;
coinex

دایمنسیتی 9000 مدیاتک معرفی شد ؛ اولین پردازنده ۴ نانو متری جهان

دایمنسیتی 9000 مدیاتک معرفی شد. اولین تراشه ۴ نانومتری موبایل جهان و رقیب جدی پردازنده‌های پرچمدار کوالکام. با ما همراه باشید تا این پردازنده را مورد بررسی قرار دهیم.

تراشه Dimensity 9000 قوی‌ترین سیستم روی چیپ تاریخ مدیاتک و اولین تلاش جدی این شرکت برای رقابت با پردازنده‌های پرچم‌دار کوالکام و سامسونگ است.

جدیدترین پردازنده‌ی مدیاتک، قوی‌ترین پرچم‌دار تاریخ این شرکت است؛ دایمنسیتی 9000 (که پیش از معرفی در شایعات با نام دایمنسیتی ۲۰۰۰ نیز به آن اشاره می‌شد) آماده است تا برای اولین بار پردازنده‌ای از مدیاتک را درکنار قدرتمندترین پردازنده‌های کوالکام و سامسونگ به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای استفاده در گوشی‌های پرچم‌دار مطرح کند.

درحالی‌که پردازنده‌های بالارده‌ی سال‌های گذشته‌ی مدیاتک (مانند دایمنسیتی ۱۰۰۰) نیز پردازنده‌های قدتمندی محسوب می‌شدند، اما همچنان قدرت کمتری از پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام یا اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ ارائه می‌دادند.

Dimensity 9000 اولین تراشه‌ی موبایل ساخته‌شده برمبنای فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC است و از معماری جدید v9 آرم استفاده می‌کند. CPU این تراشه نیز اولین نمونه در جهان است که از چینش جدید هشت هسته‌ای آرم استفاده می‌کند: یک هسته‌ی قدرتمند Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳٫۰۵ گیگاهرتز، سه هسته‌ی Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز.

دایمنسیتی 9000 مدیاتک معرفی شد

اولین پردازنده ۴ نانو متری جهان

این پردازنده چیدمان هسته‌ای ۴+۳+۱ دارد و علاوه بر هسته قدرتمند Cortex-X2، مجموعه‌ای سه هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته کم‌مصرف Cortex A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز نیز دارد. همچنین، از رم LPDDR5x تا ۷۵۰۰ مگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند و ۱۴ مگابایت کش دارد که بنا به گفته مدیاتک، عملکرد را تا ۷ درصد و مصرف پهنای باند را تا ۲۵ درصد نسبت به کش ۸ مگابایتی، بهبود می‌بخشد.

دایمنسیتی ۹۰۰۰ در امتیازهای بنچمارک گیک‌بنچ از «پرچمدار اندروید» (شاید اسنپدراگون ۸۸۸) پیشی گرفت و امتیازی مشابه «پرچمدار ۲۰۲۱» کسب کرد که شاید به طور غیرمستقیم اشاره تراشه A15 Bionic اپل دارد.

دایمنسیتی 9000 مدیاتک معرفی شد

پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای تراشه‌ی جدید مدیاتک Mali-G710 آرم است که درکنار نسل پنجم APU مدیاتک با ۶ هسته‌ی مخصوص بهینه‌شده برای پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی قرار گرفته است.

پردازنده تصویر (ISP) جدید ۱۸ بیتی نسل ۷ دایمنسیتی ۹۰۰۰ با قابلیت انتقال داده باسرعت ۹ گیگاپیکسل بر ثانیه، به‌ادعای مدیاتک اولین تراشه با توانایی ثبت تصاویر ۳۲۰ مگاپیکسلی (درصورت وجود چنین سنسوری روی گوشی) است.

همان‌طور که از تمامی تراشه‌های پرچم‌دار جدید انتظار می‌رود، دایمنسیتی 9000 نیز مجهز به مودم 5G است؛ هرچند قابلیت 5G این مودم تنها به نوع زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) محدود می‌شود و خبری از پشتیبانی از موج میلی‌متری (mmWave) در آن نیست. از دیگر «اولین»‌های دایمنسیتی 9000 می‌توان به پشتیبانی از بلوتوث ۵.۳ درکنار Wi-Fi 6E اشاره کرد.

رقیب جدی برای پردازنده‌های اسنپدراگون

چند روز پیش، مدیاتک تراشه‌ی پرچم‌دارش را با نام دایمنسیتی ۹۰۰۰ معرفی کرد و اکنون به‌گزارش جی‌اس‌ام‌آرنا، اولین شایعه‌ درباره‌ی عرضه‌ی تراشه‌ی میان‌رده‌ی این شرکت در سال ۲۰۲۲ با نام دایمنسیتی ۷۰۰۰ منتشر شده است.

دایمنسیتی 9000 مدیاتک معرفی شد

این شایعه نشان می‌دهد که تراشه‌ی بعدی مدیاتک (دایمنسیتی ۷۰۰۰) وارد مرحله‌ی آزمایش شده و براساس فرایند تولید ۵ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد و از معماری V9 جدید ARM بهره خواهد برد که در دایمنسیتی 9000 نیز پیاده‌سازی شده است.

هنوز کمی زود است تا درباره‌ی سرعت کلاک و تنظیمات واحد پردازش مرکزی (CPU) اظهارنظر کنیم؛ اما به‌گفته‌ی افشاگر معروف، Digital Chat Station، تراشه‌ی آینده‌ی مدیاتک از نظر عملکرد به‌راحتی بین اسنپدراگون ۸۷۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ قرار می‌گیرد که از این نظر برای تراشه‌ی غیر پرچم‌دار قطعا امیدوار‌کننده خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما درباره نوشتار ( دایمنسیتی 9000 مدیاتک معرفی شد ) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر