;
coinex

بهترین دمای خانه در زمستان ؛ دمای مناسب اتاق در زمستان چقدر است؟

در فصل زمستان با مناسب نگه داشتن دمای خانه می‌توانیم از سرماخوردگی و هدر رفتن بی‌رویه انرژی جلوگیری کنیم. آیا می‌دانید بهترین دمای خانه در زمستان چند است؟

با فرا رسیدن زمستان و افزایش برودت هوا میزان مصرف گاز در بخش‌های خانگی نسبت به دیگر فصل‌ها با افزایش چند برابری روبرو می‌شود. بر اساس گزارش‌های شرکت گاز ایرانی‌ها در زمستان در محیط خانه با دمای 21 تا 25 درجه احساس آرامش دارند، این در حالی است که در دیگر کشورها این درجه دما بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد است.

بهترین دمای خانه در زمستان

با این که هر کدام از ما هوای متفاوتی را دوست داریم؛ بعضی هوای گرم را ترجیح می‌دهیم و بعضی دیگر هوای سرد را، اما کارشناسان حوزه انرژی و خانه‌داری دماهای معینی را برای خانه‌های ما پیشنهاد می‌کنند.

بهترین دمای خانه در زمستان
دمای استاندارد خانه در فصل زمستان

کارشناسان حوزه انرژی بهترین دمای خانه در زمستان و یا دمای استاندارد خانه در فصل زمستان را به طور کلی بین 18 تا 23 درجه سانتیگراد می‌دانند.

به بیان جزئی‌تر آن‌ها دمای مناسب برای اتاق نشیمن ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد، برای آشپزخانه ۱۸ تا ۲۰ درجه، برای اتاق خواب ۱۷ تا ۲۰ درجه، برای حمام حدود ۱۵ تا ۱۹ درجه، سالن خانه ۱۵ تا ۱۸ درجه و برای اتاق نوزاد ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌‌گراد مناسب‌ترین دما است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های تینیجری

بهترین فیلم های کمدی ایرانی 1400

اندازه‌گیری و تنظیم دما با برنامه دماسنج اتاق

دماسنج اتاق برنامه‌ای است که به طور دقیق درجه حرارت و دمای اتاق در زمستان و دیگر فصل‌ها و درواقع خانه‌ی شما اندازه‌گیری می‌کند. با نصب این برنامه بر روی گوشی خود و بازکردن آن دمای محاسبه دقیق خود را در محیط اطراف خود اندازه‌گیری کنید.

این برنامه با استفاده از سنسور دمای محیط کار می‌کند. این نرم‌افزار تنها با اندازه‌گیری‌های سنسورهای دمای محیط را می‌خواند و با درجه سانتیگراد و فارنهایت نشان می‌دهد و شما به سرعت می توانید دمای هوا را در خانه خود و یا خارج از آن ببینید.

البته امروزه پیشرفت فناوری و حرکت شرکت‌های بزرگ به سوی خانه‌های هوشمند سبب شده است که ترموستات خانه‌ها هم به سمت فناوری حرکت کنند. با ترموستات‌های دارای وای-فای می‌توان به اینترنت بی‌سیم خانگی متصل شد و آن را با نرم‌افزار نصب شده روی تلفن همراه هوشمند کنترل کرد.

بهترین دمای خانه در زمستان
دمای اتاق در زمستان

مدل‌های گوناگون ترموستات‌های خانگی هوشمند و دارای وای-فای از برخی ویژگی‌های مشابه برخوردار هستند، به این معنا که برای کنترل کردن از راه دور هردو، باید آن‌ها را به اینترنت متصل کرد، اما ترموستات‌های هوشمند این قابلیت را دارند که با توجه به برنامه نصب شده روی آن‌ها دمای روز را اندازه‌گیری و دمای خانه را براساس دمای هوا تنظیم کنند.

برخی از ترموستات‌های هوشمند حتی از سنسور حرکتی بهره می‌برند که می‌توانند اتاق‌هایی که از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنید، گرم کنند.

ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی با توجه به مدلی که دارند، می‌توانند هم از راه دور و هم به صورت مرکزی کنترل شوند، اما می‌توانید برای آسان‌تر کردن کار و تنظیم دقیق دمای هوای منزل در زمستان، مدلی را انتخاب کنید که دارای برنامه‌ی گوشی هوشمند است.

با این وجود، مدل‌های ارزان‌تر ترموستات یعنی مدل‌ها‌ی سنتی آن‌ها هم در بازار موجود هستند که اگر نیازی به کنترل از راه دور دمای خانه خود ندارید، بهتر است از آن‌ها استفاده کنید و دمای ایده‌‌آلتان را برای خانه انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی جهان

بهترین فیلم های ترسناک جهان

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی

پنجره‌ها را دوجداره کنید؛ بیشترین میزان هدر رفتن گرما از راه پنجره‌های خانه است. این مشکل زمانی پیش‌ می‌آید که پنجره‌های منزل شما دوجداره نباشند؛ پنجره‌های معمولی در مقایسه با پنجره‌های دوجداره و پنجره‌های درزبندی شده تا ۱۰ برابر بیشتر تلفات حرارتی دارند.

برای عایق کردن پنجره‌های معمولی می‌توان از ورق‌های نازک و شفاف پلاستیکی که در بازار موجود است، استفاده کرد. برای این کار در گام اول سطح شیشه را کاملا تمیز کنید، سپس از سمت چسب‌دار ورق آن را بکشید و روی شیشه بچسبانید. این نوع عایق هم مناسب تابستان و هم مناسب زمستان است.

اگر بازشوهای پنجره‌ها و درها را درزگیری نمایید، بسیار به شما در کاهش هدررفت حرارت منزل کمک خواهد کرد. برای این کار هم می‌توانید از نوارهای درزگیری ابری یا فومی پنجره‌ها و درها که در  دسترس هم هست،استفاده کنید.

بهترین دمای خانه در زمستان
دمای اتاق در زمستان

یک خانه با عایق مناسب گرما را بیشتر در خود نگه می‌دارد و آن را با سرعت کمتری از دست می‌دهد و نیز سبب می‌شود دوره گرمایش داخل منزل بسیار سریع‌تر انجام شود که در این صورت کم کردن جزئی دمای خانه در شب کاری عقلانی خواهد بود.

آپارتمان خود را به طور کامل عایق‌بندی کنید؛ برای پاسخ به این سوال که شما به چه میزان نیاز به عایق‌کاری و ایزولاسیون دارید، نیاز به دو نوع اطلاعات دارید. اول این‌ که اطلاعاتی راجع به مقدار عایق مورد نیاز ساختمان خود با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، به دست آورید. دوم اینکه بدانید بام، کف و دیوارهای منزلتان در حال حاضر در چه وضعیتی هستند.

منافذ بین دیوارها و سقف و همچنین دیوارها و کف را درزگیری کنید. همین‌طور منافذی که در محل قرارگیری سیستم‌های تهویه و فن‌های ساختمان وجود دارد، را درزگیری کنید. ممکن است این کارها ساده به نظر برسند؛ اما به این نکته هم توجه کنید که یک منزل عایقکاری شده در زمستان دما را پنج درجه گرم‌تر و در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر می‌کند.

گرم کردن و دمای مناسب خانه در زمستان برای راحت زندگی کردن در این فصل یک شرط حیاتی است، با انجام مواردی که درباره‌ی درزگیری و عایق‌کاری منازل بیان کردیم، شما می‌توانید هزینه گرمایش منزل خود را بسیار کاهش دهید و از دمای مطلوب خانه‌ی خود در سرمای زمستان، نهایت استفاده را ببرید. علاوه بر این در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.

ضمن اینکه اگر در روزهای سرد فصل زمستان حواسمان به مناسب نگه داشتن دمای خانه در طول روز و شب باشد، و آن را به بهترین دمای خانه در زمستان نزدیک کنیم؛ دچار سرماخوردگی و  آنفلوآنزا نمی‌شویم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن جهان

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

متوسط دمای خانه در کشورهای مختلف

اکنون قصد داریم به دمای متوسط خانه‌ها در کشورهای مختلف در طول فصل زمستان بپردازیم و ببینیم مردم هر کشور چه دمایی را مطلوب می‌دانند و این دما تا چه حد به دماهای استاندارد و مشخص شده توسط کارشناسان حوزه‌ی انرژی شده نزدیک است.

بهترین دمای خانه در زمستان
دمای مناسب خانه در زمستان

روس‌ها با آن که در سردترین کشور دنیا زندگی می‌کنند؛ بیشترین عشق را به گرما دارند. به طوری که وقتی هوای بیرون بسیار سرد است، آپارتمان‌های مردم روسیه هوایی تابستانی با میانگین ۲۵ درجه سانتیگراد را دارد. روس‌ها علاقه‌ای به پوشیدن لباس گرم در خانه ندارند و در زمستان هم تی شرت و شلوار کوتاه در خانه‌هایشان می‌پوشند.

در کشور هلند ساکنان، هر واحد آپارتمانی دیگ بخار گازسوز خود را دارد که گرمای آن واحد را تامین می‌کند. زمان روشن کردن رادیاتورها به انتخاب و برعهده ساکنان آپارتمان است. بهترین دمای خانه در زمستان از نظر هلندی‌ها ۱۶ درجه سانتیگراد است.

با این حال، این شیوه تا حدودی هزینه بر است. هزینه‌ی ماهانه‌ی گرمایش خانه به حدود ۲۰۰ یورو می‌رسد و با هر بار حمام کردن ۵۰ سنت به این مبلغ اضافه می‌شود. به همین دلیل مردم هلند ترجیح می دهند دما را بسیار پایین تنظیم کنند و معمولا فقط اتاق نشیمن و آشپزخانه را گرم  نگه می‌دارند.

سیستم گرمایشی آلمانی‌ها شباهت زیادی به هلندی‌ها دارد. بهترین دمای خانه در زمستان از نظرآلمانی‌ها ۱۶ درجه سانتیگراد است. در این کشور دیگ بخار خانه‌ها معمولا در زیرزمین قرار دارد و آلمانی‌ها به طور مرتب میزان حرارت را تنظیم می‌کنند تا در طول زمستان هزینه‌های زیادی نداشته باشند.

کلبه‌های یخی اسکیموها ایگلو (خانه‌های اسکیموها در آلاسکا و چوکوتکا) حتی هنگامی که هوای بیرون ۴ درجه سانتیگراد باشد، می توانند دمایی تا حدود ۱۶ درجه را در خود حفظ کنند. اسکیموها برای حفظ گرمای خانه‌های یخی خود از پوست حیوانات برای پوشاندن کف و دیوارها استفاده می کنند. درواقع به نوعی این گونه عایق‌کاری کلبه‌ی یخی خود را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022

بهترین فیلم های 1400

بهترین دمای خانه در زمستان

در کشور جمهوری چک، از سیستم گرمایش مرکزی آبی استفاده می شود. اما به گفته‌ی مردم چک این سیستم کمی ضعیف است. به همین دلیل مردم ترجیح می دهند از پمپ‌های حرارتی یا وسایل گازسوز شخصی استفاده کنند. میانگین دمای مناسب خانه در زمستان در جمهوری چک ۱۸ درجه سانتیگراد است.

اگر چادرهای عشایر قزاقستان و مغولستان مطابق قواعد سنتی ساخته و به شیوه ی صحیح گرم شود، دمای داخل آن‌ها به راحتی به ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد می‌رسد.

در کشور مجارستان سیستم گرمایشی بر پایه‌ی گاز است. بهترین دمای خانه در زمستان از نظر مردم مجارستان ۱9 درجه سانتیگراد است.. با توجه به این که هزینه ماهانه‌ی گرمایش یک آپارتمان دو خوابه نزدیک به ۶۰ یورو است، هنوز هم می‌توان بخاری‌های چوب‌سوز را در خانه‌های مردم مجارستان دید.

در ایالت‌های سرد امریکا مردم معمولا از بخاری گازی استفاده می‌کنند. میانگین دمای منازل آن‌ها معمولا 20 درجه سانتیگراد است. مسئولیت این کار به عهده ی مالکین خانه‌ها است و آن ها در صورتی که خواست اکثریت ساکنان باشد، آن را روشن می کنند.

کشور ژاپن زمستان‌های بسیار سردی با دمای زیر ۱- درجه را تجربه می‌کند. با این حال هیچ سیستم گرمایش مرکزی‌ای در ژاپن استفاده نمی‌شود. به همین دلیل است که مردم ژاپن با در فصل زمستان و با سرد شدن هوا، کوتاتسو (کرسی ژاپنی) را و دیگر وسایل گرمایشی خود از جمله رادیاتور، بخاری نفتی، فرش برقی و پتوی برقی،را از پستوی خانه ها بیرون می آورند تا حداقل دمای خانه‌ی خود را به ۱۰ درجه سانتیگراد برسانند.

با توجه به این‌که در کشور دانمارک سیستم گرمایش مرکزی بسیار هزینه بر است و درواقع هزینه ی سالانه‌ی آن به حدود ۴۰۰۰ یورو می‌رسد؛ دانمارکی‌ها در منازل خود شومینه دارند و برای آن از چوب استفاده می کنند تا دمای خانه‌شان را به ۱۸ درجه سانتیگراد برسانند.

در کشور اسپانیا از سیستم گرمایش مرکزی استفاده می‌شود اما نه در همه مناطق آن. کسانی که در واحدهای آپارتمانی زندگی می‌کنند فقط در ساعت‌های ۷ تا ۱۰ شب (زمانی که معمولا مردم از سرکار به خانه بر می گردند) می‌توانند از گرمایش مرکزی استفاده کنند. اما برای دیگر زمان‌ها، آن‌ها برای رساندن هوای خانه و درواقع دمای اتاق در زمستان به ۱۸ درجه سانتیگراد (میانگین دمای مطلوب اسپانیایی) باید از رادیاتورهای برقی و کرسی استفاده کنند.

در ایتالیا تقریبا هیچ سیستم گرمایش مرکزی‌ای وجود ندارد، داخل منازل آن‌ها بسیار سرد است. ایتالیایی‌ها با لباس خواب گرم می‌خوابند و از رادیاتورهای برقی استفاده می‌کنند. بهترین دمای خانه در زمستان از نظر مردم ایتالیا 17 درجه سانتیگراد است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی ایرانی 1400

بهترین فیلم های گلشیفته فراهانی

بهترین دمای خانه در زمستان
دمای هوای منزل در زمستان

افرادی که اهل مسافرت هستند و به انگلیس سفر کرده‌اند، بارها درباره‌ی هوای بسیار سرد این کشور، شیرهای مجزا برای آب سرد و گرم و سنگ‌های گرم زیر ملافه‌ها برای گرم کردن تخت، در خانه های انگلیسی‌ها داستان‌ گفته‌اند.

شاید یکی از دلایل آن این است که مردم انگلیس از هوای سرد ترسی ندارند و ترجیح می‌دهند هزینه‌های خود برای گرمایش خانه را به حداقل برسانند. در خانه های انگلیس، متوسط دمای اتاق در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و دمای حمام ۱۰ درجه است. آن‌ها با بخاری گازسوز خانه‌های خود را  گرم می‌کنند که تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌ی قبض‌های خدمات دارد.

در فرانسه هم معمولا منازل سیستم گرمایشی مرکزی خود را دارند. در مورد واحدهای آپارتمانی نیز به این شکل است که با سرد شدن هوا، مدیر آپارتمان سیستم گرمایشی تمام ساختمان را روشن می‌کند. بهترین دمای خانه در زمستان و در واقع میانگین دمای خانه‌های فرانسوی‌ها ۱۷ درجه سانتیگراد است.

در کشور رومانی سیستم گرمایشی مورد استفاده بر پایه گاز است. با این وجود، به دلیل نشت متعدد گاز در دهه‌ی ۹۰ میلادی، ترجیح بسیاری از مردم استفاده از دیگ بخار در زیرزمین منزل‌شان است. در رومانی میانگین دمای مناسب خانه در زمستان ۲۰ درجه سانتیگراد است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بهترین دمای خانه در زمستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر