریجین به منظور ایجاد اقتصاد اشتراکی در میان فروشگاه‌های مختلف ایجاد شده است و  این پلتفرم به توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بتوانند بر بستر بلاکچین، فروشگاه‌های غیرمتمرکز ایجاد نمایند. این پروتکل ساخت و مدیریت استفاده از دارایی‌ها و خدمات را برای بیزینس‌ها ساده و آسان می‌کند.

اوریجین به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد که یکدیگر را پیدا کنند، لیست‌ محصولات و قیمت‌گذاری‌ها را بررسی نمایند، سفارشات خود را ثبت کنند و نظرات خود را ثبت کنند.

توکن اولترا (Ultra)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
بهترین توکن های NFT

پروژه اولترا (Ultra) از دیگر بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 به شمار می‌آید که در بین گیمرها بسیار محبوب است. این پلت فرم برای گیمرها و توسعه‌دهندگان بازی، امکانات مختلف و جدیدی ارائه کرده است.

در پروژه اولترا، گیمرها می‌توانند علاوه ‌بر خرید و استفاده از بازی‌ها، به فروش بازی‌های استفاده‌شده خود نیز بپردازند و به‌خاطر مشارکت خود در شبکه Ultra، پاداش دریافت کنند.

توسعه‌دهندگان گیم‌ها نیز از امکاناتی همچون جریان‌های مالی جدید، SDKها، تکنولوژی‌های جدید و ابزارهای مبتنی بر بلاک چین بهره می‌برند و از این طریق به بهبود عملکرد و توزیع بازی‌های خود می‌پردازند. این شبکه به دلیل محبوبیتی که بین گیمرها و توسعه دهندگان کسب کرده، در لیست بهترین توکن های NFT قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2022

توکن سند باکس (SandBox)

بهترین توکن های NFT کدامند و آینده آنها چگونه است؟
بهترین توکن های NFT

یکی دیگر از پروژه‌های موفق که در لیست توکن های NFT قرار دارد، پروژه سند باکس (SandBox) است. Sandbox یک دنیای مجازی است که در آن بازیکنان می‌توانند با استفاده از توکن نرم افزاری SAND پلتفرم، تجربه‌های بازی خود را در بلاک چین Ethereum بسازند، مالک آن شوند و از آن درآمد کسب کنند.

گیمرها می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را به صورت توکن‌های NFT ایجاد کنند، آنها را در بازار آپلود کرده و از ترید آنها، کسب درآمد کنند. در واقع هر لند یا زمین، یک قطعه دیجیتال از املاک و زمین‌های سند باکس است که بازیکنان می‌توانند با خرید آنها، آن را با دارایی‌های دیگر پر کنند.

همینطور گیمرها می‌توانند با خرید زمین‌های بیشتر، در نهایت لند خود را تبدیل به یک ایالت کرده و همچنین با استفاده از Game Maker، زمین خود را بسازند. Sandbox با استفاده از ERC-1776 به کاربران پلت فرم اجازه می‌دهد تا معاملات را در بلاک چین اتریوم آغاز کنند.

لیست توکن های NFT برتر در یک نگاه

  • توکن تتا (Theta)
  • توکن چیلیز (Chiliz)
  • اینجین کوین (Enjin)
  • توکن دیسنترالند (Decentraland)
  • توکن فلو (Flow)
  • توکن وکس (WAX)
  • توکن My Neighbor Alice
  • توکن IExecRLC
  • توکن اوریجین پروتکل (Origin Protocol)
  • توکن NFT اولترا (Ultra)
  • توکن سند باکس (SandBox)

این‌ها لیستی از بهترین توکن های NFT در سال 2021 هستند که بر اساس محبوبیت بین مردم انتخاب شده‌اند. دقت داشته باشید که توکن‌های غیرقابل تعویض نیز همانند توکن‌های تعویض پذیر بسته به عرضه و تقاضا و محبوبیت بین مردم ارزش پیدا می‌کنند. همینطور اگر شما توکنی را بخرید و بعدا قصد فروش آن را داشته باشید، باید صبر کنید تا کسی برای خرید آن اقدام کند و این توکن‌ها مانند توکن‌های تعویض پذیر نیست که هر زمان که تمایل داشتید، بتوانید آن را بفروشید.

به‌علاوه، لیست بالا تنها به منظور معرفی بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 صورت گرفته و سایت تکراتو هیچ مسئولیتی در قبال سود یا ضرر شما در این توکن‌ها ندارد. بنابراین در انتخاب خود دقت کنید چرا که خطر ضرر و زیان مالی و کلاهبرداری در این حوزه جدید وجود دارد.

همینطور، برای انتخاب توکن‌های بالا، از سایت coinmarketcap استفاده شده است و ممکن است جایگاه هرکدام از این توکن‌ها در طول زمان تغییر کند. فراتر از آن، خوب است بدانید NFTها را می‌توان بر روی هر بلاک چینی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند، ایجاد کرد ولی معمولا افراد از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

حال که معرفی لیست توکن های NFT برتر به پایان رسید، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در حال حاضر زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی این توکن‌های NFT هست یا خیر؟

تحلیلگر مارکت messari به‌نام میسون نیستروم (Mason Nystrom) پیش بینی می‌کند که ارزش بازار NFT در پایان سال 2021 از 1.3 میلیارد دلار فراتر رود؛ چرا که هنرمندان مارک‌ها و آیکون‌های بیشتری را به فضاهای مجازی خواهند برد.

بنابر‌این، با توجه به رقابت بلاک چین‌های بیشتر برای تولید خدمات NFT بهتر و طیف فزاینده‌ای از سیستم عامل‌ها برای انتخاب، اکنون زمان خوبی برای شرکت در خرید و فروش این نوع توکن است. با این‌حال، در آخر همه چیز به نظر خود شما و تحلیل خود بستگی دارد.

به جز توکن‌های غیرقابل تعویض که در بالا به معرفی آنها پرداختیم، توکن‌های تعویض پذیر همانند بیت کوین نیز برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های مناسبی هستند و البته می‌توان گفت مورد اعتمادتر نیز هستند. ولی قبل از سرمایه‌گذاری، حتما آینده‌ی آنها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع:

نظر شما در خصوص بهترین توکن های NFT چیست؟ به نظر شما این توکن‌ها ارزش ریسک پذیری و سرمایه گذاری را دارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خارجی ها مثل opensea کاربرای ایرانی رو محدود کردن، راه حل یا پلتفرم ایرانی ای میشناسید؟ انفتینو nftno.io خوبه برای خرید و فروش؟

    پاسخ

    توکن bloktopia هم الان ۲۶۰۰تومن تاچندسال دیگه قیمتش باورنکردنی

    پاسخ