;
coinex

انواع مختلف میلگرد چیست و آیا این مهم است؟

انواع مختلف میلگرد چیست ؟ و آیا این مهم است؟ میلگرد به عنوان یکی از مهم­ترین المان­ها در ساختمان­سازی به‌ویژه در ساختمان­هایی با سازه بتنی است.

جنس میلگرد از جنس فولاد بوده و از لحاظ شکل ظاهر، ضخامت و سایز به انواع مختلفی تقسیم می­شوند و هرکدام از میلگردها کاربردهای متفاوتی دارند. میلگرد پروفیلی با سطح مقطع دایره­ای توپر است که به‌صورت صاف یا آج‌دار تولید می­شود. میلگرد را می­توان بر اساس فاکتورهای مختلفی نظیر جنس، استاندارد تولید، شکل ظاهری، … طبقه­بندی کرد.

بر اساس دسته­بندی­های مختلف قیمت میلگرد متفاوت است و باید در زمان خرید میلگرد انواع میلگرد را بشناسیم و میتوانید در لینک زیر لیست قیمت را مشاهده کنید.
https://www.tejarat-gram.com/price/rebar

اگر میلگرد را بر اساس فاکتور جنس طبقه­بندی کنیم، میلگردها به میلگردهای اروپایی، فولاد کربن­دار، گالوانیزه، پوشش داده شده با اپوکسی و پوشش داده شده با گالوانیزه، پلیمر و ضدزنگ تقسیم می­شوند. اگر میلگرد را بر اساس استاندارد تولید طبقه­بندی کنیم به چهار دسته A1، A2، A3 و A4 طبقه­بندی  می­شود و اگر میلگرد را بر اساس شکل ظاهری طبقه­بندی کنیم به میلگردهای صاف و آج­دار دسته­بندی می­شوند. بر اساس دسته­بندی­های مختلف قیمت میلگرد متفاوت است و باید در زمان خرید میلگرد انواع میلگرد را بشناسیم.

انواع مختلف میلگرد چیست و آیا این مهم است؟

انواع میلگرد از لحاظ جنس

میلگرد بر اساس جنس به انواع زیر طبقه­بندی می­شود:

میلگرد اروپایی: میلگرد اروپایی به طور عمده از منگنز ساخته شده است و باتوجه‌به خم­شوندگی فراوان به‌عنوان مقاوم­ترین نوع میلگرد شناخته می­شود. باید توجه شود که در مناطق زلزله­خیز و پروژه­هایی که نیاز به ساختاری یکپارچه دارند از نوع اروپایی میلگرد استفاده نمی­شود.

میلگرد با فولاد پرکربن: به میلگرد با فولاد پرکربن میلگرد سیاه نیز گفته می­شود. از معایب میلگرد سیاه این است که این نوع از میلگردها خیلی زود دچار فرسایش شده و این امر سبب شکسته شدن بتن اطراف آن­ها می‌شود. اگرچه این نوع میلگرد زود دچار فرسایش می­شوند ولی قدرت و استحکام کششی زیادی دارند.

میلگرد همراه با پوشش اپوکسی: به‌واقع این میلگرد همان میلگرد سیاه با پوشش اپوکسی است. پوشش اپوکسی در این میلگرد موجب مقاومت در برابر خوردگی می­شود.

میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه نیز مانند میلگرد با پوشش اپوکسی در برابر خورندگی مقاومت از خود نشان می­دهد. البته مقاومت در برابر خورندگی میلگرد گالوانیزه 40 برابر بیشتر از میلگرد با پوشش اپوکسی است و این علت قیمت بالاتر این نوع میلگرد است.

میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری (FRP): میلگرد FRP به‌جای میلگرد فولادی استفاده می­شوند و ازجمله مزایای آنها مقاومت در برابر خوردگی در محیط­های خورنده و اسیدی است. میلگرد FRP سبب کاهش قطر و افزایش فاصله بین میلگردها در ساختار بتنی مسلح می­شود. این میلگرد در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله و یا تجهیزات صنعتی مقاومتی از خود نشان نمی­دهند.

میلگرد فولادی ضدزنگ: گران­ترین میلگرد موجود در بازار میلگرد فولادی ضدزنگ است. یکی از علل گران بودن آن این است که تا 1500 برابر بیشتر نسبت به میلگرد سیاه مقاومت در برابر خوردگی دارد. کاربرد میلگرد ضدزنگ در صنعت راه و ساختمان به‌منظور جبران مقاومت کششی بتن می­باشد.

میلگرد بر اساس جنس به دسته­بندی­های متفاوتی تقسیم شده و  قیمت میلگرد متفاوت است و باید در زمان خرید میلگرد انواع میلگرد را بشناسیم.

میلگرد بر اساس استاندارد تولید

نام‌گذاری میلگردها بر اساس استاندارد تولید بر اساس استاندارد GOST 5781 روسیه است.. میلگردها بر اساس استاندارد تولید به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • میلگرد A1 (S240) : جنس میلگرد A1 از فولاد نرم است. این نوع فولاد که S240 است دارای مقاومت تسلیم 2400 و مقاومت کششی 3600 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. به منظور بررسی میلگرد دو المان مقاومت تسلیم و مقاومت کششی میلگرد را کنترل می­کنند. مقاومت تسلیم، حدی از نیرویی است که به میلگرد وارد می­شود و میلگرد تحت این نیرو تغییر شکل نمی­دهد و منظور از مقاومت کششی بالاترین نیرویی است که بر میلگرد وارد شده و تحت این نیرو میلگرد شکسته خواهد شد.
  • میلگرد A2 (S340) : فولاد میلگرد A2 در دو المان اشاره شده به عنوان ویژگی میلگرد دارای مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. میلگرد A2 دارای آج مارپیچ است.
  • میلگرد A3 (S400) : فولاد میلگرد A3 در دو المان اشاره شده به عنوان ویزگی میلگرد دارای مقاومت تسلیم 4000 و مقاومت کششی 6000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. میلگرد A3 دارای آج جناقی (مورب) است.
  • میلگرد A4 (S500): امروزه با پیشرفت تکنولوژی نورد و اتوماسیون بالا در کنترل درجه حرارت و سرعت سردکردن و … از شمش­هایی با کربن پایین­تر استفاده می­شود. میلگردهای A4 دارای آج­هایی شبیه به دوک است.

میلگرد بر اساس استاندارد تولید به دسته­بندی­های متفاوتی تقسیم شده و  قیمت میلگرد متفاوت است و باید در زمان خرید میلگرد انواع میلگرد را بشناسیم. قیمت میلگرد استاندارد A2، A3 و A4 نسبت به مابقی استانداردها بالاتر است.

میلگرد بر اساس شکل ظاهر

میلگردها بر اساس شکل ظاهری به دودسته ساده و آج‌دار تقسیم می­شوند. میلگرد آج‌دار عمومی­تر بوده و کاربرد بیشتری دارند. میلگرد بر اساس شکل ظاهر به دسته­بندی­های متفاوتی تقسیم شده و  قیمت میلگرد متفاوت است و باید در زمان خرید میلگرد انواع میلگرد را بشناسیم. قیمت میلگرد آج­دار از قیمت میلگرد ساده بالاتر است.

آیا شناسایی انواع میلگرد مهم است

اگر مجری یا ناظر سازه هستید باید به نوع آرماتور مصرفی توجه کنید و در صورت مشخص نبودن نوع میلگرد در سازه حتماً می­بایست آن را از طراح طلب کرد. توصیه می­شود به‌منظور بررسی میلگرد برخی از میلگردها در آزمایشگاه برای سنجش مقاومت کششی، خمشی، استحکام و … داده می­شود. مکان دقیق و شناسایی نوع میلگردهای تعبیه شده در بتن گامی اولیه در ارزیابی سازه و یا روسازی بتن­های مسلح است.  باید در نظر گرفت بر اساس دسته­بندی­های مختلف قیمت میلگرد متفاوت است و باید در زمان خرید میلگرد انواع میلگرد را بشناسیم. شناسایی انواع مختلف میلگرد اهمیت دارد زیرا قیمت میلگرد بر اساس جنس، سایز و استاندارد تولید متفاوت خواهد بود.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر