;
coinex

جاهای دیدنی سلماس ؛ بهترین تفریحات و جاذبه ها

سلماس یکی از شهرهای زیبا و جذاب ایران واقع در استان آذبایجان غربی است. این شهر با پیشینه دراز تاریخی خود که با طبیعت زیبای استان‌های شمال غربی ایران درآمیخته جذابیت زیادی دارد. در این مثاله قصد داریم شما را با جاهای دیدنی سلماس آشنا کنیم.

شهر سلماس در موقعیتی واقع شده است که محل تقاطع فرهنگ‌ها و ادیان مختلفی است و در نتیجه آثار تاریخی متعدد و متنوعی در آن وجود دارد.

بنابر برخی روایات قدمت سلماس به چندین هزار سال می‌رسد و در طول تاریخ بلند ایران در دوره‌های مختلف از شهرهای مهم و بااهمیت در تحولات تاریخی ایران بوده است. این روزها سلماس یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران و سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. در این نوشتار به جاهای دیدنی سلماس می‌پردازیم.

ترمینال بیهقی یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های تهران بزرگ است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ مسافربری مثل سیروسفر، رویال سفر، آسیا سفر و ایران پیما در آن نمایندگی دارند. این ترمینال امکانات رفاهی باکیفیتی را در جهت رفاه حال مسافران فراهم کرده است. تیم مجرب مدیریت این ترمینال تلاش می‌کنند تا سفر را از همان لحظه‌های آغازین برای شما لذت‌بخش کنند.

جاهای دیدنی سلماس

این روزها به سلماس شهر شطرنجی ایران می‌گویند و علت هم به طراحی خاص سلماس پس از یک زلزله مخرب مربوط است. طراحی امروزه سلماس برگرفته از مدرن‌ترین اصول شهرسازی است و با طرحی شطرنج مانند پی‌ریزی شده است.

این شهر تاریخی به لطف قدمت بالا و طبیعت بکرش یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است و همه ساله گردشگران زیادی را با خود جلب می‌کند. بر همین اساس در این نوشتار موضوع کار خود را جاهای دیدنی سلماس قرار دادیم تا مشخص کنیم در سفر به سلماس از چه جاهایی باید دیدن کرد. با ما باشید.

تاریخچه سلماس

پیش از پرداختن به دیدنی های سلماس بد نیست نظری به قدمت شهر سلماس داشته باشیم. باستان‌شناسان با کشف آثار تاریخی و تحقیق و بررسی این آثار قدمت شهر سلماس را برابر با هزاره نسخت قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند. بنابر آثار تاریخی به جا مانده به نظر می‌رسد که سلماس در بسیاری از دوره‌های تاریخی یکی از مهمترین شهرهای منطقه خود بوده است.

همچنین بنابر برخی اسناد به نظر می‌رسد که سلماس پایتخت دوم حکومت اورارتوییان بوده است. بنابر روایت انجیل این دوران به پادشاهی وان و پادشاهی آرارات مربوط است.

طی دوران مشروطه هم سلماس در کنار تبریز و چند شهر دیگر خطه آذربایجان یکی از مهمترین شهرها و مراکز اصلی انقلاب بود. بزرگانی چون حیدرخان عمواوغلی و سعید سلماسی از این شهر برخواسته‌اند.

سلماس در طول دوران حیات خود نام‌های مختلفی داشته است. در سال 1309 و طی زلزله‌ای سلماس که آن زمان نام دلمیقان داشت ویران شد. به همت مسئولان وقت اما در کنار ویرانه‌های دلمیقان شهر جدیدی به نام شاپور احداث شد.  با وقوع انقلاب اسلامی و در جریان محو کردن آثار سلسله ستم‌شاهی، نام شاپور به سلماس تغییر یافت.

امروزه سلماس با این پشتوانه تاریخی عظیم و جاذبه‌های متعدد گردشگری به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در شمال غرب ایران بدل شده است. بر همین اساس در این نوشتار به شماری از جاهای دیدنی سلماس می‌پردازیم.

کلیسای مارگیوگیز سلماس

کلیسای مارگیوگیز سلماس - جاهای دیدنی سلماس بهترین تفریحات و جاذبه ها

یکی از جاهای دینی سلماس کلیسای مارگیورگیز است که در 17 اسفندماه 1381 به ثبت ملی رسیده است. این کلیسا به همراه دو کلیسای مریم و مهیون در ده کیلومتری جنوب شرقی ارومیه در روستای گلپرچین واقع شده است. هر سه این کلیساها مربوط به اواخر دوران قاجاری هستند.

مارگیورگیز در حاشیه جاده اصلی روستا قرار دارد و پلانی مستطیل شکل در ابعاد 16 در 8.6 متر دارد. محراب در ضلع شرقی و ورودی و برج ناقوس در ضلع جنوبی قرار دارد. این کلیسا و اطراف آن به واقع یکی از مناطق دیدنی سلماس است.

کلیسای آخته خانه

کلیسای آخته خانه - مناطق دیدنی سلماس

کلیسای آخته خانه در روستایی به همین نام در جنوب غربی سلماس واقع شده است و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سلماس است. این کلیسا در سال 1269 شمسی ساخته شده است و پلانی به شکل مستطیل دارد.

سالن اصلی کلیسا چهار ستون مدور از جنس آجر دارد. گنبد آجری مرکزی روی همین ستون‌های مرکز کلیسا واقع شده است. این بنا دو گنبد فرعی دیگر هم دارد.

در معماری کلیسا جز این موارد تزئینات خاصی وجود ندارد و زیبایی کلیسا در همین سادگی و نحوه چیدمان خوب آن است. آجر، ماسه، آهک و کچ از دیگر مصالح به کار رفته در ساختمان این کلیسا است. این ساختمان سه نورگیر در ضلع جنوبی و سه نورگیر هم در ضلع شرقی دارد. کلیسای آخته خانه و مناطق اطراف آن یکی از جاهای دیدنی سلماس است.

کلیسای مارسرکیس

کلیسای مارسرکیس - دیدنی های سلماس

مارسرکیس کلیسایی واقع در روستای خسرو‌آباد است و در دوران قاجاریه بنا شده است. نام این کلیسا از اسقف آن در قرن شانزدهم برگرفته شده است. اهالی منطقه معتقدند که در دوران ساسانیان و زمانی که خسرو پرویز صلیب حضرت مسیح را با خود به ایران آورد از آن در این کلیسا نگهداری می‌کرده است. صلیبی که نهایتا طی صلح ایران و روم به روم بازگردانده شد.

به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سلماس این کلیسای زیبا از سنگ‌های آذرین تراش‌دار در ترکیبی با ملات آهک ساخته شده است. در این کلیسا دو لوح نیز به زبان سریانی کلاسیک دیده می‌شود که نشان از قدمت آن است.

پلان کلیسا مستطیل شکل است. برخی به غلط این کلیسا را کلیسای وانگ می‌نامند اما وانگ واژه‌ای ارمنی در معنای کلیسا است. حال آنکه این کلیسا یک کلیسای آشوری است. این روزها ماسرکیس یکی از فعال‌ترین کلیساهای منطقه و یکی از جاهای دیدنی سلماس است.

کلیسای محلم

محلم کلیسایی دارای یک در ورودی و چند طاق فروریخته است که در روستایی به همین نام واقع شده است. قدمت این کلیسا به سال 1259 شمسی مربوط است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کلیسا و منطقه آن یکی از مناطق دیدنی سلماس است.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس - شگفتی ها و زیبایی های سلماس

سرکیس مقدس کلیسایی در نزدیکی شهر سلماس و از دیدنی های سلماس است. قدمت این کلیسای تاریخی که امروزه فقط برخی بقایای مخروبه آن برجای مانده است به سال 1185 مربوط است.

این کلیسا توسط ارامنه روستاهای اطراف سلماس بنا شده است و سنگ نبشته‌هایی با نقش چند صلیب و به زبان ارمنی دارد. در اطراف کلیسا هم قبرستانی واقع شده که مشخصا بارها مورد غارت قرار گرفته است. امروزه سقف کلیسا به طور کامل و دیوارهای شمالی و شمال غربی آن کاملا فروریخته است. اما همچنان کلیسای سرکیس یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سلماس است.

غار قارنی یاریق

غار قارنی یاریق - بهترین جاذبه های گردشگری سلماس

یکی از مناطق دیدنی سلماس بی‌تردید غار قارنی یاریق است که در کوهی با همین نام در جنوب سلماس واقع شده است و از شگفتی ها و زیبایی های سلماس است.

نام دیگر این کوه اوچ قارداش است اما مردم محلی با نام قارنی یاریق می‌شناسند. این غار و این کوه افسانه‌های عامیانه خاصی را با خود به دنبال دارد.

بنابر باور عمومی و بر اساس افسانه‌ها، در گذشته‌های دور سه برادر عاشق دختری می‌شوند. دختر که مایل به ازدواج با برادر کوچیکتر بوده قصد نداشته است میل خود را بیان کند.

اصرار ادامه‌دار سه برادر سبب شد تا دخترک برای خلاصی از این وضعیت چاره‌ای بیندیشد. او مقرر کرد که در روزی معین سه برادر شروع به حفاری در شکاف کوهی کنند و هرکس که زودتر از بقیه در این مهم یعنی حفر کوه و شکافتن آن موفق باشد، دختر از آن اوست.

در روز موعود سه برادر همزمان شروع به کندن کوه می‌کنند. از آنجا که دختر بیشتر برادر کوچک را دوست داشته است از بالای کوه به یاری او می‌رود و در نتیجه برادر کوچکتر زودتر موفق می‌شود. همانطور که امروزه هم مشخص است، یکی از سه شکاف به بالای کوه رسیده و دو مورد دیگر موفق نبوده‌اند.

این داستانی است که عوام درباره این غار به عنوان یکی از مناطق دیدنی سلماس می‌گویند. در هر حال توصیه می‌کنیم در سفر به سلماس حتما از این غاز دیدن کنید.

کلیسای قزلجه

کلیسای قزلجه - جاهای دیدنی سلماس

یکی از مهمترین دیدنی های سلماس کلیسایی به نام قزلجه در روستایی با همین نام است. کلیسایی با پلان مستطیل شکل که در دوران قاجاریه بنا شده است. این کلیسا سه نورگیردر ضلع جنوبی، یک نورگیر در دیوار شرقی و بالای محراب و یک نورگیر در ضلع غربی دارد. سنگ، خشت‌های آهکی، گچ و ملات آهک با دانه‌بندی درشت مصالحی است که برای ساخت این بنا استفاده شده است. این کلیا به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سلماس به ثبت ملی هم رسیده است.

کلیسای هفتوان

کلیسای هفتوان - جاهای دیدنی سلماس بهترین تفریحات و جاذبه ها

به طور کلی روستای هفتوان و کلیسای آن یکی از مناطق دیدنی سلماس است. این کلیسا یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کلیساهای این منطقه است که در دوران صفویه و به دستور شاه عباس ساخته شده است. این قدمت سبب شده تا هفتوان یکی از شگفتی ها و زیبایی های سلماس باشد.

از نکات مهم درباره این کلیسا اینکه ساخت آن با استفاده از سنگ‌های سیاه رنگ آذرین انجام شده است. این سنگ‌ها با دقت زیادی حجاری شده‌اند و نقش‌های زیبایی روی آن‌ها کار شده است. نقش‌هایی که کلیسای هفتوان را به یکی از جاهای دیدنی سلماس بدل کرده است.

در این کلیسا همچنین چند کتیبه به خط ارمنی و با نقوش مذهبی وجود دارد که به نظر می‌رسد قدمتی مربوط به قرون 13 و 14 میلادی داشته باشد. در زلزله‌ای که در سال 1309 رخ داد این کلیسا خسارات زیادی دید اما امروزه با ترمیم و بازسازی بار دیگر به یکی از دیدنی های سلماس بدل شده و مورد استفاده عموم مردم است.

آبشار ممکان

آبشار ممکان - مناطق دیدنی سلماس

آبشار ممکان یکی از شگفتی ها و زیبایی های سلماس  است که در 40 کیلومتری این شهر واقع شده است. این آبشار یکی از بزرگترین آبشارهای آذربایجان غربی است و ارتفاعی نزدیک به 35 متر دارد. منظره زیبا و بکر این آبشار این محدوده را به یکی از دیدنی های سلماس بدل کرده است.

تالاب آق زیارت

تالاب آق زیارت - دیدنی های سلماس

این تالاب به عنوان یکی از شگفتی ها و زیبایی های سلماس در 20 کیلومتری این شهر واقع شده و مساحتی نزدیک به 10 هکتار دارد. هیچ رودخانه دائمی به این تالاب وصل نیست و منبع تامین آب این تالاب به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سلماس آب‌های سطحی و گاها طغیان رودخانه زولاچای است. آب این تالاب شیرین است و ارتفاع آن از سطح دریا 1400 متر است.

نقش برجسته خان تختی

نقش برجسته خان تختی - شگفتی های و زیبایی های سلماس

در 17 کیلومتری مسیر سلماس – ارومیه یکی از مهمترین و بهترین جاهای دیدنی سلماس واقع شده است. نقش برجسته تاریخی معروف به نقش برجسته خان تختی در این محدود قرار دارد. بررسی‌های باستان‌شناسی حکایت از این دارد که این نقش برجسته مربوط به دوران پادشاهی شاپور اول دومین پادشاه ساسانی است.

این نقش برجسته بر سینه کوهی به نام پیرچاوش واقع در روستای خان تختی با ظرافت زیادی حک شده است. از شواهد امر چنین بر می‌آید که یان نقش برجسته به مناسبت پیروزی شاپور اول بر امپراتور روم والریانوس حک شده باشد. در این نقش برجسته والریانوس در برابر شاپور که سوار بر اسب است زانو زده است.

حمام شیخ سلماس

حمام شیخ سلماس - جاهای دیدنی سلماس بهترین تفریحات و جاذبه های

این حمام به لحاظ تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است و با الهام‌گیری از معماری سنتی ایرانی طرحی و ساخته شده است. امروزه این حمام یکی از جاهای دیدنی سلماس است که همه ساله گردشگران زیادی به خود جلب می‌کند.

پروسه ساخت حمام که بانی آن یکی از خیرین منطقه به نام محمد طسوجی بود از سال 1309 یعنی سال زلزله سلماس آغاز شد و تا 3 سال به طول انجامید. این حمام پلانی مستطیل شکل دارد و مساحتی برابر با 860 متر و دارای هفت گنبد پوششی است که بزرگترین آن در بخش رختکن واقع شده است. این حمام به عنوان یکی از جاهای دیدنی سلماس به علت قدمت بالا و در عین حال زیبایی منحصربه‌فردش یکی از مهمترین آثار تاریخی منطقه است.

قلعه چهریق

قلعه چهریق - مناطق دیدنی سلماس

قلعه چهریق از بهترین جاهای دیدنی سلماس است که در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. باستان‌شناسان قدمت این قلعه را برابر با هزاره نخست قبل از میلاد تخمین زده‌اند. همچنین گفته می‌شود که این قلعه برای مدت دو سال زندان علی محمد باب بنیانگذار آیین بابی بوده است.

امروزه این قلعه که بر روی صخره‌ای بزرگ قرار گرفته تنها یک قسمت بالایی باقی مانده است. در وسط قلعه هم یک گودال وجود دارد که به نظر انبار مهمات بوده است. بنابر ادعای مورخان، قلعه چهریق در زمان اوج خود محل زندگی و سکونت 150 تا 180 نفر بوده است. از مهمترین ویژگی‌های این قلعه دسترسی بسیار سختی است که به علت موقعیت خاص جغرافیایی‌اش داشته و این سبب شده تا مقاومت زیادی در برابر مهاجمان داشته باشد.

تپه تاریخی اهرنجان

تپه تاریخی اهرنجان  دیدنی های سلماس

یکی از جاهای دیدنی سلماس تپه تاریخی اهرنجان است که به کول تپه هم معروف است. قدمت این محدوده تاریخی به ایران باستان می‌رسد و باستان‌شناسان عمر 9 هزارساله را برای آن تخمین‌ زده‌اند. این‌ بدان معناست که تپه اهرنجان یکی از کهن‌ترین منزلگاه‌های بشر بوده است.

در این سایت تاریخی، اشیایی چون سنگ‌های ابسیدین، وسایل و ابزارآلات سفالی و سنگی کشف شده که حکایت از سطح پیشرفت تمدن این منطقه دارد.

آبشار دره خورخوره سلماس

آبشار دره خورخوره سلماس شگفتی ها و زیبایی های سلماس

یکی از شگفتی ها و زیبایی های سلماس در فاصله بین دو روستای سرگل و مهکان و در فاصله 22 کیلومتری شهرستان سلماس واقع شده است. آبشار دره خورخوره آبشاری زیبا داخل دره‌ای به عمق 80 متر است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. همین زیبایی‌ها سبب شده تا برخی امکانات تفریحی در اطراف این آبشار تعبیه شود. حالا محدود آبشار دره خورخوره به یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های استان بدل شد است.

امامزاده کهنه شهر

امامزاده کهنه شهر بهترین جاذبه های گردشگری سلماس

امامزاده کهنه شهر یکی از جذابیت‌های شهرستان سلماس است که در شهری به همین نام واقع شده است. این امامزاده آرامگاه شماری از فرزندان امام هادی (ع) با نام‌های ابراهیم، محمد،‌ جعفر، محمود و اسحاق است. این اسامی از کتاب کنزالانساب و بحرالرحاب خارج شده و بر اساس این اسناد این فرزندان امام در کهنه‌شهر سلماس به خاک سپرده شده‌اند.

 

روستا و آب گرم ایستی سو

روستا و آب گرم ایستی سو جاهای دیدنی سلماس بهترین تفریحات

یکی از جاهای دیدنی سلماس بی‌تردید روسای ایستی سو یا ایسی سو است. جایی که در مناسبت‌ها و تعطیلات مختلف گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جلب می‌کند.

طبیعت زیبا و دیدنی‌های چشم‌نواز در کنار آب و هوای خوب سبب شده تا روستای ایسی سو به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در آذربایجان غربی بدل شود. البته در کنار همه این دیدنی‌ها، چشمه آبگرم ایسی سو طرفداران زیادی دارد.

این چشمه آبگرم از املاح معدنی خاصی برخوردار است که در درمان انواع بیماری‌های مفصلی و پوستی موثر است. درجه حرارت این چشمه تا 17 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

دره زولاچای

دره زولاچای جاهای دیدنی سلماس

زولاچای در شهرستان سلماس واقع شده و در کنار رودخانه‌ای به نام زولا قرار دارد. این محدوده یکی از دیدنی‌ترین مناطق سلماس است. کوه‌ها و مناطق سرسبز و رودخانه‌هایی زیبا سبب شده تا محدوده زولاچای یکی از چشم‌نوازترین مناطق استان باشد. در زولاچای همچنین یک رود فصلی در جریان است که در فصول پربارش از کوه‌های اطراف به سمت دریاچه ارومیه جریان پیدا می‌کند.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

نظر شما در خصوص جاهای دیدنی سلماس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر