;
coinex

ارز دیجیتال لیسک (LSK) ؛ معرفی، نحوه خرید، بهترین کیف پول و پیش بینی قیمت

ارز دیجیتال لیسک (LSK) ارزی است که قصد داریم در مقاله امروز به آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره ارز دیجیتال LSK بدانید.

ارز دیجیتال لیسک (LSK) از ارزهای دیجیتال برتر است که سرمایه‌گذاری بسیار خوبی به‌حساب آمده و به همین دلیل می‌خواهیم در مقاله امروز آن را به شما معرفی کنیم. لیسک (LSK) پروژه‌ای بسیار خوش‌ساخت و جالب است که در سال 2016 راه‌اندازی شد. تیم این پروژه هدف دارد تا با پلتفرم خاص و فوق‌العاده لیسک، توسعه بلاک چین را به انبوه برساند. از این «بلاک چین توسعه‌بخش» نیز استقبال گسترده‌ای شده که دلیل این استقبال بی‌نظیر هم کاملا واضح است.

در حقیقت این به‌خاطر کیت توسعه نرم‌افزار یا SDKهای متعدد و بسیار زیاد شبکه لیسک و همچنین استفاده از جاوا اسکریپت (JavaScript) آن‌هاست. پروژه لیسک به لیست بلندی از پروژه‌های مشابه پیوسته است که همه و همه در حال تلاش برای ساده کردن روند توسعه‌بخشی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا همان dApps هستند.

حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا با وجود پلتفرم‌های بسیاری که در حال رقابت در این عرصه هستند، آیا ارز دیجیتال لیسک (LSK) می‌تواند موفق شود؟ ما در مقاله امروز سعی داریم که پاسخ این سوال را با جزئیات کامل به شما ارائه دهیم.

همچنین در این مقاله، نگاهی عمیق و کامل به توکن LSK، موارد استفاده از آن، پتانسیل پذیرش بلندمدت و نحوه خرید توکن لیسک ارت می‌پردازیم و بهترین کیف پول LSK را نیز به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)

ارز دیجیتال LSK به زبان ساده، پلتفرمی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی محبوب جاوا اسکریپت آن‌ها، dAppهای خود را بر روی زنجیره‌های جانبی بسازند.

این خود به‌تنهایی عملی بسیار بزرگ به‌شمار می‌رود؛ چراکه یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌هایی که این صنعت در دوران رشد خود شاهد آن بوده، سرعت بخشیدن به توسعه‌دهندگان با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی جدید است. این صنعت همچنین در زمینه دستیابی به پایگاه کد دانه‌ای بلاک چین‌های موجود نیز درگیری‌های بسیاری داشته است.

تا زمانی که بلاک چین‌ها به وجود آمدند، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در زیر سایه منابع متمرکز اپلیکیشن‌ها همچون گوگل پلی (Google Play) و اپل اپ استور (Apple App Store) بودند. حالا با وجود ارز دیجیتال لیسک (LSK) ، اوضاع برای آن‌ها بهتر شده است.

اما تا پیش از ظهور بلاک چین‌ها، این پلتفرم‌های متمرکز اکثریت درآمد توسعه‌دهندگان را برمی‌داشتند و درصد کمی به خود توسعه‌دهنده می‌رسید. آن‌ها همچنین کسب ترکشن را بدون خرج دلار برای تبلیغات در همان پلتفرم‌ها، برای این توسعه‌دهندگان جدید، سخت می‌کردند.

حالا ارز لیسک ارت امیدوار است بتواند توسعه را با استفاده از جاوا اسکریپت آسان‌تر کند. این ارز همچنین امیدوار است که توسعه را برای جامعه توسعه‌دهندگان، عادلانه و منصفانه‌تر نیز بسازد. ارز دیجیتال LSK با وجود میلیون‌ها برنامه‌نویس که همین حالا هم از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند، یک قدم از شبکه‌های مشابهی همچون اتریوم (Ethereum)، جلوتر است.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
ارز دیجیتال لیسک (LSK)

چراکه در شبکه‌ای همچون اتریوم، توسعه‌دهندگان مجبورند برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود، زبان برنامه‌نویسی جدید سالیدیتی (Solidity) را یاد بگیرند. در حالی که در شبکه لیسک، آن‌ها می‌توانند با زبان آشناتر جاوا اسکریپت، کار خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021

بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021

نحوه کارکرد ارز دیجیتال لیسک

ارز لیسک ارت به‌دنبال آن است که با شبکه اختصاصی خود، توسعه‌دهنده پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باشد. این توسعه‌دهنده شاید شبیه به اتریوم یا ترون (Tron) عمل کند اما باید خاطرنشان کرد که این ارز، امکانات خاص خود را دارد.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اتریوم از زبان برنامه‌نویسی مجزایی به‌نام سالیدیتی استفاده می‌کند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان مجبورند برای کار با اتریوم، این زبان برنامه‌نویسی جدید را یاد بگیرند. ارز دیجیتال لیسک (LSK) این موضوع را نیز به‌کلی حل می‌کند. در رابطه با زبان سالیدیتی همچنین باید گفت که این زبان عمدتا بر قراردادهای هوشمند متمرکز است.

ارز دیجیتال LSK در مقابل از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و همچنین یک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاملا توسعه‌یافته خود را در یکی از زنجیره‌های جانبی لیسک قرار دهند.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
نحوه کارکرد ارز دیجیتال لیسک

آن‌ها می‌توانند dAppهای توسعه‌یافته خود را در زنجیره جانبی بلاک چین کاملا مستقلی قرار دهند که در امنیت تأمین شده از سوی زنجیره اصلی لیسک نیز شریک باشد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030

زنجیره‌های جانبی لیسک چه زنجیره‌هایی هستند؟

زنجیره‌های جانبی عموما دفاتر کل غیرمتمرکز مستقل و جدای خود محسوب می‌شوند که به زنجیره اصلی متصل هستند. آن‌ها امنیت زنجیره اصلی را بدون آنکه سرعت یا عملکرد زنجیره را مختل کنند، از آن استخراج می‌کنند. این نوع از ساختار همچنین اجازه همکاری‌های میان زنجیره اصلی و جانبی همچون همگام‌سازی و انتقال توکن‌هایی در میان زنجیره‌ها را می‌دهد.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
زنجیره‌های جانبی لیسک چه زنجیره‌هایی هستند؟

زنجیره‌های جانبی، ساختاری مهم برای توسعه‌دهندگان هستند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند به همین ترتیب به مقیاس‌پذیری شبکه، ردیابی دارایی‌ها، اجماع سفارشی‌سازی شده و حتی شبکه‌های آزمایشی دسترسی داشته باشند.

ارز دیجیتال لیسک (LSK) تنها پلتفرمی نیست که از زنجیره‌های جانبی به‌عنوان راهکار خود استفاده می‌کند؛ اما بیشتر مواردی که از آن استفاده می‌کنند یا بلاک چین‌های خصوصی بوده و یا زنجیره‌های جانبی تکی هستند. ارز لیسک ارت می‌تواند ثبات و امنیت را از زنجیره اصلی خود در حالی به شما ارائه دهد که هم‌زمان انعطاف‌پذیری متعالی را نیز به زنجیره‌های جانبی می‌بخشد.

توسعه‌دهندگان، آزادی کاملی در ساخت شبکه بلاک چین کاملا اختصاصی خود دارند. آن‌ها امنیت را کاملا به دست زنجیره اصلی لیسک می‌سپارند. شبکه لیسک همچنین از سوی دیگری نیز سود می‌برد. این بدان دلیل است که هر باگ و خطایی در زنجیره‌های جانبی در همان‌ها می‌ماند و هیچ تأثیری بر زنجیره اصلی لیسک نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 

پیش بینی قیمت ترون در سال 2021

وجه تمایز شبکه لیسک (LSK)

تاکنون به ویژگی‌ها و امکانات بسیاری از این شبکه پرداختیم و در ادامه نیز نکات دیگری همچون نحوه خرید توکن لیسک ارت و بهترین کیف پول LSK را هم به شما معرفی می‌کنیم. در این بخش نیز می‌خواهیم به وجه تمایز اصلی این ارز دیجیتال با دیگر نمونه‌های مشابه بپردازیم.

سازندگان لیسک قصد داشتند تا فناوری بلاک چین را تا حد امکان قابل دسترسی کنند. به همین ترتیب آن‌ها راهکار ارز دیجیتال لیسک (LSK) را بر اساس کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) ساختند که به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده بود.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
وجه تمایز شبکه لیسک (LSK)

همچنین تمرکز اصلی این راهکار، بر پشتیبانی توسعه‌دهنده و همچنین تجربه کاربر بود که آن را بسیار کارآمدتر می‌کرد. SDK لیسک از بخش‌های جالبی برخوردار است. این SDK عمدتا چهار بخش اولیه دارد که عبارتند از:

  • الگوریتم اجماع: ارز لیسک از اثبات سهام واگذارشده (DPoS) استفاده می‌کند.
  • زنجیره‌های جانبی: این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که بلاک چین مستقل خود را بسازند که به زنجیره اصلی لیسک متصل است.
  • کد بک اند: توسعه‌دهندگان قادر هستند که از این کد سفارشی استفاده کرده و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را بسازند.
  • کد فرانت اند: این کدها، عناصر رابط و قابل سفارش کاربر هستند.

دلیلی که سازندگان لیسک، آن را بدین شکل ساخته‌اند آن بود که بتوانند توانایی اتصال به یک زنجیره مادر ثابت را به هر پروژه مستقلی بدهند؛ زنجیره‌ای که قدرت، مقیاس‌پذیری و امنیت خود را از طریق نمایندگانی، به اشتراک بگذارد.

زمانی که بلاک چین اصلی لیسک با SDK اپن سورس ترکیب شده باشد، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌آسانی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی را بسازندکه راحت و سودآور هستند. این اپلیکیشن غیرمتمرکز را نیز می‌توان سپس در یک «فروشگاه اپلیکیشن غیرمتمرکز» در دسترس افراد قرار داد.

درست شبیه به اتریوم که از گس استفاده می‌کند، ارز دیجیتال لیسک (LSK) نیز توکن‌های LSK را برای استفاده از خدمات شبکه به‌کار می‌گیرد.

نتیجه نهایی نیز آن است که توسعه‌دهندگان می‌توانند منحصرا بر روی سودمندی اپلیکیشن غیرمتمرکز خود متمرکز باشند. آن‌ها دیگر نیازی ندارند که به خلق و مدیریت یک بلاک چین مجزا، فکر کنند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021

پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021

موارد استفاده از توسعه لیسک

تا به اینجای آشنایی با ارز لیسک ارت به موارد بسیاری پرداختیم. در ادامه نیز به دیگر موارد مربوط به این ارز دیجیتال می‌پردازیم و بهترین کیف پول LSK را برای سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر در آن به شما معرفی می‌کنیم. اما در این بخش برویم به سراغ موارد استفاده از توسعه ارز لیسک.

لیسک تا پیش از این نیز برخی از نمونه‌های خدمات بلاک چین پایه را به توسعه‌دهندگان داده است که به‌راحتی می‌توان با استفاده از SDK لیسک، آن‌ها را فراهم کرد. این خدمات پایه عبارتند از:

  • اوراکل‌ها: اوراکل‌ها به توسعه‌دهندگان توانایی جمع‌آوری فوری داده را با اوراکل‌های بلاک چین می‌دهند.
  • اجرای قرارداد هوشمند: این سرویس نیز از طریق خدمات سپرده بدون نیاز به وثیقه و ایمن، خطرات طرف مقابل قرارداد را به‌طور کامل از میان برمی‌دارد.
  • میزبانی غیرمتمرکز: این میزبانی، اجازه ذخیره رسانه در یک محیط ابری غیرمتمرکز را به کاربران ارز دیجیتال لیسک (LSK) می‌دهد.
  • هویت: این نیز به سرویس یکبار ورود فوری برای وبسایت‌هایی اشاره دارد که نیازمند ثبت نام هستند.

کل اکوسیستم لیسک با استفاده از یک SDK اپن سورس، از هر اپلیکیشن غیرمتمرکزی که توسعه‌دهندگان بسازند، سود می‌برد. به‌عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده می‌تواند زنجیره جانبی خود را بسازد تا قراردادهای هوشمند ماشین مجازی اتریوم را در آن قرار دهد.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
موارد استفاده از توسعه لیسک

بدین ترتیب سپس هر توسعه‌دهنده‌ای قادر است تا از آن زنجیره در پروژه‌های خود استفاده کند. این بدان معناست که هرچه توسعه‌دهندگان بیشتری از لیسک استفاده کنند، این شبکه به‌طرز باورنکردنی سودمندتر خواهد شد.

اگر به همین ترتیب نیز پیش برود، تأثیر شبکه‌ای به‌زودی پدیدار خواهد شد که منجر به توسعه بسیار سریع موردنیازترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و خدمات ضروری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021

پیش بینی قیمت تتر در سال 2021

توکن LSK

توکن لیسک یکی از اولیه‌ترین توکن‌هایی است که عرضه اولیه داشته و چنین رویدادی را در 21 مارس سال 2016، برگزار کرد. در آن زمان هر توکن لیسک قیمتی معادل 0.075 دلار داشت و تیم آن توانست در عرض کمتر از 24 ساعت تقریبا 6.5 میلیون دلار را جمع‌آوری کند.

البته معامله این توکن تا 6ام آوریل 2016 آغاز نشد و در روز موعود که معامله آن برای اولین بار انجام شد، ارز دیجیتال لیسک (LSK) توانست به اوج قیمت 3.77 دلار و 8.29 دلار در روز بعد برسد.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
توکن LSK

این به معنای آن است که کسانی که در فروش این کوین عجله کردند، حالا می‌توانستند بیش از 1,000 برابر سرمایه‌گذاری خود را به‌دست آورند. در این عرضه اولیه سکه، می‌شد با 100 دلار، 1,333 توکن LSK خریداری کرد که همان را نیز می‌شد چند هفته بعد در اوج قیمت 11,050 دلار به فروش رساند.

البته این توکن سپس تا زیر 2 دلار و حتی بعدتر تا 1 دلار نیز سقوط کرد. سپس چند ماه بعد تا 5 دلار افزایش یافت و دوباره افت کرد. نمودار حرکتی و تاریخچه این توکن به همین صورت مدام در حال بالا و پایین رفتن بود.

حالا این توکن از نظر مقدار ارزش بازار در کل دنیا 197ام است و ارزش بازاری معادل با 494,069,459 دلار دارد. قیمت کنونی آن نیز 3.41 دلار بوده و امروز نسبت به روز پیشین تا 0.037 درصد افت کرده است. حالا که با کلیات این توکن سودآور آشنا شدید، برویم به سراغ نحوه خرید توکن لیسک ارت و بهترین صرافی‌های آن.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021

پیش بینی قیمت بایننس کوین در سال 2021

نحوه خرید توکن لیسک ارت و صرافی‌های مناسب برای آن

ارز دیجیتال لیسک (LSK) ارزی مناسب برای معامله و سرمایه‌گذاری است. به همین دلیل در این بخش قصد داریم نحوه خرید این توکن و صرافی‌های مناسب برای آن را به شما معرفی کنیم. البته در قسمت بعد حتما به معرفی بهترین کیف پول LSK نیز می‌پردازیم تا بتوانید پس از خرید این توکن، آن را در مکانی مناسب ذخیره کنید.

برای خرید توکن لیسک ابتدا باید به‌دنبال صرافی مناسبی بگردید که هم از ارزهای فیات یا همان پول‌های معمولی و هم از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند. بدین ترتیب می‌توانید راحت‌ترین خرید را داشته باشید. برای انجام چنین کاری نیز تنها کافی است مراحل زیر را طی کنید:

باز کردن حساب: در یک صرافی معتبر که از توکن LSK هم پشتیبانی می‌کند، حسابی باز کنید. به‌خاطر داشته باشید که بیشتر صرافی‌ها به آدرس ایمیل، شماره تماس و مدارک هویتی شما برای ثبت نام و باز کردن حساب نیاز دارند.

سپرده‌گذاری در حساب: حالا نوبت آن است که در حساب خود، سپرده‌گذاری کنید. برای این کار نیز گزینه‌های بسیاری دارید. شما می‌توانید از طریق انتقال پول از بانک، پرداخت با کارت اعتباری و یا حتی سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال از کیف پول دیجیتال خود، سپرده‌گذاری را انجام دهید.

خرید لیسک: پس از سپرده‌گذاری می‌توانید به‌راحتی ارز دیجیتال لیسک (LSK) خود را خریداری نمایید و سپس کیف پولی مناسب را برای ذخیره کردن آن انتخاب کنید.

صرافی‌هایی که از LSK پشتیبانی می‌کنند: صرافی‌های بسیاری وجود دارند که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. با وجود این، ما 3 تا از برترین‌های آن‌ها را در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید به‌راحتی عمل خرید، فروش و یا معامله این ارز دیجیتال را در آن‌ها انجام دهید:

  • صرافی آپ بیت (Upbit)
  • صرافی هیت بیت کوین (Hitbtc)
  • صرافی بیترکس (Bittrex)

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال 2021

پیش بینی قیمت هدرا هش گراف در سال 2021

بهترین کیف پول LSK برای ذخیره توکن‌های لیسک

در این بخش قصد داریم بالاخره بهترین کیف پول LSK را به شما معرفی کنیم. در دنیای ارزهای دیجیتال معمولا پیشنهاد می‌شود که توکن‌های خریداری‌شده خود را نه در صرافی‌ها بلکه در کیف پول‌های خصوصی خود ذخیره کنیم؛ چراکه بدین صورت توکن‌های ما ایمن‌تر هستند.

برای یافتن بهترین کیف پول توکن لیسک نیز ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به سایت لیسک به آدرس https://lisk.io/ مراجعه و یکی از کیف پول‌های پیشنهادی خود تیم لیسک را دانلود کنید.

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
ارز دیجیتال لیسک (LSK)

برای مثال لیسک نانو (Lisk Nano) کیف پول رسمی لیسک است که به شما اجازه ذخیره، ارسال و دریافت کوین‌های لیسک را می‌دهد. این کیف پول به‌علاوه به شبکه لیسک نیز متصل می‌شود و نیازی به همگام‌سازی با بلاک چین ندارد.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال لیسک (LSK) تا سال 2025

در این بخش قصد داریم پیش بینی قیمت ارز دیجیتال لیسک را به‌طور جداگانه در سال‌های 2021، 2022، 2023، 2024 و 2025 خدمت شما ارائه دهیم. پس اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را دارید، با دقت این بخش را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت پای نتورک در سال 2021

پیش بینی قیمت چیا در سال 2021

پیش بینی قیمت لیسک برای سال 2021

قیمت این ارز در سال 2021، صعودی پیش بینی شده است. حداقل قیمت آن در ماه نوامبر 4 دلار بوده و انتظار می‌رود که تا آخر سال تا 5.09 دلار نیز افزایش یابد. میانگین قیمت لیسک نیز در سال کنونی حدود 3.11 دلار خواهد بود.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال لیسک برای سال 2022

بر اساس پیش بینی‌های موجود در این زمینه، در آغاز سال 2022 قیمت ارز LSK در سطح 5.7 دلار خواهد بود و انتظار می‌رود که در اواسط این سال تا 6.02 دلار نیز بالا رود. میانگین قیمت آن 5.00 دلار خواهد بود. حتی در سال 2022 انتظاراتی مبنی بر آن وجود دارد که قیمت این کوین به حداکثر 6.85 دلار نیز برسد. البته پیش بینی شده است که در همین سال قیمت ارز دیجیتال لیسک (LSK) تغییرات منفی را نیز تجربه می‌کند.

پیش بینی قیمت LSK در سال 2023

بر اساس پیش بینی بلندمدت لیسک، حداقل قیمت این کوین در اوایل سال 2023، تقریبا 6.87 دلار خواهد بود. پیش بینی قیمت LSK برای این سال کاملا صعودی بوده و انتظار می‌رود که قیمت آن به حداکثر 8.76 دلار نیز برسد. حداقل قیمت لیسک نیز بر اساس پیش بینی‌ها 6.25 دلار است.

پیش بینی قیمت ارز LSK برای سال 2024 و 2025

انتظار می‌رود که قیمت این کوین در سال 2024 در حدود 7.42 دلار باشد. حداکثر قیمت برای این سال 10.23 بوده که در ابتدای سال 2024 اتفاق می‌افتد. میانگین قیمت این کوین در این سال نیز 9.10 دلار پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2021

پیش بینی قیمت مونرو 2021

ارز دیجیتال لیسک (LSK)
پیش بینی قیمت ارز LSK برای سال 2024 و 2025

در سال 2025 هم بهترین قیمت‌ها برای توکن LSK پیش بینی می‌شود. گفته می‌شود که بر اساس نقشه راه این ارز دیجیتال، قیمت این توکن تا سال 2025 به سطوح 10 تا 15 دلار هم برسد و قیمت میانگین آن نیز در این سال 12.5 دلار باشد.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال لیسک (LSK) یکی از ارزهای دیجیتال برتر برای سرمایه‌گذاری بود که در مقاله امروز به آن پرداختیم. ما امروز این ارز دیجیتال موفق، امکانات، توکن، نحوه خرید، بهترین کیف پول و پیش بینی قیمت آن تا سال 2025 را خدمت شما بررسی کردیم. اگر به فکر سرمایه‌گذاری در یک توکن سودآور هستید، لیسک می‌تواند انتخاب مناسبی باشد که به شما پیشنهاد می‌دهیم پس از مطالعه مقاله امروز، به آن فکر کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: coinbureau.com, finder.com

نظر شما در خصوص ارز دیجیتال لیسک (LSK) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر