;
coinex

نقد فیلم آخرین دوئل (The Last Duel) ؛ حماسه‌ای قرون‌وسطایی از عشق و قدرت

نقد فیلم آخرین دوئل (The Last Duel) از نقدهایی است که در مقاله امروز خود آن را بررسی کنیم. برای بررسی این فیلم با تکراتو همراه باشید.

نقد فیلم آخرین دوئل از نقدهای پرطرفدار اخیر است که قصد داریم در مقاله امروز با جزئیات کامل به آن بپردازیم و مهم‌ترین نکات این فیلم زیبا و حماسی را خدمت شما بررسی کنیم. اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد، طرفدار مثلث‌های عشقی هستید، پس بهتر است خود را برای جدیدترین فیلم «ریدلی اسکات» آماده کنید.

این فیلم حماسی از کارگردان محبوب ریدلی اسکات، در رابطه با مثلثی عشقی و برگرفته از داستانی واقعی است. در حقیقت باید گفت که آخرین دوئل، اثری حماسی و هیجان‌انگیز است که در اواخر دهه 1300 اتفاق می‌افتد.

فیلم به‌طور خلاصه، داستان دو سرباز قوی و قابل‌احترام است که در ابتدا دوستان بسیار خوب و نزدیکی برای یکدیگر هستند. اما در ادامه، زمانی که هر دوی آن‌ها عاشق یک زن می‌شوند، احساسات در میان رابطه صمیمی دوستانه آن‌ها می‌ایستد و آن‌ها را به دو دشمن خونی، تبدیل می‌کند.

همین عشق، آن دو دوست را به سمت یک دوئل سوق می‌دهد که در نقد فیلم آخرین دوئل امروز به آن می‌پردازیم. این دوئل حیاتی نیز نه‌تنها سرنوشت این دو دوست و عشق آن‌ها که سرنوشت سه موضوع اصلی را نیز تعیین می‌کند.

نقد فیلم آخرین دوئل (2021 The Last Duel)

سینمایی آخرین دوئل، آخرین اثر ساخته‌شده توسط کارگردان محبوب و شناخته‌شده این ژانر، ریدلی اسکات است. این کارگردان برجسته، شاهکارهای سینمایی همچون «گلادیاتور»، «رابین هود»، «هانیبال» و «بیگانه» را در کارنامه خود دارد. به دلیل داشتن چنین آثاری، عده بسیاری به استقبال اثر جدید این کارگردان رفته‌اند.

همان طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، داستان این فیلم در اواخر دهه 1300 و در فرانسه اتفاق می‌افتد. داستان به‌طور خلاصه، روایت دوستی دو رفیق و سرباز قابل‌احترام و صمیمی است که در روند اتفاقات فیلم، به دو دشمن بزرگ، تبدیل می‌شوند.

اتفاق بزرگی که بر سر راه دوستی آن دو اتفاق می‌افتد نیز یک داستان عشقی است که در نقد فیلم آخرین دوئل امروز با جزئیات کامل به آن می‌پردازیم. عشق هر دوی آن‌ها به یک زن موجب می‌شود که آن‌ها بر سر این عشق همچون دو دشمن، با یکدیگر دوئل کنند و این همان داستان فیلم ماست.

بازیگران برجسته‌ای همچون «مت دیمون»، «آدام درایور»، «بن افلک» و… در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. گرچه که تنها نام ریدلی اسکات به‌عنوان کارگردان این اثر برای جذب مخاطبان به سینما کافی است. اگر شما نیز مشتاق هستید تا نقد فیلم The Last Duel را بدانید، با ما همراه باشید.

نقد فیلم آخرین دوئل

ستارگان آخرین دوئل، مت دیمون و آدام درایور به‌ترتیب در نقش «ژان دو کاروژ» و «ژاک لو گری» بازی می‌کنند. این دو همان سربازان یا بهتر بگوییم شوالیه‌های صمیمی ما هستند که به دشمنان قسم‌خورده، تبدیل می‌شوند.

«جودی کامر» نیز نقش «مارگاریت دو کاروژ» را بازی می‌کند که در حقیقت همسر کاراکتر مت دیمون یعنی ژان دو کاروژ است. جالب است بدانید که مت دیمون و بن افلک که در نقش «پیر دالنکن» است، در نوشتن فیلمنامه به کارگردانی ریدلی اسکات نیز کمک کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) 

نقد فیلم کندی من (Candyman)

آخرین دوئل؛ تجدید دیدار اسکات و دیمون

در نقد آخرین دوئل امروز، نه‌تنها به مسائل فیلم، بلکه به تمام حواشی آن نیز می‌پردازیم و تمام نکات را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم.

جالب است بدانید که در این فیلم، ریدلی اسکات و مت دیمون پس از آخرین همکاری فوق‌العاده خود در اثر به‌یادماندنی «مریخی»، دیدار را تازه کردند. این فیلم نیز از لحاظ ساخت، درست مانند آثار قبلی این کارگردان فوق‌العاده است که نکته حائز اهمیتی در نقد فیلم آخرین دوئل به‌شمار می‌رود.

این فیلم، درست مانند مریخی و دیگر فیلم‌های خیره‌کننده ریدلی اسکات است که البته به‌جز این نیز انتظار نمی‌رود. به همین دلیل شما می‌توانید همین حالا این فیلم را تماشا کنید و مطمئن باشید که ناامیدتان نمی‌کند.

نقد فیلم آخرین دوئل
ررسی فیلم 2021 The Last Duel

داستان فیلم آخرین دوئل

این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است و به سه فصل تقسیم می‌شود. اولین قسمت، داستان و حقیقت ماجرا از نگاه و به روایت ژان است. دومین فصل نیز بر نسخه حقیقت ژاک و داستان از زبان وی تمرکز دارد. سرانجام نیز داستان با روایت دلیل اصلی جنجال‌ها، مارگاریت، به پایان می‌رسد.

در حقیقت داستان از نگاه مارگاریت که داستان آخر است، حقیقت اصلی ماجراست و تا پیش از آن، هر دو سرباز، تنها حقیقت را به‌صورت یک‌طرفه و از دید خود تعریف می‌کنند. همین نیز موجب گمراهی و گیج شدن مخاطب می‌شود.

اگر بخواهیم بگوییم که آخرین دوئل بیش از هرچیز قصد دارد چه موضوعی را به ما نشان دهد، رابطه نزدیک دو دوست صمیمی و تغییرات آن است. این فیلم قصد دارد تا رابطه بین ژان و ژاک را پیش از آنکه این تنش‌ها در میان آن‌ها به وجود آید نشان دهد که در نقد فیلم آخرین دوئل امروز نیز به‌خوبی به آن می‌پردازیم.

تنش در رابطه صمیمی ژان و ژاک زمانی آغاز می‌شود که پیر شروع به طرفداری از ژاک می‌کند. همین موجب عصبانیت ژان می‌شود و از همین نقطه، این دو دوست با یکدیگر غریبه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

نقد فیلم ونوم 2 (Venom 2)

نقد فیلم آخرین دوئل
ررسی فیلم 2021 The Last Duel

البته این دو دوست مجددا یکدیگر را در یکی از مهمانی‌های ژاک می‌بینند. اما این نیز آنقدرها خوشایند نیست؛ چراکه درست در همین مهمانی است که شخصیت مارگاریت به میان آمده و به مخاطبان، معرفی می‌شود. اینجاست که ژاک عاشق مارگریت شده و این شروع سقوط دوستی این دو شوالیه است.

چه کسانی نباید این فیلم را ببینند

مهم‌ترین چیزی که باید در نقد فیلم The Last Duel بدانید، آن است که این فیلم، برای همه ساخته نشده است و ممکن است به مذاق همه افراد خوش نیاید. برای مثال، افرادی با سابقه تجاوز و یا حملات جنسی، به آسانی با دیدن این فیلم آزار می‌بینند و بهتر است آن را تماشا نکنند.

چراکه آخرین دوئل حاوی صحنه تجاوزی است که هم از دید مارگاریت و هم از دید ژاک به ما نشان داده می‌شود. این صحنه دو بار در طول فیلم نمایش داده شده و صحنه‌ای دردناک است که شاید هرکسی نتواند آن را تماشا کند.

بیشتر منتقدین نیز در نقد فیلم آخرین دوئل به این صحنه اشاره کرده و گفته‌اند که وجود این صحنه هرگز ضرورتی ندارد چه برسد به آنکه دوبار نشان داده شود. آن‌ها می‌گویند که این صحنه را می‌توان به‌راحتی از فیلم جدا کرد و یا خارج از صحنه، توضیح داد.

با این وجود، بقیه فیلم آخرین دوئل آنقدر خوب عمل می‌کند که کاملا آن صحنه را از ذهن شما پاک می‌کند. اگرچه همان طور که منتقدان در نقد فیلم The Last Duel اشاره می‌کنند، لهجه‌ها در این فیلم آنقدر خوب نیستند و می‌توانست بهتر از این باشد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد)

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

نقد فیلم آخرین دوئل
ررسی فیلم 2021 The Last Duel / نقد و بررسی فیلم 2021 The Last Duel

اما باید گفت که بازی‌ها در این فیلم، فوق‌العاده هستند؛ درست همان طور که از چنین بازیگران بزرگی، انتظار می‌رود. طلایی‌ترین بازی‌ها طبق گفته منتقدان این فیلم نیز بازی مت دیمون و درایور است. آن‌ها به زیبایی، نقش دو نفر را بازی می‌کنند که در ابتدا بسیار دوست‌داشتنی به‌نظر می‌رسند.

نقاط قوت فیلم آخرین دوئل

اگرچه در ابتدا دیمون و درایور هر دو افراد خوب و صمیمی به‌نظر می‌رسند اما در انتهای فیلم، به‌سختی می‌توان خوبی را در شخصیت آن‌ها پیدا کرد. این موضوع به‌خصوص برای ژاک با بازی درایور، صدق می‌کند. او در طی روند اتفاقاتی که تاکنون در نقد فیلم آخرین دوئل به آن‌ها اشاره کردیم، به هیولایی افسارگسیخته تبدیل می‌شود.

در این بین، کامر واقعا این فیلم را از طریق درد و غم خود، انتقال می‌دهد. او برخلاف انتظار همه از وی عمل می‌کند و زندگی خود را در معرض نمایش می‌گذارد تا مخاطبان بتوانند به‌راحتی او را ریشه‌یابی کنند.

فیلم آخرین دوئل، از آن جهت بسیار جذاب است که می‌توانیم ببینیم چطور دو کاراکتر اصلی آنچه که اتفاق افتاده را تعریف می‌کنند و آنچه که واقعا اتفاق افتاده است، چیست؟ اگرچه باید این را نیز به شما بگوییم از آنجایی که بسیاری از صحنه‌ها تکرار می‌شوند، گاهی اوقات داستان تکراری شده و شاید حوصله شما کمی سر برود.

اما همان طور که منتقدان بسیاری نیز در نقد آخرین دوئل اشاره کرده‌اند، باز هم فیلم زیبایی خود را از دست نمی‌دهد و حتی با کنجکاوی بیشتر می‌توانید صحنه‌های تکراری را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال هجوم (Invasion 2021)

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

نقد فیلم آخرین دوئل
نقد 2021 The Last Duel / نقد و بررسی فیلم 2021 The Last Duel

در رابطه با صحنه‌های اکشن فیلم که بخش مهمی از آن هستند نیز باید بگوییم که صحنه‌های اکشن آخرین دوئل، بسیار خشن هستند. این فیلم برتر از ریدلی اسکات، در طول اتفاقات خود، بیننده را برای عنوان فیلم که در واقع آخرین دوئل بین ژان و ژاک است، آماده می‌کند.

البته باید این را نیز در نقد فیلم آخرین دوئل بگوییم که واقعا هم ارزش صبر کردن را دارد و صحنه‌ای بسیار زیباست. دوئل آخر ژان و ژاک، پایان شگفت‌انگیز برای فیلم است. این صحنه پر از خون و خونریزی و جنگ‌های سنگین است که در آخر نیز نتیجه‌ای فوق‌العاده دارد.

این فیلم با بودجه 100 میلیون دلار ساخته شد و در اولین هفته اکران خود، تنها 4.8 میلیون دلار از بودجه را جبران کرد که خبر بدی برای اسکات است. خواه این فیلم با فیلم «قتل‌های هالووین» رقابت می‌کرده است یا آن‌طور که باید به آن توجه نشده، به‌نظر می‌رسد که فیلم به از دست دادن پول زیادی، محکوم شده باشد.

باید گفت که به‌دلیل داشتن صحنه‌هایی از خشونت جنسی، زبان فیلم، محتوای جنسی، برخی تصاویر برهنه و همچنین خشونت بسیار زیاد، این فیلم در رده «ر» رتبه‌بندی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جوخه انتحار 2 (The Suicide Squad)

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

نکات داستان و روایت آخرین فیلم ریدلی اسکات

در این قسمت از نقد فیلم The Last Duel قصد داریم به بررسی داستان کلی آن بپردازیم. همان طور که پیش‌تر گفتیم، داستان این فیلم به سه فصل تقسیم شده است که هرکدام به روایت یکی از کاراکترهای اصلی است. در انتها نیز روایت صحیح را می‌بینیم و متوجه داستان اصلی می‌شویم.

اما بگذارید پیش از آنکه بخواهیم در نقد فیلم آخرین دوئل داستان آن را بررسی کنیم، کمی به حال و هوای آن بپردازیم. آخرین دوئل، نوعی حال و هوای تاریخی و درام دارد. لهجه‌ها را نیز می‌توان به‌خوبی در همه‌جای صحنه، شنید.

بازی‌ها نیز بین اپرایی و اغراق‌آمیز بودن، مدام در نوسان هستند. در برخی نقاط فیلم، این‌طور به‌نظر می‌آید که داریم فیلم کلاسیک «مردی برای تمام فصول» را می‌بینیم که ناگهان با سریال «بازی تاج و تخت» تلفیق می‌شود.

اما چیزی که در رابطه با داستان این فیلم وجود دارد و آن را از دیگر داستان‌ها متمایز می‌کند، نوع روایت خاص داستان‌گویی در هسته و بطن فیلم است.

نقد فیلم آخرین دوئل
نقد 2021 The Last Duel / نقد و بررسی فیلم 2021 The Last Duel

چراکه همان طور که پیش‌تر نیز در نقد آخرین دوئل اشاره کردیم، این فیلم باموفقیت سه نسخه روایت مختلف را از یک داستان مشابه به شما ارائه می‌دهد. از این طریق نیز فیلم هدف دارد تا اختلاف میان روایت یک اتفاق را از دید سه کاراکتر اصلی،‌ نشان دهد.

این ایده، یک ایده جذاب در تئوری به‌نظر می‌رسد اما در حقیقت، بسیار حیله‌گرانه است و اسکات، با چنین روشی، ما را نیز عمیقا درگیر داستان خود می‌کند.

فیلم آخرین دوئل، خود را به‌عنوان معمایی معرفی می‌کند که در سه بخش روایت می‌شود و در هر بخش، سرنخ‌های جدیدتری به ما می‌دهد. آنچه که در نقد فیلم آخرین دوئل اهمیت دارد، آن است که اگر این روایت به‌درستی انجام شود، هر سه بخش حتی چیزی بیشتر از داستان اصلی نیز به ما روایت می‌کنند. اگر نیز به اشتباه پیش روند، حتی خود داستان را هم نمی‌توان به‌خوبی متوجه شد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم انتلرز (Antlers)

نقد فیلم اسپنسر (Spencer)

بررسی کاراکترها و بازیگران آخرین دوئل

بخش اول، از دید ژان دو کاروژ روایت می‌شود. همان طور که پیش‌تر در نقد آخرین دوئل اشاره کردیم، او سرباز درستکار پادشاه است که هنوز شوالیه نیست اما به‌زودی به این جایگاه می‌رسد. ژان دو کاروژ، سربازی نترس و بی‌رحم است که زخم‌های موجود بر روی بدن او، نشانگر همین ویژگی‌ها هستند.

نقش ژان را همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مت دیمون بازی می‌کند. او ته ریش جالبی دارد که او را بیش از هرچیز شبیه به آمیشی‌ها می‌کند که فرقه‌ای از مذهب مسیحیت هستند. او یک زخم عنکبوت‌مانند نیز بر روی گونه سمت راست خود دارد.

دو کاروژ، همان طور که شایسته نام اوست، یک ارباب بسیار شجاع است که خود را متعهد به وفاداری‌های بیشتری کرده است. چراکه او باور دارد که به وجود آمده است تا به فرانسه، پادشاه و خدا، خدمت کند. همین نیز او را نمادی از فرمانده‌های اشراف‌زاده می‌کند.

با این وجود، منتقدان بسیاری در نقد فیلم آخرین دوئل اشاره کرده‌اند دیمون که تا به‌حال نقش جامعه‌ستیزان را نیز بازی کرده است، تاکنون تا این حد بر روی صحنه، جدی نبوده است. همین جدی بودن البته کاراکتر دو کاروژ را به سربازی صالح تبدیل می‌کند؛ مردی با چنین ایمان راسخ، سخت و همچنین غرور زیاد.

نقد فیلم آخرین دوئل
نقد 2021 The Last Duel

در مقابل، ژاک لو گری را داریم. او از ژان کمی ترسوتر اما جذاب‌تر است که خودشیفتگی زیادی در چهره خود دارد. همان طور که پیش‌تر در نقد آخرین دوئل اشاره کردیم، نقش او را آدام درایور به‌زیبایی بازی می‌کند. او در این نقش، یک ریش پروفسوری و موهای بلند، باز، مشکی و زیبا دارد که به جذابیت چهره او در مقابل ژان می‌افزاید.

این دو، ژان و ژاک در انتها و درست در دوئل نهایی که در عنوان فیلم دیده می‌شود، به دشمنان سرسخت یکدیگر تبدیل می‌شوند. آن‌ها که در ابتدا بهترین رفیق‌های یکدیگر هستند، در انتها با چنین تغییری، بینندگان را به شگفتی وا می‌دارند.

آن چیزی که دوستی آن‌ها را نیز دچار تنش می‌کند، عشقی ناخواسته است. پیش‌تر به این بخش نیز اشاره کردیم اما اینکه داستان دقیقا از چه قرار است را در این بخش از نقد فیلم آخرین دوئل بررسی می‌کنیم.

دو کاروژ در حقیقت به دختر زیبای یک اشراف‌زاده، در یک نگاه، علاقه‌مند می‌شود. او که همان مارگاریت ما با بازی جودی کامر است، در این فیلم، بسیار زیبا و افسونگر ظاهر می‌شود. دو کاروژ از وی می‌خواهد که با او ازدواج کند.

همان طور که فیلم نشان می‌دهد، این ازدواج نوعی قرار محضری و موقعیتی کاری است. اگرچه که دیمون در بیشتر دوران کاری خود از نقش‌های عاشقانه دوری کرده است، اما در این فیلم، نقش عاشقانه‌ای دارد. همچنین جودی کامر نیز نگاه هوشمندانه و درخشانی دارد که نقش او را بسیار فریبنده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

معرفی سریال The Wheel of Time

نقد فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

نقد فیلم آخرین دوئل
نقد و بررسی فیلم 2021 The Last Duel

به همین دلیل نیز حتی با وجود آنچه که آن دو نشان می‌دهند، اما به‌نظر می‌آید که به یکدیگر تعلق دارند و قاب عاشقانه و زیبایی را می‌سازند. آن‌طور که اغلب منتقدان در نقد فیلم The Last Duel به آن اشاره می‌کنند، بینندگان نیز مشتاق دیدن عاشقانه‌های این دو کاراکتر هستند.

به‌عنوان آخرین بخش از نقد این فیلم نیز اگر بخواهیم آخرین دوئل را در کارنامه ریدلی اسکات بررسی کنیم، باید گفت که این اثر، گیج‌کننده‌ترین کار در کارنامه این کارگردان است. ژانری که این فیلم در آن ساخته شده است، مرکز کاری اسکات است که انتظار می‌رود کاملا به آن مسلط باشد؛ اما در تلاش برای دگرگونی شکل روایت داستان، او کمی رشته کار را از دست می‌دهد و نسبت به دیگر کارهای خود، کمتر به احساسات می‌پردازد.

جمع‌بندی

نقد فیلم آخرین دوئل از معدود نقدهای جنجالی اخیر است که در مقاله امروز به آن پرداختیم و شما را با مهم‌ترین نکات این فیلم، آشنا کردیم. آخرین دوئل، تازه‌ترین اثر کارگردان معروف، ریدلی اسکات است. او در این فیلم از ستارگانی همچون مت دیمون، آدام درایور، بن افلک و… بهره گرفته است. دیمون و افلک در نوشتن داستان این فیلم نیز دست داشته‌اند.

داستان این فیلم حماسی، داستان مثلث عشقی میان دو شوالیه قرون‌وسطایی و دختری از اشراف‌زادگان است. این عشق‌، موجب به هم خوردن دوستی این دو شوالیه شده و آن‌ها را به دوئلی سخت وا می‌دارد. ما امروز نقد این فیلم جذاب را به شما ارائه دادیم.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: dailytitan.com, variety.com

نظر شما در خصوص قیمت گوشی شیائومی امروز 2 شهریور 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    نقد از این آبکی تر و غیر تخصصی تر نخونده بودم، داستان فیلم را خلاصه نوشته یکم هم از اینطرف و اونطرف مطلب اضافه کرده اونم با ادبیاتی که انگار برا رفیقش نامه نوشته..

    پاسخ