;
coinex

تصویب طرح صیانت در چه مرحله ای قرار دارد؟

در این نوشتار از تکراتو به سوال تصویب طرح صیانت در چه مرحله ای قرار دارد؟ جواب خواهیم داد. در ادامه با ما در تکراتو همراه باشید.

کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در دوازدهمین جلسه خود تصمیم گرفت فرصت بیشتری به مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی این طرح بدهد. در این جلسه نمایندگان تاکید کردند براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نسخه ۲۶ تیرماه طرح صیانت باید به مرکز پژوهش‌ها ارسال شود.

به گزارش پیوست، امروز (۷ دی ۱۴۰۰) دوازدهمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت برگزار شد. در پی درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس برای اختصاص فرصت بیشتر جهت بررسی این طرح، نمایندگان کمیسیون تصمیم گرفتند مرکز پژوهش‌ها ۲۰ روز دیگر برای بررسی طرح زمان داشته باشد. روز گذشته (۶ دی ۱۴۰۰) طرحی در دستور کار کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت قرار گرفت که طبق گفته ارائه‌دهندگان آن، براساس نظرات وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان عضو کمیسیون نوشته شده است.

این طرح که نامش به نظام تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر کرده است مورد انتقاد اعضای کمیسیون بررسی طرح صیانت قرار گرفت چرا که طبق نظر آنان مرکز پژوهش‌های مجلس حق ندارد، شاکله طرح و نام آن را تغییر دهد و فقط باید نظرات اصلاحی خود را اعلام کند.

نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد و یکی از معدود اعضای کمیسیون که مخالف طرح صیانت است پیشنهاد کرد: در دوره‌ای که نمایندگان درگیر بودجه هستند طرح مغفول نماند و در این فرصت، مرکز پژوهش‌ها روی آن کار کند.

حال مقرر شده است مرکز پژوهش‌های مجلس نظرات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی را در نسخه ۲۶ تیرماه طرح صیانت اعمال و نسخه جدید را ۲۰ روز دیگر به کمیسیون مشترک ارسال کند.

طرح صیانت

در این جلسه نمایندگان مانند جلسه قبل به انتقاد از مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه دادند. ابراهیم رضایی، عضو کمسیون طرح صیانت در اعتراض به عملکرد مرکز پژوهش‌ها گفت: پیش‌شرط تحقیق، سوگیری نداشتن محقق است. مرکز پژوهش‌ علیه طرح است. مشخص است که سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد. مرکز پژوهش‌ با نظارت کمسیون بررسی طرح را انجام دهد.

طرح صیانت

غلامحسین رضوانی، نماینده تهران و عضو کمیسیون مشترک بیان کرد: مرکز پژوهش‌ در مقام محقق نظر کارشناسی خود را به شکل بیانیه سیاسی داد. همانطور که نباید نگران دیر تصویب شدن طرح باشیم نباید نگران زود تصویب شدن آن نیز باشیم. برخی دیگر از اعضای کمیسیون نیز از دوره ریاست علیرضا زاکانی به عنوان دوره خوبی از مرکز پژوهش‌های مجلس نام‌بردند.

جلال رشیدی کوچی اما به این گفته اعضای کمیسیون انتقاد کرد و گفت: اگر نظر مرکز پژوهش‌های مجلس همسو با نظر کمیسیون بود در آن صورت نمی‌گفتیم که آنها سوگیری سیاسی کرده‌اند، این در حالی است که شاید  در آن صورت نیز سوگیری سیاسی اتفاق افتاده باشد. از نظر او درست نیست هر گاه که نظر مرکز پژوهش‌ها با نظر مجلس مخالف است اعلام کنیم که سوگیری سیاسی اتفاق افتاده است چرا که مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بسیاری از طرح‌ها و لوایح نظر می‌دهد.

احمد امیرآبادی، نماینده قم در جلسه نسبت به تخلفات آیین‌نامه‌ای که در  بررسی این طرح اتفاق افتاده اعتراض کرد. او گفت: هنگامی که طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس رفت پرسیدم آیا این طرح ذیل ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی به مرکز ارجاع شده و گفتند خیر، طرح را خودمانی به مرکز پژوهش‌ها ارسال کردیم. این در حالی است که مرکز پژوهش‌ حق ندارد اسم طرح را عوض کند. در صحن رای به هشتاد و پنجی شدن طرح داده شده است و مرکز حق ندارد طرحی که به کمیسیون آمده است را تغییر دهد بلکه باید فقط نظرات کارشناسی خود را گزارش دهد.

طرح صیانت

تقی‌‌پور در دفاع از عملکرد کمسیون پاسخ داد: اینکه برای مشورت از مرکز پژوهش‌ها کارگروه تشکیل دهیم خلاف آیین‌نامه نیست. مشکل این است آن چیزی که می‌خواستیم نشد. وزیر ارتباطات در نامه‌ای گفت ما و مرکز ملی فضای مجازی نظراتی در مورد طرح داریم و رئیس مجلس گفت به این نظرات توجه کنید. تنها اشتباه ما این بود که این را پذیرفتیم.

بنابراین، در انتهای دوازدهمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، همچنان تصمیمی در مورد کلیات این طرح گرفته نشده است و بعد از فرصت بیست روزه مجلس به مرکز پژوهش‌های مجلس، تصمیم‌گیری در مورد آن از سر گرفته خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

 

منبع/پیوست

 

نظر شما در خصوص طرح صیانت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر