;
coinex

واکنش انتقادی اتحادیه کسب‌ و کار های مجازی به طرح صیانت پنج دی

واکنش انتقادی اتحادیه کسب‌ و کار های اینترنتی به طرح صیانت پنج دی ماه به صورت مستقیم به تکراتو اعمال شد. برای اطلاع از جزئیات این واکنش با تکراتو همراه باشید.

رضا الفت نسب عضو اصلی هیئت مدیره کسب و کار های مجازی شهر تهران واکنش انتقادی خود را نسبت به طرح صیانت پنج دی ماه به صورت مستقیم ارائه داد. انتقاد ها حاکی از آن است که ایراداتی که بر پیشنویس اولیه طرح صیانت وارد شده بود به هیچ وجه رفع نشده است.

به گفته اتحادیه در این پیش نویس سعی شده است با استفاده ازالفاظ کمتر نگران کننده و ایجاد تغییرات جزئی در نوشتار طرح، افراد را متقتعد کنند و این در حالی است که در مفاد اصلی این طرح هیچ تغییری ایجاد نشده و هیچ کدام از ایرادات وارده رفع نشده است.

واکنش انتقادی اتحادیه کسب‌ و کار های اینترنتی شهر تهران به طرح صیانت پنج دی ماه

دیروز در خبرهای حوزه طرح صیانت اعلام شده است که طرح صیانت هفته دیگر تصویب خواهد شد. این خبر را عضو کمسیون مشترک طرح صیانت، «احمدحسین فلاحی» که نماینده همدان هم هست اعلام کرده است.

اعلام این خبر درحالی است که هنوز انتقادخای بسیاری به طرح صیانت وارد است. طرحی که قرار است به تصویب برسد پشت درهای بسته کمیسسیون مشترک تدوین شده است و همین موضوع یک از مسائل مورد مناقشه است.

رضا الفت‌نسب
رضا الفت‌نسب

چرا با وجود مخالفت‌‌های بسیار با طرح صیانت اعضای مجلس هنوز اصرار بر تصویب این طرح دارند؟

در واکنشی که به تکراتو به صورت مستقیم ارائه شد، اتحادیه کسب و کار های اینترنتی تهران، دلایل مخالفت و انتقاد خود با طرح صیانت را ابتدا به صورت کلی و سپس با ارائه ی جزئیات شرح داده است.

سوال اینجاست که با وجود تمام انتقادها و مخالفت ها چرا مجلس اصرار بر تصویب این طرح دارد. بی‌توجهی به خواست مردم، کسب و کار های اینترنتی و کارشناسان به صورت قوی صورت می‌گیرد و این موضوع افکار عمومی را هراسان می‌کند. مردم همواره از خود می‌پرسند چه خواهد شد؟

موارد مورد انتقاد در طرح صیانت پنج دی ماه د

۱ـ تنظیم مجدد یک نسخه‌ی اصلاحی دیگر پشت درهای بسته و بدون کسب مشورت از گروه‌های مختلف ذی‌نفعان

در خلال انتقادات پیاپی در خصوص مفاد مختلف نسخه‌ی پیشین، به دفعات این نکته مورد تاکید جدی قرار گرفت که هرگونه قانون‌گذاری و تنظیم‌گری در هر زمینه‌ای می‌بایست با کسب مشورت از گروه‌های مختلف ذی‌نفع در آن موضوع از جمله نهادهای مردمی، کارشناسان و اساتید خبره‌ی امر، کسب و کارهای فعال در آن حوزه انجام شود تا دیدگاه‌ها، تجربیات، دغدغه‌ها و نقطه نظرات تمامی آنها در جریان تدوین یک پیشنویس قانونی مورد توجه قرارگیرد.

حال پس از گذشت چندین ماه از جنجال‌های رخ داده و تکرار دائم این مسئله در کمال ناباوری میبینیم که باز هم در نهایت بی‌خبری این اشخاص، یک نسخه‌ی دیگر از این طرح پشت درهای بسته و بدون حضور و اعمال نظر آنها تدوین و منتشر گردید.

2 -جابه‌جایی عبارات، مهمترین تغییر تسخه‌ی جدید طرح صیانت 

با مطالعهی نسخه‌ی جدید طرح صیانت و مقایسه‌ی مواد آن با مواد موجود در نسخه‌ی پیشین، به روشنی بر هر خواننده‌ای آشکار می‌شود که بسیاری از مواد و علی‌الخصوص تمامی موادی که انتقادات شدیدی را در پی‌داشتند در نسخه‌ی جدید نیز تکرار شده لکن طراحان محترم نسخه‌ی جدید سعی بر آن داشته‌اند تا با دقت در انتخاب الفاظ و جابه‌جایی عبارات، تندی و صراحت کلام مواد نسخه‌ی پیشین را گرفته و از این طریق خواننده را با خود همراه نمایند.

لکن واضح و مبرهن است که خواننده‌ی دغدغه‌مند در پی توجه به الفاظ و بار معنایی مثبت و منفی آنها نبوده و به مفهوم و مقصود نهایی ماده توجه دارد و هنگامی که انتقادی را به مجموعه‌ای از مواد وارد می‌داند، یقینا با جابه‌جایی سطحی عبارات تغییری در نظر و رویکردش ایجاد نمی‌شود. چرا که در نهایت الزامات و چارچوب‌های تبیین شده همان‌هایی است که پیش از این نیز مطرح بوده‌اند.

طرح صیانت
طرح صیانت

۳ -تغییرات اندک اعمال شده و مشکلات بی‌شمار ایجاد شده

همانطور که پیش از این گفته شد، تقریبا تمامی مواد نسخه‌ی جدید، همان الزامات طرح پیشین هستند لکن با الفاظی سنجیده‌تر و هوشمندانه‌تر اما باید بر این مسئله اذعان داشت که در برخی بخش‌ها و به خصوص در قسمت مربوط به فرایند تنظیم‌گری و نقش کمیسیون موضوع طرح تغییراتی ایجاد شده است که به واسطه‌ی آن اعمال همان اختیارات پیشین کمیسیون به علاوه‌ی یک سری اختیارات دیگر مجددا در حوزه‌ی صلاحیت آن قرار گرفته و در این نسخه کمیسیون مربوطه به عنوان تنظیم‌گر تنظیم‌گران به مراتب با قدرت بیشتری اعمال نفوذ می‌نماید.

به بیان دیگر همچنان به نظر می‌رسد که هیچ اقدامی در حوزه‌ی فضای مجازی از عهده و اختیار این کمیسیون خارج نبوده و علاوه بر آن در حضور نهاد دیگری نیز پاسخگو نیست.

تغییرات ایجاد شده در این زمینه همانطور که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود نه تنها هیچ گره‌ی از مشکلات پایه‌ای واساسی حقوقی و عملی پیشین باز نمی‌کنند، بلکه مشکلات جدید دیگری را نیز به دنبال دارند که در این طرح هیچ پاسخی برای آن‌ها ارائه نشده است. در ادامه این واکنش که توسط گروهی از کارشناسان و حقوقدانان تنظیم شده است، موارد طرح صیانت جدید ماده به ماده بررسی شده است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص طرح صیانت پنج دی ماه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر