;
coinex

فیلم مست عشق حسن فتحی : بازیگران، داستان و تاریخ اکران

فیلم مست عشق حسن فتحی داستان رویارویی مولانا و شمس تبریزی است، اگر از علاقه‌مندان این شاعر بزرگ هستید برای اطلاع از جزییات فیلم مست عشق همراه ما باشید.

فیلم مست عشق حسن فتحی یکی از پرحاشیه‌ ترین محصولات سینمایی ایران است. اگرچه برای این فیلم سینمایی خبرهای خوشی منتشر شده؛ اما به دلیل اختلاف بین تهیه‌کننده ایرانی و ترک آن هنوز به پخش نرسیده است. از فتوای مراجع قم برای جلوگیری از ساخت این فیلم گرفته تا ناتمام ماندن فیلمبرداری و دعواهای سر حق پخش آن همگی مشکلاتی‌ست که پیش پای پخش این فیلم قرار دارد.

فیلم مست عشق حسن فتحی

مست عشق فیلم سینمایی به کارگردانی حسن فتحی و امید ترکاشوند بوده و این اثر محصول مشترک ایران و ترکیه است و سرمایه‌گذاران آن شرکت سیماریا و شرکت ای_ ان_جی هستند که چند ماهی ‌می‌شد که دعوا بین سرمایه‌گذار ایرانی و سرمایه‌گذار ترک این فیلم بالا گرفته بود.

بیانیه‌های رسانه‌ای این دو و کارگردان فیلم از درگیری نگران‌کننده‌ای خبر می‌داد. اما چندی پیش تهیه‌کننده ایرانی سریال خبر از حل شدن مشکلات این فیلم سینمایی داد و گفته است با همکاری وزارت خارجه، تمام حق این فیلم به تهیه‌کننده ایرانی واگذار شده است.

شهاب حسینی و پارسا پیروزفر از جمله بازیگران فیلم سینمایی مست عشق هستند. در این نوشتار به بررسی فیلم مست عشق حسن فتحی؛ بازیگران، داستان و تاریخ اکران آن می پردازیم با ما همراه باشید.

تاریخ اکران فیلم مست عشق حسن فتحی

تهیه‌کننده ایرانی فیلم سینمایی مست عشق فتحی از حل اختلافات میان تهیه‌کنندگان ایرانی و ترک خبر داد و گفته فیلمبرداری بخش‌های پایانی این فیلم شروع خواهد شد. تاریخ اکران فیلم مست عشق طبق بیان اواخر سال 1400 خواهد بود و علاقه ‌مندان به این فیلم سینمایی احتمالا تا آخر امسال یا اوایل سال آینده می‌توانند این فیلم را در سینماهای کشور تماشا کنند.

فیلم مست عشق حسن فتحی

راش‌های این فیلم سینمایی ایران و ترکیه در اختیار سرمایه‌گذار ترک بوده و حتی قرار بود آن را به صورت سریال در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای ترک زبان به نمایش بگذارند که با شکایت و اعتراض کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی از این موضوع جلوگیری شد و حال باید منتظر تاریخ اکران فیلم مست عشق به صورت رسمی باشیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2021

بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

داستان فیلم مست عشق حسن فتحی

داستان فیلم مست عشق قسمتی از زندگی مولوی و شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد. جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است. مولانا نه تنها بر ادبیات ایران بلکه بر ادبیات جهان تاثیر چشمگیری گذاشته است.

این شاعر که زبان مادری‌اش پارسی بوده و اکثر اشعارش هم به زبان پارسی هستند، در قونیه زندگی می‌کرده است. آثار او بیشتر به زبان فارسی سروده شده‌اند ولی در اشعارش از زبان ترکی، عربی و یونانی هم استفاده کرده است. ترجمه آثار او در ترکیه، آذربایجان، ایالات متحده و جنوب آسیا مخاطب و طرفداران بسیاری دارد.

داستان فیلم مست عشق حسن فتحی ماجرای آشنایی جلال‌الدین محمد بلخی یا مولانا با محمد بن علی بن ملک ‌داد تبریزی ملقب به شمس‌الدین یا شمس تبریزی را باید از رازآلودترین داستان ها در تاریخ ادبیات ایران دانست.

روایت دیدار مفلسی که اهل سفر بود با شیخ شهر و تحول یک باره او و تبدیل وی به عارفی که سماع می‌کرد و با آنچه شاگردانش پیش از این از او می‌شناختند خیلی متفاوت بود، سینه به سینه و دهان به دهان قرن هاست نقل محافل ادبی و همچنین کور و برزن ایران و ترکیه است.

فیلم مست عشق حسن فتحی

روایت می‌شود شمس تبریزی عاشق سفر بود و بیشتر عمرش را در سفر و سیاحت می‌گذراند و در یک جا قرار نمی‌گرفت. شمس تبریزی در ۲۶ جمادی‌الثانی ۶۴۲ به قونیه رسید. با مولانا دیدار کرد و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را متحول کرد.

پیش از دیدار شمس تبریزی، مولانا از عالمان و اهل مدرسه بود و در آن زمان به درس دادن علوم دینی مشغول بود، و در چهار مدرسه ی معتبر آن زمان تدریس می‌کرد و علما در رکابش پیاده راه می‌رفتند، اما با دیدار شمس تبریزی، مولوی لباس عوض کرد، درس و پند را یکسو نهاد و اهل وجد و سماع و شاعری شد.

برای مردمان قونیه مخصوصا پیروان مولانا تغییر احوال او و رابطه میان او و شمس تبریزی تحمل نکردنی بود. مردم عادی و خواص به خشم آمدند، مریدان شوریدند، و همه کمر به دشمنی او بستند تا آن که شمس تبریزی بعد از شانزده ماه در ۲۱ شوال ۶۴۳ بی‌خبر قونیه را ترک کرد.

مولوی در غم و اندوه بسیار فرو رفت. سرانجام نامه‌ای از شمس تبریزی رسید و معلوم شد که او در شام است. مولانا فرزند خود سلطان ولد را با بیست نفر از یاران برای بازگرداندن او فرستاد. شمس تبریزی در ۶۴۴ با استقبال باشکوه به قونیه بازگشت. محفل مولوی غرق شور و شادی و وجد و سماع شد.

اما این شادی ها زود گذشت و باز آتش کینه و تعصب بالا گرفت و رنج‌ها و آزار‌ها به شمس تبریزی رسید. او با همه عشق و علاقه‌ای که به صحبت مولانا داشت تصمیم به ترک قونیه گرفت یا به عبارتی از آنجا گریخت، اما سرانجام به دسیسه پسر ناخلف مولانا کشته شد و پس از آن مولانا عمر را در غم و اندوه گذراند. باید دید داستان فیلم مست عشق چگونه این را روایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی 2021

بهترین سریال های ترکی 2020

بازیگران فیلم مست عشق حسن فتحی

از زمان قدیم بر سر تعلق مولانا ببین سه کشور ایران، افغانستان و ترکیه بحث بوده است. افغان‌ها معتقدند خاستگاه مولانا افغانستان بوده اگرچه او در همان کودکی با پدر به قونیه سفر کرده، ولی متعلق به میراث فرهنگی افغانستان است، چون در آنجا متولد شده است.

فیلم مست عشق حسن فتحی

ترک‌ها می‌گویند، چون مولانا در قونیه بزرگ شده و در آنجا به خاک سپرده شد است و هرسال همزمان با سالگرد درگذشت او در مراسم عرس برنامه‌های گسترده‌ای ایفا می‌کنند باید او را جزء میراث فرهنگی ترکیه به حساب آورد.

ایرانیان هم عقیده دارند بلخ محل زادگاه مولانا در آن زمان در محدوده جغرافیایی کشور ایران بوده و از سوی دیگر تمام آثار مولانا به زبان فارسی بوده و پروش یافته فرهنگ ایرانی است. امروزه بزرگان ادبیات بر این باورند که مولانا را باید جزء میراث ایران فرهنگی بدانیم.

مهم نیست که او اکنون متعلق به کدام کشور است. با این توضیحات همکاری مشترک با کشور ترکیه در ساخت این فیلم امری دور از ذهن نبود و بازیگران مست عشق نیز از این دو کشور انتخاب شدند.

از زمان انتشار اخبار مردم منتظر بودند ببینند بازیگر نقس مولانا چه کسی از بازیگران مست عشق خواهد بود. آیا این نقش مهم از میان بازیگران ترکیه انتخاب خواهد شد یا یک بازیگر ایرانی قرار است این نقش را ایفا کند. خبر بعدی برای ایرانیان خوشحال کننده‌تر بود، یک بازیگر ایرانی با تجربه یعنی پارسا پیروزفر برای نقش مولانا انتخاب شد.

کم کم دیگر بازیگران این فیلم سینمایی معرفی شدند، ترکیبی از بازیگران ترکیه‌ای و ایرانی، که نکته قابل توجه آنجاست که تمام بازیگران زن این فیلم از میان بازیگران زن ترکیه انتخاب شدند، تدبیر هوشمندانه‌ای که برای دور زدن محدودیت‌های زنان بازیگر ایران می‌توانست گزینه خوبی باشد.

پس پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی از جمله بازیگران فیلم مست عشق و ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم هستند. قطعا حضور این دو بازیگر خوب سینمای ایران در مقابل یکدیگر درخشان و جالب خواهد بود.

از دیگر بازیگران مست عشق می‌توان به حسام منظور بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اشاره کرد. حسام منظور اصالتا اهل ارومیه است و بعد از بازی در سریال تلویزیونی «بانوی عمارت» به عنوان بازیگر مورد توجه همگان قرار گرفت. منظور نقش حسام‌الدین چلبی، عارف و ارباب طریقت را بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی عاشقانه

بهترین سریال های ترکی 2022

بازیگران ترکیه‌ای فیلم مست عشق

بنسو سورال (مریم): بنسو در سال ۲۰۱۶ در سریال نفوذی icerde در مقابل چاتای اولسوی بازی کرده است. بنـسو سورال در نقش ملک دختر یکی از قدرتمند‌ترین مافیای ترکیه در این سریال بازی میکندسریال نفوذی icerdee جزء پر طرفدارترین سریال‌های ترکیه است.

سلما ارگچ (همسر مولوی): از بازیگران مست عشق که او بیشتر به خاطر بازی در نقش خدیجه سلطان در سریال حریم سلطان شهرت پیدا کرد.

بوران کوزوم (علاءالدین): از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها حضور داشته می‌توان به وطنم تویی و ماه‌پیکر و تپه شاهین اشاره کرد که همگی مربوط به سینمای ترکیه می‌شود.

فیلم مست عشق حسن فتحی

هانده ارچل (کیمیا، دختر مولوی): او دارای دو ملیت است که پدر وی ترکیه‌ای و مادر وی آلمانی است. هانده ارچل بازیگر و مجری و مدل ترکیه‌ای در سال ۱۹۹۳ در استانبول، ترکیه به دنیا آمد. از نقش‌های مهم او می‌توان به بازی در نقش هازال سانجاک در سریال مروارید سیاه در مقابل تولگاهان ساییشمان و حیات اوزون در سریال «عشق حرف حالیش نمیشه» در مقابل بوراک دنیز اشاره کرد.

بوراک توزکوپاران (سلطان ولد): بوراک توزکوپاران بازیگری در ترکیه است که به علت بازی در سریال گوزل در نقش اوزان معروف شد و در سال ۲۰۱۵ در سریال گل‌های شکسته به ایفای نقش پرداخت.

ابراهیم چلیکول: ابراهیم در سال ۲۰۱۲ در فیلم سینمایی پرهزینه فتح ۱۴۵۳ که موضوع فیلم مربوط به فتح شهر استانبول در سال ۱۴۵۳ بود به عنوان یکی از نقش‌های اصلی در آن بازی کرد.

حواشی فیلم مست عشق حسن فتحی

این فیلم با حاشیه‌هایی هم همراه بوده است از مهم‌ترین آن اعلام حرمت ساخت این فیلم از سوی دو تن از مراجع اعظام تقلید بوده است. آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به نامه‌ای که طلاب به او درباره فیلم مست عشق حسن فتحی داده بودند بر جایز نبودن ساخت این سریال تاکید کرد. آیت الله مکارم شیرازی ساختن این فیلم را به خاطر ترویج فرقه ضالّه صوفیه به لحاظ شرعی جایز ندانسته و تاکید کرد باید از ساختن آن خودداری شود.

فیلم مست عشق حسن فتحی

گروهی از طلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی درباره سریال شمس تبریزی پرسیده و وی پاسخ داده است: «با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.» آیت الله مکارم شیرازی هم فتوایی با این محتوا مبنی بر حرمت ساخت این فیلم صادر کرد.

حسن فتحی و عوامل فیلم مست عشق، در واکنشی تلویحی به این مسئله، دو ویدئو از دیدگاه‌های آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در این باره منتشر کردند. این دو ویدئوی کوتاه که در کانال تلگرامی این فیلم منتشر شده، مربوط به «دیدار رهبر انقلاب با شاعران» در شهریور ۱۳۸۷ است که در آن‌ها از مولانا و شمس به نیکی یاد شده‌ است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص فیلم مست عشق حسن فتحی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    باسلام خدمت همه حضار، من خیلی وقت نمیگیرم، بنظر من اگر دور از تعصب به این اثر هنری نگاه بشود، احتمالا خیلی ها متوجه بشوند که این کار خیلی متفاوت تر از بقیه اثر هنری است، اصل پیام این اثر، روایت خالص وازبین بردن شک وتردیدهاییست که مردم از این دونفر دارند، حال هرکس بتواند نقش آفرینی درست وبهتری داشته باشد، این اثر جذابتر وقویتر ساخته خواهد شد، موفق باشید.

    پاسخ