;
coinex

راهنمای انتخاب انواع سوئیچ شبکه سیسکو

سوئیچ یکی از ضروری ترین قطعات در شبکه های کامپیوتری بوده و سیسکو نیز مطرح ترین برند در این زمینه است.سوئیچ های برند سیسکو دارای طبقه بندی های متنوع ای برای کاربرد های گوناگون هستند.

در این مقاله به بررسی انواع سوئیچ سیسکو و روش انتخاب مناسب ترین سوئیچ شبکه بر حسب نیاز شما ، با ما همراه باشید.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ در شبکه های کامپیوتری به کار میرود و یک دستگاه برای ارتباط بین دیوایس های آن شبکه میباشد. نحوه کار کرد این دستگاه براساس آدرس های دیوایس های شبکه میباشد. این آدرس ها نیز بر اساس لایه کار کرد سوئیچ به دو نوع تقسیم میشوند. نوع اول آدرس فیزیکی یا مک آدرس  (MAC address) بوده و نوع دوم IP  آدرس میباشد. اگر سوئیچ در لایه دوم که لایه پیشفرض سوئیچ ها است، کار کند باید از MAC آدرس استفاده کند و IP را نمیشناسد.  علت این عدم تشخیص این است که IP آدرس در لایه 3 قرار دارد و در شبکه لایه های بالایی از لایه های پایین تر هوشمندی بیشتری دارند. از این جهت دستگاه های لایه 2 نمیتوانند آدرس IP ) لایه 3) بگیرند. البته در سوئیچ های لایه 2 نیز میتوان تعدادی از پورت های شبکه را عضو VLAN کرد و به آن VLAN یک IP مشخص اختصاص داد.

اگر سوئیچ در لایه 3 فعالیت کند با اختصاص دادن یک IP به هر دستگاه میتواند آن را شناسایی کرده و دیتای مربوط به آن را ارسال کند. اگر بخواهیم با یک مثال وظیفه سوئیچ را بیان کنیم ، میتوانیم به ارتباطی که دستگاه های یک شرکت اعم از پرینتر و کامپیوتر ها با یکدیگر دارند اشاره کنیم.

سوئیچ ها توسط شرکت های متعددی تولید میشود و همانطور که گفته شد Cisco از محبوب ترین برند های تولید کننده این دستگاه میباشد. در ادامه با دسته بندی های سوئیچ سیسکو آشنا میشویم .

کدام یک از سوئیچ های سیسکو بهتر است؟
کدام یک از سوئیچ های سیسکو بهتر است؟

دسته بندی سوئیچ سیسکو:

اولین موردی که در این مقاله بررسی میکنیم مدیریتی و یا غیر مدیریتی بودن سوئیچ شبکه است. اگر دستگاه مدیریتی (Managed) باشد، سوئیچ قابلیت برنامه ریزی توسط کاربر را دارد و میتوانید طبق نیازتان تنظیمات سوئیچ را شخصی سازی (Customize) کنید.

همچنین این سوئیچ ها را میتوان از نظر داشتن و یا نداشتن قابلیت POE دسته بندی کرد. اگر دستگاهی در دسته سوئیچ POE سیسکو قرار بگیرد؛ این بدین معناست که علاوه بر انجام وظایف یک سوئیچ عادی ( انتقال دیتا )، قابلیت انتقال برق را نیز دارد. بنابراین اگر سوئیچی برای مدیریت دوربین های مداربسته IP و آی پی فون های خود میخواهید ، میبایست از سوئیچ های POE استفاده کنید.

مورد بعدی سری ساخت و نسل (Generation) سوئیچ های سیسکو میباشد که انتخاب را متنوع تر میکند. در حال حاضر سوئیچ سیسکو 2960 از پرطرفدار ترین سوئیچ های لایه 2 موجود در بازار شبکه است. این سری به صورت ریفر یا دست دوم عرضه میشود و نسخه New آن دیگر موجود نمیباشد. اما سیسکو برای کسانی که به قابلیت های 2960 احتیاج دارند و در عین حال نو بودن دستگاه برایشان مهم است ، تدبیری اندیشیده. این شرکت سری جدیدی از محصولات خود را ارائه کرده که معادل سری 2960 بوده و نو میباشند. این سری جدید کاتالیست 9000 میباشد که خود دسته بندی های زیادی دارد. برای مثال میتوانیم به سوئیچ سیسکو سری c9200L اشاره کنیم . سوئیچ های 9200 در حال حاضر محبوبیت بیشتری نسبت به سری های دیگر سری 9000 (مانند سری 9300) دارند.

اگر به سوئیچ های لایه 3  یا سوئیچ  core نیاز دارید ، سوئیچ های سیسکو سری 3750 ، 3560 و سری 3850 انتخاب خوبی هستند . در ادامه به معرفی و برسی هر سری به صورت جداگانه میپردازیم .

سوئیچ های سیسکو سری 2960:

سوئیچ سیسکو 2960 به طور کلی به سه دسته تقسیم میشود که به آنها سری های X ، S و G میگویند البته سری 2960 معمولی هم داریم. تمام مدل های این سری از خانواده کاتالیست سیسکو بوده و همگی از نوع مدیریتی میباشند. و هنچنین بعضی از آنها دارای قابلیت POE میباشند . تا به اینجا تعاریفی کلی از این سه سری را بیان کردیم اما در کنار شباهت ها با هم تفاوت هایی دارند که وجه تمایز آنها شده است.

از نظر تاریخ تولید اول سری X و بعد سری S و بعد از آنها سری G تولید شده است. اگر به دنبال سوئیچ نو هستید ، ممکن است در میان مدل های محدودی از سری X یک دستگاه نو پیدا کنید. اما سری های G و S دیگر به صورت نو وجود ندارد. توجه کنید که هیچکدام از این سه سری دیگر تولید نمیشوند.

سوئیچ های سیسکو 2960X:

دستگاه های این سری دارای 24 و یا 48 پورت میباشند که با توجه به مدل سرعت سوئیچ دارای سرعت1 Gو  یا 10 G است. همچنین شامل آپلینک میشوند و قابلیت Stack نیز دارند. این سری امکانات زیادی داشته و قیمت بالایی نسبت به سری 2960S و 2960G دارند.

سوئیچ های سیسکو 2960S:

سری S از سوئیچ های 2960 نیز قابلیت استک و یا پشته شدن دارند .سوئیچ های این سری برای کسب و کار های متوسط مناسب بوده و دارای آپلینک SFP هستند. پهنای باند انتقال اطلاعات در سری S کمتر از سری X میباشد. این سری از سوئیچ ها از نوع ریفر یا دست دوم میباشند. اما از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

سوئیچ های سیسکو 2960G:

این سری تنها سری 2960 است که قابلیت استک شدن ندارد و فاقد پورت USB خواهد بود.اما قیمت بسیار پایین و کیفیت قابل قبولی دارند.

نحوه خواندن پارت نامبر سوئیچ سیسکو:

نحوه خواندن پارت نامبر سوئیچ سیسکو:
نحوه خواندن پارت نامبر سوئیچ سیسکو:

1. پارت نامبر هر سوئیچ بیانگر تمامی ویژگی های آن میباشد. اگر از سمت چپ به راست هر پارت نامبر برویم ، اولین چیزی که مشاهده میشود حروف WS است که مخفف Wire Speed بوده و نشاندهنده این است که دستگاه سوئیچ میباشد.

2. بعد از این بخش یکی از حروف C ، NX و یا SG مشاهده میشود.

  • SG سری اسمال بیزینس بوده و غیر مدیریتی است. این سری برای کسب و کار ها پیشنهاد نمیشود.
  • NX نیز نشاندهنده سری نکسوس است. این سری از سیستم عامل  NX-OS استفاده میکند و به همین دلیل استفاده از آن به نست سری C که از سیستم عامل IOS میکند، دشوار تر است.
  • سری C یا سری کاتالیست محبوب ترین و مرسوم ترین سری سوئیچ سیسکو میباشد. این سوئیچ ها از نظر سخت افزاری انعطاف پذیری زیادی دارند بنابراین میتوانیم دلیل محبوبیتشان را این مورد بدانیم. به دلیل جامعیت بیشتری که این سوئیچ دارد ، برای ادامه آموزش خواندن پارت نامبر، این سوئیچ را در نظر میگیریم.

3. مورد بعدی شماره سری سوئیچ را به ما نشان میدهد. برای مثال اگر 2960 بود یعنی سوئیچ مدنظر از سری سوئیچ سیسکو 2960 میباشد. یا اگر 3750 بود ، سوئیچ از سری 3750 میباشد. نکته مهم و مورد توجه در این قسمت این است که اولین رقم از چپ لایه فعالیت سوئیچ را نشان میدهد. یعنی اگر 2960 باشد لایه 2 است و اگر 3750 باشد ، سوئیچ لایه 3 ای است.

4. بعد از شماره سری نوبت به نوع مدل میرسد. این نوع میتواند X ،XR و CX باشد.

  • اگر CX بود سوئیچ مورد مطالعه Compact بوده و از سوئیچ های کوچک با تعداد پورت کم محسوب میشود.
  • اگر X بود سوئیچ از نوع GE است که یعنی پورت گیگ دارد و لایسنس آن Essentials است. و همچنین میتواند این منظور را به ما برساند که سوئیچ قابلیت stack  کردن هم دارد.
  • سری های XR تمام ویژگی های سری X را دارند و در کنار آنها ویژگی های دیگر را نیز شامل میشوند. که از جمله این ویژگی ها میتوان به پاور Reduandant اشاره کرد.

5. کاراتر سمت راستِ نوع مدل تعداد پورت را نشان میدهد. یعنی اگر عدد 24 مشاهده شود ، دستگاه 24 پورت دارد. و اگر 48 را ببینید دستگاه دارای 48 پورت میباشد.

6. کاراکتر بعدی نوع پورت های Downlink خواهد بود. این کاراکتر حالت های T، L ،P، LP و FP را شامل میشود.

  • اگر حرف T را مشاهده کردید دستگاه فاقد POE بوده و تنها اطلاعات را انتقال میدهد. به عبارتی پورت ها اترنت میباشد.
  • L نشان میدهد دستگاه POE بوده و 8 این POE بودن بر روی 8 پورت اعمال میگردد.
  • P نیز بیانگر POE بودن سوئیچ است و از طرفی به ما این مفهوم را میرساند که 24 پورت شاملPOE   میشوند.
  • FP  مخفف Full POE  میباشد و بیانگر POE با قدرت زیاد است.
  • LP نیز مخفف Low POE بوده و اگر در پارت نامبری نمایان شود ، همانطور که از این کلمه پیداست ، قدرت POE سوئیچ کم خواهد بود.

7. قسمت بعدی مربوط به پورت Uplink خواهد بود. که میتواند Q، T، C، S و D باشد.

  • اگر Q باشد یعنی آپلینک گیگابیت و اترنت است.
  • T باشد باز هم به همین منوال خواهد بود.
  • و اگر C باشد پورت آپلینک گیگابیت/ SFP میباشد.
  • اگر S باشد آپلینک ماژول SFP میباشد.
  • D نیز نماینده ماژول آپلینک SFP و SFP+ میباشد.

8. آخرین قسمت نشاندهنده IOS سیسکو بوده و میتواند یکی از حالت های S،LL،L و I باشد.

  • S یا LL: نسخه بر روی LAN Lite است.
  • L: نسخه بر روی LAN Bace خواهد بود.
  • I: نسخه بر روی IP Lite است.

در این مقاله به بررسی جامعی از سوئیچ های سیسکو پرداختیم اما این برند دارای تنوع زیادی است برای کسب اطلاعات دقیق تر میتوانید به یکی از سایت های فروشگاهی معتبر نظیر شبکه گستران فرابورس مراجعه نمایید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر