;
coinex

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش ؛ کنکور 1401 نسبت به 1400 چه تغییراتی خواهد داشت؟

در مورد تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش چه می‌دانید؟ اگر شما هم از جمله دوطلبانی هستید که قصد دارید در سال 1401 از طریق کنکور وارد دانشگاه شوید در ادامه با تکراتو همراه باشید تا با تغییرات جدید کنکور بیشتر آشنا شوید.

کنکور یا آزمون سراسری برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها در ایران ضروری است. در کنکور دانسته‌های علمی داوطلبان زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برای  ورود به دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود فرد صلاحیت لازم را دارد یا نه. کنکور مهم‌ترین آزمون علمی است که در ایران برگزار می‌شود.

کنکور یا همان آزمون سراسری تا کنون در ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و هر ساله افراد زیادی برای شرکت در آن و قبولی تلاش می‌کنند. تغییرات کنکور ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ در ادامه بررسی شده است با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این تغییرات داشته باشید.

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

قرار است تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور سال 1401 اعمال شود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این مورد اطلاعاتی را ارائه کرده است.

افرادی که قصد دارند در آزمون سراسری 1401 و یا حتی سال‌های بعدی شرکت کنند بهتر است از هم اکنون با تغییرات اعمال شده آشنا شوند. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا در مورد تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش اطلاعات بیشتری به دست آورید.

دکتر عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری خود که در محل ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، به مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۱ اشاره کرد.

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش خبر داد. به گفته وی کنکور ۱۴۰۱ سه تغییر اساسی خواهد داشت که شامل کاهش تعداد سئوالات، کاهش زمان پاسخگویی و افزایش دفترچه سئوالات است. وی همچنین اعلام کرد که کنکور سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد که اولین قولی که به داوطلبان دادیم این است که دفترچه و پاسخ‌نامه آزمون ارتقاء پیدا کند، به این معنی که یک دفترچه عمومی و دو دفترچه تخصصی به همراه یک پاسخ‌نامه عمومی و دو پاسخ‌نامه تخصصی در بین داوطلبان توزیع شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد روال برگزاری کنکور در سال‌های گذشته نیز سخن گفت و اعلام کرد که در گذشته روال به این صورت بوده است که پاسخ‌نامه‌های عمومی و تخصصی چهار تا چهار و نیم ساعت در دست داوطلبان قرار داشت و داوطلبان در این مدت موظف به پاسخگویی بودند. در کنکور ۱۴۰۱ این روال وجود خواهد داشت اما تغییراتی جدید نیز قرار است به اعمال برگزاری کنکور اضافه شود.

بیشتر بخوانید:

بودجه بندی کنکور 1401

زیست کنکور 1401

بررسی تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

قرار است در برگزاری کنکور سراسری تغییرتی اعمال شود. این تغییرات در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است. اعمال این تغییرات می‌تواند روند برگزاری این آزمون سراسری را بهبود بخشد.

دکتر پورعباس تاکید کرد که یکی از تغییراتی که قرار است اعمال شود این است که پاسخ‌نامه‌ها حداقل ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در اختیار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخ نامه اول، پاسخ‌نامه بعدی به داوطلب داده شود که این تصمیم امنیت آزمون را به شدت بالا می‌برد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد تغییرات کنکور ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ادامه داد که علاوه بر تغییر دفترچه‌ها تغییرات دیگری نیز انجام خواهد شد. تغییر دیگری که قرار است انجام شود مربوط به تعداد سئوالات آزمون است؛ تعداد سوالات نیز ممکن است کاهش یابد و پنج یا شش سوال کمتر از کنکورهای گذشته باشد. در عین حال محتوایی کردن سئوالات، مدنظر سازمان سنجش است.

سوالات به صورت محتوایی و از متن کتب درسی طرح خواهند شد. تعداد سئوالات، تعداد دفترچه‌ها و تعداد پاسخنامه‌ها نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود. هر دفترچه یک پاسخنامه دارد و هر درس یک ستون پاسخ دهی دارد.

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  در مورد اصلاح سهمیه‌ها نیز سخن گفت و تاکید کرد که موضوع سهمیه‌های کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

با توافق مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد شورای عالی به موضوع سهمیه‌ها ورود کند. این موضوع در مرحله تدوین است تا تعدد سهمیه‌ها متعادل شود. البته این تغییرات به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد و همان سهمیه‌های پیشین اعمال خواهد شد.

پورعباس در مورد تغییرات سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور نیز سخن گفت و اعلام کرد: «به نظر من به عنوان آزمون ساز، دیگر کنکور به معنای واقعی نداریم. ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در نظر گرفته می‌شود و ترکیبی از سوابق تحصیلی و آزمون نتیجه سنجش فرد را نشان می‌دهد. اینکه یک سال فرد درس می‌خواند و در چهار ساعت نتیجه اش مشخص می‌شود استرس زیادی به داوطلب وارد می‌کند.

پورعباس در خصوص چگونگی شرکت در کنکور برای افرادی که فاقد سوابق تحصیلی هستند، بیان کرد که جای هیچ گونه نگرانی نیست و تمامی افراد می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

در حال حاضر برای گروه‌های هنر و زبان سوابق تحصیلی موجود نیست. همچنین دانش آموزان فنی حرفه‌ای و یا کار دانش و یا دیپلمه‌های قدیم هم سوابق تحصیلی ندارند اما می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

منطقه بندی و سهمیه‌ها موضوع بعدی بود که مورد بررسی قرار گرفت. وی در خصوص منطقه بندی در کنکور نیز اعلام کرد که موضوع منطقه بندی و سهمیه‌های یک و دو و سه و آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً بررسی خواهد شد اما در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها و آزمون عمومی وجود نخواهد داشت و تنها آزمون تخصصی گسترش پیدا خواهد کرد البته با زمانی بیشتر.

بیشتر بخوانید:

کنکور سراسری 1401

حذف کنکور 1401

آیا کنکور 1402 الکترونیکی می‌شود؟

از چند سال پیش در مورد حذف کنکور شایعاتی وجود داشت و قرار بود با حذف کنکور سابقه افراد در نظر گرفته شود. اما کنکور حذف نشد و قرار است تغییراتی دیگر در روند برگزاری آن اعمال شود.

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بعلاوه بر صحبت درباره تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش درباره کنکور سال 1402 نیز سخن گفت. وی بیان کرد که کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش اگرچه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۱ شروع شده اما تغییرات اساسی و عمده آن از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد و تصمیم گرفته شده که کنکور در این سال‌ها به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401

بهترین اساتید کنکور 1401

افزایش امنیت در آزمون‌های سراسری

امنیت در برگزاری کنکور و آزمون‌های سراسری بسیار مهم است. اینکه هیچ کسی نتواند به سوالات کنکور دسترسی داشته باشد و تقلب کند موضوعی مهم است که باید به آن رسیدگی شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور به برنامه این سازمان برای افزایش امنیت آزمون‌های سراسری سخن گفت. به گفته وی در این سازمان گروه امنیت آزمون وجود دارد که به موضوع ادعاهایی مبنی بر لو رفتن سوالات و تقلب و خرید و فروش سوالات کنکور تسلط دارند. این افراد تمام ادعاهای پوچ و دروغ را رصد می‌کنند. به گفته وی فردی شناسایی شده که ۷۰ میلیون هم پول داده ولی حتی مجاز به انتخاب رشته نشده است.

وی ادامه داد که برخی سیستم‌های آفلاین و برخی تصاویری هم گرفته‌اند اما همه این شبکه‌ها شناسایی و قبل از آزمون دستگیر شده‌اند. در واقع  کیفیت چاپخانه سازمان سنجش ارتقا پیدا می‌کند و برای هر درس یک ستون پاسخنامه قرار داده می‌شود و سرعت عمل بالا می‌رود البته بدون خطا.

برگزاری آزمون دو بار در سال

پورعباس در مورد برگزاری آزمون سراسری حداقل دو بار در سال اعلام کرد که با فرآیندی که طراحی خواهد شد آزمون‌های الکترونیک تنها دو بار نخواهند بود و هر ماه یک آزمون برگزار خواهد شد و هر فرد می‌تواند حداکثر ۲ بار در آزمون آن سال شرکت ‌کند.

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

به گفته پورعباس بعد از اینکه آزمون‌ها الکترونیک شوند دیگر زمان خاصی برای شرکت در آزمون‌ها وجود نخواهد داشت. اولین آزمون الکترونیک ETS در کشور در سازمان سنجش برگزار شده و این تجربه در کشور وجود دارد و آزمون سازی سازمان سنجش توان این را دارد در هر دقیقه ۱۰ میلیون سوال ارائه کند.

قرار است از سوالات چهار گزینه‌ای، سوالات هم گزینه‌ای، سوالات پاسخ کوتاه، سوالات پاسخ بسته و حتی سوالات تشریحی در آزمون‌های هوشمند وجود داشته باشند که استرس را هم از بین می‌برند.

کنکور برای داوطلبان و افرادی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند نگرانی‌هایی را به همراه دارد. اما با این تغییرات جدید که قرار است در روال کنکور از سال 1401 اعمال شود دیگر نیازی به نگرانی نیست.

با این تغییرات و کارهای جدیدی که قرار است انجام شود نگرانی‌ها از بین خواهد رفت و داوطلبان می‌توانند با آرامش بیشتری برای کنکور آماده شوند و در کنکور شرکت کنند.

در این مطلب به بررسی تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش پرداختیم و تغییرات کنکور ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰را بررسی کردیم. قرار است تغییراتی در روند برگزاری کنکور در سال‌های آنده تغییراتی ایجاد شود تا داوطلبان و افردی که قصد دارند در کنکور شرکت کنند نگرانی‌های کمتری داشته باشند و با آرامش بتوانند این مرحله را پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر