;
coinex

معرفی سریال The Wheel of Time ؛ بررسی نظرات منتقدان

معرفی سریال The Wheel of Time از معرفی‌ها و نقدهای جنجالی است که در مقاله امروز به آن می‌پردازیم. با نقد سریال چرخ زمان همراه باشید.

معرفی سریال The Wheel of Time موضوعی است که قصد داریم در مقاله امروز به آن بپردازیم و این سریال را از نظر منتقدان مختلف، بررسی کنیم. همه افراد نام سریال مشهور «بازی تاج و تخت» را شنیده و عده بسیاری آن را دیده‌اند.

به همین ترتیب هم منتقدان بسیاری باور دارند که اگرچه این سریال عملکرد خوبی داشت اما بسیار بد به پایان رسید. اگر شما هم مانند عده بسیاری این سریال را دیده باشید، شاید با نظر این منتقدان موافق بوده و پایان بازی تاج و تخت را پایانی «بدبختانه» بدانید.

البته باید گفت طولی نکشید که تمام منتقدان نظر خود را با آمدن سریال‌های دیگر که می‌خواستند جای سریال بازی تاج و تخت را بگیرند، درباره این قضیه تغییر دادند. منتقدان با یک قیاس ساده متوجه شدند که آن سریال در مقایسه با تمام سریال‌های ساخته شده دیگر، یک شاهکار محسوب می‌شد.

البته باید در اینجا پرانتز باز کنیم که جدیدترین اثر ساخته شده در این زمینه، با تمام دیگر ساخته‌ها فرق دارد و می‌خواهیم امروز به معرفی آن، یعنی معرفی سریال The Wheel of Time بپردازیم.

معرفی سریال The Wheel of Time

در مقدمه به نکات بسیاری در رابطه با این سریال اشاره کردیم اما در ادامه، تمام نکات را با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم و همچنین به نظرات منتقدان در مورد سریال چرخ زمان نیز می‌پردازیم.

اولین نکته‌ای که باید عرض کنیم آن است که از نظر منتقدان بسیاری، این سریال فانتزی، بیشترین شباهت را با سریال «ارباب حلقه‌ها» دارد. در این بین خبر خوبی را به طرفداران ارباب حلقه‌ها بدهیم که سریال پیش‌درآمد ارباب حلقه‌های آمازون نیز سال دیگر منتشر خواهد شد.

درست مانند ارباب حلقه‌ها (LOTR) اقدامات این سریال نیز در آخرین جایی آغاز می‌شود که می‌توانید آن را تصور کنید. مکان اصلی سریال، یک روستای ایده‌آل و بسیار خوب است که در کوهستان‌ها رها شده و مردم آن اهمیت زیادی به جنگ رخ داده در میان آن‌ها نمی‌دهند.

این ساخته، آخرین اثر در همین ژانر است. این اثر آنقدر بودجه گران قیمتی دارد که می‌تواند به راحتی «اسکروج مک داک» را ورشکست کند. این اثر چیزی نیست جز محصول شرکت آمازون پرایم، سریال «چرخ زمان» که اقتباسی از سری کتاب‌های 14 جلدی «رابرت جردن» است.

«رزموند پایک» ستاره سینما نیز در این اثر به ایفای نقش پرداخته است. او در این سریال، عضو یک انجمن خواهری جادوگری قرون وسطی بوده که در حال جنگ جاودانه بین خوبی و بدی در مقابل پس زمینه‌ای از تناسخ است که البته از عنوان آن هم می‌توان چنین چیزی را به‌خوبی برداشت کرد.

منتقدان بسیاری در نقد سریال The Wheel of Time، آن را حماسه‌ای با احساس عظمت کم خوانده‌اند. در این سریال می‌توان کاراکترهای بسیاری را یافت که صحنه فیلم را پر می‌کنند اما هیچکدام شخصیت و ویژگی‌های خاص ندارند.

معرفی سریال The Wheel of Time

در این مورد منتقدان به این نکته اشاره کرده بودند که این موضوع قطعا خواسته معروف «جف بزوس» را برطرف می‌کند که بالاخره آمازون بازی تاج و تخت خود را با روشی بسیار معمولی و بدون آنکه خاص باشد، ساخته است. اگر شما هم مشتاق هستید تا معرفی، نقد سریال The Wheel of Time و نظرات منتقدان در مورد سریال چرخ زمان بدانید، با ما همراه باشید.

نظرات منتقدان در مورد سریال چرخ زمان و مخصوصا مکان آن مثبت بوده و اگرچه آن را کمی کلیشه‌ای می‌دانند، اما در عین حال آن را مکانی مناسب در نظر می‌گیرند. اما داستان اصلی سریال از کجا شروع می‌شود؟ در ادامه معرفی سریال The Wheel of Time هیجان‌انگیز با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جاودانگان (Eternals)

نقد انیمیشن خانواده ادامز (The Addams Family)

شروع داستان هیجان‌انگیز چرخ زمان

درست در روستایی که در بخش پیشین خدمت شما توضیح دادیم، داستان اصلی این سریال آغاز می‌شود. چهار جوان روحانی در همان روستای عجیب، از سوی یک غریبه استخدام می‌شوند تا در سفری طولانی با وی همراه شوند.

سفری که نه‌تنها سرنوشت بشریت و انسان‌ها، بلکه سرنوشت چندین گونه دیگر که در این سریال با آن‌ها آشنا می‌شویم همچون ترولوک‌های اهریمنی و اوگیرهای غول‌پیکر را نیز رقم می‌زند.

معرفی سریال The Wheel of Time

غریبه‌ای که در بخش پیشین نقد سریال چرخ زمان از آن نام بردیم را به خاطر دارید؟ باید بگوییم که آن غریبه کسی نیست جز «موارین» که نقش آن را پایک برعهده دارد. فکر می‌کنم که حالا برای دیدن این سریال، کنجکاوتر شده باشید. اما صبر کنید؛ هنوز نکات بسیاری مانده است که شما شگفت‌زده خواهد کرد.

موارین یکی از اعضای گروهی از زنان ابر قدرت به نام «آیس سدای» است. این گروه قصد دارند تا شر را کنترل کنند. آن‌ها می‌خواهند چنین کاری را با خنثی کردن چیزی که اصطلاحا اژدها نام دارد، انجام دهند.

اژدها نیز در این سریال، موجودی جادویی است که در کالبد انسان‌های مختلفی متولد می‌شود که ممکن است به سوی خوبی یا نابودی سوق داده شوند. داشتن داستانی هیجان‌انگیز، یکی از نکات مثبت معرفی سریال The Wheel of Time به‌شمار می‌رود که منتقدان بسیاری نیز به آن اشاره کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch) 

نقد فیلم اعلان قرمز (Red notice)

مسیر سریال The Wheel of Time

مسیر جستجوی موارین نیز ظاهرا از مذهب بودایی الهام گرفته شده است. در این مسیر، موارین با همراه خود که نگهبان وی نیز است و «لن» با بازی «دنیل هنی» نام دارد، داوطلبان اژدها را به چهار نفر محدود می‌کنند. آن‌ها از میان داوطلبان بسیار، چهار نفر را انتخاب می‌کنند که پیش‌تر هم به آن‌ها پرداخته بودیم.

اولین نفر، «اگوین» با بازی «مدلین مدن» بوده که مشتاق است تا خود را وقف یک هدف کند. او برخلاف معشوقه خود «رند» با بازی «جاشا استرادوفسکی» که زمانی عاشق او بود به‌راحتی به موارین اعتماد می‌کند. داوطلب بعد «مت» با بازی «بارنی هریس» است. او زمانی که مادر الکلی او نتوانست از خواهران کوچک‌تر خود مراقبت کند، به این کار پرداخت.

معرفی سریال The Wheel of Time

به همین دلیل مت بیشتر از دیگران برای آنکه سرزمین مادری خود را ترک می‌کند، متأسف و ناراحت است. البته باید در نقد سریال چرخ زمان به کاراکترهای دیگری نیز اشاره کنیم.

دوست آن‌ها «پرین» با بازی «مارکوس روترفورد» کسی است که به‌صورت کاملا تصادفی در هرج و مرج حمله یک ترولوک، یکی از روستاییان اطراف را معلول می‌کند.

از نکاتی که باید در معرفی سریال The Wheel of Time به شما بگوییم آن است که در نقاطی آنقدر که باید به کاراکترها پرداخته نمی‌شود. یکی از این کاراکترها هم همین پرین است. چراکه کاملا نامشخص است که او در رابطه با اینکه ناگهان از سرزمین خود می‌رود چه حسی دارد.

در انتهای شش قسمت از کل هشت قسمت این اثر که در این نقد سریال The Wheel of Time به آن می‌پردازیم، هنوز مشخص نیست که اژدها کدام است. البته این نیز به دلیل آن است که فصل دوم این سریال از همین حالا تمدید شده است.

پس به همین ترتیب این سریال هیچ عجله‌ای برای روایت داستان خود ندارد و با حوصله کامل به تمام اتفاقات می‌پردازد. البته نکته منفی دیگری که در این بین در نقد سریال The Wheel of Time وجود دارد آن است که از سوی دیگر ما دلایل بسیار کمی برای اهمیت دادن به آن داریم. چراکه قدرت‌های جادویی آنقدرها در این دنیای فانتزی، کمیاب نیستند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) 

نقد فیلم کندی من (Candyman)

دو روی سکه سریال چرخ زمان

با وجود آنکه تقریبا هر صحنه‌ای در یک دنباله اکشن و هیجانی به پایان می‌رسد، اما این سریال آنقدرها از کماهای پزشکی برخوردار نیست. این خود یک نکته مثبت در معرفی سریال The Wheel of Time است. چراکه بدین صورت این سریال هرگز مانند اقتباس «Foundation» از «آیزاک آسیموف» خسته‌کننده نخواهد شد و همیشه از آن لذت می‌برید.

معرفی سریال The Wheel of Time

اما از دیگر نکات منفی که منتقدان بسیاری در نقد سریال The Wheel of Time به آن اشاره کرده بودند، وجود بسیار زیاد نوشته، نشانه‌ها و بیان بسیار بد در جاهایی بود که کاراکترهای سریال، حضور داشتند. این کمی روند فیلم را یکنواخت و آن را در چشم بیننده، خسته‌کننده می‌کند.

دیگر نکته‌ای که باید در نقد سریال چرخ زمان به آن اشاره کرد، کاراکتر پایک است. با وجود تلاش‌های متعهدانه وی، اما برخی دیالوگ‌های بسیار باشکوه و سنگین را شاید انتظار نداریم که از زبان او بشنویم.

جملاتی نظیر:‌ «چرخ زمان می‌چرخد و اعصار می‌آیند و می‌روند، آن‌ها خاطره‌هایی را برجای می‌گذارند که به افسانه تبدیل می‌شوند. افسانه‌ها نیز به اسطوره‌ها تبدیل شده و حتی خود اسطوره‌ها زمانی که عصر والد آن‌ها دوباره از راه می‌رسد، برای مدت طولانی، فراموش شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

نقد فیلم ونوم 2 (Venom 2)

نقاط ناامیدکننده سریال چرخ زمان

ناامیدکننده‌ترین نکته که در نقد سریال The Wheel of Time باید به آن بپردازیم، تصاویر و جلوه‌های بصری بسیار ساده آن است. موارین، لن و امیدواران اژدها به تدریج با اسب‌های خود به سوی برج سفید بازمی‌گردند.

برج سفید هم از مکان‌های مهم در معرفی سریال The Wheel of Time به‌شمار می‌رود؛ چراکه مرکز فرماندهی آیس سدای است که آن را در ابتدا به شما معرفی کرده بودیم.

در حقیقت 10 میلیون دلار بودجه هر قسمت از این سریال، برای چنین مواردی خرج شده است: صحنه‌های مبارزه با ترولوک‌ها، کمپ‌های ارتش که شکارچی پرحرف آیس سدای با بازی «عبدول سالیس» درباره آن‌ها خودنمایی می‌کند، گروه سرگردان از صلح‌طلبانی که از همان ابتدا مشخص است محکوم به فنا هستند و در آخر هم دود سیاه و سفیدی که بخش اعظمی از مبارزات میان کاراکترها را شکل می‌دهد.

معرفی سریال The Wheel of Time

با وجود تمام نکات گفته شده و بودجه‌هایی که برای این سریال خرج شده است، اما هیچ جنبه‌ای از این سریال، مبتکرانه یا خلاقانه به‌نظر نمی‌رسد. حتی هیچ جنبه‌ای از آن به‌خوبی به کاراکترها نیز نمی‌پردازد و شخصیت آن‌ها را با جزئیات کامل برای ما آشکار نمی‌کند.

در این سریال، جناح‌های آیس سدای با رنگ‌های مختلف کدگذاری شده‌اند که شاید زمانی که از آن صحبت می‌کنیم ایده جالبی باشد، اما در این فیلم به‌خوبی اجرا نشده است. در حقیقت کدگذاری رنگی جناح‌های مختلف آیس سدای حتی به‌خصوص زشت هم به‌نظر می‌رسد.

دیگر نکته منفی که در معرفی سریال The Wheel of Time به چشم می‌خورد نیز سبک طراحی و لباس کاراکترها به‌نظر می‌رسد. قطعا شخصی که دارد زندگی خود را وقف جنگیدن با آخرالزمان می‌کند حداقل باید لباس‌های شیک و مجلل‌تری به تن داشته باشد؛ اما طراحی لباس این سریال نیز آنقدرها چنگی به دل نمی‌زند.

معرفی سریال The Wheel of Time

در مقابل، رقیب موارین با بازی «کیت فلیتوود» قرار دارد. او به‌صورت یک شنل قرمزی است که حالا بزرگ شده و هوش زیادی دارد. همچنین این کاراکتر، گونه‌های تیز و برنده‌ای هم دارد که هیچ گرگی جرأت نزدیک شدن به آن را نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد)

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

نقد سریال چرخ زمان از نگاهی دیگر

از آنجایی که قصد داریم در این معرفی از نظرات منتقدان در مورد سریال چرخ زمان بهره بگیریم، پس حالا برویم به سراغ بررسی نظر منتقدی دیگر در رابطه با این سریال و مرور دوباره آن برای به‌دست آوردن نکات جدید.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یک چرخ بزرگ در این جهان وجود دارد که می‌چرخد و چرخد؛ به‌همراه آن، تاریخ هم در حال چرخش است. وقتی که این چرخ یک دور گردش خود را به پایان می‌رساند، ارواح جدامانده از عصر پیشین، به اشکال جدیدی باز می‌گردند.

به‌طور کلی می‌توان این را معرفی سریال The Wheel of Time در یک پاراگراف دانست. همان طور که از عنوان این سریال نیز انتظار می‌رود، چرخ زمان یک دنیای فانتزی جدید از شرکت آمازون پرایم است. همچنین این سریال به نوعی فلسفه برنامه‌سازی تلویزیونی نیز به‌حساب می‌آید که در آن چیزهای قدیمی به‌طور اجتناب‌ناپذیری دوباره جدید می‌شوند.

سریال مشهور بازی تاج و تخت، این هواپیمای فانی را در سال 2019 رها کرد. حالا خیلی دور از ذهن نیست که آمازون امیدوار است سریال «چرخ زمان» که به تازگی پخش شده، دومین دنباله بازی تاج و تخت باشد.

حالا با خوانندگان رمان‌های فانتزی که این سریال از روی آن‌ها ساخته شده است، صحبت دارم. چرخه رابرت جردن از 14 رمان، سال‌ها پیش از کتاب‌های «جورج آر. آر. مارتین» آغاز شد که در واقع پایه سریال بازی تاج و تخت بوده است.

معرفی سریال The Wheel of Time
نظرات منقدان در مورد سریال چرخ زمان

هم کتاب‌های جردن و هم مارتین دنباله‌روی کتاب‌هایی شبیه ارباب حلقه‌های «جی. آر. آر. تولکین» بوده و یا در پاسخ به آن‌ها منتشر شده‌اند. همچنین آمازون برای تکمیل این چرخه یا چرخاندن دوباره آن، یک سریال «حلقه‌ها» را سال دیگر منتشر خواهد کرد.

نکته دیگری که باید در این معرفی سریال The Wheel of Time به آن اشاره کنیم آن است که چرخ زمان به‌عنوان یک اقتباس تلویزیونی این‌طور به‌نظر می‌رسد که انگار هیچ اهمیتی نمی‌دهد که شما آن را با تاج و تخت اشتباه بگیرید. این سریال عناصر مشابه بسیار زیادی با سریال تاج و تخت دارد.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال هجوم (Invasion 2021)

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

چرخ زمان؛ انتخابی مناسب برای دوست‌داران ژانر فانتزی

خبر خوب برای تماشاگرانی که تشنه سینمای فانتزی هستند آن است که این سریال هیجان‌انگیز و جاه‌طلب، به سرعت برق و باد به بازی تاج و تخت و حتی از لحاظ شکوه به فیلم‌های لهستانی تولکین «پیتر جکسون» نزدیک می‌شود.

در این فیلم یک شخصیت «گاندولفی» مانند سری فیلم‌های «هری پاتر» وجود دارد. این شخصیت کسی نیست جز موارین با بازی رزموند پایک که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. وی از ارتش تماما زنانه آیس سدای است که در کارهای جادویی دست دارند.

معرفی سریال The Wheel of Time
نظرات منقدان در مورد سریال چرخ زمان

او در منطقه‌ای به نام دو رود (Two Rivers) ظاهر می‌شود. این منطقه نیز خود در میان کوه‌های تو در توی فیلم کلاسیک «اشک‌ها و لبخندها» قرار دارد. اما دلیل رفتن وی به چنین منطقه‌ای چیست؟

در حقیقت موارین به آنجا رفته است چراکه پیشگویی‌ها می‌گویند که یکی از افراد جوان و محلی این منطقه، تجسمی از اژدهاست. اژدها نیز همان طور که گفتیم، یک چهره تاریخی و مهم است که در آخر هر عصر، ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جوخه انتحار 2 (The Suicide Squad)

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

نقطه غافل‌گیر کننده چرخ زمان

آنچه که باید در معرفی سریال The Wheel of Time بدان اشاره کنیم که شما را غافل‌گیر می‌کند، نقطه چرخش داستان است. آن نقطه نیز آنجاست که خود موارین هم نمی‌داند کدام‌یک از افراد، همان اژدهاست. باید در معرفی این سریال، ترولوک‌ها را نیز به شما معرفی کنیم.

ترولوک‌ها، موجودات دیوشکلی از عالم غیب تاریک هستند. زمانی که این موجودات ظاهر می‌شوند، موارین با همراه خود لن و دسته‌ای از ناجیان بالقوه‌ای که مشتاق هستند، روستای دو رود را ترک می‌کنند.

معرفی سریال The Wheel of Time
نظرات منقدان در مورد سریال چرخ زمان

آن‌ها با هم به سمت سنگر آیس سدای راهی می‌شوند. سفر آن‌ها به آیس سدای، بیشتر شش قسمت از هشت قسمت پخش‌شده از این فیلم را در بر می‌گیرد. این سفر طولانی به ما زمان درک صحنه و مکان و همچنین آشنایی با کاراکترها را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم انتلرز (Antlers)

بهترین سریال های جم تی وی (GEMTV)

جمع‌بندی

معرفی سریال The Wheel of Time موضوعی بود که در مقاله امروز به آن پرداختیم و مهم‌ترین نکات این سریال جدید و فانتزی را خدمت شما بررسی کردیم. در حقیقت با وجود تمام نکات مثبت و مخصوصا منفی این سریال، اما باید گفت که چرخ زمان همچنان جای بسیاری برای توسعه دارد.

همچنین همان طور که در این نقد سریال چرخ زمان گفتیم، این سریال همین حالا هم قرار است که فصل دوم داشته باشد؛ پس می‌توان میزان محبوبیت و پیشرفت آن را از همین حالا تصور کرد. تنها چیزی که این سریال به عقیده منتقدان کم دارد، صداست. شاید هم یک صدا دارد اما به نوعی جدید بوده و به یک ژانر فانتزی بسیار عجیب، تعلق دارد.

در مقابل باید گفت که همین گوش کردن به یک کاراکتر پس از دیگری، شور و نیروی چرخ را نگه می‌دارد. البته من آرزو داشتم که کاراکتری همچون «آریا استارک» به چنین کاری، زندگی و روح جدید بخشد.

از همان دقیقه آغازین این سریال، چرخ زمان در مقیاسی حماسی قرار دارد. اما اگر بخواهیم در فصل اول این سریال عمیق شویم، همچنان هم در مقیاس انسان‌ها نیست و فراتر از آن است. با وجود این، اما همچنان حماسه‌ای فرا انسانی و بسیار زیباست که قطعا شما را سرگرم می‌کند.

این سریال، یک حماسه بزرگ غیرانسانی و نفس‌گیر برای روزهای تعطیل شماست. ما در مقاله امروز معرفی سریال The Wheel of Time را با جزئیات کامل و نکات مثبت و منفی آن خدمت شما ارائه دادیم. امیدواریم که از تماشای این سریال، لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: nytimes.com, washingtonpost.com

نظر شما در خصوص معرفی سریال The Wheel of Time چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    از این بدتر و نامفهومتر نمیشد نقد نوشت.

    پاسخ