;
coinex

تعویض باتری چه تاثیری بر عملکرد گوشی دارد؟

باتری، یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی و مهم گوشی‌های موبایل و لوازم برقی‌ای است که قابلیت اتصال مستقیم به برق را ندارند.

این قطعه قدرتمند شیمایی در هر جا که نیاز داشته باشید در حد ظرفیتش توان تولید و انتقال انرژی الکتریکی را به وسیله موردنظرتان دارد. به دلیل کابرد گسترده باتری، این قطعه تبدیل به یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما شده است و بدون آن اغلب دستگاه‌ها قادر به تامین انرژی خود و استفاده از دستگاه نخواهند بود. بدون باتری یک دنیای بدون خودرو، تبلت، چراغ قوه، لپ تاپ و حتی گوشی موبایل خواهیم داشت. هرچند این قطعه باعث آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌شود اما بدون آن نمی‌توان حتی با سمعک شنید و یا قلبِ باتری‌ای، را به کار انداخت.

گوشی موبایل هم برای روشن شدن نیاز به این سلول پر از رمز و راز و کاربردی دارد تا بتواند جریان انرژی را در آن برقرار نماید. به همین خاطر اگر باتری گوشی شما به درستی کار خود را انجام ندهد و توانایی انتقال انرژی به موبایل را نداشته باشد، نیاز به تعویض پیدا کرده است و لازم است اطلاعاتی را در این زمینه بدست آورید. پس با ما همراه باشید.

باتری چیست و  نحوه عملکرد باتری موبایل

باتری مجموعه‌ایست از یک یا چند سلول که واکنش‌های شیمیایی بین آنها باعث ایجاد جریان الکتریسیته در مدار باتری ‌می‌شود. ساختار باتری‌ از سه مؤلفه اصلی: یک آند (سمت ‘-‘) ، یک کاتد (سمت ‘+’) و نوعی الکترولیت (ماده ای که محل عبور الکترون‌ها و انجام واکنش های شیمیایی بین آند و کاتد است) تشکیل شده است.

پس از وصل شدن آند و کاتد باتری به یک مدار، واکنش شیمیایی بین آند و الکترولیت اتفاق می‌افتد. این واکنش موجب می‌شود الکترون‌ها از طریق مدار مجدد به داخل کاتد که یک واکنش شیمیایی دیگری در آن جریان دارد، وارد شوند. این جریان ادامه دارد تا هنگامی که ماده موجود در کاتد یا آند مصرف شود یا دیگر قادر به استفاده و انجام واکنش نباشد. در این زمان دیگر باتری قادر به تولید برق نخواهد بود و به اصلاح گفته می‌شود که باتری “مرده” است.

بنابراین در باتری‌های قابل شارژ الکترون طی واکنش‌های شیمیایی از سمتی به سمت دیگر حرکت می‌کند و با کمک واکنش‌های برگشت پذیر انرژی برای سال‌ها در باتری برقرار می‌گردد اما در باتری‌های غیرقابل شارژ واکنش انتقال الکترون‌ها برگشت ناپذیر است و جریان پس از اتمام الکترون در قطب آند برای همیشه قطع می‌گردد و باتری باید تعویض شود. در یک باتری لیتیوم یونی که اغلب در گوشی‌های موبایل و یا دوربین‌ها بکار می‌روند، اتم‌های لیتیوم با از دست دادن الکترون به یون لیتیوم تبدیل می‌شوند و از طریق الکترولیت یون‌ها به سمت الکترود مثبت حرکت می‌کنند و در آنجا مجددا با دریافت الکترون اولیه، به حالت قبل باز میگردند تا جریان مجدد برقرار گردد. البته گاهی این چرخه به صورت ناقص و یا معیوب انجام می‌شود که موجب خوب شارژ نشدن و یا شارژ نگه داشتن باتری می‌شود. این مهم می‌تواند در اثر عوامل مختلفی همچون ایراد در قطعات و یا پایین بودن کیفیت و یا نقص در اتصالات داخل آنها باشد که در این هنگام نیاز به بررسی توسط کارشناسان را دارد.

تعویض باتری چه تاثیری بر عملکرد گوشی دارد؟

تعویض باتری گوشی موبایل

امروزه از جمله رایج‌ترین تعمیراتی که برای کاربران گوشی‌های موبایل پیش می‌آید، تعویض و یا تعمیرات باتری گوشی است. باتری خراب نه تنها به درستی شارژ نمی‌شود بلکه می‌تواند موجب آسیب جدی به گوشی موبایل هم شود. چند سال پیش گوشی‌های نوت 7 سامسونگ پس از تولید و عرضه به بازار به دلیل کیفیت نامناسب قطعات و اتصالات باتری، نه تنها به درستی شارژ نمی‌شدند بلکه به دلیل ندانستن علت و بی توجهی به آن، در هنگام شارژ در اثر تولید گرمای بیش از حد باعث انفجار گوشی می‌شدند. لذا رسیدگی و مراقبت کردن از باتری دستگاه و در صورت عدم شارژ مناسب، تعویض آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تفاوت زیادی بین برندهای مختلف گوشی نیست و کاربر هر برندی که باشید از سونی گرفته تا گوشی‌های سامسونگ و آیفون و یا حتی باتری گوشی شیائومی  در اثر خطاهای انسانی در طی روند تولید و یا حتی پس از چندین سال بهرحال عمر آنها تمام می‌شود و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. هر چند یکسری از افراد دراثر بی اطلاعی از این موضوع که باتری گوشی قابل تعویض است، گوشی خود را پس از چند سال استفاده و به علت خوب شارژ نشدن آن کنار گذاشته و اقدام به خرید موبایل جدید می‌کنند. باتری‌ گوشی‌‌های آیفون هم با وجود کیفیت خوب و از نوع لیتیوم پلیمری بودن، پس از خراب شدن نیاز به بررسی و مراجعه به تعمیرکار برای تعویض را دارند.

تعویض باتری چه تاثیری بر عملکرد گوشی دارد؟

ضرورت و دلیل تعویض باتری گوشی موبایل

همانطور که گفتیم باتری در صورت کارکرد نامناسب نیاز به تعویض پیدا می‌کند، اما اگر از نشانه‌های دقیق کارکرد نامناسب باتری اطلاعی ندارید، در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. از جمله نشانه‌های مهمی که به شما می‌گویند باتری گوشی نیاز به تعویض دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سریع تخلیه شدن شارژ باتری
  2. بادکردن باتری گوشی
  3. از بین رفتن قابلیت فست شارژ در باتری‌های بهره مند از فناوری شارژ سریع
  4. روشن نشدن دستگاه
  5. کم بودن انرژی گوشی هنگام کار با نرم افزارهای سنگین

البته باید خاطر نشان کرد که تعویض و یا تعمیر باتری گوشی کار پر دقت و پر حوصله‌ایست که نیاز به ابزار خاص خود را دارد. به همین خاطر در صورت نیاز به تعویض باتری حتما این کار را به تعمیرکاران با تجربه بسپارید که نه به باتری و نه به دیگر قطعات سخت افزاری گوشی موبایل شما آسیب وارد شود. البته در گوشی‌های قدیمی و یا ساده درب پشت گوشی به راحتی قابل باز شدن است و تعویض باتری توسط خود کاربر انجام می‌گردد اما گوشی‌های هوشمند و لمسی اکثرا دارای قاب‌های پرسی هستند و برای جداسازی آنها باید از ابزار مناسب استفاده کرد.

تعویض باتری چقدر زمانبر است؟

اشاره کردیم که باتری‌ گوشی‌های ساده که اکثرا دارای درب کشویی و آسان بازشو هستند، به راحتی و در کمترین زمان درمنزل توسط کاربر تعویض می‌شوند اما تعویض باتری گوشی‌های لمسی جدید بر حسب مدل گوشی نیاز به بازه زمانی بین یک تا دو روز برای تعویض دارند. چرا که برای تعویض باتری نیاز است با استفاده از ابزارهایی همچون لوپ، منبع تغذیه، مولتی متر، التراسونیک و یا حتی هیتر مخصوص قاب گوشی ابتدا گرما داده شده و یا چسب‌های آب بندی آهن برش داده شوند و سپس پیچ های درب باز شده و تعویض باتری صورت گیرد. که این روند بر حسب نوع گوشی متفاوت است.

چه باتری بخریم که گارانتی تعویض داشته باشد؟

اگر باتری گوشی شما به درستی شارژ نگه نمی‌دارد و یا می‌خواهید کارایی و قوای گوشی خود را افزایش دهید، پیشنهاد ما به شما خرید باتری با کیفیت و دارای گارانتی تعویض حتی در صورت بادکردگی باتری است. بسیاری از ما حتی یکبار هم که شده با معضل بادکردگی باتری مواجه شده‌ایم و در اثر این اتفاق باتری دستگاه ما دیگر قادر به تولید انرژی نبوده و و عملا دستگاه غیر قابل استفاده گردیده است. بیشمار گوشی‌های موبایلی هستند که در اثر ایراد در باتری کنار گذاشته و یا دور انداخته شده‌اند.

لذا خرید باتری مناسب و با کیفیت و دارای گارانتی علاوه بر حفظ پول کاربر باعث آسیب کمتری به محیط زیست هم می‌شود. از این رو کسب اطلاعات کافی در مورد نوع باتری مناسب برای گوشی موبایل و همچنین شرکت و یا فروشگاه مورد نظر و نوع خدمات پس از فروش آن، از جمله نکات مهم و حائز اهمیت قبل از خرید هر مدل باتری‌ای می‌باشد. گارانتی نیتا سرویس یکی از خدمات پس از فروش در زمینه لوازم جانبی و باتری گوشی است که هر گونه ایراد فنی در باتری و یا حتی بادکردگی باتری را نیز متقبل می‌شود و کاربر با خیال راحت‌تری خرید خود را انجام می‌دهد.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر