;
coinex

آشنایی با حقوق مسافران در صورت تاخیر یا لغو پروازها

آشنایی با حقوق مسافران در صورت تاخیر یا لغو پروازها ؛ بر طبق گزارش های سازمان هواپیمایی کشوری، میانگین تاخیر پرواز در کشور نیم ساعت است!

اما گاهی مسافرانی که بلیط هواپیما تهیه کرده اند و با تاخیر پرواز مواجه می شوند، ساعت ها در فرودگاه معطل می شوند. در جامعه بین المللی در صورت تاخیر یا لغو پرواز، مسافران از حقوقی برخوردارند که باید با آن آشنا باشند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

بر طبق قوانین حمل و نقل هوایی، اگر پروازی در حدود نیم ساعت تاخیر داشته باشد، مساله ای عادی است اما اگر این تاخیر بیشتر از این باشد، ایرلاین مربوطه موظف به پاسخگویی و جبران خسارت است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.

 آشنایی با حقوق مسافران در صورت تاخیر یا لغو پروازها

قوانین تاخیر یا لغو پروازها

شرکت‌های هواپیمایی در صورت تاخیر یا لغو پرواز خود، سعی بر جبران آن دارند. ایرلاین ها راهکارهای متعددی برای جبران خسارت مسافران در نظر می‌گیرند که بسته به مدت زمان تاخیر پرواز، متفاوت است. کمیسیون اتحادیه اروپا حقوقی را برای مسافران خطوط هوایی در نظر گرفته است که بر این اساس شرکت های هواپیمایی باید موارد تاخیر یا لغو پرواز را به اطلاع مسافران برسانند و در صدد جبران خسارت هایوارده برآیند.

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته است عبارت است از:

  • اخیری که بر اساس شرایط نامساعد جوی باشد مشمول پرداخت خسارت نمی گردد و مسافر می‌تواند بلیط هواپیما را لغو و مبلغ آن را به طور کامل دریافت کند یا با پرواز جایگزین همان ایرلاین سفر کند.
  • شرکت های هواپیمایی موظفند با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، از 125 تا 600 یورو خسارت به مسافران پرداخت کنند.
  • اگر شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز لغو یا تاخیر را به مسافر اعلام کرده باشد یا به جای پرواز لغو شده، پرواز دیگری را جایگزین کرده باشد، موظف به پرداخت خسارت نیست. همچنین در صورتی که لغو پرواز به دلیل شرایط خاص صورت گرفته باشد، غرامتی پرداخت نمی‌شود.
  • در صورتی که تاخیر پرواز در حدود دو ساعت باشد، شرکت هواپیمایی موظف است امکاناتی مانند اسکان، ارائه غذا و نوشیدنی، همچنین امکان تماس تلفنی رایگان را در اختیار مسافران قرار دهد.
  • در صورت تاخیر پرواز بیش از سه ساعت شرکت هواپیمایی، خسارتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می کند. اما در صورت تاخیر پرواز بیشتر از 5 ساعت، مسافر حق دارد که بلیت هواپیما را لغو و مبلغ آن را به طور کامل دریافت کند. همچنین ایرلاین باید پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء خود فراهم کند که پرداخت قیمت بلیط هواپیما بر عهده ایرلاین مربوطه است.
آشنایی با حقوق مسافران در صورت تاخیر یا لغو پروازها
آشنایی با حقوق مسافران در صورت تاخیر یا لغو پروازها

اقدامات ایرلاین ها در خصوص تاخیر پرواز

نماینده شرکت هواپیمایی باید در میان مسافران حضور یافته و با متانت و احترام تاخیر پرواز را به طور صحیح اطلاع رسانی نماید. شرکت هواپیمایی باید از طریق سیستم اطلاعات پرواز تمامی تاخیر یا لغو پروازها را به صورت مستمر اطلاع رسانی کند. همچنین بر اساس زمان تاخیر، ایرلاین ها موظفند تا اقدامات اختصاصی را در قبال مسافران انجام دهند که شامل موارد زیر است:

تاخیر بیش از یک تا دو ساعت:

پذیرایی نوع اول از مسافران (شامل میان وعده، نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) که این پذیرایی مشروط به داشتن زمان کافی جهت پذیرایی است.

  • تاخیر بیش از دو تا چهار ساعت:
  • انجام پذیرایی نوع اول از مسافران
  • امکان برقراری ارتباط تلفنی مسافران
  • تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر
  • اعزام مسافر با سایر شرکت های هواپیمایی
  • استرداد کامل وجه بلیت در صورت انصراف مسافر

تاخیر بیش از ۴ ساعت:

شرکت هواپیمایی موظف است علاوه بر استرداد مبلغ بلیط نسبت به جبران خسارت به میزان تعیین شده اقدام نماید.

خرید بلیط هواپیما از بهترین سایت ها

اگر برای رزرو بلیط هواپیما به سایت های معتبر مراجعه کنید که از پشتیبانی خوبی برخوردار است و یا امکان استرداد آنلاین بلیط را به راحتی برای مسافر فراهم می کند، در صورت بروز تاخیر یا لغو پرواز خیال آسوده تری دارید.

امروزه سایت های زیادی در زمینه فروش بلیط هواپیما، فعالیت می کنند که با مراجعه به هر کدام از آنها می توانید بلیط خود را به مقاصد مختلف رزرو کنید. اما مساله این است که بلیط خود را از سایتی تهیه کنید که در هنگام بروز مشکلات احتمالی، حمایت لازم را از شما داشته و با راهنمایی های لازم در صدد برطرف کردن مشکل شما باشد.

سایت هایی مانند علی بابا، تیک بان، قاصدک، سفر مارکت و …. از جمله بهترین سایت های خرید آنلاین بلیط هواپیما هستند. بنابراین با خیال آسوده می توانید سفر خود را با آنها آغاز کنید.

چرا بلیط هواپیما تیک بان؟

وب سایت تیک بان به عنوان سایت آنلاین خرید بلیط هواپیما و خدمات سفر تلاش کرده تا تمامی امکانات لازم را برای خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار، اتوبوس، رزرو هتل و سایر خدمات سفر در اختیار شما قرار دهد. با مراجعه به تیک بان به راحتی و در کوتاهترین زمان می توانید بلیط هواپیما آنلاین را به تمامی مقاصد تهیه کنید. قیمت بلیط هواپیما در این سایت منصفانه و اقتصادی ارائه می شود به طوری که رزرو بلیط هواپیما ارزان به راحتی امکان پذیر است. کافیست به مراجعه کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر