;
coinex

تاریخچه باشگاه استقلال – از زمان افتتاح تا 1400

در این مقاله از فروشگاه دربی شاپ ، عرضه کننده لباس دربی استقلال و سایر تیم های محبوب، قصد داریم تاریخچه باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال یا تاج سابق را بررسی کنیم.

فروشگاه دربی شاپ مناسب ترین و معتبرترین فروشگاه برای خرید لباس استقلال می باشد و شما می توانید با داشتن خیالی راحت با مراجعه به وب سایت فروشگاه دربی شاپ محصولات این فروشگاه را مشاهده کنید و در صورت رضایت از ویژگی ها ذکر شده، محصول مورد نظر از جمله لباس دربی استقلال را خریداری نمایید.

اگر از طرفداران این تیم پرافتخار هستید امیدواریم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی فرمایید.

نحوه تاسیس باشگاه استقلال

در سال 1323 چهار جوان به نام های میرزایی،نواب،خشایار و جانانپور تصمیم گرفتند که باشگاهی تاسیس نمایند.

تصمیم این چهار جوان برای تاسیس باشگاه در ماه مهر سال 1323 عملی شد و توانستند باشگاهی را در خیابان فردوسی خریداری کنند.

علاوه بر این جوانان، افراد دیگری مانند خاکزاد، گیتی ،گریش، کلانی، مهدیون و حسینی نیز از اعضای باشگاه تاسیس شده بودند و با توجه به علاقه این افراد به رشته دوچرخه سواری، نام دوچرخه سواران برای این باشگاه در نظر گرفته شد و این نام را برای باشگاه خود نهادند.

در ابتدا این باشگاه تنها در رشته دوچرخه سواری فعالیت داشته است اما با گذشت زمان این باشگاه در رشته های ورزشی مانند والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، وزنه برداری، کشتی، شنا و فوتبال نیز فعالیت های زیادی داشته است.

رقابت اصلی در فوتبال در آن زمان بین 3 تیم دارایی، سرباز و شاهین بود و با اضافه شدن باشگاه استقلال (دوچرخه سواران) این مثلث قدرت به مربع قدرت تبدیل شد.

سرانجام در سال 1328 نام دوچرخه سواران به تاج تغییر پیدا کرد و این باشگاه با این نام فعالیت خود را ادامه داد.

این باشگاه در زمان تاسیس بسیار محبوب بود است و حتی علی دانایی فر برای تقویت این تیم تیم های تورج، افسر، دیهیم، کورش و اتم را تاسیس کرد و در برخی استان های دیگر پایگاه های مردمی این باشگاه افتتاح گردید. با تاسیس باشگاه پرسپولیس و داغ شدن کری بین این دو تیم، همواره خرید لباس استقلال برای هواداران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

تاریخچه تیم پرافتخار استقلال

تاریخچه تیم پرافتخار استقلال
تاریخچه تیم پرافتخار استقلال

تیم استقلال یکی از پرافتخارترین تیم ها در مسابقات داخلی و خارجی بوده است.

تیم استقلال در مسابقات آسیایی (جام باشگاه های آسیا- لیگ قهرمانان آسیا) از پرافتخارترین ها می باشد و در رتبه سوم پرافتخارترین تیم آسیا قرار گرفته است.

باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال توانسته است با دو قهرمانی در مسابقات جام باشگاه های آسیا (ورژن قدیمی مسابقات) در سال های 1970و 1990، دو نایب قهرمانی در سال های 1992 و 1998، دو مقام سومی در سال های 1971 و 2022 در رتبه سومین تیم پرافتخار مسابقات آسیایی قرار بگیرد.

طبق آمار فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال باشگاه استقلال پس از تیم های الهلال عربستان و یوکوهاما مارینوس ژاپن، در قرن بیستم سومین تیم پرافتخار آسیا می باشد.

تیم استقلال در سال 1970 در فینال جام باشگاه های آسیا با تیم هاپوئل اسرائیل که یکی از تیم های پر قدرت زمان های گذشته بود دیدار داشت.

در این مسابقه تیم استقلال تا دقیقه 83 از حریف اسرائیل خود عقب بود. همزمان با دقیقه 84 غلام وفاخواه که به مرد جام ها نیز معروف بود به زمین مسابقه آمد و توانست گل مساوی را برای تیم تاج به ثمر برساند.

با به وقت اضافه کشیدن این مسابقه، تیم تاج توانست در وقت های اضافه با گل مسعود معینی به برتری 2 بر 1 دست یابد و به قهرمانی جام باشگاه های آسیا دست پیدا کند.

این مسابقه در ورزشگاه امجدیه (شیرودی) برگزار شد و تماشاگران بسیار زیادی نیز برای مشاهده این مسابقه به ورزشگاه مراجعه کرده بودند.

استقلال در سال 1990 نیز توانست در مسابقه ای که با تیم لیائونینگ چین داشت، به برتری 2 بر 1 دست یابد و به دومین قهرمانی در آسیا دست پیدا کند.

لیست اسامی مربیان تاریخ استقلال

مربیان ایرانی و خارجی زیادی توانستند با تیم استقلال به قهرمانی و افتخارات زیادی دست یابند. از رایکوف می توان به عنوان مربی خارجی که اولین قهرمانی استقلال را به ارمغان آورد نام برد.

امیرقلعه نویی یکی از پرافتخارترین مربیان ایرانی است که توانسته با تیم استقلال به قهرمانی های زیادی دست پیدا کند.

[مرحوم علی دانائی‌فرد، محمود بیاتی، مرحوم رسول مدد نوعی، محمد رنجبر، حشمت مهاجرانی، پرویز ابوطالب، مجتبی کرد نوری، کمائی، مرحوم جاهد، مصطفی شرکا، حسن حبیبی، حسن عضدی، رضوی، اصغر شرفی، کامبیز جمالی، محمد صلاحی، منصور پورحیدری، غلامحسین مظلومی، بیژن ذوالفقارنسب، ناصر حجازی، رضا نعلچگر، عبداللهی، بهتاش فریبا، اصغر حاجیلو، پرویز مظلومی، حمید ملک احمدی، منصور رشیدی، جواد زرینچه و امیر قلعه‌نویی ، صمد مرفاوی و فیروز کریمی]

این اسامی تمام کسانی می باشند که هدایت تیم استقلال به عنوان سرمربی را به عهده داشته اند.

مربیان خارجی تاریخ تیم استقلال

زدراکو رایکوف، ولادمیر جکیج، بونژاک، یوگنی سوکومور خوف، جکیچ دلیچ، لئونید بیلفسکی و رولند کوخ و وینفرد شفر از جمله مربیان خارجی بودند که هدایت تیم استقلال را بر عهده داشتند.

در میان مربیان خارجی، رایکوف دارای طول عمر بیشتری در این باشگاه می باشد و حدود 8 سال به عنوان سرمربی در این تیم فعالیت داشت و در این 8 سال توانست افتخاراتی از جمله قهرمان ایران در سال ۴۹، قهرمان جام میلز هند، دو دوره قهرمانی باشگا‌های آسیا و قهرمانی جام اتحاد را به دست آورد.

تغییر نام و لوگو استقلال در تاریخ

باشگاه استقلال در طول تاریخ، 5 مرتبه نام یا لوگو خود را دچار تغییر کرده است.

این تغییرات مربوط به زمان های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب می باشد. 3 عدد از این تغییرها مربوط به بعد از انقلاب و 2 عدد از این تغییرات مربوط به قبل از انقلاب می باشد.

اولین نام این باشگاه همان طور که گفته شد، دوچرخه سواران بود. باشگاه استقلال از سال 1324 تا 1328 با این نام و لوگو فعالیت می کرد.

اما با گذشت سال ها و در سال 1328 نام این تیم به تاج تغییر یافت و لوگوی این تیم نیز دچار تغییرات عمده ای شد که بر روی این لوگو تاج قرار داشت که مربوط به حکومت ایران در زمان های گذشته بود.

این باشگاه با نام تاج تا سال 1358 فعالیت داشت و با رخ دادن انقلاب اسلامی ایران، بار دیگر نیز نام و لوگوی این تیم دچار تغییرات بسیار زیادی شد.

نام این باشگاه از تاج به استقلال تغییر پیدا کرد و از لوگوی جدیدی نیز برخوردار شد.

اما در تاریخ های دیگر نیز مانند سال 1369، 1380 و 1386 نیز تغییراتی در این باشگاه رخ داد و لوگو و نام این باشگاه دچار تغییرات شد.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر