;
coinex

نقد فیلم بلفاست (Belfast) ؛ پستی‌ها و بلندی‌های زندگی کنت برانا

بلفاست، یکی از فیلم‌های جدید به شمار می‌رود که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. امروز در این مقاله از تکراتو، به نقد فیلم بلفاست (Belfast) می‌پردازیم.

نقد فیلم بلفاست (Belfast) یکی از موضوعات بسیار مهمی است که ذهن اغلب افراد و فیلم‌بازان را به خود درگیر کرده است. این فیلم که در سال 2021 اکران شد، تاکنون توانسته طرفداران بسیار زیادی به خود جلب کند و افراد به سمت خود بکشاند.

ازاین‌رو، ما تصمیم گرفتیم در این نوشتار، به بررسی این فیلم محبوب پرداخته و آن را از همه جوانب موردبحث قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، تا پایان همراه تکراتو باشید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد زیادی به این فیلم جذاب علاقه نشان دادند، واقعی بودن آن است. احتمالاً شما هم بسیاری از فیلم‌های تخیلی را تماشا کرده‌اید که هیچ پایه و اساس حقیقی ندارند.

این فیلم‌ها تنها بر اساس تخیل ذهن نویسنده به نمایش در می‌آید و به همین دلیل هم می‌تواند کاملاً خیالی باشد. البته نباید از این موضوع غافل شد که فیلم‌هایی با این مضمون و ژانر، طرفداران مخصوص به خود را دارد.

از سوی دیگر، برخی از افراد به دنبال فیلم‌هایی هستند که به‌جای تخیل و حدس و گمان، واقعیت را به آن‌ها نشان دهد. در فیلم جذابی که امروز قصد بررسی آن را داریم، این موضوع به‌راحتی دیده می‌شود.

شما می‌توانید حقیقی‌ترین و ملموس‌ترین وقایع را مشاهده کنید. این امر، باعث می‌شود که شما بهتر با فیلم و شخصیت‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به‌راحتی درک کنید.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

همان طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، ما در این مقاله قصد داریم به نقد فیلم بلفاست (Belfast) بپردازیم و آن را از همه لحاظ موردمطالعه قرار دهیم. باتوجه‌به توضیحاتی که در ابتدا ارائه کردیم، این فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده است.

بدین صورت که کنت برانا، کارگردان و نویسنده ایرلندی، فیلم بلفاست را بر اساس زنگی شخصی خود نوشته و به نمایش درآورده است. پس می‌توان گفت که این فیلم، با الهام از زندگی شخصی کنت برانا ساخته شده است.

این فیلم از دوران کودکی تا بزرگسالی را به نمایش می‌گذارد. در نقد فیلم بلفاست مشاهده می‌کنید که این اثر هنری، با سادگی هرچه بیشتر، پستی‌ها و بلندی‌های زندگی همه و به‌خصوص کنت برانا را نشان می‌دهد.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

علاوه بر بلفاست، شما می‌توانید سایر فیلم‌هایی با این ژانر و سبک را تماشا کنید. برای مثال، اگر به این‌گونه فیلم‌ها علاقه دارید، می‌توانید لیست بهترین فیلم‌های بیوگرافی را ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

بهترین فیلم‌های عاشقانه جهان نیز می‌تواند در درک بیشتر فیلم به شما کمک کند. همان طور که گفتیم، فیلم‌های تخیلی با فیلمی که امروز درباره آن صحبت می‌کنیم، تفاوت‌های زیادی دارد.

اما اگر شما به این مدل فیلم‌ها نیز علاقه دارید، می‌توانید لیست بهترین فیلم‌های علمی‌تخیلی تاریخ سینما را نگاه کنید. بهترین فیلم‌های بقا نیز جزء ژانرهای پرطرفدار است که پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن‌ها را از دست ندهید.

بلفاست، برنده جایزه منتخب مردم

نکته مهمی که درباره نقد فیلم بلفاست (Belfast) باید بدانید، محبوبیت بسیار بالای آن است. این فیلم که اخیراً اکران شده است، توانسته نظر بسیاری از مردم منتقدان را جلب کند. این امر تا حدی است که افراد در بررسی فیلم Belfast به آن جایزه منتخب مردمی دادند. این جایزه در جشنواره فیلم تورنتو به بلفاست داده شد.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) 

نقد فیلم کندی من (Candyman)

داستان فیلم بلفاست

همان طور که گفتیم، شما با تماشای این فیلم می‌توانید شخصیت و کودکی کنت برانا را به‌راحتی درک کنید و با آن ارتباط برقرار کنید. لازم به ذکر است که داستان این فیلم، در ایرلند شمالی اتفاق می‌افتد و پسر نه‌ساله‌ای را به نمایش می‌گذارد. این پسر، بادی نام دارد که خانواده او کارگر است. او یک برادر، پدر (به نام دورنان) و مادر (به نام بالف) داشت و در سال 1969 زندگی می‌کردند.

در نقد و بررسی فیلم بلفاست مشاهده کردیم که بادی، یک زندگی کاملاً ساده دارد و همراه با مردم عادی اطراف خود زندگی می‌کند. او با مردم در ارتباط است و با آن‌ها بازی می‌کند.

دختری در جلوی کلاس آن‌ها می‌نشیند و بادی در خیالات کودکان خود، او را بسیار دوست دارد. بادی این دختر را تا حد زیادی تحسین می‌کند. پدر او برای مدتی برای کار کردن، مجبور به ترک آن‌ها می‌شود و به همین دلیل، مادر بادی برای گذران زندگی خود، مشغول به کار می‌شود.

مهم‌ترین موضوعی که در نقد فیلم بلفاست (Belfast) مشاهده می‌کنیم، جنگ و درگیری میان کاتولیک‎ها و پروتستان‌هاست. این موضوع نقش مهمی در نقد و بررسی فیلم بلفاست (Belfast) دارد و عقاید مذهبی متفاوت افراد افراطی در آن زمان را به شما نشان می‌دهد. بعد از گذشت این اتفاق، زندگی بادی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

درگیری میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها

مهم‌ترین مسئله‌ای که شما در نقد و بررسی فیلم Belfast مشاهده می‌کنیم، درگیری میان فرقه‌های مذهبی کاتولیک‌ها و پروتستان‌هاست. در این روند، مادر بادی تمام تلاش خود را می‌کند که پسر خود را از این خشونت‌ها دور کند؛ این در حالی است که وی در این مسیر چندان موفق نخواهد بود و خشونت‌های خیابانی زندگی بادی را تا حد زیادی تغییر می‌دهد.

در نقد Belfast ما همواره با دنیایی سرشار از نزاع و درگیری روبرو می‌شویم. در این دنیای دوقطبی، نزاع میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها به اوج خدو می‌رسد و هیچ یک از آن‌ها، دیگری را به رسمیت قبول نمی‌کند. این دو گروه، مدام هویت دیگری را انکار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

نقد فیلم ونوم 2 (Venom 2)

نکته مهمی در منتقدان در نقد بلفاست بیان می‌کنند، این است که مهم‌ترین نقش برای تشدید نزاع‌های خیابانی را کلیسا منجر می‌شود. کشیش‌هایی که در این کلیساها هستند، تفکرات تفرقه‌آمیز خود را ایجاد کرده و به‌این‌ترتیب، باعث افزایش و دامن زدن به درگیری‌ها می‌شوند. در فیلم Belfast  غالباً می‌بینیم که کشیش‌ها تا چه حد افراطی هستند.

همان طور که در نقد فیلم بلفاست (Belfast) گفتیم، کشیش‌ها را می‌توان مهم‌ترین عامل تفرقه و درگیری میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها دانست. این کشیش‌ها تنها در تلاش هستند که مردم هر دو گروه را به جان یکدیگر بیندازند. البته در نقد فیلم بلفاست گفته می‌شود که برانا قصد ندارد این نزاع و درگیری‌ها را به طور کامل ریشه‌یابی کند.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

منتقدان در نقد و بررسی فیلم Belfast می‌گویند که مهم‌ترین هدف برانا از نشان دادن این درگیری‌ها، نمایش همه چیز از زاویه دید یک پسربچه نه‌ساله است.

در این میان، مخاطبان همواره به این موضوع فکر می‌کنند که اگر این پسربچه، یعنی بادی، بخواهد در این دوراهی قرار بگیرد، چه اتفاقی روی خواهد داد؟ این بدان معنی است که بادی در تلاش است که به‌جای انتخاب راه بد یا خوب، روش‌های متنوع‌تری را برای رسیدن به اهداف آینده خود امتحان کند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد)

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

سازندگان فیلم بلفاست

بعد از این‌که داستان فیلم بلفاست را متوجه شده و اطلاعاتی درباره درگیری‌های پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها کسب کردید، وقت آن رسیده که سازندگان این فیلم جذاب را نیز بشناسید. این عوامل، در نقد و بررسی فیلم بلفاست نیز مورد تحسین و ستایش قرار گرفتند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین عوامل این فیلم را بررسی خواهیم کرد.

همان طور که در ابتدا گفتیم، کنت برانا اصلی‌ترین عضو این فیلم است که وظیفه کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده دارد. علاوه بر این، مدیر فیلم‌برداری فیلم Belfast نیز هریس زامبارلوکوس است.

همان طور که می‌دانید، موسیقی یکی از مهم‌ترین عناصر هر فیلمی به شمار می‌رود. در نقد فیلم بلفاست (Belfast) هم این عنصر به‌خوبی موردبحث قرار گرفت. این وظیفه خطیر که بر عهده ون موریسون بود، به‌خوبی به وظیفه خود عمل کرد و بهترین موسیقی را در این فیلم شنیدیم.

در نقد و بررسی فیلم بلفاست (Belfast) مشاهده می‌کنیم که لارا برویک، سلیا دووال، بما کواچیک و همچنین تامار توماس، تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارند. همچنین خوب است بدانید که این فیلم، در بریتانیا ساخته شد و به زبان انگلیسی است.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

علاوه بر موارد ذکرشده، بازیگران در هر فیلم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر بازیگران به‌خوبی نقش خود را ایفا نکنند، نمی‌توان انتظار داشت که یک فیلم موفق از آب دربیاید. نکته جالب‌توجه درباره فیلم Belfast هم بازیگران منحصربه‌فرد آن است.

در این فیلم، شما می‌توانید بازیگرانی مانند جودی دنچ، کترینا بلف، جیمی دورنان، کیران هایندز و جود هیل ایفای نقش می‌کنند. اغلب بازیگرانی که ذکر کردیم، نقش خود را به زیبایی هر چه بیشتر ایفا می‌کنند.

این امر تا حدی است که منتقدان در بررسی فیلم Belfast به بازیگران این فیلم نمره بسیار خوبی دادند. این بازیگران موجب شدند که مخاطب بهتر با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال هجوم (Invasion 2021)

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

چرا باید بلفاست را تماشا کنیم؟

به‎جز همه مواردی که ذکر کردیم، بسیاری از افراد هنوز برای دیدن فیلم بلفاست دلیل منطقی پیدا نکردند. در این بخش، ما در نقد فیلم بلفاست (Belfast) برای شما توضیح می‌دهیم که چرا باید این فیلم را تماشا کرد.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که شما در این فیلم می‌بینید، وضعیت سخت زندگی در ایرلند و در اواخر دهه 60 است. در این زمان، درگیری شدیدی میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها وجود دارد.

همان طور که پیش‌ازاین در نقد فیلم بلفاست نیز گفتیم، این وقایع از زاویه دید یک کودک نه‌ساله نمایش داده می‌شود. این پسربچه یک مادر مهربان، پدربزرگ و مادربزرگ فوق‌العاده و یک پدر دلسوز دارد که همیشه مواظب او خواهد بود یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نقد و بررسی فیلم Belfast مشاهده می‌کنیم، سادگی بیش از حد آن است.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

این فیلم به‌اندازه‌ای ساده و بی‌آلایش است که به‌راحتی با همه نوع سلیقه‌ای هماهنگ می‌شود. این سادگی موجب می‌شود که هرکسی به این فیلم جذب شد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در نقد بلفاست مشاهده می‌کنیم که در این فیلم جذاب، سادگی با زندگی خانوادگی درهم‌آمیخته و ترکیبی خارق‌العاده را تولید کرده است.

فیلم‌برداری سیاه‌وسفید

یکی از موضوعاتی که ممکن است در ابتدا برای بسیاری از مخاطبان ناخوشایند باشد، فیلم‌برداری آن است. در ابتدای فیلم، با صحنه‌های رنگی مواجه هستیم و ناگهان همه چیز سیاه‌وسفید می‌شود.

این موضع بسیار شوکه کننده است و ممکن است برای برخی از مخاطبان هم ناخوشایند باشد. اما باید به شما این‌گونه بگوییم که این ویژگی، به جذابیت فیلم کمک کرده است.

بسیاری از منتقدان در نقد فیلم بلفاست (Belfast) اعتقاد دارند که سیاه‌وسفید بودن صحنه‌های فیلم، با موسیقی جذاب آن کاملاً هماهنگی داشته و به زیبایی آن کمک بسزایی کرده است.

در این میان، صحنه‌های سیاه‌وسفید موجب شده که زمان و مکان فیلم با سایر ویژگی‌های آن ترکیب شده و نوعی اثر هنری و خارق‌العاده به مخاطب عرضه کند. این موضوعات نیز در نقد و بررسی فیلم بلفاست (Belfast) بسیار موردتوجه منتقدان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جوخه انتحار 2 (The Suicide Squad)

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

بازیگری فوق‌العاده

همان طور که گفتیم، بازیگری این فیلم نیز در نقد و بررسی فیلم بلفاست بسیار مورد تحسین قرار گرفت. جود هیل، اصلی‌ترین بازیگر این فیلم شناخته می‌شود که به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد، این فیلم را به دلیل وجود این بازیگر تماشا می‌کنند و یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت فیلم به شمار می‌رود.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

علاوه بر جود هیل، سایر بازیگران فیلم بلفاست نیز بسیار عالی درخشیده‌اند. سازندگان فیلم اعلام کرده‌اند که آن‌ها بازیگران موردنظر خود را باتوجه‎به چالش‌های منحصربه‌فردی انتخاب کرده‌‎‌اند.

حرفه‌ای بودن بازیگران به‌روشنی نشان می‌دهد که بازیگران کاملاً با وسواس انتخاب شده‌اند. همچنین در نقد بلفاست گفته می‌شود که این بازیگران بسیار به یکدیگر علاقه دارند که این موضوع در فیلم نیز راه‌یافته و عشق خانوادگی میان آن‌ها را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم انتلرز (Antlers)

نقد فیلم اسپنسر (Spencer)

محبوبیت در میان سایر افراد

یکی دیگر از دلایلی که ما دیدن فیلم جذاب بلفاست را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم، محبوبیت فراوان آن در میان طیف وسیعی از مخاطبان است. همان طور که قبلاً در نقد فیلم بلفاست (Belfast) توضیح دادیم، این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، توانست جایزه منتخب مردمی را کسب کند. وقتی طیف گستره‌ای که افراد به فیلمی علاقه داشته باشند، می‌توانید به عالی بودن آن اطمینان داشته باشید.

علاوه بر این، فیلم تأثیر عاطفی بسیار خوبی بر بیننده می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نقد و بررسی فیلم بلفاست (Belfast) موردبحث قرار گرفته می‌شود، تأثیر فوق‎العاده آن بر مخاطبان است. این تا حدی است که شما بعد از پایان فیلم، بسیار تحت‌تأثیر موضوعات آن قرار می‌گیرید.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

چه مسائلی در بلفاست مخاطب را دلسرد می‌کند؟

بعد از این‌که برای شما توضیح دادیم چرا باید این فیلم جذاب را تماشا کنید، وقت آن رسیده که برخی نقاط منفی و ضعف آن را نیز شرح دهیم. این موضوعات به‌وفور در بررسی فیلم Belfast مشاهده می‌شد و بسیاری از منتقدان درباره آن سخن می‌‌گویند. همان طور که گفتیم، بلفاست یک فیلم کاملاً خانوادگی است که روایت زندگی کارگردان را به گرمی به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

معرفی سریال The Wheel of Time

نقد فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

بال‌وپر ندادن به مسائل سیاسی

البته این در حالی است که یک ویژگی موجب شده که در نقد و بررسی فیلم بلفاست مخاطب از آن دور شود. در این فیلم، مشاهده می‌کنیم که روایت غالباً درباره شخصیت بادی و زندگی شخصی او توضیح می‌دهد.

در این روایت‌ها، بسیار کمتر درباره مسائل سیاسی آن زمان سخن به میان می‎آید. این در حالی است که منتقدان در نقد و بررسی فیلم Belfast اعتقاد دارند که بسیاری از مخاطبان تمایل دارند درباره مسائل اجتماعی و سیاسی نیز صحبت شود.

در نقد فیلم بلفاست (Belfast) این‌گونه به نظر می‌رسد که اگر کسی به دنبال فیلم‌های سیاسی یا تاریخی است، نمی‌تواند نیاز خود را با دیدن بلفاست برآورده سازد. درنتیجه، این فیلم برای این‌گونه افراد چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

تکیه بیش از حد به احساسات

نکته مهم دیگری که در بررسی فیلم بلفاست مشاهده می‌کنیم، تکیه بیش از حد آن به احساسات است. همان طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، در این فیلم احساسات بی‌نظیری از بازیگران به نمایش داده می‌شود که بسیاری از افراد، به آن علاقه نشان می‌دهند.

این در حالی است که برخی از افراد هم باور دارند که در این فیلم، بیش از اندازه به این احساسات توجه شده است. به همین دلیل هم در نقد بلفاست گفته می‌شود که این فیلم برای کسانی که موضوعات احساسی دوست ندارند، مناسب نیست.

بیشتر بخوانید:

نقد انیمیشن خانواده ادامز (The Addams Family)

نقد فیلم اعلان قرمز (Red notice) 

بلفاست را نگاه کنیم یا خیر؟

در نهایت، شاید برای شما سؤال پیش بیاید که باتوجه‌به تمام مسائل ذکرشده، بهتر است ما بلفاست را تماشا کنیم یا خیر؟ در این بخش، به این سؤال شما پاسخ خواهیم داد.

بسیاری از افراد در نقد فیلم بلفاست اعتقاد دارند که این فیلم، تا حد زیادی عالی عمل کرده است. این به‌اندازه‌ای است که در نقد Belfast گفته می‌شود که آن یکی از بهترین و درعین‌حال، دست‌کم گرفته‌شده‌ترین فیلم‌های سال گذشته به شمار می‌رود.

با وجود همه مسائلی که در نقد و بررسی فیلم بلفاست (Belfast) ذکر کردیم، ما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این فیلم را تماشا کنید. کنت برانا و گروه خارق‌العاده خود، کار منحصربه‌فرد خود را برای برانگیختن احساسات جوانی و عشق در این دوره در فیلم جذاب بلفاست به نمایش گذاشتند.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

در نقد فیلم بلفاست (Belfast) گفته می‌شود که بعد از این‌که جیمی دورنان در فیلم شروع به آهنگ خواندن و رقص می‌کند، شما هم دوست دارید به او به پایکوبی بپردازید.

این امر در نقد و بررسی فیلم Belfast نشان می‌دهد که تا چه حد با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. درنتیجه، مطمئن باشید که تماشای آن هرگز خالی‌ازلطف نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جاودانگان (Eternals)

نقد فیلم 7 زندانی (Prisoners 7)

تحلیل فیلم بلفاست

حالا وقت آن رسیده که به‌اختصار، نقد فیلم بلفاست را مورد تحلیل قرار دهیم. این فیلم که بر اساس خاطرات کودکی کنت برانا شکل گرفته است، نوعی فیلم خانوادگی است.

بسیاری از منتقدان در نقد و بررسی فیلم بلفاست آن را از همه جوانب، از عکس‌ها و فیلم‌برداری سیاه‌وسفید آن، تا صمیمیت اعضای خانواده و کل طبق کارگر جامعه تحسین کرده‌اند.

نکته جالب‌توجه درباره نقد Belfast که موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفت، این است که طبقه خانواده‌های طبقه کارگر هرچه درگیر مشکلات مالی و سلامتی شود، بازهم حامی یکدیگر هستند.

این امر موجب می‌شود که فیلم بسیار دلگرم‌کننده باشد. علاوه بر این، فیلم‌برداری آن نیز بسیار ماهرانه انجام شده و بازیگران مخصوصی را به‌صورت قهرمان نشان می‌دهد.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

کلام آخر

نقد فیلم بلفاست (Belfast) یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که درباره فیلم‌های بیوگرافی و خانوادگی باید بدانید. این فیلم را می‌توان بهترین فیلم جذاب سال 2021 به شمار آورد که متأسفانه بسیار دست‌کم گرفته شد.

ما در این مقاله، به بررسی فیلم Belfast پرداختیم و آن را کاملاً توضیح دادیم. شما با مطالعه نقد بلفاست می‌توانید برای دیدن آن، بهتر تصمیم گرفته و آن را درک کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: noovie, nytimes

نظر شما در خصوص نقد فیلم بلفاست (Belfast) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر