;
coinex

اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) ؛ تعریف، نحوه ساخت و کاربردها

اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) چیست و چه کاری انجام می‌‌دهد؟ نحوه ساخت  Dappبه چه صورت است؟ اگر شما هم مایل هستید در مورد اپلیکیشن Dapp طلاعات کاملی به دست آورید و با آموزش ساخت اپلکیشن غیرمتمرکز آشنا شوید، در ادامه با تکراتو همراه باشید.

دنیای ارزهای رمزنگاری ‌‌شده، نه تنها دید افراد نسبت به پول را تغییر داده است، بلکه گستره‌‌ای از کلمات جدید و جالبی که قبلا وجود نداشتند نیز ایجاد کرده است.

یکی از محبوب‌‌ترین کلماتی که توسط اعضای جامعه بلاک چین مورداستفاده قرار می‌‌گیرد، اپلیکیشن غیرمتمرکز (Decentralized Application) است که با نام  dApp نیز شناخته می‌‌شوند؛ اما برنامه غیرمتمرکز یا اپلیکیشن  Dappچیست؟ در ادامه موضوع اپلیکیشن غیرمتمرکز یا برنامه غیرمتمرکز به صورت کامل بررسی می‌شود.

اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) ، نوعی رابط کاربری است که به کاربران امکان تعامل با قرارداد هوشمند روی شبکه‌ بلاک چین مثل اتریوم را می‌دهد. به‌طور خلاصه، به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی دپ گفته می‌شود که به‌جای اجرا روی یک کامپیوتر، روی شبکه بلاک چین یا شبکه همتا به‌ همتایی از کامپیوترهای متعدد راه‌اندازی می‌شوند و خارج از حوزه اختیارات و کنترل یک مقام واحد قرار می‌گیرند.

اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) یکی دیگر از دستاوردهای فناوری انقلابی بلاک چین است که ویژگی‌های جذاب و کاربردی را برای کاربران فراهم می‌کند. درواقع، می‌توان آن را در واژگان جدید فناوری و مفاهیم اختصاصی بلاک چین قرار داد و از آن به‌عنوان یکی‌دیگر از مبانی مهم حوزه‌ی بلاک چین یاد کرد که برای کاربران تازگی دارد و درک آن نیاز به مطالعه دارد.

درهرصورت، اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) بخش دیگری از محصولات به‌دست آمده از فناوری بلاک چین است که در بستر این فناوری توسعه یافته و مسیر رشد و بلوغ خود را طی کرده است.

کاربران اینترنت به‌تنهایی داده‌هایی که در وب‌سایت‌های امروزی به‌اشتراک می‌گذارند را کنترل نمی‌کنند. اتریوم از این حیث منحصربه‌فرد است زیرا تلاش می‌کند تا از طریق بلاک ‌چین مشکلات اینترنت را رفع کرده و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به وجود بیاورد. اتریوم مانند یک اپ استور غیرمتمرکز ‌عمل می‌کند زیرا هر شخص با استفاده از آن می‌تواند اپ‌های خود را منتشر کند.

اپلیکیشن غیرمتمرکز
اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

برخلاف اپ‌های امروزی مانند جی‌میل یا اوبر، اتریوم به‌هیچ واسطه‌ای برای مدیریت اطلاعات کاربران نیاز ندارد و آن‌ها را مستقیماً به یکدیگر متصل می‌کند. به‌عنوان مثال، با استفاده از این طرح می‌توان توییتر غیرمتمرکزی را ایجاد کرد که در برابر سانسور مقاوم باشد.

هنگامی که پیامی را در بلاک‌ چین منتشر می‌کنید، نه شما و نه حتی شرکتی که این سیستم میکروبلاگینگ را طراحی کرده، نمی‌تواند آن را پاک کند. از آنجایی که اپلیکیشن Dapp مفهوم جدیدی در حوزه فناوریست، تعریف خاصی برای آن وجود ندارد. اما دو مورد از ویژگی‌های برنامه غیرمتمرکز آن است که:

  • متن‌ باز‌ هستند
  • دارای نقطه ضعف نیستند

بیشتر بخوانید:

حل مشکل نشان ندادن نوتیفیکیشن در گوشی شیائومی

حل مشکل ناسازگاری شیائومی 

منظور از  غیر متمرکز چیست؟

اگر چیزی غیر متمرکز باشد، بدان معنی است که تحت کنترل، تملک یا مدیریت یک فرد یا اداره خاص نیست. ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین، اولین رمز ارز جهان را با هدف غیرمتمرکزسازی پول طراحی کرد. با این وجود، غیرمتمرکزسازی تنها برای سیستم مالی نیست، این اقدام می‌‌تواند تقریبا بر هرچیزی اعمال شود.

به عنوان مثال هنگامی که یک مصرف‌‌کننده، وارد سوپرمارکت محلی خود می‌‌شود و هزینه مواد غذایی خریداری‌‌شده خود را با پول کاغذی پرداخت می‌‌کند، در حال مشارکت در یک سیستم متمرکز است، زیرا خریدار و فروشنده، جریان یوروها را کنترل نمی‌‌کنند.

این وظیفه به بانک مرکزی اروپا اختصاص داده شده است که به واسطه قدرتش، مجاز است اقدامات بسیاری که شهروندان عادی هیچ کنترلی بر آنها ندارند را انجام دهد.

این اقدامات می‌‌توانند شامل تعیین نرخ‌‌های بهره، افزایش عرضه پول یا قیمت کارمزدها باشند. بیت کوین به عنوان یک واحد پول غیر متمرکز، این باورها را به چالش کشید.

در یک سیستم مالی غیر متمرکز، هیچ بانک یا دولت مرکزی‌‌ وجود ندارد که بتواند پول را کنترل کند. در عوض، شبکه بیت کوین این امکان را برای جامعه فراهم می‌‌کند که کنترل واحد پول را در اختیار داشته باشند.

این بدان معناست که هر فرد دارای یک ارتباط اینترنتی، قادر است که معاملات را مشاهده و تأیید کند. کامپیوترهای شبکه بیت کوین (که با نام گره یا نود (nodes) نیز شناخته می‌‌شوند) برای استفاده از قدرت محاسباتی خود، به عنوان پاداش، بیت کوین جدید دریافت می‌‌کنند. به همین دلیل، گره‌‌ها، استخراج‌‌کنندگان نیز نامیده می‌‌شوند.

اپلیکیشن غیرمتمرکز
اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

آنها به وسیله تأیید تراکنش‌ها، بلاک‌های جدید استخراج می‌‌کنند و برای انجام چنین کاری، پاداش دریافت می‌‌کنند. این فرآیند، مشابه زمانی است که یک استخراج‌‌کننده‌‌ی طلا، به عنوان پاداش، طلا دریافت می‌‌کند. با استفاده از این سیستم، بلاک چین می‌‌تواند به شیوه‌‌ای غیرمتمرکز عمل کند.

بنابراین، اکنون که درک می‌‌کنید غیرمتمرکزسازی چیست و چگونه می‌‌تواند بر پول اعمال شود، مرحله‌‌ی بعد، درک نقش یک قرارداد هوشمند در دنیای برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز است.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن پیکس آرت

دانلود و آموزش کار با اپلیکیشن کانوا (Canva)

بررسی مفهوم dApp یا اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

چرا dAppها بسیار مهم هستند و چگونه کار می‌‌کنند؟ فیس‌‌بوک را در نظر بگیرید که توسط مردم سراسر جهان استفاده می‌‌شود. با وجود این که فیس‌‌بوک در چین ممنوع شده است، همچنان، بیش از ۲ میلیارد حساب کاربری فعال در حال استفاده وجود دارد.

به حجم اطلاعات خصوصی‌‌ که به فیس‌‌بوک ارائه می‌‌کنید بیندیشید. تنها با ایجاد یک حساب‌‌ کاربری فیس‌‌بوک، جزئیات شخصی‌‌ مانند نام کامل خود، تاریخ تولد و کشوری که در آن زندگی می‌کنید را عرضه می ‌‌کنید.

با این وجود، از طریق استفاده‌‌ی بیشتر از فیس‌‌بوک، اطلاعات بسیار بیشتری از تنها نام خود، تاریخ تولد و کشوری که در آن زندگی می‌کنید را به آن‌ها ارائه خواهید کرد.

شاید فیس‌‌بوک به موقعیت شما، تصاویر شما، جایی که کار می‌‌کنید، چیزی که برای صبحانه می‌‌خورید، کسی که با او در رابطه هستید و حتی ماهی خانگی شما دسترسی داشته باشد. این اطلاعات را در ۲ میلیارد کاربر ضرب کنید.

گروه فیس‌‌بوک، یک پایگاه داده‌‌ی بسیار بزرگ دارد. تمامی این داده‌‌ها، به صورت محرمانه در سرورهای متمرکز آنها نگهداری می‌‌شوند. این بدان معناست که شما اطمینان دارید که فیس‌‌بوک، از اطلاعاتی که ارائه داده‌‌اید سوءاستفاده نمی‌‌کند. با این وجود، اغلب، این اطلاعات به شرکت‌‌های بازاریابی فروخته می‌‌شوند!

همچنین، سرورهای متمرکز نامناسب هستند، زیرا اگر اختلالی در آنها به وجود آید (به این علت که هک شده‌‌اند یا خراب‌‌ شوند)، آنگاه، کل شبکه آفلاین خواهد بود و شما قادر به دسترسی به فیس‌‌بوک نخواهید بود.

در عوض، اگر فیس‌‌بوک از سرورهای غیرمتمرکز استفاده می‌‌کرد و بیشتر مشابه یک برنامه کاربردی غیرمتمرکز بود، به وجود آمدن اختلال در یک سیستم، اهمیتی نداشت، زیرا اطلاعات شبکه در گره‌‌های مختلف بسیاری و نه فقط در یک نقطه مرکزی به اشتراک گذاشته شده‌اند.

به علاوه، وجود فیس‌‌بوک در سرورهای غیرمتمرکز، بدان معنی خواهد بود که لازم نیست درباره اطلاعات خود به کسی اعتماد کنید. در عوض، اطلاعات شما در یک پایگاه داده مشترک که هیچکسی کنترلی بر آن ندارد، ذخیره خواهند شد. اطلاعات، رمزگذاری خواهند شد و تنها شخص دارای توانایی رمزگشایی آن، شما خواهید بود.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن وب مانی (WM)

آموزش کار با اپلیکیشن این‌شات (InShot)

ساختار کلی یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

برای اینکه به درک معقولی از چگونگی شکل‌گیری یک برنامه غیرمتمرکز یا اپلیکیشن Dapp برسیم، بهتر است برنامه‌های تحت وب معمولی را با برنامه‌های غیرمتمرکز مقایسه کنیم. تمام برنامه‌های تحت وب معمولی شامل دو جزء اصلی هستند:

  • فرانت‌اند (FrontEnd)
  • بک‌اند (BackEnd)

به بخشی از برنامه که کاربر آن را درک می کند فرانت‌اند گفته می‌شود. این بخش می‌تواند ظاهر برنامه، روش‌های وارد کردن ورودی به برنامه، صداها و ویدیوها و یا هر چیز دیگر قابل درک برای کاربر باشد.

به بخشی که در پشت زمینه قرار می‌گیرد و انجام محاسبات و وظایف را نسبت به فرانت اند بر عهده دارد، بک‌اند می‌گویند. اگر به عنوان مثال قصد خرید یک بلیت از وب سایتی را داشته باشید، معمولا سایت را باز می‌کنید و با فرانت اند تعامل می‌کنید. زمانی که اطلاعات را وارد کردید، برنامه آن اطلاعات را در بک‌اند که شامل پایگاه داده‌ها و سرور است، ذخیره می‌کند.

اپلیکیشن غیرمتمرکز
نحوه ساخت Dapp

مفهوم دیگری هم به نام میدل‌اند (MiddleEnd) وجود دارد که وظیفه ارتباط بین فرانت‌اند و بک‌اند را بر عهده دارد. در یک برنامه غیر متمرکز هم به همین صورت یک فرانت‌اند و بک‌اند وجود دارد.

فرانت‌اند در برنامه‌های غیرمتمرکز مانند برنامه‌های معمولی تحت وب است. اما در مورد بک‌اند با شبکه بلاک چین و مفهومی به نام قردادهای هوشمند طرف هستیم.

کدها روی قراردادهای هوشمند نوشته می‌شوند و در شبکه بلاک چین قرار می‌گیرند. به جای استفاده از سرورهای مرکزی برای کدهای برنامه در اینجا از بلاک چین غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن دیسکورد (Discord)

آموزش کار با ادوبی کانکت (Adobe Connect)

انواع اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

با استفاده از این فناوری، ممکن است طرفداران اتریوم فکر کنند که قابلیت غیرمتمرکز کردن همه چیز را دارند. اما اپلیکیشن‌هایی که کاربران می‌توانند با استفاده از پلتفرم محاسباتی ایجاد کنند کمتر از چیزیی است که دیگران فکرش را می‌کنند. براساس اوراق سفید اتریوم، برنامه‌های غیرمتمرکز به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • اپ‌هایی که پول را مدیریت می‌کند
  • اپ‌هایی که در آن‌ها پول دخیل است اما پول تنها معیار آن نیست
  • اپ‌هایی که شامل سیستم رأی‌گیری و حاکمیتی هستند

در اپ‌های نوع اول کاربر ممکن است برای انجام معاملات اتر دریافت یا ارسال کند و همچنین از آن به‌عنوان روشی برای عقد قرارداد با کاربر دیگر استفاده ‌کند. این کار با استفاده از گره‌های کامپیوتری شبکه اتریوم انجام می‌شود.

نوع دوم این اپ‌ها، پول را با اطلاعات خارج از بلاک‌ چین ترکیب می‌کند. به‌عنوان مثال، یک اپلیکیشن بیمٔ محصولات کشاورزی را در نظر بگیرید که نیازمند دریافت اطلاعات آب ‌و هوای بیرون است. اگر کشاورز این بیمه را خریداری کند و طی این مدت خشک‌سالی رخ دهد، خسارت این کار به‌صورت خودکار به او پرداخت خواهد شد.

برای اجرای این برنامه، قراردادهای هوشمند باید به اوراکل اتکا کنند. اوراکل‌ چیزی است که اطلاعات به‌روزرسانی شده را به برنامه می‌دهد. با این تفاسیر باید بگوییم که برخی توسعه‌دهندگان نسبت به اجرای این موارد با استفاده از روش غیرمتمرکز بدبین هستند.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن آساتریدر کارگزاری آگاه

حل مشکل no network connection تیک تاک

برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم

با وجود پلتفرم‌هایی مانند اتریوم، نئو و در آینده ایاس و کاردانو نیاز نیست برای ساخت برنامه غیرمتمرکز، یک بلاک چین جداگانه ساخت. با استفاده از پلتفرم‌هایی که از قردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را خلق کنند.

اپلیکیشن غیرمتمرکز
نحوه ساخت Dapp

اتریوم این روزها پرکاربردترین بلاک چین برای توسعه یک اپلیکیشن Dapp است. با ایجاد قرارداد هوشمند می‌توانید اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) خود را روی این پلتفرم پیاده سازی کنید.

چگونه یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) بسازیم؟

نحوه ساخت  Dappبه چه صورت است؟ اگرچه اکنون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از طریق بلاک چین‌‌های مختلف بسیاری دردسترس هستند، اما همچنان، اتریوم محبوب‌‌ترین است. به همین دلیل، غالبا اصطلاح dApp اتریوم را می‌‌شنویم. افرادی که علاقمند به ساخت یک قرارداد هوشمند یا یک dApp هستند، باید زبان برنامه‌‌نویسی اتریوم، یعنی سالیدیتی را بیاموزند.

توسعه‌‌دهنده پشتیبان اتریوم، سالیدیتی را به گونه‌‌ای طراحی کرده است که هر فرد دارای درک خوبی از زبان‌‌های ابتدایی‌‌تری مانند جاوا یا پایتون باشد بتواند چگونگی استفاده از آن را فراگیرد.

اکنون درک خوبی از ماهیت یک اپلیکیشن غیر متمرکز دارید و می‌توانید به بررسی نحوه ساخت  Dappبپردازید. همچنین می‌دانید که dAppها از قراردادهای هوشمند استفاده می‌‌کنند و با استفاده از زبان برنامه‌‌نویسی سالیدیتی ساخته می‌‌شوند. اگرچه ماشین مجازی اتریوم تنها در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد، برنامه‌‌های کاربردی غیر متمرکز بسیاری وجود دارند که هم اکنون در دسترس هستند.

Etherisc : یک اپلیکیشن غیر متمرکز است که صنعت گردشگری را بهبود می‌‌بخشد! dApp Etherisc، امکان خرید یا فروش بیمه برای تأخیر و لغو پرواز را برای کاربران فراهم می‌‌کند. با استفاده از بلاک چین اتریوم، تمام توافقات بیمه‌‌ برای مشاهده در یک پایگاه داده عمومی دردسترس هستند. به محض این که یک قرارداد بیمه مورد توافق قرار می‌‌گیرد، تغییر آن غیرممکن است.

بسته‌‌های بیمه‌‌ای مختلف بسیاری برای سرمایه‌‌ گذاری وجود دارند که تمام آنها دارای سطوح ریسک مختلف هستند. مهم‌‌ترین نکته این است که غیرمتمرکزسازی، امکان دریافت پرداخت‌‌ها را به محض تأیید نتیجه‌‌ی رویداد فراهم می‌‌کند. تمام این‌‌ها به لطف فناوری قرارداد هوشمند انجام می‌‌گیرند که یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) کاملا از مزیت آن برخوردار است.

Golem : پروژه گولم، فرآیند غیرمتمرکزسازی را به سطح بعد هدایت می‌‌کند. dApp Golem، این امکان را برای کاربران  فراهم می‌‌کند که توان محاسباتی خود را در عوض توکن خاص گولم، یعنی GNT، اجاره دهند.

افراد نیازمند به توان پردازشی بالا، می‌‌توانند آن را به صورت همتا به همتا از کاربر دیگری اجاره کنند. تمام معاملات، کاملا مستقل از شبکه‌‌ی Golem هستند. این امر، ما را مطمئن می‌‌سازد که پلتفرم، به شیوه‌‌ای غیر متمرکز عمل می‌‌کند.

Ethlance :  پلتفرم Ethlance، هدف غیرمتمرکزسازی بازار فری‌لنسرها را دنبال می‌‌کند. به طور معمول، افرادی که در نظر دارند مهارت‌‌ها و تخصص خود را به صورت آنلاین به مشتریان بفروشند باید از یک واسطه استفاده کنند.

در نتیجه، هم فری‌لنسر و هم مشتری، نیاز به پرداخت یک کارمزد خواهند داشت که برخی از پلتفرم‌‌ها، مبلغی به میزان ۲۰% از ارزش کل پروژه را مطالبه می‌کنند. این مبلغ، بسیار زیاد است! انجام این فرآیند، در یک سیستم غیر متمرکز بهتر است.

به همین دلیل، Ethlance ایجاد شد! از آنجایی که Ethlance، یک dApp است، فری‌لنسرها و کارفرمایان، از قراردادهای هوشمند برای مدیریت معاملات خود استفاده می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید:

رفع مشکل نصب نشدن توئیتر و نحوه حل مشکلات کاربران ایرانی توئیتر

چگونگی تنظیمات کیبورد پیش فرض در گوشی های اندرویدی

اپلیکیشن غیرمتمرکز
آموزش ساخت اپلکیشن غیرمتمرکز

به این ترتیب، هیچ واسطه‌‌ای برای پرداخت کارمزد نیز وجود ندارد! همچنین، این امر بدان معناست که افراد، همواره در زمان مقرر و تنها وقتی که کار تمام شده باشد، پول را پرداخت می‌‌کنند.

آموزش ساخت اپلکیشن غیرمتمرکز

بلاک چین‌هایی مانند اتریوم هم اینک شاهد رشد روزافزونی هستند، اما همه چیز بسیار پیچیده است. زبان‌های جدید برنامه‌نویسی و ابزارهای نوین توسعه‌دهندگان، موجب پدید آمدن اکوسیستمی کاملاً مدرن شده است. در ادامه نحوه ساخت Dapp بررسی خواهد شد.

اکوسیستم توسعه بلاک چین بسیار پیچیده شده است، اما تلاش‌هایی در جریان است که از شدت این پیچیدگی بکاهند و صرفاً با استفاده از جاوا اسکریپت محض بتوان نخستین اپلیکیشن dApp یعنی اپلیکیشن غیرمتمرکز را در زمان اندکی نوشت. این dApp به کاربر امکان درخواست برای یک وام را روی بلاک چین از طریق یک فرم وب ساده می‌دهد. نحوه ساخت  Dappبسیار ساده است.

ابتدا باید این ریپوی گیت‌هاب (+) را که شامل کد آغازین پروژه است کلون کنید:

git clone https://github.com/dharmaprotocol/dharma-tutorial-1

اینک به دایرکتوری ریشه پروژه می‌رویم:

cd dharma-tutorial-1

و وابستگی‌های پروژه را نصب می‌کنیم:

npm install

زمانی که این موارد نصب شدند، دستور زیر را اجرا می‌کنیم تا بک بلاک چین لوکال را بالا بیاوریم:

npm run blockchain

زمانی که بلاک چین بالا آمد، باید یک پنجره جدید ترمینال باز کنیم تا اپلیکیشن فرانت‌اند را از دایرکتوری ریشه پروژه عرضه کنیم:

cd dharma-tutorial-1 && npm start

اینک در مرورگر باید یک فرم وب مانند زیر ببینید:

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اسنپ چت

اپلیکیشن غیرمتمرکز
آموزش ساخت اپلکیشن غیرمتمرکز

گام اول: نخستین دستور تجاری ما در اپلیکیشن به وهله‌سازی Dharma.js مربوط است. شیء Dharma یک آرگومان می‌گیرد که نشانی بلاک چین است. در این مورد میزبان بلاک چین لوکال را که در مرحله تنظیمات اولیه بالا آوردیم و به صورت پیش‌فرض روی پورت 8545 اجرا می‌شود تعیین می‌کنیم. به این منظور خط 13 فایل App/App.jsx کد زیر را اضافه کنید:

;const dharma = new Dharma(“http://localhost:8545”)

گام دوم: سپس باید کاربر dApp خود را شناسایی کنیم. به این منظور از Dharma می‌پرسیم چه حساب‌هایی موجود هستند. در خط 39 فایل App/App.jsx کد زیر را اضافه کنید:

;()const accounts = await dharma.blockchain.getAccounts

گام سوم: سپس باید کد مربوط به دکمه فرم را بنویسیم تا در زمان تحویل فرم عملاً عمل یک درخواست وام Dharma ایجاد شود. این کار در یک فراخوانی منفرد تابع قابل اجرا است. به این منظور در خط 55 فایل App/App.jsx باید اقدام به فراخوانی LoanRequest.create با کد زیر کنیم:

 

},const loanRequest = await LoanRequest.create(dharma

,principalAmount: principal

,”principalToken: “WETH

,collateralAmount: collateral

,”collateralToken: “REP

,interestRate: interestRate

,termDuration: termLength

,”termUnit: “months

,debtorAddress: debtorAddress

,expiresInDuration: 1

,”expiresInUnit: “weeks

;{(

گام چهارم: از آنجا که این یک اثبات مفهوم است، آخرین گام این خواهد بود که بازنمایی JSON درخواست وام Dharma را در کنسول مرورگر لاگ کنیم تا مطمئن شویم که دستور در عمل ایجاد شده است. به این منظور در خط 65 فایل App/App.jsx کد زیر را اضافه کنید:

;console.log(loanRequest.serialize())

اکنون اگر فرم را پر کرده و روی Submit کلیک کنید، باید یک بازنمایی JSON از درخواست وام ببینید که در کنسول توسعه مرورگر لاگ شده است. به آن ترتیب شما موفق شدید نخستین dApp خود را در طی مدت زمان بسیار کوتاهی بنویسید. چنان که می‌بینید توسعه اپلیکیشن‌های نامتمرکز کار چندان دشواری هم نیست.

بیشتر بخوانید:

10 ترفند برای حذف برنامه هایی که پاک نمی شوند

نحوه حل مشکل تیک تاک

بررسی ویژگی‌های اصلی یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

این مفهوم هنوز در ابتدای راه قراردارد. با این حال، ویژگی مشترک تمام دی‌اپ‌ها به شرح زیر است:

متن باز هستند: کدهای برنامه غیرمتمرکز باید در اختیار همه قرار گیرد تا از درستی آن اطمینان حاصل شود. همچنین همه تغییرات باید با تصمیم گیری جامعه و اکثریت باشد.

تمرکززدایی شده هستند: تمام موارد عملیاتی برنامه باید بلاک چین عمومی و غیرمتمرکز ذخیره شود تا از آسیب‌های تمرکزی جلوگیری به عمل آید.

انگیزشی هستند: کسانی که امنیت و فعالیت بلاک چین را برقرار می‌کنند باید انگیزه داشته باشند که می‌توان آن را با دادن واحدهای ارز دیجیتال به آن‌ها تامین کرد.

پروتکل: برنامه نویس برای فعالیت درست برنامه پروتکلی تعیین می‌کند که همه کسانی که درآینده از برنامه استفاده خواهند کرد باید پروتکل را بپذیرند. مثلا برنامه نویس برای اینکه بتواند از برنامه‌ای که ساخته پول بدست آورد، در پروتکل تعیین می‌کند که ۰.۱ درصد از پاداش هر بلاک به او تعلق بگیرد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام برای ساخت یه dapp اقدام کردیم ولی پشیمان شدیم به خاطر دستمزد های آنچنانی این گونه اپ ها.

    پاسخ